De Porsche Macan van Audi, de Q6 e-tron, was al goedkoper dan het origineel, maar er gaat nog eens 12 mille af met een nieuwe instapper.
In maart ging het doek van de nieuwe Audi Q6 e-tron. Op het oog een opgeblazen Audi Q4 e-tron, maar schijn bedriegt. De auto staat namelijk op een gloednieuw platform dat hij deelt met de nieuwe Porsche Macan, het het PPE-platform.
Het nieuwe platform betekent dat de Q6 e-tron ook gebruik maakt van 800V-technologie. Zodoende kun je nu snelladen met 270 kW. Dat is toch eventjes 100 kW meer ten opzichte van de Q8 e-tron. Verder heb je tot 625 km range.
Begin april volgden de prijzen. De vanafprijs van de Audi Q6 e-tron was op dat moment 77.950 euro. Voor dat bedrag krijg je de e-tron quattro met twee elektromotoren en 388 pk. En je krijgt een forse 100 kWh-accu, die 625 km range mogelijk maakt.
Bijna 80 mille! Goedkoper dan de Porsche Macan, maar gelukkig werden er ook minder dure versies aangekondigd. Die mindere dure versies liggen nu op onze digitale deurmat.
Nieuwe motor Audi Q6 e-tron
Het gaat hierbij om een achterwielaangedreven (jawel!) versie met een andere motorisering. De nieuwe instapper is voorzien van een 215 kW sterke elektromotor en een 83 kWh batterijpakket. Daarmee komt dit nieuwe basismodel volgens de WLTP maximaal 533 kilometer ver.
De Audi Q6 e-tron met de nieuwe aandrijflijn en het ‘edition’ uitrustingsniveau vormt de nieuwe basis van het aanbod. Daarvoor krijg je altijd onder andere 18 inch lichtmetalen velgen, LED-verlichting, een elektrisch bediende achterklep, automatische airconditioning met drie klimaatzones en stoelverwarming.
De Audi Q6 e-tron edition is vanaf nu dus de instapper en staat in de prijslijst vanaf het luttele bedrag van 65.950 euro.
Launch Edition
De nieuwe basis motorisering en batterijpakket wordt ook verkrijgbaar als Advanced edition en S edition, maar ook tijdelijk en gelimiteerd als de Audi Q6 e-tron Launch Edition. Die kun je aanvinken in de configurator vanaf 69.950 euro.
Daarvoor krijg je dan onder andere 19 inch lichtmetalen velgen, bumpers in carrosseriekleur, LED High-verlichting inclusief groot licht assistent, verwarming van stuur en voorstoelen, Advanced pre-heating, Connect Key en TopView met parkeerassistent.
Het interieur van de Launch edition krijgt een extra sportieve touch dankzij het S line interieur, inclusief stoffen-kunstlederen bekleding. Voor de volledigheid krijg je bij de Launch Edition ook een ruime frunk voorin. Blijkbaar is die bij andere edities niet standaard.
De aangepaste configurator staat inmiddels online, dus stel zelf je Porsche Macan met Audi logo samen!
mashell zegt
De nieuwe vanafprijs van de nieuwe Q6 e-tron is dus gelijk aan die van de oude A6 benzine, dan mag je toch verwachten dat de nieuwe A6 e-tron goedkoper wordt dan de huidige A6 benzine.
Zou de Q6 van de Macan afgeleid zijn of is het andersom en mag Porsche vanwege de hogere marges gewoon eerder lanceren?
HZW zegt
Het is een geheel gezamenlijk ontwikkeld platform, dus het is niet een Audi of Porsche specifiek platform.
Wat de A6 e-tron betreft zou dat wel zo moeten zijn, een basis A3 is ook een heel stuk goedkoper dan een basis Q3.
JelmerS zegt
Een basis BMW i5 is veel duurder dan deze Q6, dus zeker een nette prijs te noemen. Ben benieuwd als Polestar de 4 ook goedkoper gaat maken
Allison Burgers zegt
Zonder BPM zou je dat wel verwachten.
HZW zegt
Ik vraag me nu werkelijk af hoeveel mensen er nog kiezen voor een Audi SQ8 e-tron.
Er zit zo goed als geen prijsverschil tussen bv een SQ6 e-tron vanaf € 102.550,00 en een SQ8 e-tron vanaf € 101.260,00, waarbij de SQ6 zoveel beter is dan een SQ8 e-tron, met range en laadsnelheid.
Allison Burgers zegt
Inderdaad. Al vind ik de Q8 E-Tron wel een stuk mooier. De Q6 is zoals in het artikel staat echt precies eem opgeblazen Q4.
HZW zegt
Dat ben ik met je eens dat de Q8 e-tron veel mooier is.
nofxke zegt
65000 € en dan nog een optiepakket moeten nemen voor meegespoten bumpers…
Wat een armoede
Allison Burgers zegt
Zo zit het niet. De Edition heeft geen helemaal ongespoten bumpers. Die is voorzien van contrasterende metalliclak op de bumpers (Mythoszwary). Het is dus niet of je een oude Berlingo koopt met ongespoten plastic bumpers.
Bij de optie die in het artikel staat wordt in plaats van de contrasterende lak dezelfde lak gebruikt als de rest van de auto heeft.
mashell zegt
Zie het andersom. Two tone is inclusief, durf je dat niet en wil je alles braaf in één kleur dan kan dat maar betaal je daar een boete voor.
krisp zegt
Dus voor de prijs van een ID7 Tourer met grote accu kun je ook een Q6 e-tron kopen met… vrijwel dezelfde accu? Wat voor prijsbeleid heeft Volkswagen? Dat MEB-platform valt in het niet bij het PPE-platform.
Allison Burgers zegt
Ligt dicht bij elkaar idd. Tot je de Q6 van dezelde uitrusting gaat voorzien. Dan gaat het hard met de Eurootjes. Neem alleen al een metallic-kleurtje. Standaard op de ID7, € 1700,- op de Q6.