De weg die Porsche aflegt naar totale zeggenschap bij Volkswagen is behoorlijk hobbelig, maar Porsche wijkt niet af van de koers die is uitgezet. In een tijd dat banken niet heel erg scheutig zijn met het verstrekken van kredieten (en al helemaal niet aan autobouwers), heeft Porsche toch weer 10 miljard euro aan leningen bij elkaar gesprokkeld. Mocht het nodig zijn, dan kan er nog 2,5 miljard worden bijgeleend. Dat op zich vind ik al een knappe prestatie.
Zoals voorgenomen gaat Porsche de miljarden gebruiken om het belang in Volkswagen verder uit te breiden naar minimaal 75 procent. Je krijgt geen enkele bank in deze onzekere tijd zo gek om zulke bedragen uit te lenen, vandaar dat een consortium van maar liefst 15 banken het krediet verleent. Ik zal ze voor de volledigheid even voor je opsommen, mocht je binnenkort nog een hypotheekje nodig hebben: Barclays Capital, Commerzbank, LBBW, Deutsche Bank, UBS, Credit Suisse, Santander, BayernLB, BNP Paribas, Calyon, UniCredit/HVB, Helaba, Intesa, WestLB und DZ-Bank.
Porsche ligt dus nog lekker op koers, maar de deelstaat Nedersaksen vormt nog altijd de grootste hobbel. Zolang deze nog meer dan 20 procent van de aandelen bezitten, kunnen zijn hun veto uitspreken tegen ingrijpende beslissingen. Het is dus even de vraag wanneer Porsche zich echt de absolute Volkswagen God mag noemen.
Porsche secures ten billion credit line
Stuttgart. Porsche Automobil Holding SE, Stuttgart, finalized negotiations to secure a new credit facility of Euro ten billion to redeem a credit of the same size. The credit framework contract allows Porsche to extend the volume to Euro 12.5 billion in the forthcoming weeks. In the wake of the extremely difficult global economic environment and the turbulences in the bond market banks needed additional assessment, thus resulting in a need for extra time. In addition to that, the new consortium includes banks that so far not have been counterparts of Porsche with respect to credit lines.
The credit line will be guaranteed by a consortium of 15 banks including Barclays Capital, Commerzbank, LBBW, Deutsche Bank, UBS, Credit Suisse, Santander, BayernLB, BNP Paribas, Calyon, UniCredit/HVB, Helaba, Intesa, WestLB und DZ-Bank. Agreed at market conditions are two tranches of twelve month with the right of extending a tranche of Euro 6.7 billion for an additional year. Porsche intends to pay down the smaller tranche fast and aims for credit ratings the results of which should be available in may 2009.
Antonius86 zegt
Daarom dat de koers van VW een dikke groen staat. Had me dit dan eerder verteld!!! :)
Emile_Benz zegt
Go Porsche! Go Porsche!
Colin zegt
Eindelijk krijgt volkswagen een fatsoenlijke naam + imago ;)
RenJie zegt
@Colin
hebben ze toch al..?
@Antonius86
inderdaad, recht omhoog die lijn.
Jan C. zegt
Commerzbank en WestLB moesten al gered worden door de Duitse staat…
Citrofiel zegt
Porsche gaat terug naar waar ze vandaan komt: De VW Kever… :roll:
Ach, het zijn slechts mijn twee minst favoriete autobouwers. Laat die maar aankloten, interesseert me niets.
JPM zegt
Het gaat om het herfinancieren van een lening die afloopt eind deze maand. Hiet is dus niet een volledig nieuwe lening aangezien er contractuele verplichtingen zijn aangegaan met de banken. Ach ja dat maakt verder ook niet uit, hun doel is duidelijk. Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat een bedrijf met zo weinig eigen vermogen en zo weinig omzet zo een grote speler kan overnemen. Ik hou mijn hart vast als het Porsche minder voor de wind gaat.
Colin zegt
@ RenJie
Dat schrale petjes imago ;)
911gt2 zegt
@ cotrofiel… aanklooien… ik geloof dat Porsche en VAG momenteel de beste papieren in handen hebben op de totale automarkt…
VW Lover zegt
Die stijging van het aandeel valt wel mee hoor… (+9,46% om 12.49)
robbie zegt
10 miljard is voor aanschaf VW aandelen
2,5 miljard is voor overige bedrijfsvoering
En zo heel erg makkelijk ging het Porsche overigens niet af. Pas een paar uur voor de gestelde deadline hadden ze de benodigde 10 miljard bijelkaar gesprokkelt. Als dat niet gelukt was hadden ze een serieus probleem gehad met de banken.
Via: http://www.autonews.com/article/20090325/ANE02/303259967
Zo gemakkelijk ging het dus allemaal niet. Porsche heeft flink water bij de wijn moeten doen om de banken zover te krijgen. Niet zo vreemd als je bedenkt dat die forse verliezen hebben geleden dankzij de trucjes die Porsche heeft uitgehaald.
Tinus zegt
9,46% is niet zoveel?!
hoeveel is 9,46% van 50.000.000.000 ?!
juist ja bijna 500 miljoen!
Tinus zegt
ehhhh..
5 miljard?? oops!
ogerr zegt
en toch moet je respect hebben voor Porsche, ondanks alles…
tientallen jaren lang hetzelfde neusje plakken op alle autos die ze uitbrengen, en toch nog zon grootmacht als VW kunnen inlijven.. petje af hoor!
Thom zegt
“Laat die maar aankloten, interesseert me niets.”
Aankloten ? Tuurlijk, vette prutsers daar in Duitsland pffff
C6.R zegt
@ JPM: Ik hou mn hart ook vast, doet me een beetje denken aan Fortis, RBS en Santander die de ABN wel ff zouden overnemen…
///M zegt
De koers die VW nu vaart lijkt me niet verkeerd :D
marky zegt
Was het niet VW dat zei dat kredieten de markt verpesten toen Opel krediet zou krijgen…
BananaFlip zegt
Krijgen we dan ook Foxjes met een 6 cil. boxer?
Of, zoals de Britten zo mooi zeggen, een ‘flat six’.
Of een Transporter T5 met 558 pk.
Hé, die ken ik ergens van…
robbie zegt
@marky, volgens mij haal jij krediet en subsidie door elkaar…
jo zegt
kijk maar uit dat VW ,PORSCHE niet overneemt!!!
WieAndersDasAuto zegt
Jammer dat Porsche net op het laatste moment die 10 miljard gekregen heeft. Ik zit er helemaal niet op te wachten dat Porsche tot 75% belangen in VW overneemt. Als het zover is dan zullen ze een stokje voor de concurrentie van de VAG-groep steken… En willen we dat?