![Porsche embleem](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Porsche-embleem-logo.jpg)
Qatar Holding LLC, het investeringsfonds van het emiraat, heeft het belang in Porsche verkocht.
In 2009 kocht men 10% van de aandelen Porsche, omdat het merk dringend geld nodig had na de mislukte overname van Volkswagen. Die aandelen zijn nu echter weer verkocht aan de families Piëch en Porsche, waardoor de twee Duitse families een controlerend belang in het automerk hebben. Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van het bestuur Porsche SE liet weten: “All of Porsche SE’s common stock is now again held by the Porsche and Piëch families. This is an expression of our confidence in the prosperous future of Porsche SE as the largest shareholder of Volkswagen AG. In light of this, we look forward to our continued collaboration with the Emirate of Qatar as a shareholder of the Volkswagen Group.”
De Qatar Holding blijft wel voor 17 procent aandeelhouder in het Volkswagen concern, waarin Porsche SE nog de meerderheid heeft (50,7%). En ja, de emir van Qatar is zijne Hoogheid Sjeik Hamad bin Khalifa Al-Thani. Die familie kennen we inmiddels.
Okee leuk. Veel zal er niet veranderen aan de producten.
Ergens is dit maar goed ook. Duitse bedrijven in bezit van Duitse mensen. Nu kan Al-Thani weer geld uitgeven aan nuttiger zaken.
Wel lief dat ie Porsche gered heeft toentertijd.
@Vinny_93:
Wat is er goed aan Duitse bedrijven in het bezit van Duitse mensen?
Wat maakt de eigenaar uit?
@Vinny_93: De Qatar Holding blijft wel voor 17 procent aandeelhouder in het Volkswagen concern.
Daar blijft het niet bij ze hebben aandelen in bijna alle westerse bedrijven .
Betekend dit dat porsche dan eigenlijk eigenaar is van Volkswagen, zo ja hoe zit het dan met de aandeel percentages van VAG of vallen Porsche en Piech (de families) daar onder?
@darkpluisje: Dat vroeg ik me ook af. In de pers werd het verhaal gedaan dat Porsche gered werd door VAG, maar nu lijkt het alsof Porsche toch voor 50,7% eigenaar is van VAG.
Op http://www.porsche-se.com/pho/ staat dat Porsche Societas Europaea (Europese NV) de activiteiten van VAG en Porsche heeft samengevoegd en daarna de grootste aandeelhouder is geworden. Technisch betekent dit, volgens mij, dat ze wel degelijk VAG hebben overgenomen en nu alles onder de Porsche naam produceren.
Of is er een jurist in de zaal die het anders ziet? ;-)
@mpwpeter:
@mpwpeter: Volkswagen bezat dus al 49,9% in Porsche, eerder verworven voor €3,9 mrd. Ondanks een nogal ingewikkeld proces van belangnemingen dat vooraf ging aan de laatste aangekondigde transactie, als gevolg waarvan de Porsche-holding bijvoorbeeld nog een stemrecht van 50,7% in Volkswagen heeft, blijft Porsche een zelfstandige eenheid binnen de Volkswagen-groep. zie ook stukje hieronder
@drivingpleasure: Het schijnt nog wat leuker te zijn: Porsche SE was sinds 2007 al eigenaar van meer dan 50.7% VAG aandelen en 50,1% Porsche (via een holding). VAG had de andere 49,9% in handen.
In 2012 heeft VAG 100% aandelen in die holding gekregen, de holding is 100% eigenaar van Porsche. In ruil voor de aandelen in de holding heeft VAG Porsche SE €4,46 mrd. betaald, samen met een extra aandeel met stemrecht. Hierdoor Heeft Porsche SE het grootste stemrecht binnen VAG verworven.
Er is dus niets veranderd, behalve dat er een extra bestuurslaag op Porsche in de vorm van het VAG bestuur is geplaatst. Het bestuur dat 100% luistert naar Porsche SE ;-) En dat alles om een flinke hap belastinggeld niet te hoeven betalen ;-)
Bron:
http://www.welt.de/bildergalerien/article107915237/So-aendern-sich-die-Besitzverhaeltnisse-bei-Porsche-und-VW.html en http://www.welt.de/wirtschaft/article107915231/So-funktioniert-der-smarte-VW-Porsche-Steuertrick.html
@mpwpeter:
Heeft VAG niet gewoon het automerk Porsche overgenomen? Als ik het zo zie, bezit de Porsche holding een overgrote meerderheid in de VAG holding, waar dan weer het automerk Porsche onder is komen te vallen. Als dus VAG het auto producerende deel van de Porsche holding heeft overgenomen, had de Porsche holding indertijd weer lucht maar bleef het merk toch stiekem onder de holding hangen en dus via een omweg in eigen bezit.
@ederooij: stond er dus al…
@darkpluisje: Volkswagen heeft het restant van de aandelen Porsche overgenomen. Met de transactie is een bedrag van 4,46 miljard euro gemoeid.
Volkswagen, dat al bijna de helft van de Porsche-aandelen in bezit had, is zeven jaar bezig geweest om het restant (50,1 procent) van de aandelen in z’n bezit te krijgen. In 2005 waren de rollen nog omgekeerd toen Porsche een poging deed om zich in Volkswagen in te kopen. In 2007 heeft Porsche 30% van de VW-aandelen in bezit, in 2008 is dat 42,6% en voorzitter Wendelin Wiedeking geeft aan in 2009 75% van de aandelen te willen hebben. De financiële crisis gooit roet in het eten: Porsche krijgt geen krediet meer om het aandelenpakket verder uit te breiden. De sportwagenfabrikant raakt zwaar in de geldproblemen en de rollen zijn plotseling omgedraaid; Volkswagen neemt een groot belang in Porsche, dat nu dus is uitgedraaid op volledig bezit van het aandelenpakket.
