• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche legt fabrieken stil en wacht met aankoop VW

Auteur: autoblogger, gepost 26 november 2008 om 21:12 – 18 Reacties

Porsche Panamera

Ook Porsche ontsnapt niet aan de gevolgen van de financiële crisis. In de periode van augustus tot en met november verkocht men slechts 25.200 auto’s, dat is ruim vijfduizend units minder dan een jaar eerder (30.700). Het bedrijf zal rond de kerstdagen de productie daarom langer stilleggen dan gebruikelijk…

Tevens zal Porsche het belang in Volkswagen (VW) dit jaar niet verder uitbreiden. De plannen om meer dan 50 procent in handen te krijgen blijven bestaan, maar niet tegen elke prijs. Wiedeking bevestigde dat men het belang wil uitbreiden naar 75 procent in 2009 (op dit moment heeft men 42,6 procent).

STUTTGART, Germany (AP) — German sports car maker Porsche SE said Wednesday it expects revenue in the four months through November to fall some 15 percent from a year ago as sales slump amid the global economic crisis.

In a preliminary estimate, Porsche said it expected revenue of slightly more than euro2 billion ($2.56 billion) for the first four months of its fiscal year — down from euro2.36 billion in the same period last year.

It said vehicle sales likely declined to 25,200 from 30,700. Porsche plans to release precise figures for the period in mid-December.

The maker of the 911 and the Cayenne said it expected a “noticeable decline” in sales for the full fiscal year from the 2007-2008 year’s 98,652 vehicles.

“Worldwide, signs of a serious slump in the automobile industry are clearly visible,” Porsche said in a statement. “Particularly in the United States, the single biggest market for Porsche, possible developments in the future make it difficult to reliably calculate.”

Porsche CEO Wendelin Wiedeking declined to give a full-year profit forecast, saying that “it cannot be done reliably now.”

On Monday, Porsche said it had stopped assembly lines for the day last Friday at its main plant and said it would halt production for seven more work days through the end of January to adapt to weaker demand.

Porsche reported a net profit of nearly euro6.4 billion for the year that ended July 31, up from euro4.2 billion it earned in the 2006-2007 year, largely because of its investment in fellow German automaker Volkswagen AG — Europe’s biggest car maker by sales.

Porsche said Wednesday it is standing by its target of building up its stake in Volkswagen to 75 percent next year. However, Wiedeking signaled Porsche may not exceed the 50 percent ownership mark by the end of this year as it had planned.

“In view of the current economic environment, it is becoming increasingly unlikely that we will reach this target in this calendar year,” he said.

Porsche already holds more than 40 percent of Volkswagen and has effective control over the company.

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Geiger Dodge Challenger SRT-8
Volgend bericht: 900Pk in een Heffner Ford GT »

Lees Interacties

Reacties

  1. a. zegt

    26 november 2008 om 21:18

    kijk als ze nou doorwerken komt de panamera sneller in het wild terecht…

    goede hersens heb ik he …

    Login om te reageren
  2. LionSpeed zegt

    26 november 2008 om 21:27

    Ik hoop voor de fabrikanten dat deze crisis spoedig is geeindigd..

    Trouwens, is dit niet al eerder voorbij gekomen?
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/02/belangrijkste-porsche-fabriek-drie-dagen-langer-dicht

    Login om te reageren
  3. Laurens zegt

    26 november 2008 om 21:41

    Nog meer Duitsers in Scheveningen.

    Login om te reageren
  4. autoblogger zegt

    26 november 2008 om 21:42

    @LionSpeed: volgens mij niet, de fabriek gaat nog langer dicht.

    “On Monday, Porsche said it had stopped assembly lines for the day last Friday at its main plant and said it would halt production for seven more work days through the end of January to adapt to weaker demand.“

    Login om te reageren
  5. IR zegt

    26 november 2008 om 21:46

    Is alleen maar zodat ze straks hun belang weer zo goedkoop kunnen uitbreiden

    http://www.thetruthaboutcars.com/how-porsche-nsfed-the-hedge-funds/

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    26 november 2008 om 22:00

    Is het vreemd dat ik blij word van dit nieuws? Of ben ik de enige die het leuk vind dat Porsche niet onaangetast blijft, terwijl links en rechts bedrijven (dreigen) om (te) vallen. :P

    Login om te reageren
  7. LionSpeed zegt

    26 november 2008 om 22:13

    @Autoblogger,
    Dat heb ik over het hoofd gezien *ashamed*

    Nog langer stil liggen? Gaat lekker zo!

    Login om te reageren
  8. willie zegt

    26 november 2008 om 22:14

    zijn ze wel gewend daar. de design afdeling ligt al 40 jaar stil.

    Login om te reageren
  9. Stephan Tast zegt

    26 november 2008 om 22:42

    @Citrofiel: read again, de netto winst van Porsche over augustus t/m november dit jaar bedraagt naar verwachting nog altijd meer dan 2 miljard euro. Het afgelopen boekjaar 2007/2008 (aug-aug) maakte Porsche 6,4 miljard euro winst tegenover 4,2 in het jaar ervoor.
    Nog meer winst maakte Porsche met de handel in VW-aandelen. :D

    Login om te reageren
  10. Chrisy76 zegt

    26 november 2008 om 23:03

    lol @ willie :P

    Ja platgeslagen VW Beatle hè ;P

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    26 november 2008 om 23:10

    @ Stephan Tast; Je hebt mijn fijne droom (Porsche in nood) aan duigen geslagen… :( ;)

    Login om te reageren
  12. Mr. X. zegt

    26 november 2008 om 23:17

    ja, de winst van porsche was hoger dan de omzet! dat kan normaal gesproken natuurlijk niet, maar het kwam door de herwaardering van de aandelen volkswagen! met porsche hoef je echt geen medelijden te hebben

    Login om te reageren
  13. 9000cse zegt

    27 november 2008 om 01:52

    @ Citrofiel

    Heb ik me nou echt zó in je vergist of is dit sarcasme? Ik kan me nou werkelijk niet één reden bedenken, waarom het leuk zou zijn als (auto)bedrijven in nood komen te verkeren of omvallen, tenzij ik hier aan nog niet te benoemen persoonlijke tekortkomingen moet gaan spreken.

    Login om te reageren
  14. 9000cse zegt

    27 november 2008 om 01:54

    @ Citrofiel

    “aan” in 3de zin moet zijn “over”.

    Login om te reageren
  15. Mies zegt

    27 november 2008 om 08:51

    Raar de gemiddelde Porsche-koper is 57 jaar en met de toenemende vergrijzing zouden de verkopen moeten stijgen.

    Login om te reageren
  16. Marc zegt

    27 november 2008 om 10:33

    @ Citrofiel: misschien is dit een stukje slim zijn met je zaken en niet met een bord voor je kop als een idioot doorblijven gaan met auto’s in elkaar sleutelen en VW opkopen? :-P

    Login om te reageren
  17. Majinstar zegt

    27 november 2008 om 11:45

    De panamera gaat porsche weer op weg helpen. Kuch Kuch . Hahahaha.

    Login om te reageren
  18. Roger zegt

    27 november 2008 om 13:03

    Denkt aan iets met niet gehaalde CO2 limieten….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North