Porsche keert pas in 2014 terug in de 24-uurs race van Le Mans maar toont ons nu alvast de eerste kiekjes van haar Le Mans racer.
Nog een paar nachtjes slapen en dan gaan de eerste auto’s weer het circuit op voor de eerste trainingen van de 24 uur van Le Mans 2013. Porsche lijkt handig gebruik te maken van de buzz en trekt uitgerekend nu het doek van haar LMP1 auto voor 2014. Nou ja, het ding is nog wel flink gecamoufleerd maar we kunnen in ieder geval al goed zien welke richting Porsche gekozen heeft voor haar terugkeer in de 24-uursrace. Die van de Audi R18, logischerwijs.
Het is iets lastiger te beoordelen door de wilde camouflageprint maar op het eerste oog lijken de verschillen met de Audi R18 minimaal te zijn: zelfde lijnen in neus, cockpit en voorspatborden lijken te wijzen op een R18-kloon. Wat wel opvallend is, is het ontbreken van een foto van de achterpartij. Heeft Porsche daar iets te verbergen of is het gewoon toeval? We zijn benieuwd, het grote onthullen is begonnen in ieder geval. We zijn benieuwd of deze auto oude glorietijden kan doen herleven.
jezzaclarkson zegt
Nice!! Kan nu al niet wachten!!
trigger565 zegt
Weet er iemand welke motor hierin komt? Race- of duivelsap?
Barnato zegt
@trigger565: Race :)
trigger565 zegt
@Barnato: hell yeah!
lemans96 zegt
@trigger565: Reken op een doorontwikkeling van de V8 die ook in de RS Spyder lag.
Al moet ik toegeven dat het nog steeds alle kanten op kan gaan, qua motorisering, daar vanaf 2014 de LMP1’s een bepaalde hoeveelheid kilojoules per ronde te verbruiken krijgen. Hoe je dat als autobouwer verder invult, is nagenoeg volledig vrij. Dus 4 lijn turbo’s, V6 turbo’s, V8 turbo’s, diesels, benzinemotoren, V10’s, V12’s alles is in principe toegestaan, zolang je maar niet meer dan die toegewezen hoeveelheid kilojoules per ronde overschrijdt…
trigger565 zegt
@lemans96: bedankt voor de uitgebreide info. Er lijken inderdaad interessante tijden te gaan aanbreken. Stiekem hoop ik natuurlijk op een mix van V8-V10-V12s zoals dat vroeger het geval was (en niet alleswinnende diesels versus kansloze V8s en V12s…)
BestwelMichel zegt
@lemans96: enige is dat er strikt gezien meer energie uit een liter diesel kan halen dan uit een liter benzine.
en qua energie per kg is juist benzine weer in het voordeel
lemans96 zegt
@BestwelMichel: Je hebt wel door dat je jezelf hier nu nogal tegenspreekt? ;-) Je zegt dus dat, afhankelijk van de hoeveelheid, dan de één en dan de ander meer energie kan leveren.
Zonder gekheid, de diesels hebben alle jaren op Le Mans enorme cylinderinhoud voordelen moeten hebben om te kunnen winnen. Moet je eens doen, een 5,5L twinturbo V12 op benzine en eenzelfde configuratie op diesel. Ik weet welke de andere volledig van de baan blaast…
BestwelMichel zegt
@lemans96: mompelt iets over soortelijke dichtheid…
benzine weegt 0,72 kg per liter
diesel weegt 0,84 kg per liter
benzine bevat 32 MJ/liter
diesel bevat 36 MJ/liter
simpel rekensommetje
benzine bevat: 32/0,72= 44,44 MJ per kilo
diesel bevat: 36/0,84= 42,85 MJ per kilo
ik neem aan dat het zo duidelijk is.
*dit is uiteraard voor reguliere bandstoffen, het kan zijn dat dit bij race brandstoffen anders ligt*
BestwelMichel zegt
@BestwelMichel: dit betekent dus dat als je een x aantal joule per ronde mag gebruiken je met een diesel hybride minder vaak hoeft te tanken (mits te brandstof tanks even groot zijn).
lemans96 zegt
@BestwelMichel: Feit blijft dat je met de benzinemotor, mits gelijk in cylinderinhoud, sneller bent…
desjonnies zegt
The legend lives on…………..
MARS zegt
Audi killer!!
