Het Porsche LMDh-prototype komt erecht in een zeer populaire en gave klasse.
Zelfs voor de meest autofiele petrolhead is het af en toe lastig: alle raceklasses volgen. De Formule 1 is uiteraard populair, helemaal als er een Nederlander meedoet. Maar in de klassen daaronder neemt de interesse flink af. Le Mans, WEC, WRC, Dakar, DTM, BTCC: het zijn geweldige series voor de fijnproever.
Porsche LMDh
Maar er komt nog een categorie bij: LMDh. Het lijkt erop dat deze klasse het gaafst wordt van allemaal. Helemaal nu er een Porsche LMDh-prototype aan zit te komen. Dat heeft het Duitse merk vanochtend aangekondigd.
Lange adstandsraces
Heel kort door de bocht is het een nieuwe raceklasse die mee kan doen in bestaande evenementen. Denk aan races zoals de 12 uur van Sebring, de 24 uur van Daytona en de 24 uur van Le Mans. De auto’s zijn dus geschikt voor en IMSA-races. Deze raceklasses zal bestaan uit hybride prototypen. Deze staan op een doorontwikkeld LMP2-chassis.
Kosten Porsche LMDh
De elektrische aandrijving is voor alle deelnemers identiek. Er kon gekozen worden uit vier chassis’. Maar qua koetswerk en verbrandingsmotor is een team helemaal vrij om dat in te vullen. Dat is dan meteen het grote verschil tussen LMHd en LMH. De kosten voor de Porsche LMDh moeten dus overzichtelijk zijn.
Interessant
Voor fabrikanten zoals Porsche is deze serie waanzinnig interessant. De kosten zijn namelijk relatief laag en er wordt gereden met moderne technieken. Ondank dat Formule 1-auto’s ook hybride’s zijn, is die tak van sport niet meer interessant voor automerken en hun fabrieksteams. Diverse fabrikanten verlaten nu de Formule 1 en Formule E. Hopelijk voegen ze zich tot deze klasse. Zo kunnen we terug naar Le Mans eind jaren ’90, toen er veel fabrieksteams meereden.
Zoals gezegd zijn er meer merken geinteresseerd in deze nieuwe klasses. Le Mans-veteranen en Peugeot en Toyota hebben al aangegeven geinteresseerd te zijn in het LMH (zonder d) klassement.
UPDATE: Porsche heeft een gelikte video gemaakt om ons lekker te maken voor de return!
C6_R zegt
Daar word ik wel erecht van ja!
joostdetaalnazi zegt
@C6_R: dat gevoel geven adstandraces mij nu ook elke keer.
simonferrari zegt
Bah wat vervelend dat de app op iPhone nog altijd niet werkt! Afbeeldingen niet zichtbaar. Teksten die door de reacties lopen. Advertenties over de tekst. Gespot-afbeeldingen kijken werkt niet, in slechte kwaliteit of slechts 1 afbeelding. Ik kan altijd genieten van jullie content maar dit duurt inmiddels al wel een aardige tijd..
subaru555 zegt
@simonferrari: amen
mark997gt3 zegt
@simonferrari: al meer dan 1,5 jaar nodig om een app fatsoenlijk te laten werken…..
ghini zegt
Het is echt niet goed als een raceklasse zoveel uitleg nodig heeft. Een letter verschil helpt ook niet.
antoonniels zegt
Dus de LMH ( Le Mans Hypercar? ) rijd FIA WEC inclusief Le Mans en in 2021 met Toyota, ByKolles en Glickenhaus en 2022 met Peugeot erbij. Dan zit daaronder? het LMDh ( Le Mans Daytona hybrid ) waarin je zowel in de IMSA als het WEC kunt rijden. Dit zijn dan feitelijk LMP2 auto’s. De LMP1’s blijven dan de LMH’s op Le Mans. Porsche gaat dus voor een klasseoverwinning net als ze destijds met de RS Spyder deden. Overigens begrijp ik dat ook Audi, McLaren en Alpine hierin mee zouden willen doen. Het is nog wel wachten tot 2023.
