Het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power doet jaarlijks een onderzoek naar de kwaliteit van de verschillende automerken. Porsche komt dit jaar als kwalitatief beste automerk uit de bus. Vorig jaar eindigde de Duitsers als tweede. De overall kwaliteit, dat wil zeggen gemeten over alle automerken bij elkaar, is voor het eerst sinds 2007 weer iets afgenomen. Dit wordt volgens J.D. Power voornamelijk veroorzaakt door de verschillende problemen die Toyota heeft gehad.
J.D. Power heeft tijdens het onderzoek 82.000 nieuw aangeschafte auto’s bekeken. Per 100 modellen van één bepaald merk werden 90 dagen na aanschaf, het aantal problemen opgeteld. Een probleem is daarbij een ruim begrip, want het kan van alles zijn, iets groots of kleins, zolang het maar niet in orde is. Porsche scoort het beste met 83 problemen per 100 modellen.
Van de door ons zo geliefde “premium” merken scoort Mercedes met 87 problemenper 100 auto’s het beste, goed voor een derde positie, vorig jaar nog zesde. Audi komen we op de 12e plek tegen met 111 problemen en BMW eindigde als 16e met 113 issues. Toyota eindigde op de 21e plaats en voor de Japanners is dat voor het eerst onder het gemiddelde, dat dit jaar ligt op 109 problemen per 100 auto’s. J.D. Power doet dit onderzoek al 24 jaar.
Naast Porsche presteren Acura, Mercedes, Lexus, Ford, Honda, Hyundai, Lincoln en Infiniti dus allemaal bovengemiddeld als het gaat om kwaliteit. Volvo zit precies op het gemiddelde en de overige merken daar onder. De bottom three wordt bezet door Volkswagen, Mitsubishi en hekkensluiter Land Rover. (via: autonews)
De uitslag van J.D. Power’s kwaliteitsonderzoek:
01. Porsche – 83
02. Acura – 86
03. Mercedes-Benz – 87
04. Lexus – 88
05. Ford – 93
06. Honda – 95
07. Hyundai – 102
08. Lincoln – 106
09. Infiniti – 107
10. Volvo – 109 (industrie gemiddelde)
11. Ram – 110
12. Audi – 111
13. Cadillac – 111
14. Chevrolet – 111
15. Nissan – 111
16. BMW – 113
17. Mercury – 113
18. Buick – 114
19. Mazda – 114
20. Scion – 114
21. Toyota – 117
22. Subaru – 121
23. Chrysler – 122
24. Suzuki – 122
25. GMC – 126
26. Kia – 126
27. Jeep – 129
29. Dodge – 130
30. Jaguar – 130
31. Mini – 133
32. Volkswagen – 135
33. Mitsubishi – 146
34. Land Rover – 170
Jokkebrok zegt
Ik dacht dat Rolce Royce dat al was…
laurens324 zegt
mag ook wel als je 100000eur of meer uitgeeft voor een wagen
kvind ze alleen doodsaai
Henk zegt
Ford staat op 5 en BMW op 16?
Een flutonderzoek dus.
Max zegt
@Henk: Of misschien een onderzoek wat erg onthullend is, dat wat je niet verwacht had? Ik ken meerdere mensen met echt wel de duurdere BMW’s, en ze staan stuk voor stuk relatief vaak bij de garage.
Ruben00 zegt
@Henk:waarom? alleen maar om dat je zo`n doorgedraaide fanboy bent wil nog niet betekenen dat het onderzoek niet klopt!
lambo4all zegt
Nou knap van Mercedes en Porsche! als je kijkt hoeveel wagens ze verkopen en dan toch zo weinig fouten. Natuurlijk ook knap van Acura maar als je minder wagens verkoopt ga je natuurlijk meer tijd een een specifieke wagen besteden dus zullen er minder fouten in zitten.
kevinc3 zegt
109=117 volgens mij
B /\/\ \/\/ zegt
Jammer dat BMW nog steeds zo laag staat, en schokkend dat zelfs Chevrolet hoger staat dan BMW… Al roept dit natuurlijk wel de vraag op met welke problemen de mensen naar de garage zijn geweest, dat maakt voor de kwaliteit naturlijk ook uit, en hoe de techniek zich op langere termijn houdt.
