Gelukkig maar, alle benzineliefhebbers kunnen opgelucht ademhalen. Porsche gaat pas een elektrische 911 maken, als alle andere Porsche’s aan de beurt zijn geweest.
In een wereld vol CO2-boetes en elektrificatie is het slechts een kwestie van tijd voor we straks in elektrische sportauto’s rijden, in plaats van benzineverbruikers als de Porsche 911. Ford flirt zelfs al opzichtig met dat idee, door bijvoorbeeld de Mustang Mach-E te ontwikkelen, of een elektrische Mustang coupé.
Toch lijkt het erop dat we nog wel eventjes door kunnen gaan met benzine. Ferrari gaf eind vorig jaar nog aan dat we niet voor 2025 een elektrische Ferrari gaan zien. Nu geeft Porsche tegenover Autocar.co.uk een vergelijkbaar verhaal. Of eigenlijk een nóg beter verhaal, sportautodirecteur Frank-Steffen Walliser zegt dat we dit decennium geen elektrische Porsche 911 hoeven te verwachten.
Natuurlijk maakt Porsche met de Taycan nu wél een elektrische sedansportwagen, dus het is niet alsof Porsche helemaal niet aan elektrische auto’s gaat doen. Maar het is wel goed dat autoliefhebbers nu nog een keuze hebben. De Duitse autobouwer gaat overigens nog wel meer elektrische auto’s bouwen, binnenkort is de Macan bijvoorbeeld aan de beurt. Uiteindelijk zal de volledige range van het merk waarschijnlijk ook wel uit EV’s bestaan. Maar het laatste model dat aan de beurt is voor deze elektrificatie, is de 911.
But wait, there’s more. Het bovenstaande antwoord laat immers nog wel de ruimte over voor een hybride 911. De afgelopen jaren waren er ook genoeg geruchten over zo’n uitvoering. Maar zoiets gaat er de komende tijd niet komen, als het aan Walliser ligt. Volgens Porsche moet de 911 een 2+2 blijven, met genoeg bagageruimte. Ook moeten de klassieke lijnen bewaard blijven. En dat combineert niet met de extra (accu-)ruimte die een hybride nodig heeft, aldus Walliser.
Het laatste probleem is misschien wel het belangrijkst: het gewicht. De Duitser zou niet bereid zijn om zoveel extra gewicht die de accu’s nodig hebben, in de 911 te plaatsen. “Als je zo’n auto zou willen maken, is het makkelijker om een compleet nieuwe te maken”, zegt Walliser. De volgende generatie Porsche 911 is dus wél een hybride?
Tot slot gaat hij ook in op de kritiek die de recent onthulde 911 Turbo S zou hebben gekregen. Deze zou uiteraard de snelste 911 zijn, maar niet per se de leukste om te rijden. Daarom komt Porsche later dit jaar met een lichtgewicht-versie. Wat hier precies in zit is niet duidelijk, wel dat Porsche dan lichtere onderdelen zal gebruiken en ‘kijkt naar de geluidsisolatie’. Later zou dit pakket ook beschikbaar moeten komen voor de Carrera (S)-modellen. Prijs en precieze data zijn hier nog niet over bekend.
Foto: 992 Carrera S van Pinguinman18, via Autojunk.nl.
E34M5Touring zegt
Ik las vandaag op de insta van The Smoking Tyre over een aftermarket hybrid systeem voor de 911. 150pk extra.
Bedrijf heet Vonnen. Ziet er wel interessant uit. http://vonnen.com/
michaelb zegt
@E34M5Touring: Komt alleen een bekkie aan gewicht bij. Nee dank je, bepaalde modellen moeten gewoon brandstof gestookt zijn vind ik.
E34M5Touring zegt
170lbs is toch niet zo extreem veel.
michaelb zegt
@E34M5Touring: Vindt t best wat voor wat erbij komt. Plus dat de gewichtsverdeling anders wordt. Ik zou dan toch voor een motormanagement upgrade gaan.
kennone zegt
@E34M5Touring: meer gewicht in je 911 klinkt voor mij niet interessant,, beter een een goede tuning toe passen op het blok??
