Toen Volkswagen vorig jaar het Bluesport Concept presenteerde, rees direct vraag wat de bedoeling hiervan was. Al snel werd duidelijk dat Volkswagen een serieuze ambitie heeft om een leuke sportwagen te bouwen, maar dan niet in z’n eentje, want dat zou een te dure businesscase worden. Het zou een samenwerking met Audi of Porsche moeten worden. Volkswagen heeft voor z’n plannen, zoals verwacht, nu een partner gevonden in Porsche, waarvan het 49,9 procent van de aandelen bezit.
Porsche ontwikkelt momenteel een zogenaamd “Modular Standard Platform” voor o.a. de Cayenne, Panamera en Bentley. Hierbij wordt de motor direct boven de voorste as geplaatst en kan zowel in de lengte als in de breedte worden gemonteerd. De flexibiliteit van dit platform maakt het uitstekend geschikt voor Volkswagen. Met dit platform ligt Volkswagen naar eigen zeggen in één keer jaren voor op de concurrentie. Het is verder nog onduidelijk wat voor sportief Volkswagen model als eerste op dit platform gebouwd zal worden en wanneer we dat model mogen verwachten. Een doorontwikkeling van het Bluesport Concept ligt meest voor de hand. To be continued… (via: automobilwoche)
GOD zegt
“Met dit platform ligt Volkswagen naar eigen zeggen in één keer jaren voor op de concurrentie”
Die snap ik ff niet.
Jochempie zegt
@GOD: het niet snappen en het niet geloven is iets anders.
w0o0dy zegt
Met een platform voor een Bentley, panamera, cayenne een soort mx5 concurrent bouwen? Tff that one! 1500kg minimaal en de motor OP de vooras ipv erachter… het lijkt Audi wel. En de bluesport had nog wel een middenmotor en zou onder de 1200kg zitten…. Wat een stapel geklets….
@dennis: benieuwd wie dit gerucht heeft verzonnen. Een stagiar bij VW Pr misschien?
gedwongenleaser zegt
Ik vind dit toch echt de coolste VW ooit (met gesloten kap alleen iets minder qua lijnen). Tenminste… zoals die er hier boven uit ziet, mocht deze op de markt worden gebracht zal er wel weer de standaard VW-neus op worden geplakt en das toch wel weer erg jammer!
Dennis zegt
@GOD: Wat snap je niet?
Doordat Volkswagen niet zelf eerst een heel nieuw platform hoeft te ontwikkelen (dit heeft Porsche al voor ze gedaan), meent men een forse voorsprong te hebben op de concurrentie die mogelijk zelf nog wel eerst een nieuw platform moeten ontwikkelen.
gedwongenleaser zegt
@Dennis: De winst zit hem niet met name in het feit dat porsche al een platform heeft maar meer in het feit dat dit platform zo flexibel inzetbaar is en je dus in één klap een platform hebt voor meerdere modellen!
xilver zegt
@gedwongenleaser: Je kan het een beetje vergelijken met de productie van medicatie… het kost heel veel geld om dit te ontwikkelen, en vrij weinig in het produceren. Door het gebruik van het platform vallen deze hoge vaste ontwikkelingskosten weg en hoeft Volkswagen zich slechts bezig te houden met de bouw ervan. Het is zelfs zo dat, als deze wagen een flop, dat dit geen grote ramp is voor VW omdat ze niet verplicht zijn om aan veel schaalvergroting te werken om hun gezonken vaste kosten terug te winnen. Het punt dat jij aanhaalt dat ze dit kunnen gebruiken voor meerdere modellen heet scopeproductie, in dit geval minder belangrijk dan de schaalvoordelen van VW (Ik kan de tekst nog nerdiër maken met een grafiekje, maar ik zal dat maar zo laten :D)
jack_abarth zegt
Wat heeft het platform van de toekomstige Cayenne-Panamera en Bentley hiermee van doen?
