In plaats van een nieuwe generatie kiest Porsche ervoor de Macan van een tweede facelift te voorzien. Dit is ‘m geworden.
Als iets nog een succes is, waarom dan compleet vernieuwen middels een nieuwe generatie? De Porsche Macan is al jaren een succes. De Duitse autofabrikant heeft de SUV weer strakgetrokken voor de komende jaren.
Porsche Macan facelift komt bekend voor
De Macan verscheen voor het eerst in 2014. Vier jaar later, in 2018, volgde de facelift. Die update was het makkelijkste te herkennen aan de nieuwe achterlichten. Nu komt Porsche weer met een facelift voor dit model. Zoals je kunt verwachten borduurt de SUV verder op de eerste facelift. Daarnaast is facelift nummer twee direct verkrijgbaar als GTS.
De Porsche Macan GTS is meteen het topmodel. En het merk dat sportieve ambities ambieert heeft de GTS van een lekkere upgrade voorzien. De 2.9-liter V6 levert nu 440 pk, een toename van 60 pk in vergelijking met zijn voorganger. Met het optionele Sport Chrono pakket sprint de Macan GTS nu in 4,3 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 272 km/u.
Ligt het budget wat lager dan is de Macan S een mogelijkheid. Ook deze is sneller geworden. De V6 is er 26 pk op vooruit gegaan. Dat betekent 380 pk in het geval van de Macan S. 0-100 km/u is in 4,6 seconden gedaan en de topsnelheid ligt op 259 km/u.
Wel de looks, maar niet de power? Dan kun je het nog een treetje lager zoeken met het instapmodel. Dat is een Macan met een nieuwe viercilinder turbomotor. Met 265 pk en een 0-100 tijd van 6,2 seconden niet heel indrukwekkend. Bovendien mis je toch wel de soundtrack van die zescilinder. De topsnelheid van de vierpitter bedraagt 232 km/u. In alle gevallen is de motor gekoppeld aan een PDK en vierwielaandrijving.
De voor- en achterbumper zijn anders bij deze tweede facelift van de Porsche Macan. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe kleuren, waaronder Papaya metallic, Gentiaanblauw metallic en Pythongroen. Maar wie heeft ook daadwerkelijk de ballen om zo’n kleur te bestellen?
Nieuw is ook het interieur, dat nu meer overeenkomt met de rest van het huidige gamma. Dat betekent geen echte knopjes meer, maar aanraakgevoelige shizzle in de middenconsole. Werkt prima. Je moet wel tegen vingerafdrukken kunnen. Daarnaast is het stuur uit de 992 te vinden in de vernieuwde Macan en heb je een 10.9-inch infotainmentscherm in het midden.
Vrouwenauto
Laat het de alpha males maar niet horen. Porsche zegt echter trots te zijn op het feit dat de Macan in China echt een vrouwenauto is. Meer dan zestig procent van de kopers daar is van het vrouwelijke geslacht. China is tevens de belangrijkste markt voor de instap-SUV van Porsche.
Prijzen en concurrentie
Je kunt meteen de dealer bellen, want de prijzen zijn tevens bekend. Het begint bij € 101.900 voor de instapper met viercilinder. Doe jezelf een lol en spaar door voor minimaal zescilinders. Moet je wel minimaal € 120.800 op tafel gooien voor de Macan S, of zelfs € 139.900 voor de GTS. Realiseer echter dat je op de GTS al een hoop opties standaard hebt in vergelijking met een ‘kale’ Macan S. Het prijsverschil tussen een aangeklede S en GTS zal in de praktijk een stuk kleiner zijn.
Wat kost de concurrentie dan? Audi heeft met de Q5 geen benzine V6 in het gamma. Ze hebben wel een SQ5 TDI met 341 pk voor € 115.167. BMW doet wel mee op dat gebied met de X3 M40i en X3M. De X3 M40i begint bij € 98.645. De X3M met 480 pk kost minimaal € 136.567. Mercedes-AMG dan, met de 390 pk sterke GLC 43. Deze staat voor € 117.583 in de showroom. De 476 pk GLC 63 is met € 163.349 nog een klap duurder, maar dan heb je wel acht cilinders.
lecomte zegt
De voorbumper met dat zwarte plastic is niet moeders mooiste. En is de turbo dan exit?
Trouwens, niemand gebruikt het woord shizzle nog.
RubenPriest zegt
De turbo is vooralsnog inderdaad exit
meetsysteem zegt
Niemand is moeders mooiste bij het klimmen der jaren….😇
tinnemans zegt
@meetsysteem; ik ben zeker wel moeders mooiste, maar dat ligt vooral aan de concurrentie. ;)
knapzuur zegt
.. de auteur gebruikt het, jij herhaalt het en ik denk dat shizzle nog lang in actief gebruik blijft.
Shenkie zegt
@lecomte: suck my d*zzle for shizzle ma nizzle
lambo350gt zegt
Blijft een lelijk ding, de doorlopende lichtbalk werkt een stuk beter op de Cayenne dan op de Macan
intimrasiert zegt
Porsche is met design aan het falen op het moment. Dat cheape plastic aan de voorkant…hoogglans plastic knoppen binnenin…
mwti zegt
@intimrasiert: dat is een trend.
karhengst zegt
Hoogglans plastic is wel erg 2010. Leuk in een DS3 uit die tijd, weinig premium voor een 10 jaar nieuwer en 3 keer duurder model.
