In de 19e eeuw kwamen de Duitsers wat te laat om echt voet aan de grond te krijgen op het Afrikaanse continent, maar 125 jaar later probeert Porsche het nog eens: het merk richt zijn pijlen op zo’n 15 ‘nieuwe’, voornamelijk Afrikaanse, landen.
Nu denk je wellicht: maar Porsches rijden toch niet ideaal op de Afrikaanse hobbelwegen? Vroeger misschien niet, afgezien van de heersende Dakar-911 boven dit artikel, maar deze misvatting is te danken aan puik werk van Porsches PR-afdeling.
Hoewel we Porsche nog steeds voornamelijk met vlijmscherpe supersports associëren, is het merk uit Zuffenhausen qua verkoopaantallen tegenwoordig meer een SUV-boer dan een sportwagenmerk, iets dat alleen maar meer zo gaat worden zodra de Macan (Twents voor ‘schiet op’) ten tonele verschijnt. En SUV’s zijn zeer geliefd bij de elites in de wat minder gedemocratiseerde landen.
In tegenstelling to Ferrari, dat een keihard verkoopplafond van (fors) minder dan 10.000 nieuwe wagens per jaar heeft vastgesteld, mag Rupsje Nooitgenoeg Porsche zich helemaal vol vreten van de sappige blaadjes aan de Boom der Bovenmodale Wereldburgers. Wat zeggen we, dat moét zelfs, want het beursgenoteerde Porsche heeft ambitieuze verkoopdoelstellingen, en als deze niet gehaald worden, krijgt het te maken met mokkende aandeelhouders, dalende koersen, en een donderpreek van Ferdinand Piech.
Daarom benadrukte Porsche’s Marketingbaas Bernhard Maier onlangs bij de opening van de grootste Porsche-dealer ooit ever in Shanghai nog maar eens bovenstaande ambities, aldus persdienst Bloomberg; voor het einde van het decennium moet de aanwezigheid op de ‘nieuwe markten’ een feit zijn.
Porsche draade over de eerste drie kwartalen van dit jaar een plus van 15%, en verkocht tot en met september bijna 120.000 auto’s. 2013 wordt sowieso weer een recordjaar. Crisis schmisis.
bierbuik zegt
Macan, twents voor schiet op.
Grappig, hier gebruiken we ‘mak an’ voor rustig aan.
En nee, ik woon niet in t platteland
6cylinder zegt
@bierbuik: Het “Twents” is eigenlijk gewoon verkracht Duits, komt van an machen. Bij jullie is het mak (als een lammetje) aan doen denk ik.
Wel jammer weer hoor, er zal nooit eens een bedrijf zijn dat zegt van nou gaat lekker zo hier hou ik het voorlopig bij. Immer mehr!
pomoek zegt
@6cylinder: nu ja, behalve Ferrari dus. Ik ben bang dat Porsche door aan de beurs genoteerd te zijn als merk behoorlijk gaat nivelleren. De strategie van Ferrari is wat meer toekomstgericht.
jrk68 zegt
@bierbuik:
Yep, in het Westland betekend het ook “rustig aan”, wel toepasselijk voor de Macan. Ik geloof niet dat je daar echt mee kan opschieten in de Afrikaanse bush,bush.
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Niet erg. De rijke Afrikanen gaan die Macan gebruiken zoals wij hier in het Westen doen. Show verkopen in de stad. Als ze echt naar het achterland moeten zullen ze wel de Range Rover of de LandCruiser nemen…
MLTB zegt
Moeten ze alleen anders te werk gaan als Uwe Gemballa; anders is het geen lang leven beschoren :’)
tupperware zegt
” is het merk uit Zuffenhausen qua verkoopaantallen tegenwoordig meer een SUV-boer dan een sportwagenmerk”, Humor.
Helaas is Porsche een soort premium Nissan geworden, erg jammer.
sbas zegt
@tupperware: premium Nissan? Wat heb jij gebruikt..?!
tupperware zegt
@sbas:
Ik zal hem even uitleggen voor je.
Beide merken maken goede sportwagens maar bestaan bij de gratie van lompe SUV’s.
Om die link te leggen hoef je niets te gebruiken, behalve je gezonde verstand.
kakhead zegt
Macan doet mij meer denken aan “Selamat makan” wat eet smakelijk betekent in het Maleis.
kapitein187 zegt
@kakhead: ik vaar met een hoop Indonesiërs en dat was idd het eerste waar ik aan dacht toen ik de naam hoorde haha.
Hupke zegt
Zo’n porsche heeft natuurlijk een porsche badge en rijdt niet zo slecht.
Maar in een iets minder gedemocratiseerd land zou ik toch eerder een robuuste SUV willen dan zo’n afgeborstelde cayenne/macan.