Iedereen wil een Porsche tegenwoordig. De Porsche verkoopcijfers 2023 zijn binnen en de aandeelhouders kunnen blij zijn.
Alle verkoopcijfers van 2023 beginnen binnen te druppelen. We zien nu voornamelijk merken die erg blij en tevreden zijn met hun verkoopcijfers. Logisch, als je een iets minder goed rapport had, ging je eerst ook een ommetje maken voordat je deze aan je ouders liet zien.
Bij Porsche zijn ze zo blij als Obelix en een ketel vol toverdrank, want de verkoopcijfers van de Duitse fabrikant van onder andere sportwagens zijn weer gestegen. Nu kun je dat ‘Duitse’ en ‘sportwagens’ tussen haakjes zetten, want ze verkopen vooral heel erg veel crossovers uit (onder andere) Slovenië. Komen we zo op terug.
Verkoopcijfers Porsche 2023
Wel schitterend, de Porsche directeur van Sales en Marketing zegt dat ‘zelfs in tijden van onzekerheid, blijft ons merk gewild en exclusief’. Met name dat laatste is wel lichtelijk ironisch, want afgelopen jaar zijn er namelijk 320.221 Porsches afgeleverd. Een indrukwekkend aantal.
Voor een exclusieve sportwagenfabrikant is dat niet heel erg weinig. Voor Porsche ook niet, het is namelijk 3% meer dan vorig jaar. Even ter referentie, van de BMW ///M-divisie (M Sport en M modellen) werden er iets meer dan 200.000 stuks verkocht.
Verdeling van de modellen
Ondanks dat Porsche ook andere auto’s verkoopt dan alleen sportwagens, doet de 911 het echt heel erg goed. Dit model verkocht 24% beter dan vorig jaar. Dat is echt ongekend voor een auto die smeekt om een facelift. Meestal neemt de interesse van een model af na enkele jaren en moet een opfrisbeurt zorgen voor een nieuwe impuls. Niet voor de 911, waarvan Porsche 50.146 stus verkocht.
Ook de Taycan deed het heel erg goed, want er gingen 40.629 over de spreekwoordelijke toonbank. Dat is een stijging van 17%. De meest populaire Porsche is nog altijd de Cayenne. Deze in Bratislava gebouwde SUV was goed voor 87.553 stuks. Dat is een afname van 8%. Daar is een reden voor: er kwam dit jaar een nieuwe.
De Porsche Macan – inmiddels alweer 10 jaar oud – deed het niet verkeerd met 87.355 exemplaren, maar vers bloed is welkom. Er staat een elektrische Macan op de planning.
De Panamera van de 971-generatie zat in het laatste jaar van de cyclus en is inmiddels vervangen door een stevig vernieuwde Panamera (of bijna geheel nieuwe). Ook opvallend is een kleine plus (13 procent) voor de 718, alhoewel cijfers van de Cayman en Boxter met 20.518 exemplaren vrij laag zijn voor een merk als Porsche.
Verdeling van de markten
Dan kijken we eventjes naar de verschillende markten waar Porsche het goed doet. De thuismarkt was goed voor 32.430 exemplaren, goed nieuws voor ons Nederlanders als we er over een paar jaar eentje willen importeren. Noord-Amerika is vooralsnog de belangrijkste markt met 86.059 exemplaren.
Dat was vorig jaar nog China, maar daalden de verkopen met 15%, maar met 79.283 verkochte Porsches zullen ze niet klagen in Zuffenhausen. In Europa (zonder Duitsland) werden 70.229 auto’s verkocht en in de rest van de wereld 52.220 stuks.
Meer lezen? Dit zijn 5 dikke Panamera Sport Turismo’s op een rij!
petroldrinker zegt
Mooie cijfers voor Porsche, mijn keuze zou een Porsche absoluut niet zijn voor zulke bedragen (zie ze enorm veel, en wil zelf wat onderscheidenders als ik zoveel geld stuk sla).
