Porsche zou niet onder de indruk zijn geweest van de elektrische 911 van Ruf. Reden dat Porsche niet bij Ruf, maar bij het Amerikaanse Tesla een lichtje opsteekt om eens te snuffelen aan de elektrische aandrijvingstechniek voor sportauto’s.
Volgens geruchten zou Porsche zelf namelijk ook bezig zijn met de ontwikkeling van een elektrisch prototype en dan geldt het aloude gezegde: “beter goed afgekeken, dan slecht bedacht”. Volgens een Tesla woordvoerder kwam er een paar weken geleden een senior engineer van Porsche persoonlijk langs in Amerika om een Tesla Roadster te bestellen en de Roadster alvast tot in de puntjes te bestuderen. Evengoed geldt voor Porsche, net als voor alle andere klanten, een behoorlijke levertijd.
Ik zie een elektrische Porsche er op termijn wel komen. Als je je dat niet kun voorstellen, vraag jezelf dan af of je een paar jaar geleden een Porsche met dieselmotor had kunnen bedenken.
JH zegt
Doodnormaal; elke fabrikant koop de producten van zijn concurrenten (of wisselen ze uit zoals BMW en Mercedes) en sloopt zo’n auto compleet.
Heb het bij Mercedes en Hyundai gezien. De ingenieurs bekijken dan welke technische oplossingen de concurrent gebruikt heeft…
colouragga zegt
Tsja, blijkbaar de toekomst. In ieder geval worden de prestaties er niet minder op. Ik ga de mooie V6/V8/V10/V12 roffels wel missen :(
Autofans.be zegt
Ik zie Porsche zeker elektrisch. Eén model, ik zie geen enkele constructeur 100% omschakelen naar batterijen.
Super zegt
als ze die batterijtechniek een beetje op orde krijgen zitten er veel voordelen aan het gebruik van elektromotoren. lichtgewicht en altijd zeer veel koppel om maar een paar te noemen, en je hebt ook geen versnellingsbak meer nodig…
ja, dat geluid/gevoel van een hoogtoerige benzinemotor zal ik ook wel gaan missen misschien… aan de andere kant, die gepimpte golfjes met spoilers en koffie blik uitlaten zal ik weer niet missen.
JR zegt
Sterker nog, ik héb al een electrische Porsche.. 1:18 wel te verstaan, maar toch! ;)
CrazyHenkie zegt
Waarom niet? Heeft idd veel voordelen, en zolang ze het gewicht laag kunnen houden, bijv door het gebruik van aluminium en / of koolstofvezel dan lijkt me dat een prima uitbreiding van de modelrange ;)
w0o0dy zegt
Let op, over een paar weken gaat Porsche miepen dat de Tesla roadster helemaal niet zo zuinig is als Tesla beweert, :P
JPM zegt
Reversed Engineering, niets nieuws toch.
Ralph zegt
Tesla?
Die het systeem weer heeft gekocht van Lotus (engineering)!
(en het chasis van de Elise)
Badge engineering heet dat toch tegenwoordig.
Ach ja 1 grote familie de auto industrie…
Djivy zegt
Absoluut JH – BMW was ook de eerste om een Laguna met Active Drive (= vierwielsturing) aan te schaffen.
Schering en inslag dus.
me zegt
Wat niet veel mensen hier kennelijk weten is dat Ferdinand Porsche als eerste ter wereld op de proppen kwam met een elektrische auto, al in 1898 een accu-auto, en later een heuse hybride in 1901, met naafmotoren en al. Hij liep de tijd erg ver vooruit. Google maar eens op ‘Lohner Porsche’ of System Lohner-Porsche’!
wilco zegt
Feit is dat de Tesla sneller naar de 100 gaat als de Ruf. Maar misschien is de Tesla ook wel beter uitontwikkeld. Wel opvallend dat Porsche nu een Tesla koopt….
3301 zegt
wilen de heren (sport)autobouwers wachten met het bouwen van elektrische motoren tot ná mijn dood? ik kan me namelijk geen leven voorstellen zonder het geluid van boxermotoren v-motoren en alle andere herrie verrrichtende cilinder-opstellingen :shock: :shock: :shock: :shock::shock::shock::shock::shock:
DonSei zegt
Wel leuk dat die Duitsers nu de techniek van Amerikanen moeten namaken. Ach ja damals hebben ze wel meer geklaut :P
Rick zegt
Ik zou keihard bij RUF aan de deur rammen.
