Porsche wil nog steeds de Formule 1 in. Maar het wil maar niet lukken om met iemand samen te werken…
Porsche is een merk met een grote naam in de autosport. De op de beurs zeer hoog gewaardeerde maker van platgeslagen kevers luxe SUV’s, heeft die naam echter niet per se te danken aan prestaties in de koningsklasse. Ja, ooit won Dan Gurney de Franse Grand Prix met een Porsche. Dat was echter in 1962 en meteen de enige keer dat Porsche in de F1 won onder haar eigen naam. Echte kenners weten natuurlijk dat McLaren ook kampioenschappen vierde met de McLaren-TAG Porsche in the eighties. Maar dat was het dan ook.
Groot nieuws was het dus toen Porsche na decennia van geruchten in de zomer haar officiële rentree aankonidigde. Er was een lek uit Marokko en later een heuse marketing exercitie. Met de ronkende woordspeling ‘F1nally’ maakte Porsche de wereld kenbaar dat het ein-de-lijk toch nog zo ver zou komen.
Maar euhm…De werkelijkheid bleek toch weerbarstiger. Porsche had Red Bull als beoogde droompartner. Maar de Oostenrijkse renstal liet Porsche uiteindelijk staan bij het altaar. Porsche wilde teveel invloed en Red Bull wilde ook meer geld zien, zo luidde het. Ooit was het heel anders, maar F1 is namelijk booming business dezer dagen. De teams worden alleen maar meer waard.
Het leek het einde te zijn van de F1 droom van Porsche, ook al omdat er een deadline gold om je in te schrijven voor 2026. Echter, de F1 wil Porsche eigenlijk ook wel binnenhalen. En dus houdt men nu toch naar verluidt de deur open voor Stuttgart. Doch Auto-Motor-und-Sport meldt dat het gewoon maar niet wil vlotten met Porsche’s pogingen de voet in de deur te krijgen. En dat het merk nu eigenlijk al te laat is.
Het laatste gerucht is dat Porsche nu ook (weer) een blauwtje heeft gelopen bij team blauw. Zelfs Williams, het kneuzenteam van de laatste jaren uit Grove, wil dus niet met Porsche. Of het speelt in ieder geval hard to get. Williams heeft een deal voor klantenmotoren bij Mercedes tot en met 2025. In theorie zou een entree van Porsche in 2026 dus kunnen. Maar Williams wil dus niet.
Struikelpunt voor Porsche is nu ook dat het niet zomaar even een motor uit de mouw kan schudden. Bij Red Bull was daar een oplossing voor, in de vorm van Red Bull powertrains. Maar nu dat plannetje niet doorgaat, zou Porsche in recordtempo een blik mensen met technische know-how en een fabriek uit de grond moeten stampen. A-M-u-S speculeert namelijk dat de motor die Audi gaat inzetten gebruiken te min zou zijn voor het merk.
En dus is het nu twee voor twaalf voor Porsche. Bij andere teams lijken er voorlopig beperkte mogelijkheden te zijn tot een overname. Mercedes, Alpine, Ferrari en Sauber (Audi) zijn natuurlijk fabrieksteams. Aston Martin is dat alleen in naam, maar desalniettemin zou een link met team groen gek zijn. Red Bull en Alpha Tauri lijken een gesloten boek, ondanks dat bij Alpha Tauri nu een nieuwe hoge pief die nauwe banden met Porsche heeft is binnengehaald (Oliver Mintzlaff).
Na de ‘neen’ van Williams blijven dan alleen McLaren en Haas F1 over. Maar gesprekken tussen Audi en McLaren zijn naar verluidt al gefaald, dus lijkt het onlogisch dat het wel zou lukken met Porsche. Haas F1 tenslotte heeft uiteraard nauwe banden met Ferrari, dus ook dat lijkt geen logische ‘fit’.