Charles Taycan 4S zegt
Strakke en zeer succesvolle auto nog steeds, knap hoor!
porker zegt
@Charles Taycan 4S: lekker objectief Charles
Charles Taycan 4S zegt
@porker, ik heb et geen hoor, ook nooit gehad!😉
meetsysteem zegt
@Ruben: Is China ook al een merk tegenwoordig….
RubenPriest zegt
De nieuwste trend! Ik heb het aangepast:)
porker zegt
Alles voor China. Je ziet het bij BMW en ook Mercedes. Logisch wel, grootste groeimarkt daar worden de centen verdiend. We zullen er aan moeten wennen. Dankzij onze zucht naar meer voor minder leren we straks op de basisschool naast mandarijntjes pellen ook spreken.
mashell zegt
Zo gaat het altijd. De zucht naar goedkoop entertainment heeft voor een dominant Engels gezorgd terwijl Duitsland onze belangrijkste handelspartner is.
Dutchdriftking zegt
Het blijft mij verbazen dat dit zoveel populairder is dan bijvoorbeeld een fijne D-segment station met een fatsoenlijke motor.
mashell zegt
Zo’n SUV rijdt gewoon lekkerder (langere veerwegen dus beter comfort, beter overzicht, handiger instap, handiger kinderstoelen monteren etc.), zoveel lekker zelfs dat Porsche niet eens een D segment stationwagen maakt. Komt nog bij dat zo’n kleine SUV er een stuk beter uitziet dan een stationwagen, die ogen vaak erg gestrekt en soms zelfs busjes achtig.
willeme zegt
@mashell:
Dat is niet correct. Zo’n SUV rijdt over het algemeen helemaal niet prettiger vanwege het hoge zwaartegewicht. Bij een comfy crossover (zoals een echte Range Rover, e-tron, GLE, RX) heb je een punt, maar niet als ze ‘m spotief willen maken. Het overizcht in een Macan is verscrhikkelijk: je ziet niet waar de voorkant stopt en rondom is het zicht door de dikke stijlen en kleine raampartijen erg matig.
Het enige dat correct is aan het betoog naar mijn mening: de hoge instap. Oude mensen zijn er dol op. Daarom zie je ook enkel oude mensen van 60 jaar of ouder in zo’n Macan vierpitter rijden. Er staat een Porsche badge op, er zit een fraai interieur in en met je reuma is het lekker instappen. En omdat ze Porsche erop hebben geschreven, voelt het bijzonder als een Porsche (eerlijk, voor zo’n soort rijdt het goed, maar een C-Klasse station rijdt sportiever en strakker).
D-segment stationwagons worden alleen in grote getale in Noord-Europa verkocht. Crossovers zijn wereldwijd populair. Vandaar dat een kleine fabrikant een Q5 heeft omgebouwd naar een Macan. That’s it. Hoge zit, goede baaaaadge.
meetsysteem zegt
Correctie: er zijn ook jonge mensen van 60.
berlinetta zegt
Die 10 cm die je hoger zit, gaan je echt geen beter overzicht geven hoor.
flatsixx zegt
Hopelijk doen ze dit straks ook met de Panamera
9114life zegt
@flatsixx: wat doen dan? Het interieur zat reeds als eerste in de panamera. En qua uiterlijk vind ik de huidige Macan mooier, hou niet van teveel plastic, liever lak. Dat front is er echt over.
Stefje zegt
Voor een ton de instapper. Opa weet nog dat toen hij net op de markt kwam in 2014 je er eentje had voor 67k. Inc btw en bpm. In DLD kost de instapper 62k inc btw. Als je binnen 20 minuten over de grens kan zijn, dan zou je er toch liever gewoon wonen? Er is een verschil tussen belasting betalen en gewoon opgelicht worden.
dijan zegt
Dus Stefje gaat naar Duitsland emigreren ,want de autos zijn er goedkoper .
sportabgasanlage zegt
@stefje Dat eeuwige gezeik over belasting in Nederland. Iedereen die roept dat je beter in Duitsland kunt wonen moet wat mij betreft verplicht de daad bij het woord voegen en emigreren. Ga dan!
Stefje zegt
@sportabgasanlage: geen zorgen, ik zit er al.
eklasse zegt
Mooi ding zo’n Macan. Staat zeker mijn top10 rijtje mooiste SUV’s. Oranje auto in Nederland is nooit een goed idee. Ik krijg er altijd een EK-wrap gevoel bij. Liever een blauwe. Ben dus benieuwd naar die andere nieuwe kleuren.
dree16v zegt
Gelukkig vind ik de eerste generatie het mooist om te zien. En nog een facelift betekent hopelijk ook dat die wat sneller bereikbaar wordt. Wel jammer dat ze zo krap zijn achterin maar dat zit ik zelf toch nooit :-p
993carrera4s zegt
Nog maar een nieuw bumpertje voordat het nieuwe E model komt.