Er komt nóg een variant.
Je zou denken dat het zo’n beetje klaar is met de 991.2, nu de 992 onthuld is. We wachten alleen nog op de productieversie van de 911 Speedster en recent werd de 911 GT2 RS Clubsport gepresenteerd. Dat was het toch? Nou nee, het lijkt erop dat Porsche nog een model op de planning heeft staan.
Vorig jaar kwamen de Duitsers met de 911 Turbo S Exclusive Series. Een exclusieve coupé, die met zijn goudgele kleur en zwarte striping lekker opvallend is. De 607 pk sterke Exclusive Series werd in Nederland te koop aangeboden voor een nieuwprijs van 301.600 euro. Porsche zei maximaal 500 stuks te maken van deze coupé.
Over een cabriolet werd nooit gesproken, maar als klap op de vuurpijl komt er tóch een open versie van de Turbo S Exclusive Series. Het Italiaanse SalentoV12 heeft in Lecce een 911 Turbo S Exclusive Series Cabrio gespot. De auto reed zonder camouflage door de stad, wellicht om persfoto’s te maken. Wat opvalt is dat er een reflector bij de koplampen te zien is. Dit is dus een US Spec.
https://www.facebook.com/salentov12/posts/772631496409595
Navraag van Motor1 leverde op dat er inderdaad een 911 Turbo S Exclusive Series Cabrio gaat komen. Dat heeft Porsche bevestigd tegenover de site en de auto is exclusief voor de Noord-Amerikaanse markt. De Duitse autobouwer gaat 200 stuks bouwen van de cabrio en het recept is vrijwel gelijk aan de coupé. Dit betekent 607 pk, 750 Nm koppel en een topsnelheid van 330 km/u. Is dit dan echt de aller-allerlaatste 991.2?
garp zegt
Nee, want onder VAG zijn engineers ondergeschikt aan de marketing afdeling. Dus als die weer een plannetje voor nóg een versie van de 991.2 op papier schijten, gaan de engineers dat maken.
911targa zegt
@garp: ik zou juist denken dat marketing een grotere rol speelt bij merken als A.M., Maserati, etc.
cloverleaf zegt
@garp: lekker uitmelken. Waarschijnlink hadden ze nog wat liggen. Niks mis mee toch
prop zegt
@garp: als het een business case is dan is dit wat een commercieel bedrijf hoort te doen.
willeme zegt
@garp: Dit zijn juist projecten waar de ingenieurs wél graag aan werken en heeft niet zoveel met marketing van doen.
Je mag VAG best een stom bedrijf vinden, maar zorg dan wel dat het ergens op slaat ;-). Porsche heeft altijd dit soort uitloopmodellen gebouwd. Van de 964, 993 en 996 kwamen er nieuwe varianten terwijl de opvolger al klaar stond. Met name de extra leuke en bijzondere uitvoeringen op basis van de Turbo of GT modellen.
Er is vaak een kleine, maar specifieke vraag naar di soort modellen. Daar voldoen ze al jaren aan. Later zijn het de collector’s items die iedereen zoekt.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Klopt helemaal. Zal het écht klaar zijn met de Speedster en deze, of zal er nog een gesloten Speedster (de Sportclassic) komen?
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik hoop het! De Sport Classic van de 997 vind ik een van de fraaiste Porsches ooit.
JanJansen zegt
@garp: de 991.2 staat op hetzelfde platform als de 992, intern gezien niet eens zo’n hele vreemde zet.
Daarbij komt dat er bij elke introductie van een nieuwe Porsche er een schare conservatievelingen is die het oude model mooier vinden. Het is bijna standaard.
launchcontrol zegt
De Speedster komt toch ook nog? Of is die alweer geweest?
Donstil zegt
@launchcontrol: Artikeltje niet gelezen?
ericc zegt
De Speedster gaat pas eind 2019 naar de klanten. Dus zal die wel de laatste zijn.
alpinafanb10 zegt
Net zo snel en evenveel PK als een Alpina B5 Biturbo
willeme zegt
@alpinafanb10: En toch weet je zeker dat de Porsche onder alle omstandigheden sneller zal zijn. (alhoewel ik graag zo’n groense B5 Touring zou willen hebben ;-))
skinnybmw zegt
@willeme: Beide zijn enorm snel, de 911 zal inderdaad ook iets sneller zijn wat ook meer dan logisch is. Maar beide zijn ruim snel genoeg voor de openbare weg. Als daily is de Alpina in veel opzichten echt de betere keuze.
willeme zegt
@skinnybmw: Tuurlijk, dat snap ik. Eigenlijk is een 540i al meer dan voldoende wat dat betreft.
Waar het mij om ging is dat als ‘Porsche cijfers’ en die van een willekeurig ander merk gelijk zijn, de Porsche toch een stukje sneller is op de sprint, tussenprint en topsnelheid. Zo’n Alpina B5 zal waanzinnig snel gaan, echter weet je gewoon dat de Porsche (ondanks de gelijke opgaven) net even een streepje sneller gaat.
piedlourd zegt
@willeme: aber gar nicht so schnell und sicher wie eine Ferrari.
En ja, moderne bella macchine kun je ook als daily en gemakkelijk rijden
willeme zegt
@piedlourd: Que? Waar wordt hier Ferrari genoemd? Wat heeft Ferrari ermee te maken?
piedlourd zegt
@willeme: hmm. Ik zie wat je doet. In jouw hoofd werkt het blijkbaar niet associatief maar met tabs en mapjes zoals in Windows.
Geeft niks verder, ik zal er rekening mee houden en als jij het hebt over alpina en porsche het daar bij houden want ik vind het sneu om mensen onnodig in verwarring te brengen en met een existentiële crisis het weekend in te sturen. Met dit weer zou je dan misschien wel het treinverkeer in de war schoppen ook.
Wees maar gewoon blij met de gedachte aan een 911 met coole nieuwe knipperlichten, komt goed hoor
willeme zegt
@piedlourd: He? Neem je ons nu in de maling? Heb ik hier iets gemist? Ben jij dit Maurits?
ericc zegt
@willeme: Eentje voor het gezin en eentje voor de weekends!
piedlourd zegt
@ericc: of dus alpina en een Ferrari, of een Alpine A110. Lekker wagentje is dat
marcus1963 zegt
Ik wacht nog steeds op de Turbo Targa ..!
ikleesookoverautos zegt
@marcus1963: kan je lang wachten
maferick74 zegt
Ik zie gewoon een porsche 911 cabrio, dezelfde als 15 jaren geleden. 12 in een dozijn. Je moet wel lid zijn van een groepje verplassers, wil je hier de blits mee maken ( in mijn ogen)
piedlourd zegt
@maferick74: mensen die niet beter weten vinden een 911 helemaal de bom. Laat ze maar, ze weten niet wat ze doen
bartsmit zegt
Is dit de nieuwe bruine Sonderfarbe “The day after Christmast” als je aan de diarree bent?