![Porsche Panamera Turbo S, heeft ook 4 deuren](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/Porsche-Panamera-Turbo-S-vierdeurs.jpg)
Tijd voor een nieuw, interessant, gerucht! Porsche zou in het diepste geheim werken aan een 4-deurs coupé met middenmotor(!) die de mensen in Maranello nachtmerries moet gaan bezorgen. Een nogal vreemd gerucht, maar het wordt nog veel vreemder.
Deze “Porsche 960” zou eind 2015 op de markt moeten komen en zou gebouwd worden op het MSB (Modularer Standard-Baukasten) platform en dan om precies te zijn de MSB-M uitvoering. Die M aan het einde staat voor midden, oftewel middenmotor.
Bij Porsche schijnen ze deze auto te omschrijven als “FeFi”, wat zou staan voor “Ferrari Fighter”. Gezien het feit dat er (slechts) een twin turbo boxermotor in komt te liggen lijkt mij dat sterk. De Ferrari die ze waarschijnlijk willen fighten is de FF. En een vierdeurs Porsche met een zescilinder die het zou moeten opnemen tegen de Ferrari FF met zijn machtige V12? Is dat niet een beetje te ambitieus?
Dan hebben we liever dat Porsche met die Gallardo/458 rivaal op de proppen komt. (via: automobilemag.com)
Eerst zien dan geloven.
@jordy14: idd
@jordy14: Ik vind Porsches echt topauto’s, maar volgens mij klopt van dit gerucht ook geen ene zak
De motor komt onder de achterbank of bij de passagiers op schoot?
Wel handig zo onder de achterbank. Het woord stoelverwarming krijg ineens een compleet nieuwe definitie!
@fiatsco: haha idd, hoe zouden ze dat gaan doen?
@fiatsco: En trilmassage.
@fiatsco: Middenmotor achter de vooras misschien…
@jmeverts: idd zoals bij de sls, is geen gekke gedachte :)
@fiatsco:
Ja ik denk idd onder de achterbank, op de achteras. Dat moet makkelijk lukken met een zescilinderboxer (turbo).
Ik ben voor. Maar ik vrees dat het een Panamera met een opgevoerde motor blijkt.
Om emotie zal Porsche het in ieder geval nooit winnen van Ferrari.
@nelly0183: Wat is emotie dan? Wie de meeste computers in zijn auto heeft? Dan wint Ferrari het op z’n sokken..
@gerard1710: Ferrari is allemaal simpele techniek hoor.. In duitsland hebben ze met gemak 2x zoveel elektrische systemen
@zender: Nou ik vind tractioncontrol met 36 instellingen, computer gestuurde launch control, super slimme stabiliteitscontrole en ga zo maar door, toch een behoorlijk IBM-gehalte…
@gerard1710: Het is zelfs zo dat de lokale dealer beter overweg kan met maserati/ferrari dan met een porsche..
toch weer bijzonder om te lezen dat figuren die nog NOOIT zelf in een Ferrari en/of Porsche hebben gereden iets menen te vinden over emotie en dat soort zaken, hahahaha …..
@rechercheur: hoe weet jij nou weer wie wel en wie niet in beide auto’s heeft gereden…
@integralechubasco:
Een aantal figuren hierboven die iets vinden over emotie, hebben nog geen rijbewijs, dus die stelling durf ik wel aan …..
@rechercheur: lol, ieder topic heeft wel aantal van dit soort figuren die iedere autotest napraten :)
@rechercheur: Dat weet meneer de betweter helemaal niet, aangezien je tegenwoordig je rijbewijs al kunt halen met 16,5..
@gerard1710:
Bijna goed, je mag vanaf 16,5 rijlessen gaan volgen, vanaf 17 mag je de weg op, onder begeleiding van een ervaren bestuurder. Blijft het feit overeind dat jij nog nooit in een Ferrari hebt gereden ….
@rechercheur: Ten eerst weet jij dat nog steeds niet. Ten tweede beweer ik ook niet iets af te weten van ‘emotie’ en meer van dat soort vaag geblaat…
@gerard1710:
Ten eerste, weet ik dat wel, en jij ook. Ten tweede, je hapt nogal, dus blijkbaar voel je jezelf aangesproken …..
@rechercheur: Ja, ik voelde me aangesproken, en?
@gerard1710:
daarmee bevestig je dat ik gelijk heb …..
