Turbo what?!
Één van de belangrijkste modellen van 2019, zo niet het belangrijkste model van Porsche voor volgend jaar, is de langverwachte Taycan. De eerste info over de elektrische auto werd eerder dit jaar bekendgemaakt en ook is duidelijk dat er veel vraag is naar de Porsche.
Officiële informatie over prijzen en typebenamingen zijn er nog niet, maar autojournalist Alex Roy komt met interessante informatie naar buiten. Zo beweert Roy dat Porsche de Taycan in drie varianten gaat leveren. Als Taycan, Taycan 4S en Taycan Turbo. De eerste twee varianten zijn logisch, maar de derde benaming slaat als een lul op een kersenvlaai. De Taycan is immers een volledige elektrische auto en van een fysieke turbo is totaal geen sprake.
Het zou hier gaan om een marketingtroef van Porsche. De Turbo-benaming staat voor het topmodel bij de 911 (afgezien van de GT-modellen), de Macan, de Cayenne en de Panamera. Klanten zouden de naam associëren met het beste van het beste en daarom is voor Taycan Turbo gekozen.
De Taycan Turbo zal naar verwachting wel daadwerkelijk wat toevoegen. Grote kans is dat de eerste bevestigde informatie over de Taycan gebaseerd is op de Turbo. Dit betekent 600 pk systeemvermogen en 0-100 km/u in 3,5 seconden. De Taycan en Taycan 4S zullen goedkoper zijn en zo’n 400 en 500 pk krijgen.
Volgens de journalist gaat de Taycan minder dan 90.000 dollar kosten. De 4S ergens in de 90k en de Turbo zo’n 130.000 dollar. De elektrische Porsche rolt medio 2019 van de band, met een marktlancering tegen het einde van volgend jaar.
breakingpoint zegt
Want RS klonk niet bekend in de oren?
granlusso zegt
@breakingpoint: RS zijn vaak uitgeklede modellen om gewicht te besparen. De Turbo-klanten houden juist van veel luxe en overdaad in met name het interieur.
breakingpoint zegt
@granlusso: dat weet een kleuter ook. Plak er dan ook TDI achter, als techniek er geen hol mee hoeft te maken hebben. Klinkt lekker met een pint in de brasserie van het trailerpark.
w0ut zegt
@breakingpoint: De RS is voorbehouden voor het later te introduceren lichtgewicht model met de 3.8 boxster motor . ;-)
porsche911s zegt
@w0ut: Boxster is een model, Boxer bedoel je?
utregcity zegt
Heb vernomen dat Honda z’n elektrisch model, Urban EV, zal uitbrengen met de benaming VTEC.
breakingpoint zegt
@utregcity: Very Tedious Electric Car.
denniss00 zegt
@utregcity: Veel Te Erotisch Concept
trobken zegt
Dit wordt dus de TT die iedereen wél zal willen…
deeberton zegt
@trobken: 130K….
karhengst zegt
@deeberton: USD. Maar mogelijk gewoon 1:1 in euro’s.
Het zou in Duitsland best een leasetopper kunnen worden wanneer de bijtelling zo om en nabij die voor een 520d is.
porsche928 zegt
@karhengst: US prijzen zijn altijd ex BTW. Pak de koers 1:1 en plak er dan naar 22% op.
awesome zegt
@deeberton: hier ruilt elke manager straks z’n Tesla op in.
IJsblok zegt
@trobken:
alsof de TT een slecht verkopend model is door de jaren heen…
HZW zegt
@ijsblok: Ja, dat is het ook, alleen de eerste generatie TT verkocht goed voor een niche model, Gen 2 en 3 verkopen dramatisch.
Daarom komt er ook geen TT Gen 4 meer, of het moet een elektrisch ding worden op MEB.
nopetrolnofun zegt
@trobken: heb liever een Tt dan een emotieloze Porsche.
sportevo zegt
In de jaren 80 werd op wel meer producten de term ‘turbo’ gezet zonder dat er daadwerkelijk een echte turbo inzat.
