In mei ging reeds het gerucht dat Porsche op termijn (2012) zou gaan komen met een concurrent voor de Volkswagen Golf. Endat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat Porsche momenteel al voor 31% eigenaar is van Volkswagen en dat in de toekomst wil uitbreiden tot minimaal 50%. Want ook Porsche ontkomt niet aan de CO2-norm van 130 g/km. En doordat Porsche nu toegang heeft gekregen tot de VAG-magazijnen zijn ze gelijk aan het fantaseren geslagen.
Zo zijn er al specultaties over een kleinere Cayenne met de naam Roxster, maar ook een kleine Porsche hatchback zou in de planning van Porsche zitten. Deze auto zou dan moeten concurreren met auto’s als de Audi S3, Golf R32 etc. Vooralsnog zijn het allemaal speculaties, maar de tijd zal het leren. (via: autozeitung)
Julian zegt
onzin, ze zouden eerder CO2 uitstoot ”kopen” van VW, je assortiment naar beneden uitbreiden werkt gewoon niet, dat heeft jaguar ons al geleerd!
PieterA zegt
Ik dacht dat Porsche officieel ontkend had daar mee af te komen, mss ben ik verkeerd. Ik hoop het alleszins want hiermee ben je toch wel heel goed bezig je imago en merk de dieperik in te knallen.
Bruine zegt
dat weet ik nog zo niet hoor, een porsche hatshback kan best wel leuk zijn, op voorwaarde dat het prijskaartje relatief hoog blijft, zodat het geen alledaagse auto wordt. een s3 en R32 doet toch ook menig mensen kwijlen? waarom zou dat dan niet lukken met een porsche?
Racer X zegt
Zolang het een zeer potente en exclusieve hatchback wordt mogen ze ‘m van mij gaan bouwen.
Klaas zegt
Vroeger was Porsche een sportwagenfabrikant.
Overigens kan je heel goed je assortiment naar beneden uitbreiden. Kijk naar BMW en Mercedes. Naar boven uitbreiden is veel moeilijker.
Racer X zegt
@ Klaas
Juist, kijk maar naar Volkswagen’s Phaeton.
luwek zegt
ik zou als ik hun was niet met een hatchback komen maar meer iets als een porsche 924/944 opvolger ofzo, dat past net iets beter bij porsche
tweaker zegt
larie en apekool
maak dat een ander wijs… je redenering over die aandelen is trouwens totaal verkeerd… 1+1 is nog steeds geen 7
mercedesfan zegt
Zo beconcureerd Porsche Volkswagen waar het zelf eigenaar van is. En ik denk ook dat ze hun assortiment naar beneden willen uitbreiden.
tweaker zegt
@ Klaas
en vroeger had jij ze nog alle 5
Barry330cd zegt
Lijkt me stug dat alle fabrikanten aan die eis moeten voldoen, merken als Ferrari en Maserati kunnen anders wel opdoeken en daar zal de Italiaanse overheid echt niet mee in gaan stemmen
Paragon zegt
Maar de hamvraag:
Komen ze met een ‘Porsche R32’ of iets in de richting uit op 120 mg/km CO2-uitstoot? (gemiddeld voor het hele gamma!).
Lijkt me niet. De CO2-uitstoot van een golf R32 moet al boven de 200 liggen. Laat staan dat toevoegen van een R32 het GEMIDDELDE op 120 brengt.
robbie zegt
@Barry330cd, Maserati & Ferrari vallen onder Fiat en kunnen het daar dus mee middelen
Klaas zegt
Kan Porsche niet gewoon smart kopen? Goedkoper dan Volkswagen en ze maken Daimler blij. Die smarties tikken lekker aan als je je CO2 gemiddelde omlaag wilt brengen. :P
V6-4Motion zegt
Onzin. Dat doet Porsche echt niet, teminste, als ik de interviews met de bazen daar mag geloven.
Barry330cd zegt
Gelukkig maar, ik vreesde even voor het verlies van deze prachtige merken!
davy zegt
@ Paragon : als je het niveau van 120 MG/km haalt ben je op slag stinkend rijk ;)
ELB zegt
Porsche is (of moet ik al was zeggen) een sportwagenbouwer met een rijke historie. En een mooie in mijn ogen. De Cayenne kwam, mensen huiverden, de Panemera komt, meer mensen huiveren. Porsche moet het bij sportwagens houden, want anders gaat het sportwagenkarakter verloren. Wie voelt zich dan nog exclusief in een Porsche? Wordt Porsche dan een 2e Audi…?