@nelly0183: Voor jou misschien. Voor mij is het precies andersom. Ik wordt niet warm of koud van een ferrari, hell ik voel meer emotie bij een gare trabant, een golf GTI mk.1 of een fiat multipla (negatieve emotie is ook emotie) maar een lekkere 911 yum. Dus emotie bij een auto is allemaal redelijk subjectief. Dus ik denk dat je generieke comment niet echt hout snijdt.
@911GT2:
Nelly0183 heeft sowieso nog geen rijbewijs, dus zijn emotie komt van plaatjes kijken ….
@911GT2: Denk dat die het heeft over de emotie die bij de rijervaring komt kijken.
@fernie: Ow en die komt niet bij Porsche? Ik zou zeggen stap eens in bij mij in de Boxster, wedden dat je emotie ervaart!
Als ze nou eens met een echte supercar komen. Porsche staat voor sportief rijden maar wacht idd wel op een 458 rivaal of een iets wat een Enzo/F60 bang moet maken
@kenner: ooit van de Porsche 918 gehoord?
@robbie: gehoord zeker, ook veel over gelezen en daar blijft het ook bij, de onthulling is pas volgend jaar dacht ik, dus echt angst heeft dat Ferrari nog niet gegeven. Jammer want is vele malen mooier dan een 458.
@kenner: Onder welke steen kom jij vandaag zeg?
@The360box: waarom??
Wordt dat een underfloor motor dan? Waar laat je anders de achterpassagiers. Of zitten die achter de motor…..
@E34M5Touring: Ach, gewoon een verlengde 911 met bank achterin ofzeauw.. =D
@kaasboerin: Picknicktafel met stoeltjes achter?
@E34M5Touring: Dat wordt dan in een Cayenne. In de andere modellen is onderin geen plaats, zelfs niet voor een boxer. Verheug me er nu al op …
@E34M5Touring: Iets al de Evora denk ik met de motor, ja hoe zeg je dat, horizontaal ofzo?
![](http://static.blogo.it/autoblog/lotus-evora/Lotus_Evora15.jpg)
Kon niks beters vinden.
right… met een turbomotor een concurrent van Ferrari.
Ik denk dat dit de mash-up gaat worden van porsche en Lambrolhini (oftewel porsches definitieve doorbraak naar de geile, grote, VAG topdown platform mix) mocht dit waar zijn want ik heb sterk mijn twijfels…
@integralechubasco: Turbomotoren zijn tegenwoordig superieur aan atmosferische. Noem maar eens een nadeel van een turbomotor t.o.v. een atmosferische, behalve het geluid..
@gerard1710: Turbogaten worden idd steeds zeldzamer.
@gerard1710: onzin Gerard, beiden hebben voor- en nadelen.
@integralechubasco: Ik zie echt geen nadelen meer aan de turbomotor. Nu er variabele geometrie (ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat dat precies inhoudt, ik ben niet zo’n techneut) en twee of zelfs drie turbo’s op een blok kunnen worden geplaatst is de vermogenscurve zo geleidelijk en strak dat je altijd vermogen ter beschikking hebt. Het enige, subjectieve, nadeel is het geluid imo.
@gerard1710: Compressie bij atmosferische motor kan hoger. Daardoor ligt het maximum vermogen bij een hoger toerental. Er is nog altijd evident verschil. en volgens mij zal dat ook nooit veranderen.
Wil je een langer ‘hoog’ koppelverloop dan heb je meer aan een atmosferische motor. Een goed voorbeeld is de F458 ten opzichte van de Mclaren mp4 12c. Qua vermogen is de Mclaren op alle fronten de sterkere totdat je naar de koppelkromme en het vermogenskromme kijkt. Daarin zie je dat de Ferrari de koppel over een groter toerenbereik vasthoudt en dat kan soms een voordeel zijn. Ondanks dat de koppelverloop van de Mclaren op een hoger niveau ligt bereikt de Ferrari zijn maximum koppel bij een hoger toerental. Wat resulteert in een langer ‘powerband’… Op het circuit kan dat een voordeel zijn.
@integralechubasco: Dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar dit is een voordeel van de atmosferische motor t.o.v. de geblazen, het is geen nadeel van de geblazen motor. Ik ben in ieder geval van mening dat turbomotoren volop de concurrentie aankunnen met de atmosferische broeders met een vergelijkbaar vermogen.