Gewoon heel retro dus.
koekwaus zegt
@sportevo: je was me voor
SimonMc zegt
@sportevo: voorbeeldjes?
sportevo zegt
@SimonMc:
Blijkbaar niet in de 80’s opgegroeid?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Turbo_(uitdrukking)
Turbo zonnebril
https://goo.gl/images/gz2Hx6
Turbo knop op een computer
https://goo.gl/images/HcWato
Turbo föhn
https://goo.gl/images/Yn2e4d
Misschien geen product uit de jaren 80 maar ook hier zit echt geen turbo in: https://www.amazon.de/UFESA-BS4704-Ufesa-Standmixer/dp/B009D57WBS
notsobig zegt
@sportevo: Haha aan die turbo knop op de pc moest ik tijdens het lezen van het artikel ook aan denken!
Die hadden wij destijds ook en ja die stond uiteraard altijd aan, ook al merkte je geen verschil…
SimonMc zegt
@sportevo: Om een of andere reden dacht ik dat je bedoelde dat men turbo benamingen op niet-turbo auto’s plakte. Met die turbo benamingen voor andere dingen ben ik min of meer bekend.
Jochen zegt
@SimonMc: https://goo.gl/images/XpRriE
tur·bo (bijvoeglijk naamwoord; in samenstellingen)
1
voorzien van een turbo: turbomotor
2
groot, sterk, snel, super- enz.: turbokoe, turbotaal
dracae zegt
@sportevo: Min moeder’s Volvo 340 had een bergknop…maar er zat geen berg in…
Dutchdriftking zegt
Tja, er komt een dag dat je als chagrijnige ouwe zak aan je kleinkinderen moet gaan uitleggen wat een échte turbo is!
rob636 zegt
@dutchdriftking: goh, wat een pijnlijke gedachte :(
wildbeest zegt
Wat slecht zeg, de echte turbo kopers pikken dit niet.. gewoon slecht omgaan met je klassiekers
yipikaye zegt
Porsche doet dus ook mee met de “Fake news hype”.
tjorque zegt
Een e-turbo om de batterijen te koelen. Niks mis mee hoor. High power cooling fan klinkt nu eenmaal nogal lullig en is te lang om op de kont te zetten. ?
racerx zegt
Back to the 80’s… toen het woord Turbo voor marketing doeleinden overal opgeplakt werd.
intimrasiert zegt
Als we het dan toch in de tachtiger jaren-benamingen zoeken – wat is er mis met Taycan 2000?
w0ut zegt
Hier in EU zal het wel dollar + btw zijn.
henk_he zegt
New Kids Turbo was ook slechter dan ’t origineel.
suzikubelona zegt
@henk_he: Ik vond Turbo geweldig. Het was Arnie die met Nitro naar mijn mening een tenenkrommend vervolg maakte.
alassad zegt
Lol. De tesla model 3 performance is dus sneller dan de taycan turbo. 3.3s 0-100
RubenPriest zegt
@alassad: Lol. Dat is niet waar. Tesla Model 3 Performance: 0-60 mph in 3,3 seconden ja. Dat is 0-100 km/u in 3,5 tellen, net als de Taycan. (bron: Tesla)
flutterby zegt
@RubenPriest: ach gewoon even een updateje erover.