Het zijn alle 3 wagens die onderhand een dikke meter groter zijn dan de afgebeelde wagen van VW.
Het idee overigens om de motor dwars en in de lengte richting te kunnen plaatsen is wel een zeer sterk punt.
xilver zegt
Is een beetje zoals de Phaeton… Het zal wel een hele goed wagen worden, net als de Phaeton…maar waarom een sportwagen van VW kopen als je net zo goed een Duitse premiumvariant kan kopen (als de prijzen toch gelijk lopen). Net zoals de Phaeton… waarom zou je die kopen als je net zo goed een A8/7-serie of S-klasse kan kopen en die prijzen lopen gelijk (204k voor een Phaeton W12)
Dennis zegt
@gedwongenleaser: Ja, dat ook natuurlijk. Echter, het ontwikkelen van een goed platform vergt in de eerste plaats een forse investering in tijd en dus geld. Hoe snel je dat daarna weer terugverdient is afhankelijk van hoe flexibel het platform inzetbaar is én hoe vaak het daadwerkelijk ingezet zal worden. Voor Volkswagen zit een groot stuk van de winst in het feit dat Porsche dit belangrijke stukje research al heeft gedaan.
Laue zegt
Die bluesport kan ik wel waarderen. qua design niet veel bijzonders maar een betaalbare roadster, diesel, RWD is een leuke combinatie.
Neal zegt
zolang het maar achterwiel aangedreven is zodat VW voor één keer enes een ‘echte’ (sport) auto maakt
Mr.X. zegt
Het mooie van dit platform is dat het modulair is….
Je kan het dus maken zoals je wilt, een basis die uit te breiden is met verschillende componenten en layouts. 2wd, 4wd, handbak, automaat, v6, 6in lijn, v8 etc etc…..
anonymous coward zegt
ik had toch begrepen dat de bluesport een middenmotor zou krijgen, en zn platform nu dus mogelijk zou gaan delen met een nieuwe instap-porsche onder de boxster..
wat heeft dit panamera platform daar nu mee te maken?
super458 zegt
Dit topic maakt een kans om het langste gemiddelde te halen, dus ik doe ff mee.
Ik snap niet echt waarvoor VW het Panamera platform voor een sportwagen nodig heeft, of er moet een Pheaton R komen. Het Boxsterplatform kunnen ze wel gebruiken voor dat Bluesportdinges. Met het Cayenne platform heeft Bentley niks te maken en VW heeft al de Touareg op dit platform.
Simpson zegt
super485: misschien een crossphaeton? :mrgreen:
VW kan vanalles met één enkel platform, kijk maar eens wat er allemaal op het golf platform rondkachelt.
Barnevelder zegt
Neeeee… Laat Porsche niet ook ten onder gaan aan de eensgezindheidsworst van VW.:( Porsche moet zijn eigen sportagens bouwen en eer ‘exclusief’ worden….
Vincenzo zegt
Gelukkig staat erbij naar eigen zeggen…niemand anders zal het zeggen.
GOD zegt
@ Dennis
Er ooit wel eens bij nagedacht dat de concurentie al jaren voorsprong heeft en die platformen al jaren lang hebben gemaakt. een sportwagen is niet iets nieuws bedacht door VW.
Geert Schoots zegt
Misschien dat Volkswagen met een nieuwe Corrado komt…
P@trick zegt
Ik koop dat geinige karretje toch liever als er het Porsche logo op zit ipv Volkswagen/Audi!!!
Jokkebrok zegt
Best gaaf karretje, en slim bekeken!
Hupke zegt
Tof karretje maar de MR2 en de MG (T)F waren dat ook en echt zo’n succes zijn ze ook niet geworden.