@gerard1710: uiteindelijk staat het of valt het bij een verbrandingsmotor bij de efficientie. De atmosferische motor doet dat door zelf lucht aan te zuigen en heeft als limiet de grootte van de verbrandingskamer en de grootte van de in en uitlaat.
Bij de turbomotor is een navenant hoger compressie van lucht mogelijk maar daardoor is er ook meer brandstof nodig. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Voor meer vermogen heb je altijd meer brandstof nodig.
@integralechubasco: en trouwens, de beste motoren van porsche hebben geen turbo’s… Check de 500 pk 911 gt3 rs 4,0
@integralechubasco: Dan weet ik er nog wel een, de beste Ferrari volgens velen (hint, hint: F40) heeft een geblazen motor..
@gerard1710: gasrespons, lineaire vermogensopbouw, veel hogere toerentallen…
Steek die motor gewoon in het midden van de auto in een glazen kast. Dat zou nog eens passenger entertainment zijn. Lazer op met de iPadhouders, ik wil een motor om naar te kijken!
@trigger565: En wat verwacht je dan precies te zien… zal geen heel spannend schouwspel zijn.
op een verlengd Smart platform of zo dan, lijkt mij sterk dan wel onmogelijk verhaal dit. Krijg het idee dat iemand maar kwakeloos iets heeft overgenomen.
De motor op een aanhangwagen?
Porsche en sportief rijden ? Dit soort rijders kunnen geen ferrari betalen en moeten genoegen nemen met een porsche. Het is net zoals BMW en Audi. Je wilt liever een BMW, maar je budget is niet toereikend genoeg en smaak al helemaal niet.
ON: Porsche moet de motor gewoon als aanhanger leveren.
@bempi: Lolll, neeeeeeeee. Dus als ik een Ferrari koop ben ik een wannabe Koenigsegg eigenaar? Porsche rijdt supersportief, subliem! En ja, ook de Panamera, als je daar achter ’t stuur zit vergeet je opeens dat ‘ie 2 ton weegt. Geloof mij.
@kaasboerin:
Hoe vaak zie jij een Koenisegg op de weg ? Zo’n auto is alleen gebouwd voor autobeurzen. Met Ferrari kan je niks vergelijken punt. Als je in een Ferrari zit en rijdt dan weet je pas echt wat sportief rijden is. Geloof mij.
@bempi: Grapjas, nee geloof je niet op je woord ;)
@fernie: Ik ben het met bempi eens. In Forza 4 voelen die ferrari’s veel sportiever aan dan de porsches.
@lijphoofd: Hahaha.
@lijphoofd: hahahaha
@lijphoofd:
Wordt eens tijd dat porsche daar verandering in gaat brengen. Of blijven ze altijd achter met sportief rijden op alle gebieden. ;)
@lijphoofd: Buiten dat er in FM4 geen Porsches zitten, nee..
@fernie:
Geef me je portomonneen met inhoudt, dan bewijs ik mezelf wel eerst.
@bempi: Portemonneen, wat heb je er 2 dan? Je mag hem best hebben hoor maar jij kan er zo weinig mee, moet je hem wel ff komen halen.
@fernie:
Ik kom wel langs met me Ferrari.
@bempi: Mooi, kun je je xbox hier mooi aan mijn 50″ TV hangen, neem je wel je eigen controller mee?
@fernie:
Ik heb een 55″ van samsung. Maar ik heb geen xbox :P
@bempi: Ja prima kan wel zijn. Maar een Porsche kan dat iedere dag 24/7/365. Ik denk dat je dat met je ferrari niet hoeft te proberen. Die roept huilend na 10.000 km om zijn mammie!
@911GT2:
Een echte baas koopt daarom dan een nieuwe, dat zie ik porsche rijders nooit doen.
@bempi: Bij iedere 10K een nieuwe? De enige reden waarom ze allemaal bij 10K de deur weer uit gaan is 1 omdat de beurt er dan aan komt, want zomaar 25% van de nieuwwaarde kan zijn. 2. omdat ze dan zien dat dat ding helamaal niet praktisch is en dus er nooit mee gereden wordt. Okey toegegeven dat zijn eigenlijk twee redenen.
@911GT2:
Hahahaha. Grappemaker.