Misschien vinden ze de auto’s niet mooi genoeg?
PCCB zegt
@DonSei: wat zou er mis zijn met Amerikaanse technologie, dan?
Geen onbegrijpelijke zet van Porsche. De Ruf heeft teveel accu’s om goed te zijn. De wagen weegt te veel en de prestaties zijn niet goed (genoeg).
Offtopic: Wat een gigantische teleurstelling vind ik het dat ze met een diesel gekomen zijn. Vreselijk.
Porsche Fan zegt
ferdinand porsche had allang een 911 met zulk techniek bedankt ;)
Bob zegt
En al die mensen maar zeggen dat die Amerikanen achterlopen. Heeft zo’n ‘premium’ merk als Porsche toch maar het nakijken ;)
Lazy zegt
Porsche gaat de Aziatische toer op nl. “beter goed afgekeken dan slecht bedacht”
Mocht het over een Chinese constructeur gaan ipv Porsche dan zou het hier wel anders aan toe gaan ;)
Laurens zegt
Dit is een reclame bericht van Tesla.
Als Porsche de behoefte zou hebben om iets te leren over electrische aandrijving, kunnen ze beter een Prius open zagen.
Het maken van een puur electrische auto lijkt mij echt zo’n beetje het makkelijkste wat er is.
Er actieradius, een redelijke kostprijs en gebruiksgemak in krijgen, dat is weer een ander verhaal. Maar voor het blokje om op zondag is dat misschien ook niet nodig.
780 Bertone WIT & 320i Coupe WIT zegt
@me & iedereen:
Typisch Porsche. Voor diegene die het niet weten: Porsche heeft al haar boxer-motortechniek en designlijnen (ja, van de 911) gepikt van de Tsjechische autobouwer Tatra!!!! Dus Porsche is het copy-katten wel
gewend ;- )
Grappig detail: De Tatra 11 (1923) met het bekende gestroomliijnde ruggegraatchassis en luchtgekoelde boxermotor (wat een toeval allemaal he, die kenmerken en typenaam) is eigenlijk de voorloper van de veel later gelanceerde Porsche 911 (1963), welke voorgegaan werd bij Porsche door de Porsche 356 (hetgeen overigens niet de 1e Porsche was zoals velen denken, dat was de Porsche 64 uit 1938). Oh ja, Tatra kwam 2 jaar daarvoor met de T77 en de T97 met een….. 4 cilinder boxermotor, luchtgekoeld. Bah.
Anyway… Porsche blijft voor mij altijd de Opel Kadett van de sportwagens.
Floryn zegt
@ Bob
er is een groot verschil tussen de silicon valey boys (apple,google en tesla) en de mannen van GM en ford
Jopie zegt
Ja, inderdaad de eerste 911 lijkt sprekend op de Tatra 11:
Esprit_de_Flandre zegt
Haha, ik herinner me een oude documentaire van Clarkson, waarin hij de redenen van de teloorgang van British Leyland blootlegde (is trouwens wel te vinden op youtube, zoek maar eens op)
Bon, anekdote eruit: Ford vroeg zich af hoe BL in godsnaam kon winst maken op de Mini, die toen de goedkoopste auto was in de UK en nog steeds enorm populair. Ze kochten er een paar, haalden ze helemaal uiteen voor onderzoek, en de conclusie was: ze konden er geen winst op maken. Ze maakten op ieder exemplaar zo’n 1000 pond verlies.
corvettez06 zegt
de allereerste auto werd ontwikkeld door robert anderson in 1839 in schotland in 1890 ontwikkelde ferdinand porsche hem verder , dus helaas niet de eerts eerste .
corvettez06 zegt
en in 1897 bouwde de pope manufacturing company in de vs een totaal van 500 auto, en in 1900 reden ze massaal electrische auto tot dat henry ford met de benzine auto kwam , van de 4,192 waren 28% electrisch in 1904 .