Misschien zijn ze bij BMW toch iets te veel aan het beknibbelen op kwaliteit…?
LorenzoH zegt
ieder zijn mening hierover ! :)
vindt de rangschikking hierover wel wat raar ..
Megakix zegt
Hé @Lincoln: als we er van jou 100 stuks zouden hebben, dan mankeert er aan iedereen minstens 1,06 ‘iets’… ;-)
Van BMW wéét ik dat het gaat om kleine dingetjes, maar ze zijn er inderdaad wèl ! De huidige 3-serie is altijd weer verrassend irritant in zijn ‘stuitergedrag’ en ‘herrie door en van de run-flatbanden. Daar zullen in eerste instantie direkt veel ‘vragen’ over zijn aan BMW (‘had ik niet verwacht?’ of ‘hoort dit zo?’). Vervolgens heeft de 3-serie de volgende zwakke punten:
1) dashboardkastje
2) centrale vergrendeling – lees: de ‘pinnetjes’ die niet goed naar binnen zakken
3) losslingerende vloermatten – klitteband…
4) onbekendheid / onbemindheid met de interface van Navi en Radio
5) ruis op de bluetooth-installatie – ernstig !
6) (soms) te hoge drukvulling van koelvloeistof waardoor de airco in brand lijkt te staan – witte rook uit ventilatieopeningen
York zegt
@Megakix: Van die problemen heb ik nog nooit iets gemerkt… Het enige wat er soms wel is, zijn krakende rubbers en die kan je laten vervangen:D (op kosten leasing maatschappij maar ssssssshhht) En jah het typische probleem met de versnellingsbak van BMW.. Na een tijdje kan die lichtjes beginnen schokken bij traag draaien en gas geven:)
Megakix zegt
@York: mooi dan, echt ! Mijn bedrijf rijdt met de 3-series rond en dit is een opsomming van de eerste lijst ‘gebreken’ of ‘opmerkingen’ over de lease-auto’s. Overigens was het model 2005/2006 vaak nog getroffen door roest in het slot van de deurklink, en dat de deurklink bleef hangen als je het portier opendeed…
Kortom, niet echt rampzalige problemen, maar als het onderzoek hierop gebaseerd is, dan klopt het rondom BMW wel…Overigens zijn het supergoede auto’s, dat terzijde.
pomoek zegt
@ Henk: ? De uitslag van het onderzoek voldoet dus niet aan het beeld dat jij hebt van Ford en BMW. Dan kun je inderdaad 2 dingen doen: Of ongefundeerd het onderzoek afwijzen (de oogkleppen methode), of je erin verdiepen en nagaan hoe het komt dat volgens dit onderzoek BMW slechter scoort dan Ford. Overigens vind ik het vrij schokkend dat volgens dit onderzoek autofabrikanten gewoon niet in staat blijken te zijn om nog niet de helft van hun producten probleemloos de fabriek uit te laten rijden. Ik durf de stelling wel aan: Een auto is een kwalitatief slecht product.
lincoln zegt
@pomoek:
bewegende deeltjes/consessies/compromissen/beperkingen/financieen ..
dat is een auto ..
911GT2 zegt
Alleen auto’s uit de VS dus… ik ben benieuwd hoe andere merken zoals Skoda, Seat, Renault, Citroen etc het doen.
Dennis zegt
@popoek: Overigens vind ik het vrij schokkend dat volgens dit onderzoek autofabrikanten gewoon niet in staat blijken te zijn om nog niet de helft van hun producten probleemloos de fabriek uit te laten rijden. Ik durf de stelling wel aan: Een auto is een kwalitatief slecht product.
Ik durf de stelling wel aan: Een auto is een ontzettend complex product, waarbij het onmogelijk is om deze geheel foutloos af te leveren.
lincoln zegt
tis al knap dat Lincoln meer dan 100 units heeft weten te verkopen ..