@bempi: Aha, dat is een auto puur voor beurzen.. Om vervolgens op nog meer beurzen te showen???….. Heb jij een Ferrari dan?? Ik heb wel eens in een Ferrari gereden en het verschil met Porsche is niet 123 op te merken hoor.. Sterker nog, het verschil tussen een Boxster S en een 360 spider is naar mijn ervaringen ver te zoeken. Dat zijn dan ook 2 auto’s die aardig overeen komen qua stats. Op het bedrag na natuurlijk. Maakt u zich geen zorgen over mijn rij-ervaringen, die heb ik wel.
@kaasboerin:
Ik heb zelf wel een ferrari gereden op circuit zandvoort. Sindsdien zie ik Porsche als een echte strontkar. Een auto dat bedoeld is om langzaam te gaan en opvalt met z’n uiterlijk.
@bempi: Gaat natuurlijk nergens over wat je nu zegt.. Ik baseer mijn meningen op mijn eigen ervaringen. Dat jij nou ooit eens een Ferrari heb gereden en daarna direct concludeert dat de rest “strontkarren” zijn.. Beetje kortzichtig niet?
@kaasboerin:
( gaat natuurlijk nergens over ). Datzelfde geldt voor je vergelijking met een Boxster S en een 360 spider. :lol:
Ik vind vooralsnog porsche een strontkar en niet de rest. Mede vanwege dat het: een kleine jongens droomauto gehalte bezit, een auto dat gebouwd is om net als een diesel te rijden ( zo lang mogelijk ) en het maximale er nooit uit kan halen op sportief gebied. Dat laatste geldt ook voor Ferrari, maar gaat niet op bij de 1ste twee punten.
@bempi:
Daarom heeft die een streepje voor.
@bempi: Kort gezegd dus gewoon puur omdat het exlusiever is, zoals ik al dacht. Zeg dat dan gewoon eerlijk. Het gaat mij in ieder geval om het rijgedrag, niet wat voor embleem erop geplakt zit. Mijn vergelijking slaat dus wél ergens op want het is prima te vergelijken, daar ben ik ’t levende bewijs van. Tenzij je denkt dat ik (net als jou) partijdig bent en lieg. Ik ben er eerlijk in, ik had meer van die 360 verwacht. De eigenaar naast me keek me dan ook raar aan aangezien ik niet zoals andere met open mond en tranen achter ’t stuur zat. De spider is een sportieve cabrio(met middenmotor) met 400pk (V8), Boxster S met 340 (6cilinder). Weinig verschil lijkt mij, en dat was ’t ook kwa rijden. Over dat droomauto gebeuren; mijn spermacellen dromen nú al over Ferrari, kom op. Ferrari, Lambo, Porsche. Allemaal merken met een immens sterk imago. En terecht.
@kaasboerin:
Een Ferrari was vroeger exclusief en het gaat mij ook om het rijgedrag, alleen kan je moeilijk 2 modellen t.o.v. vergelijken en daarop je algehele conclusies trekken. Als jij vindt dat porsche ook mag meetellen op alle gebieden naast Ferrari, Lambo enz. dan vreet ik me sokken op, schijt ze uit en eet ze weer op.
@bempi: Uhm, ik trek geen conclusie, dat doe jij juist. Zoals ik al zei; jij hebt Ferrari gereden en daaruit concludeer je direct dat Porsche tot de categorie “strontkar” behoort. Heb je Porsche überhaupt wel eens gereden?? Enige wat ik wil zeggen is dat een Porsche dus geen “strontkar” is, maar het wel degelijk technisch hoogstaande producten zijn, met prima prestaties.
@bempi: En je laatste regel die begrijp ik niet echt, wat bedoel je met ‘meetellen’ en ‘gebieden’.
@kaasboerin: Teneerste bied ik je mijn excuses aan. Vorige week was ik een beetje pissig en reageerde ik mij af wat ik niet had moeten doen.
Als het goed is heeft je vader toch een Panamera?, Dus ben jij hier een van de weinigen die hier specifiek iets over kan zeggen over bepaalde rijkwaliteiten. Wat maakt de Panamera zo bijzonder tov andere concurrenten, hoe rijdt die?
Het zou handig zijn als mensen vertellen die erin hebben gereden namelijk.