MDA zegt
@MARS: VAG concern-genoot!
lemans96 zegt
@MDA: Nèh, eerder eigenaar. Op papier is het VW die zgn. Porsche bezit, in werkelijkheid is het nog steeds Ferdinand Piëch die de scepter zwaait over de hele VAG groep. En dat is een rasechte Porscheman.
BestwelMichel zegt
@lemans96: piech mag dan een ras echte porschman zijn maar wie heeft wie ook alweer overgenomen??
lemans96 zegt
@BestwelMichel: Je snapt het niet. De vraag is: wie heeft besloten de financiële kaarten zo te schudden dat Porsche, door hun veel te risicovolle beleggingsperiode, door VAG op poten werd gehouden. Porsche kan momenteel weer prima op eigen poten staan maar Piëch vind de financiële zekerheid van het VAG concern zo wel prima.
larsyboy1997 zegt
ziet er goed uit! die lak heeft geen enkele zin op zo’n prototype, daar zijn de lijnen veel te hoekig voor
jzaero zegt
@larsyboy1997: zou baas zijn als dit de racelivery zou zijn
adyton zegt
Die camouflageprint helpt hoor. Ik heb het nu wel heel moeilijk om me voor te stellen hoe hij er zou kunnen uitzien
Burdy zegt
Nice. Zou toch wel weer een keer leuk zijn als er een keer geen stofzuiger ging winnen, of hoe je ook zo’n diesel wilt noemen.
bullgod76 zegt
@Burdy: Ondertussen zijn het zelfs al (diesel) hybrides die Le Mans winnen.
En wil je Le Mans winnen is zuinigheid 1 van de belangrijke punten. Je racewagen moet zo kort mogelijk in de pits staan voor brandstof.
Als je dan met een (benzine) hybride wagen wilt winnen, moet deze een stuk zuiniger zijn dan een (diesel) hybride en mogen ze niet langzamer zijn.
lambo4all zegt
@bullgod76: als ze nou de regels is gelijk trekken voor benzine en diesel (wat ze gelukkig aan het doen zijn) dan worden die dieselmotoren gelijk geditcht. het is niet voor niets dat ze de andere 75 jaar met benzinemotoren reden.
Ferry_76 zegt
@bullgod76:
Twee jaar geleden wonnen de Audi’s niet van de Peugeots door minder benzinestops maar door minder bandenstops. Waar de 908 drie stints van 10 ronden kon rijden, reedt de Audi er 4 op dezelfde set. Tanken kost niet zoveel tijd maar een bandenstop kost +/- 40 seconden extra. Als je op de baan iets langzamer bent kun je dat in de pit makkelijk weer goedmaken.
jrk68 zegt
@Ferry_76:
2 jaar geleden wonnen de Audi’s omdat alle Peugeot’s stuk gingen.
Ferry_76 zegt
@jrk68: 2011 was het jaar van de klappers van McNish en Rockenfeller mer de R18, de laatste overgebleven Audi won voor vier Peugeots.
http://en.wikipedia.org/wiki/2011_24_Hours_of_Le_Mans
BestwelMichel zegt
@jrk68: het was in 2010 dat de peugeots kapot gingen en het was inderdaad 2011 dat de audi’s zuiniger met hun banden om konden gaan
undifined1 zegt
Zou wel leuk zijn als ze gewoon in deze kleur mee zouden doen.
berlinetta zegt
Mooi, veeg Audi maar van de baan.
audiworker zegt
Dit belooft veel goeds!!
spellingscontrole zegt
[IMG]http://farm4.static.flickr.com/3021/2834629229_86d5d7aff8.jpg[/IMG]
spellingscontrole zegt
@spellingscontrole: Ah, crap.
escort77 zegt
@spellingscontrole:
bedoel je?
nu snap ik waarom AB wil voorkomen dat er te veel plaatjes gepost worden…
madridsta zegt
Wel zielig van Porsche dan zij niet zelf iets kunnen bedenken het is gewoon een Audi r18 met andere koplampen.En ik lees hier Audi killer en zo jullie moeten wel weten het is de laatste jaar van Audi in le mans. Vag wil niet dat 2 merken van een bedrijf tegen elkaar racen.
Svda zegt
@madridsta: Audi blijft gewoon meedoen, weet niet hoe daarbij komt maar is de grootste onzin.
desjonnies zegt
@madridsta:
Ahem
De Joest Audi waarmee de successen zijn behaald was………………………een Porsche in principe.