(niet helemaal waar hoor .. ze hebben best wel leuke modellen) ..
het enige vraagteken dat je kan maken is de manier van testen ..
maarja .. de methode staat er duidelijk bij ..
JD Powers staat voor de rest bekent als grondig degelijk en objectief ..
Imba zegt
01. Porsche – 83
02. Acura – 86
03. Mercedes-Benz – 87
04. Lexus – 88
05. Ford – 93
Waarom geloof ik hier niets van.
Van Porsche geloof ik het wel(dat mag ook wel als je 40 jaar dezelfe auto bouwt).Maar Ford en vooral Mercedes kent genoeg problemen.
lincoln zegt
@Imba:
omdat jij hetzelfde onderzoek hebt verricht en tot andere conclusies kwam ..
daarom ..
porsche_fan zegt
Geen verrassing!
toch?
stefanus zegt
hhah vw als 32ste klopt ook al niet, en acura nummer 2.
cliff15 zegt
@stefanus: Acura maakt gewoon veel minder auto’s dus kijkt men ook nauwkeuriger naar de kleine details. Bij VW is het pure massa productie en dat veroorzaakt problemen ;). Hieruit kunnen we dus ook wel weer stellen dat Porsche een hele goede verhouding heeft tussen kwantiteit en kwaliteit..
jan1666 zegt
HAHA
Lexus (Toyota) staat hoog, maar Toyota (Toyota) staat laag! geweldig wat de angst voor een gaspedaaltje doet..een Toyota is echt wel betrouwbaarder dan een Mercury of de meeste andere amerikaanse troepmerken…
lincoln zegt
@jan1666: en wat zijn dan de specifieke problemen met Mercury ??
jan1666 zegt
LOL, lexus (toyota) staat hoog, maar toyota (toyota) staat laag!
wat een gaspedaal al niet doet..vooral omdat die amerikaanse flutmerken goed scoren, terwijl ze dat niet zijn.
jan1666 zegt
oeps..dubbel gepost
johan zegt
@ lambo4all
weet jij wel hoeveel acura’s er in Amerika worden verkocht tov mercedessen….
daar is mercedes jaloers op!
bas zegt
slopel
floryn zegt
@ Henk en Imba
Je kunt het onderzoek wel meteen afwijzen als je merken bovenaan ziet staat die je niet bevallen, maar je kunt je ook bedenken dat er gewoon merken zijn die heel graag marktleider willen worden door bijvoorbeeld kwaliteit te leveren en andere merken niet. Van Mercedes Benz is het bekend dat ze een paar jaar geleden een flinke deuk in hun imago opliepen met de toenmalige E-klasse. Daarna is het een doelstelling geworden van MB om weer kwalitatief de beste auto’s te gaan maken. Ik heb bijvoorbeeld wel vaker gelezen dat een LaRo vaak erg veel aan onderhoud kost.
Kortom het kwaliteitsgevoel is niet hetzelfde als de “rationele/gemeten” kwaliteit. Simpele auto’s met simpele techniek kunnen hoog scoren, omdat alle techniek bewezen is.
Markus zegt
Welk automerk ken je met 100 modellen?? Of bedoelen jullie 100 stuks van het merk?
KwamTochMaarTochNiet zegt
83 problemen op 100 modellen. Als ik dat soort prestaties op m’m werk lever wordt ik er uit geflikkerd. Dat is toch een WAN PRESTATIE!
York zegt
@KwamTochMaarTochNiet: Ja dat is waar:p maar waarschijnlijk zijn er 10 of minder wagens/100 dat problemen hebben, maar een probleem komt nooit alleen…
JPM zegt
Ze vergeten hier volledig het psychologische effect. Het zou zo maar kunnen dat mensen met weinig geld die in een goedkopere auto minder snel kleine problemen melden zoals het loslaten van een stuk bekleding ergens. Mensen met duurdere auto’s verwachten over het algemeen meer van hun product dus zullen waarschijnlijk sneller alles in orde willen laten maken. Daarnaast kun je wat mij betreft een falende motor niet vergelijken met een achterklep die kraakt en piept.