@agera: Oh dat geeft niet hoor, kan zelf ook wel eens vervelend zijn op z’n tijd. Klopt, een 4S, daarnaast een Boxster S black edition. De Panamera is aardig groot en zwaar maar zodra je plaatsneemt achter ’t stuur lijkt ‘ie opeens veel kleiner, stuurt heerlijk soepel. Het is lekker comfortabel maar je hebt ook Sport mode en Sport + mode. Verlaagt ‘ie zichzelf, duikt ‘ie de toeren in en ’t gasrespons voelt directer, met 400pk en een goede wegligging is dat lekker sportief bochten nemen. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan rijgedrag en sportief rijden boven Comfort en luxe, en dan kom ik al gauw bij de Boxster S. Met dat ding kan je zo hard de bochten in zonder overstuur te krijgen, heerlijk. Een hels kabaal komt er overigens uit door die sportuitlaat, nooit verwacht van een “boxstertje”.
@agera: Daarbij refereer ik ook naar ’t geluid van de Panamera, die is hard, maar heel wat rustiger dan een gemiddelde auto met V8, en vooral rustiger dan die Boxster. Het is gelukkig allemaal met knopjes geregeld, dus stil kunnen ze ook zijn. Zit zo’n beetje elke optie op die Panamera behalve de sportuitlaat (klepjes). Helaas.
@bempi: Moet je eens een ritje doen in een GT3/GT2 of gekietelde Turbo, staat toch echt wel op het niveau van de Ferrari. Die 360 is trouwens niet echt Ferrari’s beste, 400pk hebben de meeste niet en de F430 was een redelijke revolutie.
@fernie: Dat weet ik, maar dat is de Boxster S ook niet van Porsche.
Wat een bullshit. De Porsche die hier beschreven wordt komt nooit, tenzij de Panamera eruit gaat. En dat duurt nog zeker 10 jaar.
Mensen, een middenmotor kan ook voorin liggen, zolang deze maar tussen de assen ligt.
@jack_abarth: Dus dan krijgt ie een SLS motorkap?
@sdk16420:
Zoiets, een motorkap van een metertje of 3 ;)
Ze hebben bij Porsche toch ook wel V8ten klaar liggen?
@meneersander: Nee.
@meneersander: Jawel, maar omdat het dan schijnbaar een middenmotor wordt, lijkt een boxermotor mij het meest voor de hand-liggend.
@kaasboerin: Wordt dat dan zoiets als een Evora of een 911 als nu die ook een 2+2 is?
Vage geruchten… en ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten.
lijkt me een prima idee. Ben wel benieuwd naar waar ze de motor precies positioneren. Op het dak misschien?
K weet niet of het net zo goed wordt als een Ferrari. Atmosferische motoren blijven toch heel anders dan boxermotoren met turbo’s. Ik heb niets tegen turbomotoren. Heb nog geen rijbewijs (meneer de rechercheur) maar heb toch in een Ferrari F40 meegereden. Heeft idd wel heel veel emotie hoor, zo’n Ferrari.
@rensf40: als de motor achter de vooras en voor de achteras ligt is het een middenmotor..
@spylegion: een Citroën DS heeft dus ook een middenmotor om een voorbeeld te geven..
@spylegion: Ds3, DS4, DS5? Je vergeet zeker dat deze blokken een FWD opstelling hebben en dus geen as naar achteren hebben?
@The360box: Er is maar 1 DS…
Niet die marketing troep van nu..
@The360box: Hij bedoeld de echte DS:P
Misschien met de V10 uit de carrera GT ?
Ferrari heeft welhaast nimmer wakker gelegen van Porsche…laatstgenoemde heeft ‘het’ gewoonweg niet (hoewel de GT nog het beste naar voren kwam).
Ik heb in Ferrari’s en Porsches gereden en Ferrari geeft echte rijders emotie zonder comfort, Porsche geeft iets minder emotie maar stukken meer comfort. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Ferrari…..
@msnaphaan: dan heb je nog in de modellen Ferrari van de jaren ’80 en ’90 gezeten. Ben je al eens in een 458 of een FF gekropen ?
Lijkt me allemaal maar uit de lucht gegrepen te zijn om ons warm te maken want het enige wat ik wil is dat ze die FF zo snel mogelijk uit productie nemen.
Waarom gebruiken ze in dat geval niet gewoon de V10 uit de GT, dat was een geniale motor, heerlijk geluid, en volgens mij (al dan niet met een turbo erop) voldoende om de FF toch flink de stuipen op het lijf te jagen!
Ze zullen hem wss wel moeten doorontwikkelen… Maar laat maar komemn, ben benieuwd!
Robbie waarom zou je met een twin turbo boxer geen ferrari fighter kunnen bouwen???
Waarom staan de specificaties van de Volvo 940 onder het artikel? :lol: