Hans Mezger, de man achter onder meer de luchtgekoelde zescilinder boxermotor en de Porsche 917 is deze week komen te overlijden.
Hans Mezger, een van de belangrijkste ingenieurs uit de geschiedenis van Porsche, is niet meer in ons midden. De Duitser is afgelopen woensdag op de respectabele leeftijd van 90 jaar overleden. Zijn bekendste wapenfeit is misschien wel de ontwikkeling van de iconische luchtgekoelde zescilinder boxermotor. Dat was echter lang niet de enige bijdrage die hij leverde aan het merk.
Mezger tradt in 1956 in dienst bij Porsche, op 27-jarige leeftijd. Hij was zojuist afgestudeerd aan de technische universiteit van Stuttgart. Hij begon zijn carrière op de rekenafdeling van het sportwagenmerk. Enkele jaren later raakte hij betrokken bij het eerste Formule 1-project van Porsche. Daar was hij mede verantwoordelijk voor de Type 753, Porsches eerste flat-eight.
Begin jaren ’60 ontwierp hij vervolgens de onvolprezen zescilinder boxermotor, die gebruikt werd voor de 901 en vervolgens natuurlijk de 911. Kort daarna werd Mezger bevorderd tot hoofdverantwoordelijke voor het ontwerp van Porsches raceauto’s.
Een andere belangrijk mijlpaal in de geschiedenis van Porsche en de carrière van Mezger was de Porsche 917. Mezger was de man die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van deze opzienbarende racewagen, die ’69 zijn racedebuut maakte.
Hans Mezger was nog betrokken bij de ontwikkeling van vele andere racemotoren, waaronder de TAG Turbo F1-motor. Met dat blok won McLaren 25 races en twee constructeurstitels gewonnen. Zijn laatste, maar niet zijn grootste, wapenfeit was de type 3512 twaalfcilinder voor de F1. In 1994 kon hij aan zijn welverdiende pensioen beginnen.
Mezger laat dus een rijk nalatenschap achter. Porsche bedankt hem in een persbericht voor zijn “uitzonderlijke technische prestaties, die hij voor de motorsport in zijn geheel en Porsche in het bijzonder gedaan heeft.”
ttr6 zegt
Inderdaad: een legende. Ik vraag mij af wat een rekenafdeling doet in een automobiel bedrijf.
dufornee zegt
Rekenen
Hubert zegt
Bij gebrek aan CAE afdeling, doe je de berekeningen zelf.
basman147 zegt
Voordat computers algemeen beschikbaar waren, waarschijnlijk een heleboel. Vooral sterkte-berekeningen voor alle onderdelen die de heren ingenieurs bedenken.
Tegenwoordig zit dat vaak in AutoCad programma’s, maar vroeger moest met de hand berekend worden met welke belastingen een onderdeel te maken zou krijgen en dus hoe sterk/zwaar het moest zijn.
maferick74 zegt
Op hem kon je rekenen
onlyporscheman zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ozzytrk zegt
Ik ga mijn zoon Hakan Mezger noemen uit solidairiteit….
laptom zegt
Een legende en iemand waar Porsche heel veel aan te denken heeft. In de 996 en 997 komen bij de topmotoren nog steeds zijn ontwerpen terug (GT3 blokken).
cossiekiller zegt
De 996 4S en turbo zijn mijn favorieten!
p993 zegt
Een groot ingenieur is heengegaan. Heb hem een jr of tien geleden meegemaakt bij een classic dag bij porsche aachen. Kende hem toen niet en ik kon geen woord volgen van wat hij vertelde (hoewel mijn Duits toch niet zo slecht is), maar aan het respect waarmee de organisatie hem behandelde zag je wel hoe belangrijk hij was. later zijn boek gekocht; dat is echt een aanrader; bevat leuke verhalen en nodige technische uitleg!