Laurens zegt
Leert VW van Porsche of andersom… we zullen het zien…
Majinstar zegt
@ Lambo4all.
Inderdaad hoe minder auto’s je verkoopt hoe minder problemen je hebt. :idea:
DuitseAuto's zegt
Ik snap niet dat mensen twijfelen aan een onderzoek.. En waarom kan Porsche samen met Mercedes niet in de Top 3 staan? Voor een BMW en Audi fan moet het wel pijn doen aangezien dat hun conurrent is =p.
jan1666 zegt
@lincoln
slechte afwerking, slecht materiaalgebruik, er dondert wel is een deurhendel af ofzo…(Caddilac Seville)
Joerek zegt
Zeer opmerkelijk dat een sportautofabrikant bovenaan staat. Je zou dat niet verwachten… omdat er met zo’n wagen toch vele malen heftiger mee wordt omgegaan.
Je zou eerder verwachten dat een merk die nauwelijks meer sportwagens aflevert en autos maakt die worden gebruikt door mensen die rustig en netjes rijden voor weinig problemen zorgen.
jan1666 zegt
@duitseautofan
jij bent hier wel blij mee he? Der Wirdweldshaftwunder II
lincoln zegt
@jan1666:
maar wat zijn dan de problemen bij Mercury ??
TweetyV6 zegt
Daar kwaliteit een subjectief begrip is (het is immers de mate waarin een product voldoet aan de wensen van de klant, en juist die wensen kunnen enorm verschillen)is de titel boven dit bericht misleidend. Porsche is objectief het minst storingsgevoelig (en dan vind ik een score van 83 defecten perr 100 auto’s nog erg hoog)
GOD zegt
Nieuwe auto’s hebben vaak nog kinderziektes of ditjes en datjes wie je onder garantie kan laten verhelpen.
Duitse auto’s hebben hier traditiegetrouw het meeste last van. Een test van auto’s van 3 jaar oud geeft bv. weer een totaal ander beeld. Sommige merken lossen de meeste problemen op in die tijd en sommige merken wie met nieuwe auto’s beter scoren eindigen soms lager uit als de in eerste instantie lager geplaatste merken.
Megakix zegt
@GOD: Helemaal met je eens…zijn altijd aanloopprobleempjes…klein…maar ze zijn er (zie mijn ingezonden stukkies hierboven).
Jayceon zegt
Amerikanen die kwaliteit testen? Waarom doen Japanners of Duitsers dit niet? Hoe gerenommeerd ook, ik blijf m’n twijfels hebben bij Amerikanen op het gebied van auto’s.
TweetyV6 zegt
@lambo4all
Wat een redenatie. Je hebt blijkbaar geen enkel verstand hoe de automobielfabricage in elkaar zit.
Het zijn sowieso relationele cijfers, defecten per 100 auto’s maakt niet uit hoeveel auto’s een fabrikant produceert.
TweetyV6 zegt
@GOD
Kun je dat van die kinderziektes en dat dat iets ’traditioneel Duits’ is met cijfers onderbouwen, of hoor ik hier je onderbuik maar iets roepen ?
4991 zegt
Goed om te zien dat Mercedes verbetert
MDV zegt
Geweldig om te zien dat VW onder aan de lijst staat.
VW = Volkomen Waardeloos
kowalsk zegt
Volkswagen verrast mij…
Het lelijke eendje zegt
Porsche het best, Toyota het slechtst!
DMan zegt
Dat Mercedes op 3 staat snap ik ook niks van.
Mijn oom had toen ‘ie in 2005 een CLS500 kocht, het eerste half jaar voornamelijk nog in zijn vorige auto gereden, omdat de CLS zijn computersystemen om de haverklap een foutmelding gaven, en nu met z’n nieuwe S klasse, heeft hij ook al 3x in 2 maanden de auto naar de garage moeten brengen vanwege een systeem fout. Motorisch is het een prima auto maar al die elektronica draait ‘m de nek om.
HyperTeHK zegt
Ach Porsche kan enkel omlaag nu zeker nu het bij het VAG concern behoort.
hairry zegt
90 dagen na aanschaf, nou moe, zijn er dan al problemen ?