Edge zegt
Nee, dat klopt niet. LMH en LMDh gaan straks in dezelfde klasse uitkomen. Het maximale vermogen van de LMH-reglementen is daarom al naar beneden bijgesteld en er zullen nog wat andere balance of performance zaken bijkomen om het een zo eerlijk mogelijke strijd te creëren. Porsche gaat met de LMDh dus gewoon voor de overwinning in het algehele klassement, net als Audi met hun LMDh en Toyota, Glickenhaus en Peugeot met hun LMH auto’s. De LMP2-klasse zoals we die nu kennen blijft zowel in IMSA als in het WEC/Le Mans bestaan.
Alpine gaat inderdaad ook weer meedoen op Le Mans, maar laat je niet foppen: Dat is geen echte Alpine. Rebellion heeft besloten ermee te stoppen, en dus heeft Alpine wat dingetjes overgekocht om relatief goedkoop en gemakkelijk aan de start van het WEC te verschijnen. Ze komen hiermee weg omdat je in het aankomende seizoen bij wijze van een overgangsjaar zowel de uitgaande LMP1 auto’s als de nieuwe LMH auto’s mag gebruiken in de hoogste klasse. Over een deelname met een echte eigen LMDh of LMH heeft Renault/Alpine nog geen beslissing genomen, dus voorlopig blijft het bij dit ene seizoen op het hoogste niveau voor de Fransen.
En om het allemaal nog spannender te maken heeft IMSA vanwege dit coronajaar besloten om de introductie van het LMDh-klassement met een jaartje te verschuiven naar 2023, dus verwacht niet in 2022 direct al Cadillacs, Acura’s en Mazda’s aan de start van de 24 uur van Le Mans verschijnen.
Omdat het allemaal erg verwarrend is heb ik hieronder nog even een lijstje samengesteld van wanneer wat nou precies in gaat:
2021
WEC P1: LMH en LMP1
WEC P2: LMP2
IMSA “P1”: DPi
IMSA “P2”: LMP2
2022
WEC P1: LMH en LMDh
WEC P2: LMP2
IMSA “P1”: DPi
IMSA “P2”: LMP2
2023
WEC P1: LMH en LMDh
WEC P2: LMP2
IMSA “P1”: LMDh
IMSA “P2”: LMP2
paso144 zegt
Mooi nieuws, Audi is volgens mij ook al officieel ingestapt in LMDh, waarbij D voor Daytona staat vandaar dat de auto’s zowel toegelaten worden in IMSA als WEC. Begreep dat de LMH (Le Mans Hypercar) regelementen al bijgesteld zijn naar LMDh, dus vermogen van 784pk naar 680pk en gewicht van 1100 naar 1030kg. Dus welicht in 2023 samen in 1 klasse op Le Mans.
https://www.autosport.com/wec/news/149384/wec-in-lm-hypercar-rules-change-for-lmdh-parity
Edge zegt
Ik moet zeggen dat ik wel verrast ben door het grote aantal fabrikanten dat zich aan de endurance racing heeft verbonden inmiddels. Toyota en Peugeot met hun LMH wagens, Porsche en Audi met LMDh. Dan heb je met Glickenhaus en byKolles nog twee kleinere partijen die met een LMH komen, en heeft Acura de intentie uitgesproken om ook in het LMDh-tijdperk door te willen met IMSA. Wie weet dat we straks dus ook nog een Acura (al dan niet gerebadged tot Honda) aan de start van de 24 uur van Le Mans zien verschijnen.
Daarnaast heb je op dit moment nog twee andere fabrikanten in IMSA, Cadillac en Mazda. Van beide is nog niet heel duidelijk of ze ook een LMDh willen bouwen, maar het zou wel mooi zijn. McLaren heeft ook al interesse uitgesproken, en Ferrari heeft ook aangegeven de opties te bekijken nu de halve F1 crew zonder werk komt te zitten als gevolg van de budgetcap. En wie weet haalt Lawrence Stroll de Valkyrie LMH ook ooit nog wel uit de ijskast.
Het enduranceracen gaat mooie tijden tegemoet!
paso144 zegt
En dan hopen dat ook de F1 coureurs ook op Le Mans gaan rijden, zou de FIA eigenlijk moeten aanmoedigen ipv in het de huidige klinische F1 bubble te blijven hangen. Wellicht wordt endurance racing dan weer de maatstaf net als in de jaren 70.
kenner zegt
De leukste blijft MotoGP, punt
Edge zegt
Coca-Cola is lekkerder dan Pepsi, punt
paso144 zegt
Formule 1 is ook best leuk als Hamilton niet mee doet. Was inderdaad een mooi jaar zonder kamikaze Marquez.