Joest Porsche heeft als semi-fabrieks team vele overwiningen behaald als Zuffenhausen Le Mans niet op de prioriteitenlijst had staan.
De feiten zijn het bewijs, Audi wist vrijwel onmiddellijk succes te boeken op Le Mans, iets wat b.v Toyota nooit is gelukt ; dit terwijl de ruimte voor de Le Mans bokaal al was gereserveerd in Toyota’s prijzenkast !
Dus is het reeëler om te stellen dat de Audi’s meer Porsche waren dat een Audi.
hetzelfde geldt overigens voor de gekunselde Bentley overwinning in 2003, want dat was in principe een groen gespoten Audi met een dakje.
Barnato zegt
@desjonnies: Helemaal mee eens! Alleen Bentley was doorontwikkeling van Audi R8C uit 1999 toen BMW won. En was ook het Joest team :) ipv Joest Audi Joest Bentley
Arnoud zegt
@Barnato:
Dat had ik van een Bentley boy niet verwacht… Toegeven dat een winnende Bentley in feite een doorontwikkeling van andermans auto is. ;-)
Vincegail zegt
@Barnato: “While the EXP Speed 8 undoubtedly was influenced by Audi’s 1999 closed top R8C LMGTP (the English concern RTN designed the R8C and is the assigned firm for the Bentley Le Mans program), the only component that Audi and Bentley share is the engine block.”
http://www.mulsannescorner.com/bentleylmgtp.htm
Vincegail zegt
@desjonnies:
Geen audi met een groen dakje, al hebben ze de schijn wel een beetje tegen natuurlijk.
“While the EXP Speed 8 undoubtedly was influenced by Audi’s 1999 closed top R8C LMGTP (the English concern RTN designed the R8C and is the assigned firm for the Bentley Le Mans program), the only component that Audi and Bentley share is the engine block.”
http://www.mulsannescorner.com/bentleylmgtp.htm
“The 2003 Bentley is a complete redesign of the previous 2001-2002 chassis. All the bodywork, a new monocoque, and new suspension. Nothing was retained except the engine.”
http://www.mulsannescorner.com/bentleylmgtp03.html
En interview met designer van de 2003 Bentley:
http://www.mulsannescorner.com/bentleyelleray.html
desjonnies zegt
@Vincegail:
Niet alleen de schijn, kijk de enorme expertise die Porsche en Joest hebben gekregen gedurende decennia lang op Le Mans uitkomen, die ervaring, organisatie enz. enz is allemaal gebruikt door Audi en Bentley.
En uiteraard zeiden de Britten dat ‘hun’ Bentley heel, heel anders was.
En terecht, als je ziet wat voor emoties de Blower Bentleys uit de twintiger jaren van de vorige eeuw nog steeds voor de Britten betekenen.
En de term “Bentley Boys “, dat was ook niet uit de lucht komen vallen
Laa’n we eerlijk wezen, de Engelsen maken er een feestje van, van Le Mans en zijn de drijvende kracht.
Vroegâh, toen de 905’s nog jankten gingen we altijd voor de finish weg.
Reden de weg naar de ferries (route nationale door de dorpjes heen) en nestelden ons altijd in hetzelfde dorpje bij de kroeg.
Dat ontaarde ieder jaar in een parade cq parking van de aller aller moosite en beste klassiekers die je live kon meemaken.
Zoals die zwarte Bentley Blower, waar ik nog voor de berijder een biertje kocht, de man was zo arm als job, de Bentley Blower was van een finaciële instelling, gekocht als belegging en hij was de ‘grease monkey’ (zo zag’ie er ook echt uit)
Hij was met de Bentley naar Le Mans gekomen omdat het dat jaar zoveel jaar geleden was (ik geloof zeventig) dat de wagen had mee gedaan.
Nadat hij zijn biertje ophad, vond’ie dat we maar samen ff een stukkie moesten gaan rijden in dat ding. Geweldig.
Nu is het autoroute geworden en hoef ik niet meer naar Le Mans toe.
Want daar op dat pleintje, op zondagmiddag was iedere petrol head een vriend; wat’ie ook reed.
Vincegail zegt
@desjonnies:
Spijtig dat je niet meer naar Le Mans gaat. Alhoewel ik je punt wel begrijp dat het vroeger allemaal beter was, is het nog steeds zwaar de moeite!
desjonnies zegt
@Vincegail:
Misschien classic volgend jaar.
