
De Zuid-Afrikaanse vestiging van Porsche heeft flink in de buidel getast om het voormalige F1-circuit te bemachtigen.
Dit circuit werd van ’67 tot en met ’85 jaarlijks aangedaan door het Formule 1-circus, met uitzondering van 1981. Begin jaren ’90 flirtte het miljoenenbal van ome Bernie nog twee keer met de omloop, maar daarna was het gedaan met de koningsklasse van de autosport op dit circuit dat maar liefst 1500 meter boven zeeniveau ligt. Overigens werden er sindsdien nog wel enkele races verreden voor het World Superbike Championship en er vinden knallers van Ferrari-events plaats.
Tegenwoordig wordt er vooral door autofabrikanten getest en daar is het Porsche waarschijnlijk om te doen. Het circuit werd middels een veiling verkocht, waarbij werd uitgegaan van een minimumbod van ongeveer 14 miljoen euro. Ondanks dat de huidige eigenaar (de South African Automobile Association) hoopte dat de prijs flink hoger uit zou vallen, werd het winnende bod uitgebracht door Porsche South Africa. De vestiging betaalde omgerekend zo’n 14,5 miljoen euro om zich eigenaar van het circuit te mogen noemen.
Fotocredit: Autojunk
Dus voor de prijs van een 250GTO heb je dit circuit en grofweg 20(!!!!) miljoen om je garage mee te vullen. Ik weet het wel…
@E34M5Touring: Het is inderdaad absurd als je het zo bekijkt. Maar denk niet dat het circuit evenveel in waarde stijgt als de 250gto. Maar ik zou net als jou voor het circuit gaan als ik toch 35 miljoen te veel had.
@fejjie: Denk inderdaad dat de Ferrari de betere investering is. Maar in mijn ogen zeker niet de leukere. Man, ik zou dr niet weg te trekken zijn vrees ik. Hele dagen beetje trappen op je eigen circuit. Voor 20 miljoen koop je zat leuks!! :)
@E34M5Touring: Ik zou beginnen met een Mclaren F1 GTR Longtail, tenminste een leuke investering die je ook echt kan gebruiken.
-edit: Je hebt helemaal gelijk, is aangepast!-
@aadr: Ja dat lijkt me dan ook…raar dat het er niet bij staat.
@aadr: yes: http://en.wikipedia.org/wiki/Kyalami_Grand_Prix_Circuit
Porsche test overigens al meer in Zuid Afrika. Zag afgelopen januari nog een stoet Macan’s en Cayenne’s met afgeplakte achterlichten (ik weet nu waarom) op en neer karren aan de boulevard in Kaapstad. Allemaal op Duits kenteken. Geen foto’s gemaakt, was aan het genieten van mijn biefstuk en ach, wat is er bijzonder aan een Macan (foto’s waren al uit) en een Cayenne met afgeplakte achterlichten (zie je toch niks).
@gregorius: yes. En de 911 is er ook voor een groot deel getest, ze maakten destijds een teasefilmpje in zuid-Afrika.
Lijkt me ook een ideaal land voor Mercedes guard om te testen
En hier gaan ze dan testen op brandjes ofzo?
Mooie foto ;)
Zo doen de Duitsers dat: wachten, wachten, en dan slaan ze toe! Gelijk hebben ze eigenlijk.