De Porsche Macan T had er eigenlijk al eerder moeten zijn.
In veel gevallen lijken fabrikanten bij leukere auto’s vaak te denken aan ‘meer vermogen toevoegen!’. Ja, dat is een manier om de feestvreugde aan boord te verhogen. Maar het is zeker niet de enige manier, zij het wel eentje die makkelijker te verkopen is. Bij Porsche is er een badge die een subtiel sportievere rijbeleving biedt, zonder dat er vermogen bij komt: de ‘T’ (van Touring).
Er was al een 911 Carrera T (991.2) en een 718 Boxster T en 718 Cayman T. Nu komt daar een opmerkelijke toevoeging bij in de vorm van de Porsche Macan T. De ‘T’ is in feite een basismodel, maar dan met een paar sportieve hardware-upgrades om de Porsche Macan van de 95B-generatie net even wat leuker te maken.
Upgrades Porsche Macan T
Zo krijg je standaard met een extra setting voor het Porsche Traction Management, die sportiever rijden mogelijk moet maken (zo eigenlijk standaard moeten zijn op een Porsche). Er wordt nu nog meer vermogen naar de achteras gestuurd, om zo nog leuker te rijden. Het Sport Chrono Package is nu ook standaard, inclusief het Sport Response-knopje op het GT-sportstuurwiel. Zo ben je gewoon net Max Verstappen!
Zonder gekheid, je krijgt nog best een paar gave upgrades in de vorm van Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Torque Vecturing Plus en dikkere anti-rollbars. Kijk, daar wordt zo’n Macan al een heel stuk leuker van!
Visuele wijzigingen
Dan zijn er ook nog een paar visuele wijzigingen om te showen dat jouw Macan net even iets bijzonderder is dan die van de buurvrouw. Zo zijn er standaard 20 inch-wielen (Macan S-design) in donker titanium. De Macan T heeft ‘Agaatgrijze’ accenten voor de buitenspiegels, side blades, dakspoiler en logo’s. Verder zijn er diverse hoogglans zwarte details zoals de uitlaten en raamlijsten. Ook ligt de Macan T 15 mm lager op zijn buik.
Dan de motor van dit monster. Dat is de basis 2.0 viercilinder met 265 pk en 370 Nm. De topsnelheid is níet begrensd op 250 km/u. Niet zozeer omdat een Porsche is (die doen niet aan begrenzers), maar omdat de koek op is bij 232 km/u. Van 0-100 accelereren duurt 6,2 seconden, 2 tienden sneller dan het standaardmodel.
Meer lezen? Check deze bloedgave Porsche concepts!
dree16v zegt
Toffe uitvoering! Mag zo voor de deur! En anders misschien als occassie over een jaar of 10 ;-)
ttr6 zegt
Dus deze super sportieve Porsche heeft minder vermogen dan mijn Giulia V, minder koppel en weegt waarschijnlijk aardig wat meer. Ik durf het bijna niet te vragen: wakosdading?
ttr6 zegt
OK, gewicht heb ik zelf maar eens opgezocht: 1900 kilo! En de vanaf prijs € 109 K. Wie koopt zo’n auto? Dikke uitlaten alsof er een 400 PK V8 in ligt. Ik vind dit geen Porsche-waardig model.
willeme zegt
@ttr6:
Allereerst, respect voor de Giulia Veloce! Ik ben op een gezonde wijze best jaloers ;-)
Om het vergelijk een beetje eerlijk en relevant te houden, denk ik dat je de Macan T het beste kunt vergelijken met de Alfa Stelvio AWD Veloce TI
De Alfa Romeo kost 84 mille, gaat in 5,7 tellen naar de 100 km/u en loopt 230 km/u. Dit komt mede door iets meer vermogen. het leeggewicht van 1.635 kg is wel aanzienlijk lichter dan de 1.840 van de Macan. Daarbij is de Macan beduidend krapper. Wel is het even zaak om te kijken of het ‘dezelfde’ gewichten zijn (tegenwoordig moeten fabrikanten de EU-gewichten opgeven bij nieuwe modellen waardoor auto’s ‘ineens’ 100-150 kilo zwaarder zijn geworden ;-))
Het zal een interessante rijtest kunnen zijn. De Macan stuurt stiekem namelijk erg vermakelijk, ook de 2.0 heeft een meer dan uitstekende wegligging. Niet alleen voor het type auto, maar ook in het algemeen. De Giulia is samen met de F-Pace een van de fijnst rijdende crossovers. Of deze Macan Porsche-waardig is, is natuurlijk erg persoonlijk (maar snap goed wat je bedoelt!)
Fer-4S zegt
De Macan 2.0, is niet Porsche waardig.
mashell zegt
Hoezo? Als 356 liefhebber vind ik dat een Porsche een vier cilinder op basis van Volkswagen groep techniek moet hebben en er veel Volkswagen groep onderdelen gebruikt moeten zijn. Dat maakt de basis Macan de meest echte Porsche van allemaal!
Mijn punt is: purisme is onzin, altijd!
willeme zegt
@mashell: Dat is een goede! Dat idee ga ik eventjes van je lenen voor een artikel binnenkort, dankjewel ;-)
Fer-4S zegt
Heb er een paar dagen in gereden. Vreselijke auto, onder gemotoriseerd, daarmee niet passend bij Porsche. Een Porsche hoeft geen 6 cilinder te zijn, maar deze 2.0 is te licht. In totaliteit vond ik het geen fijne auto. Lijkt me vooral een auto voor mensen die graag het logo willen. Maar mijn hart ging er niet sneller van kloppen, integendeel.
Fer-4S zegt
Dat is iig voer voor een discussie. Rij eens in de 2.0, en ja, de vermenging met VW is er lang geweest. Voor mij is het gewoon een SUV met een Porsche logo en vooruit, een prima onderstel. Maar je krijgt geen moment zin om er meer km in te gaan maken, en dat moet een Porsche wel opwekken.
Wolflow zegt
Jammer dat Porsche interieur altijd alleen maar in droevige donkere kleuren te krijgen is
eklasse zegt
Dat is dan ook niet waar. Ten eerste is beige interieur een normale optie. Daarnaast kun je je Porsche laten opfleuren door Porsche Exclusive Manufactur.