• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Macan met benzinemotor blijft nog even

Auteur: willeme, gepost 16 februari 2020 om 15:04 – 9 Reacties

Porsche Macan (95B) '18

Goed nieuws voor raszuivere petrolheads, de Porsche Macan met benzinemotor blijft nog een onder ons.

We noemen Porsche geregeld een sportwagenfabrikant. Aan de ene kant logisch: ze maken namelijk de 718 Boxster, 718 Cayman en een hele hoop verschillende 911’s. Het populairste model uit de Porsche-range is echter de compacte Porsche Macan, een (als je de goede hokjes aanvinkt)een luxe en krachtige crossover.

Porsche Macan met benzinemotor net vernieuwd

Deze is onlangs vernieuwd. Afgelopen week kon @CasperH in de allernieuwste Macan GTS rijden. Nu is de Porsche Macan een gefacelift model, het is bekend dat de nieuwe Macan er in 2023 aankomt en dat deze geheel elektrisch zal zijn. Porsche zal wel moeten, want de verbrandingsmotor wordt telkens meer uitgefaseerd en er is meer vraag naar elektrische auto’s. Daarbij heeft Porsche ook te maken met telkens strenger wordende wetgeving.

Elektrische Macan in 2022

De aanname was dat we het vanaf 2022 moeten gaan doen met alleen elektrische Macans. Nu blijkt dat de soep niet zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend. Dat er in 2022 een nieuwe Macan komt, dat klopt nog steeds. Dat deze elektrisch is, dat klopt ook. Maar we nemen in 2022 nog géén afscheid van de benzinegestookte Macan, dat meldt Car & Driver. De Porsche Macan met benzinemotor blijft dus nog even!

Porsche Macan S (95B) '19

Ingrijpende facelift

Het huidige model van de Porsche Macan zal andermaal gefacelift worden. De facelift zal dusdanig zijn dat de ‘oude’ Macan met benzinemotor heel veel zal lijken op de nieuwe Macan met elektromotor. Het idee doet ons denken aan de Mercedes-Benz CLC, een oude Sportcoupé op basis van het W203-chassis, met de kenmerken van de W204.

Porsche Macan GTS (95B) '20

Leuke toekomst?

Moeten we nu vrezen voor een leuke toekomst? Nee, natuurlijk niet. Een elektrische Macan heeft wel een paar voordelen. De accu’s zijn zwaar, maar worden wel laag in het chassis geplaatst, waardoor de wegligging alsnog erg goed is. Daarbij is de best verkochte Macan al jarenlang de Macan met tweeliter viercilinder.

Een motor die niet uitblinkt in het leveren van veel vermogen, koppel of auditief genoegen. Met de Taycan heeft Porsche bewezen een uitstekend rijdende elektrische auto te kunnen maken. Dus een Porsche Macan met benzinemotor is sowieso niet heilig.

Porsche Macan Turbo (95B) '19

Geen plug-in voor Porsche Macan met benzinemotor

Er is overigens ook gekeken naar een tussenoplossing. De plug-in hybride lijkt als eerste de traditionele verbrandingsmotor te vervangen. Het is eigenlijk de enige manier om te voldoen aan de immer strenger wordende emissie-eisen. Mede daardoor is de terugkeer van een extra schone niet sjoemelende diesel niet uitgesloten.

Volkswagen en Audi hebben de techniek klaarliggen voor de platforms. Een Macan met plug-in hybride aandrijving is wel uitgesloten. Bij Porsche hebben ze het wel degelijk overwogen, maar het was zeer lastig om deze techniek in de kleine Macan te kunnen huisvesten.

Van boven naar beneden:
Porsche Macan (95B) ’18
Porsche Macan Sport Design Package (95B) ’19
Porsche Macan S (95B) ’18
Porsche Macan GTS (95B) ’20
Porsche Macan Turbo (95B) ’19

Ook interessant!

  • Porsche Macan krijgt alweer zijn tweede facelift
    Porsche Macan krijgt alweer zijn tweede facelift
  • Video - Porsche Macan hangt over het randje
  • Twee generaties Macan
    Twee generaties Macan tegelijk voor 2 jaar
  • Elektrische Macan prototypes
    Elektrische Macan prototypes rijden rond, ICE bevestigd

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, macan, Porsche

Vorig bericht: « BMW wil Audi concurreren met snelle stationwagons
Volgend bericht: San Marino meldt zich om F1 race China te vervangen »

Lees Interacties

Reacties

  1. emping zegt

    16 februari 2020 om 15:38

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. jelmer zegt

    16 februari 2020 om 16:31

    Ok, al die elektrische auto’s is soms schrikken…

    …maar om als dé auto voor “raszuivere petrolheads” nou de Macan – zo’n te hoog ding met viercilinder of diesel – uit te roepen gaat ook wat ver.

    Login om te reageren
  3. onlyporscheman zegt

    16 februari 2020 om 16:46

    Macan is een fijne auto. Mooie ontwikkelingen met EVs, maar zal nog gewoon benzine rijden komende jaren.

    Login om te reageren
  4. mwti zegt

    16 februari 2020 om 16:54

    Op de één of andere manier denk ik dat EV’s een zeer tijdelijke ding zijn. Ik spreek regelmatig mensen met vliegangst maar dat hun EV’s d.m.v. kinderarbeid tot stand komt weten ze niet.

    Login om te reageren
    • garp zegt

      16 februari 2020 om 17:10

      @mwti: en olie komt uit de grond door middel van oorlogen en uitbuiting. Welkom in de echte wereld vriend.

      Login om te reageren
      • janstehouwer1954 zegt

        16 februari 2020 om 19:45

        @garp: ?

        Login om te reageren
  5. Shaw zegt

    16 februari 2020 om 20:22

    Mensen die werkelijk denken dat er überhaupt iets zal “uitfaseren” daar gaat het blijkbaar veel te goed mee! Landen met verbodplannen hebben een klap van de windmolen gehad. De eauto is doorgebroken, echt mooi! In de stad en op korte afstanden, ideaal! Vrachtwagens en andere trekvoertuigen is een heel ander verhaal. De ’transitie’ is een te groot woord en ‘uitfaseren’ al helemaal. Het zal tot in het einde der tijden naast elkaar blijven bestaan.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      17 februari 2020 om 11:09

      @Shaw: transitie is bezig. Net als toen we van paard en wagen langzaam naar stoom gingen en dat uiteindelijk naar de verbrandingsmotor. Maar nu is de transitie naar meerdere vormen van aandrijving. Net als dat het geen benzine of diesel is, is het ook geen ice, phev,fce of bev. Er worden verschillende vormen aangeboden en ieder kiest wat voor zijn situatie het beste past.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    17 februari 2020 om 09:50

    Prima toch? Een elektrische Macan zodat de GT3 kan blijven met een 6 cilinder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North