De enige boss move die overblijft is dus eigenlijk een geheel eigen team uit de grond stampen. Als iemand het kan, dan moet het wel Porsche zijn. Maar of de fabrikant zich hier aan wil wagen…
flyerbunch zegt
Het schijnt dat Alpine dat blauwtje (no pun intended) zou kunnen verhelpen. De toekomst van Alpine in de Formule 1 hangt aan een zijden draadje blijkbaar. https://www.gpblog.com/nl/nieuws/162387/hangt-de-toekomst-van-alpine-in-de-formule-1-aan-een-zijden-draadje.html
Richmond zegt
Ja schijnbaar wil Renault liever motoren leveren. Maar denk dat ze dan liever het team aan een andretti verkopen en dan de motoren deal erbij doen. Dan hebben ze nog een stok achter de hand om in de toekomst volledig terug te keren, zoals met de lotus doen. En met Porsche gaat dat niet.
mashell zegt
Hoezo is de Audi motor te min voor Porsche? Componenten delen tussen de verschillende merken is de concernstrategie bij uitstek.
jaapiyo zegt
Tsja, ik zie er ook niet het probleem in. Echterrrrr, het is niet altijd koek en ei tussen die twee merken. Op Le Mans reden ze ook met compleet andere auto’s en was de strijd naar verluidt vrij hard achter de schermen. Tevens was Porsche in het geheel niet blij met dieselgate en het feit dat Audi hen sjoemeldiesels had geleverd.
mashell zegt
Aan de andere kant, Porsche en Audi ontwikkelen hele auto’s samen (e-tron GT- Taycan, Q6 – Macan), Porsche zet veel Audi componenten in waaronder heel het infotainment systeem.
fedal zegt
Porsche heeft ook niks te zoeken in deze tak van de racesport. Als ze al willen instappen kunnen ze dat beter bij een team doen wat toch niks te verliezen heeft of een eigen team beginnen.
Richmond zegt
Porsche heeft er net zoveel of weinig te zoeken als elk ander merk. Het zorgt voor heel veel exposure, waardoor nog meer mensen Porsches en aanverwante producten gaan kopen..en de techniek kan deels gebruikt worden in de super sport Autos die ze maken a la carrera GT.
doublechevron65 zegt
Als je een kosten/baten analyse maakt valt dat met de exposure wel mee. Waarom? De mensen zien geen “auto” en dat is juist het probleem, mede omdat F1 voertuigen allemaal op elkaar lijken. Rallysport was dat betreft succesvol, kijk naar Audi en Peugeot bijvoorbeeld. Heeft voor een boost gezorgd.
Aon zegt
Eerst formule 1 auto bouwen met ronde koplampen…Dan gaan ze de geschiedenis is in als Herbporsche dan zijn ze altijd als eerste, ;)
mc96 zegt
Porsche heeft gewoon een gouden kans om in te stappen bij Red Bull laten lopen door arrogantie. Hebben nog niet het begin van een motor, een slechte trackrecord in de F1 en dan denken dat je de dienst kunt gaan uitmaken bij het beste team van de grid. Williams Kopen gaat ook heel veel geld kosten want de F1 teams worden de komende tijd alleen maar meer waard. Dorrilton Capital (de investeringsmaatschappij die eigenaar is) zal de hoofdprijs verlangen. En dan is er nog het probleem van de motor. Enige reele kans is terug gaan naar Red Bull en meer betalen en minder invloed krijgen. Maar of de ego’s bij Porsche dat aan kunnen?
mashell zegt
Er is ook wel flink wat arrogantie bij Red Bull, ze winnen met Honda, maar zien hun toekomst met Red Bull Powertrains dat nog helemaal niks gepresteerd heeft. Porsche was een stuk zekerder geweest dan RBPT.
Dutchdriftking zegt
Porsche en Williams is natuurlijk wel een gouden combinatie. Het zou zo mooi zijn…
gekketurbo zegt
Als ik Porsche was zou ik F1 overslaan. Kan alleen maar slecht uitpakken met de kennisachterstand die ze hebben…