E34M5Touring zegt
150pk en dito koppel extra ga je niet redden met een NA motor zonder een setje haardrogers. Als je daarmee klaar bent zit je zeker aan hetzelfde extra gewicht. Turbo, piping, intercooler, andere grotere uitlaat etc. Telt allemaal op hoor. En dit is oa toe te passen op ouwe NA 911’s. Het gewicht wordt verdeeld over de hele auto dus qua gewichtsverdeling veranderd er weinig.
Zij hebben de kit op een 997 911 Carrera 2. Op zo’n model kan ik me wel voorstellen dat het meerwaarde heeft.
barchettadriver zegt
Lees, ze melken de huidige 911 nog een jaar of 10 uit, eventueel met een laatste facelift, en dan is het tijd om de Tesla-killer van Porsche te produceren. Zo heet dat toch?
911targa zegt
De Tesla killer is er al en die heet Taycan.
Maar waarom uitmelken? De melk die nu geproduceerd wordt, vind ik en anderen heerlijk smaken. Dan is het toch goed dat de koe even blijft door produceren, ondanks hij milieuscheten laat? De koe betaalt hier rijkelijk voor in de vorm van BPM, MRB, BTW en bijtelling. Dat betaalt de school van jouw kinderen en de verzorging van jouw ouders.
trasimo zegt
@911targa: de Taycan is zeker een waardig en luxer alternatief en dat laatste mag trouwens ook wel met dat prijskaartje. Maar de Taycan kan je toch niet met droge ogen een ‘Tesla killer’ noemen, zelfs niet met je Porsche-brilletje op. Prestaties zijn eerder vergelijkbaar te noemen al lijkt de Porsche het wat beter vol te houden in circuit omstandigheden (knap natuurlijk, voor wie dat gebruikt..). De range kunnen we het maar beter niet over hebben. Ik krijg daar zelf nou nog niet direct ‘killer’ associaties bij.
florisje zegt
@trasimo: Ik vind die term maar vreemd. Mensen die Porsche shoppen maken het geen hol uit hoe die eenheidsworst van een Tesla het doet t.o.v. die Taycan lijkt mij. Komt vast van die schreeuwende Amerikaantjes die eindelijk blij zijn een relevante auto te kunnen leveren aan Europa.
trasimo zegt
@florisje: beide merken verdienen respect in hun eigen niche. Porsche is en blijft een (misschien zelfs hét) top-sportwagenmerk en Tesla zet verdomd knap, vooruitstrevend en betaalbaar spul neer op EV en zelfrijdend gebied. Tesla afzeiken met woorden als ‘eenheidsworst’ en ‘die amerikaantjes’ is overduidelijk nogal dom en onterecht.
florisje zegt
@trasimo: Ik zeik Tesla niet af, ik vind het zeer knap wat een voorsprong ze hebben, sinds 2012 al. Ik heb het over de mensen die Tesla met alles moeten vergelijken, en dat niks beter kan zijn dan Tesla. Laten we eerlijk wezen dat het gros van deze cult Amerikanen zijn. En met eenheidsworst bedoel ik dat het een mainstream auto is in vergelijking met een Porsche.
bisazza zegt
2022: “de eerste Porsche 911 hybrid”. Je kan echt helemaal niets met zulke berichten. Net zoals Rolls-Royce nimmer een SUV zou maken en Maserati nimmer een diesel. Zolang we accountants hebben, P&L sheetjes zullen die elektrische 911jes er echt komen. Of ik het leuk vind is een ander verhaal
lekkerlinksrijden zegt
@bisazza: ze noemen m anders en klaar, 2 deurs Taycan. Verzint u alvast een naam
olivier420 zegt
@lekkerlinksrijden: Zolang er maar turbo op de achterklep staat. Vinikhelemaalmooi
iannuzi zegt
@bisazza: vergeet de aandeelhouders niet!
berrybentley zegt
Prima, voor die tijd is er allang een andere regering die de hysterische milieuplannen in de prullenbak heeft gegooid, en heeft opgelost door het ongelimiteerde inwonertal te matigen.
techniekmeneer zegt
@berrybentley: Laten we het hopen.