Dutchdriftking zegt
Dikke aantallen is toch schitterend? Over een aantal jaar een flinke crisis er overheen, weinig restwaarde, en hoppa, de instap Boxter is ineens weer een betaalbaar tweedehandsje. Ik zie het wel zitten.
petroldrinker zegt
Dat is toch wat ik zeg, schitterend die aantallen, alleen zou het mijn keuze niet zijn als we voor die prijzen gaan shoppen. wbt de crisis, dan zullen er ook andere merken en autos enorm in waarde dalen als die crisis er komt, en dan zal ik die wss liever kopen dan de zoveelste porsche (ik kan het binnen een 100M straal al niet eens op 2 handen tellen hoeveel porsches hier bij huizen staan, doet toch wel wat afbreuk aan ownership in mijn ogen)
alcantara zegt
Want? Voel je je dan specialer dan een ander met een heel exclusieve auto? Ik heb zelf liefst gewoon het beste, en als dat een Porsche is doe mij die Porsche maar al rijdt heel de buurt erin rond.
mashell zegt
Mijn buurman rijdt ook een Porsche. Zou ik daardoor de drang voelen om geen Porsche te rijden? Natuurlijk niet. Ik kies voor mezelf. Onderscheiden is bij Porsche (en alle andere premium merken) gemakkelijk: bestel een kleur die je niet op een asfaltweg vindt.
grrrrrene zegt
Je onderscheiden is toch geen doel opzich? Je laat je keuzes dus beïnvloeden door wat anderen van je auto vinden? Lekker belangrijk wat een ander van jouw auto vindt, Porsche maakt de betrouwbaarste sportauto’s, waardoor je ze dagelijks kunt rijden. En dat echt al decennia…
Dat maakt dat ik juist graag een Porsche zou kopen: lekker dagelijks genieten van mijn “hard earned money”. En dat de buren er ook een hebben, interesseert me echt totaal niet. Nogmaals: niet zo op anderen letten (of bezig zijn wat zij van jou vinden), daar word je een gelukkiger mens van.
hotze zegt
Die dikke Duitse bakken zijn echt een statussymbool in the USA. Zie de Ewings nog rijden in hun Mercs mer kentekens EWING 1 EWING 2 etc. Hoewel, de EWING 1 was een grote Amerikaan 🤔
Wordt de nieuwe Macan volledig elektrisch? Benieuwd hoe dat gaat verkopen, dat kan vooralsnog wel eens tegenvallen (zo lanf als benzine nog te koop is).
ghost zegt
Correctie: iedereen wilt een 911 GT3 tegenwoordig 🤪
Mini Joe zegt
Het verschil tussen een premium wagen en een vehikel voor oudere petjes dragers
M3 comp. zegt
Het enige wat mij opvalt met Porsche en Porsche rijders is dat je ze idd heel vaak ziet, dus zo bijzonder zijn ze niet meer, wel erg duur, met name onderhoud. Laat je remmerij rondom maar eens vervangen. Maar het zijn over het algemeen ouwe grijze, meest volgevreten lui die hun leven lang zo’n auto wilde rijden maar er toen geen geld voor hadden, en altijd lopen te klooien op de snelweg kwa snelheid (niet doorrijden) omdat ze hem wellicht niet aankunnen of teveel brandstof verbruiken. Maar wel in de wijk thuis even laten zien wat ze bezitten. Ik zit regelmatig in Duitsland en kom ze vaak tegen (met Nederlands kenteken) en moet dan seinen of ze ff willen opschuiven naar de rechter baan.
Maar goed, dat vind ik.
p993 zegt
Ik denk dat een Porsche niks voor jou is.
Het artikel ging eigenlijk over de toenemende populariteit van het merk.
grrrrrene zegt
Er zit natuurlijk geen enkele jaloezie in je reactie… LOL, M3 comp(ensatie?) waarvoor eigenlijk?