Dennis zegt
Sommige mensen kunnen het blijkbaar niet verkroppen dat hun ‘premium’ merkje niet in de top 5 staat.
En in vergelijking met de Franse auto’s vergeten heel veel mensen dat aan hun ‘premium’ merkje ook premium prijzen hangen.
Een Audi A4 met alle opties en een 3.0 Tdi Diesel die vele malen duurder is dan een Citroën C5 3.0 Hdi met alle opties is per defenitie niet vele malen beter. Ik ken genoeg mensen die zoveel ellende met hun ‘premium’ autootje hebben dat ze hem wel in de fik willen steken.
Henk zegt
Jip, lees je mee mien jong?? Ben benieuwd in welke bocht je je gaat wringen….. “ja maar ik en mijn familie hebben nooit problemen”. Doei!
Daveee zegt
Logisch dat bepaalde merken (ford, chevrolet) hoger staan dan bijvoorbeeld BMW en AUDI. Mensen die een BMW of AUDI kopen zullen eerder terug gaan naar de dealer voor het kleinste probleem. Mensen met goedkopere auto’s zal het niet veel uitmaken als er een zeer klein probleempje is. De volgende keer lijkt het me dus verstandig om alleen de echte probleme mee te nemen in het onderzoek
DasAuto zegt
Volkswagen in de ‘bottom three’ …?
De kwaliteit van dit kwaliteitsonderzoek is dus te betwijfelen.
e39 zegt
hahah ford ? die amerikanen moeten eerst hun kont afvegen . wat en hersenloze volk .
timberleek zegt
nu nog mooie auto’s en je hebt een topbedrijf;-)
silly zegt
Owwww…..dus ik moet mijn f430 gaan ruilen voor een porsche ???………………….echttttttttttttt niet !!!!!!!!
fconderkantlat zegt
ik vind dat echt onzin, want bij het kopen van porsche is het algemeen bekend dat onderhoudskosten dubbel zo hoog is …
Petsmaster zegt
Van Mercedes had ik niet anders verwacht, maar ben wel onder de indruk van Acura/Honda moet ik toegeven. Doen ze goed die jappen! En de Koreanen bij Hyundai zijn duidelijk ook niet te onderschatten. Ooit komt die Mercedes CL nog wel ‘ns onder m’n achterwerk terecht… prachtwagen, en nog kwaliteit ook, zoals nu is bewezen :P
thijs zegt
Dit onderzoek verbaast me niks. VW heeft in de VS al jaren een slechte reputatie als het op betrouwbaarheid aankomt. De Amerikaanse merken hebben, en vooral Ford (dus ook Lincoln en Mercury) terug gevochten, en dat kun je zien aan de nieuwste modellen die uit Amerika komen. Dat sommige mensen zo blind zijn of het niet kunnen accepteren dat ‘hun’ merk het niet zo goed doet, en dan vooral over de Amerikanen gaan zeiken vind ik nogal zielig.
GOD zegt
@ TweetyV6
Kan die cijfertjes niet zo 1 2 3 vinden.
Maar die cijfertjes zijn er wel ergens.
Ik neem nu als voorbeeld even BMW.
Een merk dat veel problemen heeft bij het eerste bouwjaar.
Tevens ook een merk dat die problemen allemaal of bijna allemaal oplost binnen 3-5 jaar.
Dit gebeurd over het algemeen bij zo goed als elk Duits merk vandaar ook de term “traditioneel”
Aziaten hebben bv. veel minder problemen bij het eerste bouwjaar maar meestal na 3-5 jaar heeft BMW hun weer ingehaald.
Denk dat Duitse merken na het introduceren van een model meer tijd steken in het verbeteren van de auto, en aziaten bv. juist andersom.
fiestafeest zegt
ford als 5e dat doet mij goed en hahaha vw als 32..?? het maakt mij niet uit of het een groot of klein probleem is een probleem is een probleem
mb man zegt
Mercedes is goed bezig.Zeggen dat je kwaliteit weer volop terug brengt en dat ook nakomt.Top
mb man zegt
Je ziet het.Audi is gewoon een overgewaardeerd merk.