En als je fysiek wordt kan het onderstel van de Model 3 Performance ook flink verbeterd worden. Wel zo eerlijk wanneer je een auto van 75k vergelijkt met 130k.
lekbak zegt
@alassad: En nog steeds heeft nog nooit één persoon een tesla gekocht omdat die zo hard kan accelereren…
henk_he zegt
@alassad: ja, want de 0-100 tijd is het enige verkoopargument.. Hou eens op met het steeds maar weer uitvergroten van van de weinige pluspunten van een Tesla.
dwfc zegt
@henk_he: idd. met de files heden ten dagen kan je nu snel accelereren van 0 naar 20 :-)
Wijsheid komt met de jaren Henk, geef ze nog wat speeltijd .
humpyourdog zegt
@henk_he: voor een sportwagenmerk toch wel een belangrijk punt me dunkt. Hou eens op met dit te minimaliseren.
dwfc zegt
Vind het een goede marketingstrategie die andere topmerken ook zullen volgen mijn inziens. Je neemt met zulke benaming ook de geschiedenis van een merk mee …en deze toppers hebben een geschiedenis ..Tesla is geschiedenis weldra :-)
tttijn zegt
Nee man Tesla blijft voorlopig de benchmarc
dwfc zegt
@tttijn: idd je zegt het, voorlopig. Weet dan wel dat dit model in de States ook is uitverkocht ….het merendeel van de kopers zijn … juist ja.
Robert zegt
Ik zou me als Taycan Turbo koper pas écht genept voelen als er niet tenminste twee neppe uitlaatsierstukken onder de diffuser/achterbumper uitstaken…
Jantje_555 zegt
dus een Taycan Turbo kost 130 000 dollar dus neem 130 000 euro en een Tesla Model S P100D (zelfde motorgeluid als de Porsche :P) kost boven de 150 000
flutterby zegt
@Jantje_555: en is een seconde sneller naar de 100. Al zal de Porsche het waarschijnlijk langer uithouden op top snelheid.
Rick-dos zegt
Een 330i is ook maar een 2.0l 4 cilinder. Accepteren we ook zomaar…
HZW zegt
@rick-dos: Ja vroeger was dat een 3ltr 6 cilinder.
wceend zegt
@rick-dos: laatste 6 cylinder 330i (e90) ging van 0-100 in 6.6, 2019 model in 5.8. liever de viercilinder dan
melkkoe zegt
@wceend: als je alleen geilt op 0-100 tijden, en geen moer geeft om het aantal cilinders, kun je het beste een Tesla kopen
humpyourdog zegt
@wceend: 6.1 moet dat zijn. Doe mij de zes cilinder dan maar, die nieuwe 330i lijkt niets meer waard eens de 180 gepasseerd.
SimonMc zegt
Een elektrische turbo, knipoog knipoog.
flutterby zegt
400, 500 én 600 pk klinkt als geldklopperij aangezien de meerprijs minimaal is. Of is die eerste enkel rwd?
Dizono zegt
@flutterby: verschil zal denk ik vooral zitten in de capaciteit van het accu pakket. Dat is het onderdeel dat geld kost en waar dus op bespaard kan bij de mindere goden.
wceend zegt
typeaanduiding staat toch al meer los van de motor dan vroeger. De carrera is ook een 911 Turbo, maar toch is er een losse 911 Turbo
julez zegt
Tang op een varken? Nee, lul op een kersenvlaai. Mijn visueel ingestelde brein bedankt je..
ralfast zegt
Misschien zijn er alternatieven te bedenken voor het electrische tijdperk? Ipv Turbo: Taser, TeraWatt, TwinVolt en euhm: Tesla
monsieurleloure zegt
Toch grappig om te zien wat Tesla binnen een jaar of 10 in beweging heeft gebracht…
Dat zelfs Porsche zo snel met een EV hadden weinigen kunnen bevroeden
monsieurleloure zegt
@monsieurleloure: Dat zelfs Porsche zo snel met een EV zou komen hadden weinigen kunnen bevroeden
dracae zegt
Eigenlijk klopt ‘Turbo’ als naam voor het (bijna) top model al een hele tijd niet meer. Het is niet bepaald onderscheidend want bijna alle andere modellen gebruiken ook gewoon een turbo-motor.
p993 zegt
@dracae: juist! Voor de 911 slaat turbo ook als een tang op een varken om deze reden.