De overname van Porsche betekent dat de Volkswagen Groep nu bestaat uit acht automerken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bugatti, Bentley en Porsche. In april werd motorfietsfabrikant Ducati aan de portefeuille toegevoegd.
@drivingpleasure: Dit is half 2012 gebeurt volgens mij..
@darkpluisje: Dat zou ik gaan googlen want het verhaal is vrij ingewikkeld..
@darkpluisje: Ik denk dat die cijfers in het stukje nog van oude wikipedia afkomen ofzo.
Die Arabier heeft aardig gecasht denk ik
@volvov70: daar dacht ik ook meteen aan
Misschien ben ik dom maar ik snap er helemaal geen bal van. Wie is nu eigenaar van wie? Wie is uberhaubt wie?
@stationcar: VW is eigenaar van Porsche maar Porsche heeft een meerderheidsbelang in VW waardoor ze binnen VAG een zelfstandige eenheid blijven…
@drivingpleasure:
Maar als Porsche een meerderheidsbelang heeft in VAG (die 50,7%) is Porsche eigenaar van VAG en niet andersom. Ofzo. Whatever.
@stationcar: Dat is inderdaad zo. Uiteraard is voor de familie’s Porsche en Piëch Porsche het vlaggeschip waaronder alle afdelingen op papier vallen. Dit is simpelweg een eer kwestie.
Het zijn ook nooit de directeuren/topmanagers van Volkswagen, Audi of Skoda die de beslissingen nemen maar personen uit één van deze twee familie’s.
@lemans96: Klopt helemaal. Zit lastig in elkaar om uit te leggen. Porsche is van VW maar VW is ook van Porsche komt het gewoon op neer. Familie Porsche bepaald, waardoor Porsche dus nog steeds een zelfstandige eenheid is…
@lemans96: iets duidelijker uit het financieel dagblad:
De families Porsche en Piëch zijn beide eigenaar van het sportwagenmerk uit Zuffenhausen. Ze bezitten via Porsche Automobil Holding SE een meerderheidsbelang van 50,7 procent van de gewone aandelen Volkswagen, waarmee ze de grootste aandeelhouder van het autoconcern zijn.
Mislukte overname
Qatar Holding investeerde in 2009 in Porsche, nadat de poging van de sportwagenfabrikant om VW over te nemen, mislukte. Volkswagen draaide de rollen om en nam uiteindelijk Porsche over. Afgelopen zomer betaalde Volkswagen €4,5 mrd voor het gedeelte van Porsche dat ze nog niet in bezit hadden. Porsche werd daarmee het 12de merk van Volkswagen.
@drivingpleasure: en de aandelen van de Qatar Holding dan ? Die blijft wel voor 17 procent aandeelhouder in het Volkswagen concern.
@sandniggah: Porsche heeft ook niet 100% van de aandelen in handen…
@drivingpleasure: Als porsche 50,7% en de holding 17% dat is 50,7%+17%=67,6 %
Dan heeft VW niet veel te melden.
@sandniggah: Het zit lastig in elkaar maar check de comment van oxymoron even: Er zijn dus twee begrippen Porsche, en het is handig om die gescheiden te houden. De ene is de autofabrikant, de andere de familie-NV van de clans Porsche en Piëch. De familie-NV heeft net iets meer dan de helft van de aandelen van de Volkswagen Groep, die op zijn beurt 100% eigenaar is van de autofabrikant Porsche.
Hierdoor hebben zij dus nog steeds inspraak over Porsche wat de bedoeling was, zo blijft Porsche namelijk zelfstandig binnen het concern…
@stationcar: Het zit lastig in elkaar. Porsche wilde destijds VW overnemen maar door de crisis kwamen ze in de problemen en heeft VW Porsche overgenomen. Porsche had dit nodig om uit financiële schulden te komen. In de afgelopen jaren heeft VW de rest van de aandelen bij elkaar weten te schapen en half 2012 is Porsche voor de volledige 100% overgegaan naar VW. Porsche valt onder het moeder concern VAG maar de familie van Porsche heeft een aandeel in VW in handen.
Ondanks een nogal ingewikkeld proces van belangnemingen dat vooraf ging aan de laatste aangekondigde transactie, als gevolg waarvan de Porsche-holding bijvoorbeeld nog een stemrecht van 50,7% in Volkswagen heeft, blijft Porsche een zelfstandige eenheid binnen de Volkswagen-groep.
@drivingpleasure: Er zijn dus twee begrippen Porsche, en het is handig om die gescheiden te houden. De ene is de autofabrikant, de andere de familie-NV van de clans Porsche en Piëch. De familie-NV heeft net iets meer dan de helft van de aandelen van de Volkswagen Groep, die op zijn beurt 100% eigenaar is van de autofabrikant Porsche.
@oxymoron:
M.a.w. de families Piëch en Porsche hebben stevig hun zakken gevuld ten kostte van de Duitse belastingbetaler.
Dit hebben ze op zo’n slinkse manier gedaan dat zelfs de Bondsdag er geen bal meer van begrijpt. Ze weten dat ze genaaid zijn en ze vonden het niet eens lekker….
de exorbitante dividenden zullen er dus inmiddels wel af zijn ..
Immer besser ist unser täglicher anspruch, zeg maar
Snap er zo goed als niets van. Porsche is aandeelhouder in VW terwijl… crashed..