TweetyV6 zegt
@GOD
Is achterhaald. Pakweg een decennium geleden hadden de aziaten, en dan met name Toyota, hun productieprocessen beter onde controle (six sigma filosofie) en, laten we dat vooral niet vergeten, hun leveranciers beter onder controle. Nu is het eerder omgedraaid en hebben de europeese autobouwers, en dan met name Fiat, die achterstand ruimschoots ingehaald c.q zijn de aziaten voorbijgestreefd.
Ikzelf ben werkzaam geweest als kwaliteitsverantwoordelijke voor prototyping bij verschillende toeleveranciers voor zowel europeese als aziatische automobielfabrikanten en ik kan je uit ervaring zeggen dat kwaliteit bij de europeanen hoger in het vaandel staat dan bij aziaten (die eerder naar het geld keken)
Wat wel klopt is dat nieuwe ontwikkelingen sneller door automobielfabrikanten op de markt gelanceerd worden (lees onvoldoende doorontwikkeld) om hun concurentiepositie (marketingtechnisch) te verbeteren. Inherent hieraan stijgt de trend in kinderziektes. Maar dat geldt voor alle automobielfabrikanten, m.u.v. de wat conservatieve merken zoals b.v. Volvo.
dw zegt
VW op 32. en AUDI op 12. en terwijl de meeste modellen voor 99% dezelfde auto’s zijn, onderzoek heeft dus een hoop factoren waarschijnlijk niet gecalculeerd alleen problemen optellen is denk ik iets te makkelijk gedacht.
Daarnaast een VW rijd meestal wel 3ton zonder dure reparaties, bij een Hyundai die veel hoger staat in dit onderzoek moet je bij de 100.000km de koppeling en wiellagers al wel vervangen.
Cantago zegt
Een onderzoek over een periode van 90 dagen? Dat zegt toch geen zak! Als je dit nou over 5 jaar intensief gebruik zegt, prima, maar 90 dagen? En daarnaast is het behoorlijk belangrijk WAT het probleem is! Een los stikseltje van je vloermat zie ik niet als “probleem”. Een koppakking die al na 50 dagen lekt, een raam dat in het portier verdwijnt of een versnellingsbak die weigert om verder dan 2 te gaan is WEL een probleem! Vind het dus alles behalve eerlijk hoe dit onderzoek werk, leuke indicatie, maar je hebt er niks aan!
kempenaer zegt
Het ene probleem is het andere niet. Of wel JD Power?
Apache zegt
Ik had eens een ander onderzoek gelezen 2 jaar geleden die een redelijk gelijkaardig resultaat leverde, dus Mercedes verbaasde mij wel toen al…
@ Henk
Mijn vader rijdt met een ’08 Ford Galaxy, en heeft nog maar zeer weinig last gehad van die auto.
Bohica zegt
@megakix
1) dashboardkastje
2) centrale vergrendeling – lees: de ‘pinnetjes’ die niet goed naar binnen zakken
3) losslingerende vloermatten – klitteband…
4) onbekendheid / onbemindheid met de interface van Navi en Radio
5) ruis op de bluetooth-installatie – ernstig !
6) (soms) te hoge drukvulling van koelvloeistof waardoor de airco in brand lijkt te staan – witte rook uit ventilatieopeningen
En waar haal je deze info vandaan.
punt 3 is waar en daar zijn gemodificeerde voor gekomen.
En dat mensen niet met de i/drive over weg kunnen is hun probleem niet die van bmw.
Ik vind het een super makkelijk systeem.
Rest van de punten heb je uit je duim lopen zuigen denk ik.
Als mercedes zo goed is waarom staan er 30000 blue diesel onzin dingen stil omdat de inspuitventielen niet goed werken.
De fabriek die het maakte heeft zich snel failliet laten verklaren en Mercedes heeft geen andere leverancier.
mb man zegt
Bohica.Mb heeft allang een andere leverancier.Wel op letten he