De instapversie van de Macan is misschien wel gewoon de versie die je moet hebben.
De oude Porsche Macan met benzinemotor is eerder deze maand geschrapt, dus op dat punt valt er niks meer te kiezen. Als je een Macan wil is die elektrisch. Wel wordt de keuze aan elektrische Macans nu uitgebreid. Dat kon ook niet anders, want er waren nog maar twee smaakjes. Daar ging Porsche het natuurlijk niet bij laten. Ze voegen nu de Macan 4S en – nog interessanter – een nieuwe instapper toe aan het gamma.
Nieuwe instapper
Er was al de Macan 4, maar daar komt nu dus de Macan (zonder verdere toevoegingen) onder. Zoals je al kunt afleiden uit de naam is deze instapversie puur achterwielaangedreven. Een Porsche voor de *kuch* puristen dus.
In het geval van een EV betekent dat ook dat je minder vermogen hebt, want je hebt een elektromotor minder. Toch scheelt het niet zoveel: de instap-Macan heeft 340 pk in plaats van 387 pk. Met overboost heb je tijdelijk 360 pk en 563 Nm. Daarmee zit je in 5,7 seconden op de 100 km/u. Wel oppassen met die overboost: voor je het weet ben je je rijbewijs kwijt (net als deze iX2-rijder).
Omdat alleen de achterwielen aangedreven worden is de instapversie van de Macan Electric maar liefst 110 kg lichter. Mede daardoor is dit ook de versie met de grootste range, namelijk 641 km. Bij sommige auto’s is de instapper gewoon de beste keuze, en dat lijkt ook hier het geval te zijn.
Porsche Macan 4S
Onder de Macan 4 komt dus de Macan-zonder-toevoegingen, maar er komt ook nog een versie bóven: de Macan 4S. Dit mag ook geen verrassing heten. De 4S heeft 448 pk, wat meer is dan de oude Macan Turbo. Als je Launch Control inschakelt heb je zelfs 516 pk en 820 Nm aan koppel. Daarmee knal je in 4,1 seconde naar de 100 km/u.
De Macan 4S maakt de Turbo eigenlijk overbodig, maar die is er ook nog steeds. Die was al meteen bij de introductie onthuld, maar we zullen de specs nog even herhalen: met Launch Control heb je in deze versie 639 pk en 1.130 Nm (!) koppel.
In de Macan 4S heb je overigens ook nog altijd een fatsoenlijke range, namelijk 606 km volgens de WLTP-cyclus. Dankzij de 800V-archtitectuur kun je met alle varianten snelladen tot 270 kW.
Prijzen
Dan nu het belangrijkste aspect van de Macan instapper: de prijs. De achterwielaangedreven Macan is er vanaf €85.300. Daarmee is het de goedkoopste (lees: minst dure) Porsche in jaren. De Macan had je voorheen ook voor dit geld, maar daarvoor moeten we terug naar 2018.
De complete prijslijst van de Macan ziet er nu als volgt uit:
- Porsche Macan: €85.300
- Porsche Macan 4: €88.900
- Porsche Macan 4S: €96.000
- Porsche Macan Turbo: €121.000
We zullen ook maar meteen de concurrentie erbij halen, inclusief het Audi-broertje:
- BMW iX3 (286 pk, 471 km range): €71.465
- Audi Q6 e-tron (306 pk, 641 km range): €71.950
- Mercedes EQE SUV 350 (292 pk, 613 km range): €83.480
- Porsche Macan (340 pk, 641 km range): €85.300
Niet geheel verrassend is de Porsche de duurste uit het bovenstaande rijtje, maar… dan heb je ook de beste specs. Uiteraard is de Audi gewoon het verstandige alternatief. Dan heb je weliswaar ietsje minder vermogen, maar wel dezelfde range, voor €13.350 minder. Dat neemt niet weg dat 85 mille voor Porsche-begrippen best weinig is, dus reken erop dat we deze Macan nog heel vaak gaan zien.
Polo Fun zegt
Poes Macan.
Wouter zegt
Het prijsverschil is wel erg beperkt, alsof ze je liever in de Macan4 zetten. Voor 3.600 euro krijg je extra vermogen en vierwielaandrijving. Niet iedereen zal het nodig hebben, maar op 90 mille (100 met wat opties) is het ook weer niet zo heel veel geld.
gregorius zegt
Hoe zit het met de prijzen van deze 4 vergelijkbare modellen op het moment je opties gaat aanvinken en alles aanvinkt wat anno 2024 eigenlijk wel standaard moet zijn en ook op een normaal uitgeruste Volvo, normale Chinees of zelfs een moderne KIA zit?
rogerzz zegt
Als je een vinkje zet bij een duur audio systeem in een Porsche of in een Chinees dan weet ik wel welke duurder is en welke beter klinkt. En welke klinkt als AliExpress met een JBL logo. Zo zwart-wit opties vergelijken op zulke verschillende auto’s is redelijk zinloos.
Maar ik denk ook niet dat de gemiddelde Porsche koper een gemiddelde Chinees overweegt 😅
harrie zegt
Ah u wilt ook vloermatten, natuurlijk!
De standaard Premium matten a 2400,- Euro of de onderscheidende Exclusive versie voor 3800,- Euro?
bmwadept zegt
Hoezo IX3? Is BMW IX mnet vanaf prijs van €85.000 geen betere vergelijking?
JelmerS zegt
Is de Polestar 4 ook een concurrent?
haroldv zegt
Als je 90+ betaalt, wil je een zes cilinder, dus zou / ben ik voor hybride x5 50e gaan😇. Ruimer, meer auto en sneller.
Rob zegt
Ik had de introductie van dit model helemaal gemist, maar ik ben er verrassend genoeg van gecharmeerd. Valt allemaal goed op zijn plek. Interieur ook en dat is heel wat vandaag de dag
Ik heb eens lopen pielen in de configurator en mijn conclusies zijn dat 1) de optie prijzen belachelijk duur zijn. 2) zelfs ik hem naar mijn smaak kan samenstellen. 3) dit de mooiste Porsche is in jaren.
mashell zegt
Heb er één in het zwart geparkeerd zien staan met kleine wielen. Dan oogt de wagen heel erg meh met een rare enorm hoge neus. Dar krachtige wat de persfoto’s uitstralen heeft de wagen op die manier totaal niet.
Rob zegt
Kleine wielen, volgens mij is 20 inch de standaard. Maar goed, inderdaad maar eens in het echt zien dan.
Willy500E zegt
Tot zover het succes vd Macan
quincy zegt
Ik vind bij dit model of dat ze het zo uit GTA hebben over genomen. Gekke verhoudingen aan de voorkant en heel simpele/kale achterkant. Wat mij betreft beetje te simpel qua design, waardoor het er minder elegant uitziet. Zou niet mijn keuze zijn dit model (in welke uitvoering dan ook)