Maar dan moet @lincoln wel met me meegaan !
Vincegail zegt
@desjonnies:
Volgend jaar ook maar eens voor het eerst naar de Classic :)
lincoln zegt
@desjonnies:
leuk .. doen we ..
lemans96 zegt
@desjonnies: Mooi verhaal ! Ik raad je dan inderdaad aan om naar Classic te gaan, daar loop je aardig de kans dergelijke mennekes tegen te komen. Echt een aanrader. Maar eh, dan wel in stijl hè. ;-)
lemans96 zegt
@desjonnies: “toen de 905′s nog jankten gingen we altijd voor de finish weg.” ….
Kijk daar kan ik nou met m’n verstand niet bij hè. Ik had tot de laatste ronde gebleven om die magistrale franse 3,5 V10’s te zien en horen gillen. Ook de reactie van de aanwezige fransen had ik niet willen missen.
Toen Peugeot in 2009 won, werd de fransman voor ons op de tribune van alle kanten door hollanders, duitsers en engelsen gefeliciteerd. De beste man hield het niet meer droog…
Vincegail zegt
@desjonnies:
De Joest Audi? Wat heeft Joest er mee te maken? Zij hebben de R8 niet ontworpen, zij zijn door Audi ingehuurd om de R8 te runnen omdat zij het beste privéteam op Le Mans zijn.
Audi ontwerpt de auto’s, Joest rijdt er mee.
En verder is de R8 geen Porsche, ook niet een klein beetje, maar een Audi effort. Porsche had een LMP1 klaar met een V10 motor die later de basis vormde van de Carrera GT.
Complot theorieën gaan dat er een dealtje gesloten was tussen Piëch en Wiedeking om Porsche samen met VW de Cayenne/Touareg te laten ontwikkelen, zodat Audi vrij spel had op Le Mans.
http://www.mulsannescorner.com/porschelmp1.html
Vincegail zegt
@desjonnies:
En in ’96 en ’97 had Porsche Le Mans zeker hoog op de prioriteitenlijst staan.
Denk je dat ze het leuk vonden dat Joest toen Le Mans won met een Jaguar waarvan het dak was afgezaagd ipv Porsche zelf met de GT1?
Vincegail zegt
@madridsta: Audi heeft afgelopen weekend al testwerk verricht met de 2014 versie van de R18 en al dikwijls bevestigd dat ze gewoon meedoen volgend jaar.
Rice09 zegt
@madridsta: Audi doet zeker nog een aantal jaren mee. De coureurs en Ulrich, de grote baas bij Audi Motorsport hebben al meerdere keren gezegd dat ze erg uitzien naar de strijd op Le Mans tussen Audi en Porsche.
Als je kijkt naar de 2e foto en die vergelijkt met een Audi R18 dan zie je dat er erg veel verschil zit vanaf de voorwielen. De neus en diffuser aan de voorkant zijn ook anders dan de Audi voorkant.
madridsta zegt
@Rice09: Oke dan las een paar maanden geleden dat Audi na een andere race klasse wou gaan om dat Porsche in Lemans kwam en Vag niet wou dat zei tegen elkaar zouden gaan racen.
lemans96 zegt
@madridsta: Nogmaals, VAG=Porsche. Niet andersom. ;-)
BestwelMichel zegt
@lemans96: ja en daarom heeft porsche ook VAG overgeno.. ooh nee wacht
lemans96 zegt
@BestwelMichel: Jij ziet het grote geheel niet. Wie is ook weer eigenaar van de VAG groep? Juust, Piëch en familly. Die overname was niets minder dan een slimme financiële zet.
kapiteinaudi zegt
May the odds be ever in your favor. Zomaar even Audi van de kaart vegen, haha… grapjassen daar bij Porsche -_-
lemans96 zegt
@kapiteinaudi: Reken maar dat Audi zich nu al zorgen maakt…
lincoln zegt
eerst Bentley ..
nu Audi ..
straks Porsche ..
over 5 jaar Seat ..
over 10 jaar Skoda ..
leuk voor de logohomos ..
larsyboy1997 zegt
@lincoln: over 20 jaar lincoln, kunnen ze de grindbakken verlengen
FB_1043467391 zegt
Ik vind dit gewoon zielig van VAG. Oké Audi heeft nu al zoveel gewonnen laten we nu dezelfde wagen onder het Porsche embleem gebruiken? Jongens toon eens ballen zoek eens een uitdaging. Of laat Porsche en Audi tegen elkaar strijden met aparte, zelfontworpen wagens!
lincoln zegt
@Gilles Van der Auwera:
nou nou .. zielig ..
ze winnen al een jaartje of 300 de Le Mans ..
toch serieus heeeeel knap ..