888natan zegt
@berrybentley: Nederlandse regering vs Europese wetgeving.. ben benieuwd
Yzord zegt
Porsche is slim. Ze weten dat elektrische frikandellen maar een tussenmodel is voor waterstof. Waarom investeren in elektrisch als je meteen kan inzetten voor waterstof.
trasimo zegt
@yzord: als een auto met groene waterstof wordt aangedreven, heeft die 2.4 keer zoveel energie nodig als een EV. Na de verliezen door compressie en transport kom je op een verbruik van 62kwh per 100km. Ter vergelijk: het verbruik van een Model 3 ligt rond de 15kwh per 100km. Daarom rijden wij niet op waterstof.
Yzord zegt
Laat een model 3 nog steeds fossiele grondstoffen gebruiken om zich rijdend te mogen noemen.
Dus waterstof it is voor mij.
florisje zegt
@yzord: Hoe bedoel je precies? (Duurzame) waterstof is niks meer dan een verspilling van stroom. Denk even na; Of je stopt het stroom direct in de auto… Of je gebruikt 2x zo veel stroom om waterstof te produceren om er vervolgens weer stroom van te maken! Dat is toch een grote grap? En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat op dit moment de goedkoopste waterstof gewoon een bijproduct is van de petrochemische industrie. Je moet wel heel erg die 200km extra range nodig hebben om het interessant te maken. Trouwens, die waterstof brandstofcellen moeten ook om de 150k km vervangen worden (zeer prijzig). En dat allemaal voor een elektrisch aangedreven auto met ipv een simpele batterij een ingewikkeld fuel-cell systeem.
trasimo zegt
@yzord: prima bestel die Toyota dan maar en veel plezier ermee ??
Yzord zegt
Blijf gewoon in mijn V10 R8 rijden….Toyota’s is voor de pleps.
minicoopers zegt
gelukkig maar! Kunnen we nog tien jaar genieten van motor die geluid maakt ?
nofxke zegt
Hoe harder constructeurs roepen dat ze iets niet doen, hoe sneller het er is.
Eerst zien dan geloven
frank2b zegt
2030 wordt dus het jaar waarin de productie van de 911 gestaakt wordt.
none zegt
Had je dan iets anders kunnen verwachten van een model dat 50-60 jaar niet significant gewijzigd is?
O plaat zegt
Niet segnificant gewijzigd, dan moet je eens een bocht proberen nemen in een model uit de jaren 60,70 of 80…
trasimo zegt
Lijkt me logisch ook qua marketing. Gewoon je cash-cow blijven uitmelken en omdat je weet dat dat eindig is, daarnaast vast innoveren en nieuwe markt aanspreken met bijv. de Taycan
BaRa zegt
Betekent op zich niet zoveel. In 2018 produceerde Porsche een slordige 36.000 911’s (alle varianten samen). Dat voor een totale productie van pakweg 250.000 voertuigen dat jaar. Ofwel 14% was een 911. De enige Porsche die nog slechter verkoopt dan de 911 is de 718. Ze kunnen de 911 dus nog even op benzine houden. De Panamera, Macan en Cayenne daarentegen: die zullen ze in een rotvaart op elektriciteit moeten zetten. Als die tenminste onder die vorm en naam blijven bestaan, nu ze de Taycan hebben. Binnenkort een gerebadgde E-tron om de Cayenne te vervangen?
florisje zegt
Ze zullen wel een elektrische 911 maken, maar dan geven ze het gewoon een andere naam. Denk Panamera en Taycan.
mashell zegt
Ach, zo’n Walliser is erg vervangbaar als de markt om een elektrische 911 vraagt.
probono zegt
West maar eens zien of dit echt zo lang gaat duren. Kan weleens anders lopen denk ik. Als ze geen 911 meer verkocht krijgen op brandstof, over een jaar of 5 – 7….wie zal het zeggen?
Dutchdriftking zegt
Kortom, nog 10 jaar cashen met de benzine 911, lekker puristisch en zo, over een jaar of twee rustig aan beginnen met ontwikkelen, en dan over 10 jaar staat er een dijk van een elektrische 911.
superfunky zegt
En na 2030 ook niet, want dan zijn we allang van deze hype genezen.
Gelukkig maar.