Porsche Fan zegt
Tuurlijk gaat porsche dat niet doen?? :O
Ze komen ook niet met een kleinere Cayenne
Dus al helemaal niet met een golfconcurrent
Citrofiel zegt
Ze doen maar, zolang het idd maar een exclusieve en snelle hatchback wordt.
Philip zegt
Roxster lol, die Porsche zou echt wel schitterend zijn…
Rafael Seidl zegt
Wat een onzin. Porsche is succesvol als sportwagenmerk, daar moeten ze niet aan gaan tornen. De 924 was ook al zo’n miskraampje. Nee, Porsche AG is tegenwoordig eigenaar van VW AG en die heeft zowel de merken als de expertise voor auto’s met lage CO2 uitstoot die Jantje Modaal ook kan betalen.
Voorstel voor de berekening van de gemiddelde CO2 uitstoot van een bedrijf (bijv. Porsche AG):
Totale CO2 uitstoot = som over alle modellen van: CO2 uitstoot van een model in de NEDC * aantal verkocht in de EU in de afgelopen 12 maanden * aandelen in het merk van het model
Totaal aantal stuks = som over alle modellen van: aantal verkocht in de EU in de afgelopen 12 maanden * aandelen in het merk van het model
Gemiddelde CO2 uitstoot voor het desbetreffende bedrijf = totale CO2 uitstoot / totaal aantal stuks
Konkreet zou dit betekenen, dat Porsche AG 30% van bijv. alle verkochte Polo BlueMotion bakjes mee mag rekenen, terwijl Fiat 85% van bijv. alle verkochte Ferraris mee moet rekenen.
Let wel, het gemiddelde van VW AG zelf verandert hierdoor niet, evenmin dat van Ferrari S.p.A. Wel verandert hun totale uitstoot, omdat hun totaal aantal stuks kleiner wordt.
Elk bedrijf zou dan elk jaar van de EU op een veiling emissiecertificaten moeten kopen. De opbrengst wordt verdeeld op de lidstaten op basis van de totale CO2 uitstoot van al hun nieuw geregistreerde auto’s in het afgelopen jaar. De bedrijven mogen de prijs van de certificaten voor 100% aftrekken van hun reguliere belastingen. De clou is dat het aantal beschikbare CO2 certificaten zeer beperkt is.
De totale CO2 uitstoot van het bedrijf moet binnen het budget blijven, dat door de aangeschafte certificaten wordt bepaald. Lukt dat op een gegeven moment niet meer, dan moet de verkoop in de EU stopgezet worden. Bedrijven mogen echter tussendoor certificaten erbij kopen van hun concurrenten, van andere industrieen of zelfs van andere landen (mits ze op een lijstje van de EU staan, anders wordt het een corrupt zooitje). De transacties zouden bijv. via een speciale CO2-beurs kunnen plaatsvinden. Niet gebruikte certificaten zouden max. 10 jaar geldig blijven.
In feite zou dit betekenen dat het gemiddelde er eigenlijk helemaal niet meer toe doet, en dat is ook zinvol. Het gaat immers uiteindelijk om de totale CO2 uitstoot.
—
Theoretisch bestaat er nog een geheel andere mogelijkheid: je zou de totale CO2 uitstoot per *voertuig* kunnen beperken, bijv. tot 130gCO2/km * 12 * 20.000km = 31.2 ton CO2 = 13000 liter benzine cq. 11774 liter diesel over het gehele leven van de auto. De boordcomputer kan makkelijk bijhouden hoeveel van dit totale budget reeds is opgesnoept. Op = op, de motor wordt uitgezet en dat was het dan.
Is de *daadwerkelijke* CO2 uitstoot per km hoger, moet de eigenaar of minder km gaan rijden of hij moet vroeg of laat van de overheid emissiecertificaten erbij gaan kopen. Je zou ook certificaten van een auto naar een ander over mogen hevelen, bijv. als eentje total loss verklaard en geschrapt wordt.
Het probleem met deze alternatieve aanpak is dat je helaas binnen de kortste keren last van fraude op grote schaal zal krijgen: of de boordcomputers worden gehacked of de verantwoordelijke ambtenaren ontvangen steekpenningen.
sem zegt
allemaal onzin over dat een bedrijf zijn gamma niet uit mag breiden! als een auto merk ben je (lijkt mij) altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging en als porsche een hatchback wil maken moeten ze dat vooral doen. want een hatchback op z’n porsche lijkt me geweldig. en het sport imago van posche gaat heus niet verloren hoor. daar voor heeft porsche haar 911 al 40 jaar lang voor fijngeslepen. dus blijf maar lekker praten over dat porsche haar imago kwijtraakt, als jullie worden ingehaald door een hatchback van porsche praten jullie wel anders!