FB_1043467391 zegt
@lincoln: Als je bij de 3 grootste concern’s ter wereld hoort vind ik wel dat je is voor een nieuwe uitdaging mag kiezen. Ik doel hiermee richting F1 dat nog steeds een hoger aanzien heeft en bekender is dan de endurance-series. En wie hadden ze nog als concurrent? Peugeot haakt af en Toyota is juist terug. Het zou straf zijn als ze niét zouden winnen.
lincoln zegt
@Gilles Van der Auwera:
daar zijn we het niet over eens .. en dat mag/kan ..
F1 doet mij nml helemaal nix .. en Le Mans weldegelijk ..
(en natuurlijk hoop ik ook dat de underdog wint) ..
FB_1043467391 zegt
@lincoln: Dat mag zeker! Ik vind het wel een beetje opmerkelijk dat de f1 je niks doet, maar ik begrijp het wel. Met de huidige stand van zaken (Banden beslissen de race, te veel restricties, een corrupte Paus, de motor van de wagen is bijna niet meer van belang want die is toch bij iedereen nagenoeg hetzelfde en dan nog te zwijgen over een V6 motor in iets wat de ‘koningsklasse’ van de autosport genoemd wordt.)
Trouwens, van mij mag Audi Le mans nog 20 jaar winnen. Het zijn gewoon heel goede auto’s maar dat Porsche er zo gaat bijkomen vind ik oneerlijk tov bv Toyota. Als je Audi en Porsche allebei met een zelfontworpen auto laat concurreren krijg je een heel andere situatie aangezien Audi dan geen info gaat doorspoelen aan Porsche.
lemans96 zegt
@Gilles Van der Auwera: Hahaha, ik vind ’t wel heel lollig hoe jij zo al die onzin uit je duim zuigt. Overduidelijk heb je geen kennis van de tak van autosport die sportscarracing heet anders zou je weten dat de Porsche 0,0 met de Audi R18 te maken heeft. De windtunnel en de huidige techregs dicteren nu eenmaal een bepaalde vormgeving. Natuurlijk is er een hoop te doen binnen deze regels maar uiteindelijk zien de wagens er voor de leek(…) hetzelfde uit.
Overigens is men er onder echte autocracks al uit hoor, enduranceracing is HET. Formule 1 is nog slechts een schaduw van zichzelf dat steeds verder verwijdert van relevante techniek.
FB_1043467391 zegt
@lemans96: Ik ben inderdaad geen intensieve volger van enduranceracing. Maar volgens mij is het maar logisch dat Audi nu veel verworven kennis doorgeeft aan Porsche op een of andere vergadering van de VAG-top.
lemans96 zegt
@Gilles Van der Auwera: Vergeet dat maar, dat is Porsche’s eer te na. Vergeet niet dat zij het nog steeds zijn met verreweg de meeste overwinningen en records op Le Mans hè.
rubend zegt
@FB_1043467391: Porsche heeft momenteel nog steeds de meeste Le Mans overwinningen. Audi gaat er bijna aan voorbij. Dat is 1 vd redenen waarom Porsche weer gaat deelnemen, om 1e te blijven.
heidekonijn zegt
(disclaimer : volgende comment is niet geschikt voor mensen die denken dat een automerk niet verder gaat dan een stickertje, naam of labeltje)
Niet mijn merk maar toch respect. Komt Porsche aan met een nieuwe, stopt alle bullshit en kan er geraced worden. Nog een echt merk met wat kenwaarden.
imdoctorbob zegt
R18 kloon? Het is een LMP1 auto, die zien er nou eenmaal ongeveer zo uit.
lemans96 zegt
@imdoctorbob: Check. Jij snapt ‘m. ;-)
loekie125 zegt
Heeft de grill van een aston….:)
lemans96 zegt
@loekie125: Hij heb helega geen grill in de neus joh… xD
loekie125 zegt
@lemans96: sorry, de vorm ervan dan joh :)