As_long_as_it_is_fast zegt
Vind em idd leuk uitzien, lijkt wel sterk op de TT maar eindelijk een ander logo. En hij ziet er beter uit vind ik.. Nu nog een leuke motor d’r in. 350pk, moet lukken… :D
Reaguurder zegt
Doet me heel sterk denken aan de honda s2000
Esprit_de_Flandre zegt
Als China 1 voordeel heeft voor de VW-liefhebber, dan is het wel dat VW het kan wagen om niche-modellen te maken waar anders nooit sprake van zou zijn.
Zoals de Phaeton, iedereen zegt dan wel dat het een flop is, maar er komt zeker een nieuwe, desnoods voor China alleen. En sportwagentjes zullen ze daar ook wel kwijtraken, dus tegen 2012 is die er ook.
Misschien straks nog een pick-up of zo…
Reaguurder zegt
@Esprit_de_Flandre:
Is er al
de sjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
de Phaeton is beslist gee flop.
In het verre Oosten is de Volkswagen naam cooler dan die van Audi.
In Singapore, Taiwan en Hing Kong sterft het van de Phaetons.
Dennis @ Postalgold zegt
ik vind al die nieuwe sportieve auto’s zoals deze een hele fijne uitbreiding op de Nederlandse wegen, maar ik vraag me af hoeveel je er echt van te zien krijgen. Hoeveel mensen hebben er nou echt geld voor over om een sportauto erbij te nemen? Zijn deze modellen (zoald de peugeot rcz) echt bedoeld om aan een bepaalde vraag in de markt te voldoen, of deze te creëren. Of zijn het meer eyecatchers die merken als VW of Peugeot een beter imago moeten opleveren?
de sjonnies zegt
Hebben ze in 1970 al eens geprobeerd met de VW-Porsche 914, was toen ook al een doodgeboren kindje, bijnaam van die auto was VoPo (naar de oude Oostduitse Volks Polizei)
Auto werd niet door Porsche rijders gekocht en zeker niet door Volkswagen rijders (die zijn iets te traditioneel)
Auto werd eigenlijk door niemand gekocht omdat de mix van de twee merken een lelijk bastaard kindje had opgeleverd
Dit ondanks het feit dat de 2 liter 6 cilinder boxer een geweldenaar was in zijn klasse.
jack_abarth zegt
@de sjonnies,
Dat VoPo, stond dat niet voor Volkswagen-Porsche?
de sjonnies zegt
@jack_abarth:
Yep, maar ’t was ook een Duits grapje dat naar de VolksPolizei verwees.
Ook Duitsers hebben humor…..
Pallas zegt
) Deze dus, best leuk. Diet me denken aan Fiat X/91
Pallas zegt
X1/9 dan.
bmw_tuning zegt
Niet verkeerd? Makenn met die handel zou ik zeggen haha
QQQQQ zegt
VW R8 boxter
Atenza zegt
“maar dan niet in z’n eentje, want dat zou een te dure businesscase worden”
Matig voor zo’n groot concern dan.. Honda (S2000) en Mazda (MX-5/RX-8) bv kunnen dat toch ook?
SVEN zegt
Boring , Volkswagen TT ofwa ??
Kunnen die mannen nu is echts niks spannends uitbrengen?
Hupke zegt
Is al eens gebeurt (bij het zien van die X1/9 kwam ik er terug op) alleen heeft Porsche hem toen uitgebracht.
Niet echt m’n droomwagen maar iemand bij ons in de straat zweert erbij, heeft er veel van die.
Dimglor zegt
Mja waarom niet.. Kosten drukken.. is wel degelijk belangrijk ;)
w0o0dy zegt
Geezus… is er echt niemand die op dit artikel geklikt heeft, die ff nadenkt?
Wat past hier niet? Bentley, Panamera, Cayenne, Mx5 concurrent met middenmotor…………
Ehm? Hallo? Iemand thuis?
BananaFlip zegt
Ah, het wordt tijd voor een Phaeton R60!
Wel goed dat ze Porsche erop zetten want dan zal het zeer waarschijnlijk foutloos rijden.