Lekker dan. Horen we sinds jaar en dag dat Porsche een sales booster in de vorm van een instap-Porsche op de markt wil brengen, weerlegt CEO Matthias Müller het hele verhaal opeens in de Duitse media. Het model onder de Boxster staat op de tocht, niet omdat ze het niet willen, maar omdat ze liever eerst de kat uit de boom kijken qua financiële crisis.
Jep, nog even we we kunnen de term Carmageddon weer afstoffen. Müller vreest namelijk dat de financiële crisis wel eens kan overslaan in een economische crisis. Mocht de peop tegen die tijd de spreekwoordelijke ventilator weer eens raken in Autoland, dan houdt de Porsche-baas er ernstig rekening mee dat de plannen van tafel verdwijnen.
Deze auto zou feitelijk de opvolger van de Porsche 550 zijn, en Porsche denkt eraan die naam te laten wederkeren. Intern heet de auto vooralsnog ‘Project Mimo’ (MittelMotor) en onder de kap zullen viercilinder boxermotortjes geplaatst worden, zo verwacht men. een vanafprijs van 40,000 euro (voor ‘ze Germans’) en de massaproductie kan beginnen!
Je moet immers wat als je ambitie is om van 100.000 verkochte auto’s in 2010, naar 200.000 stuks in 2018 te gaan. Dit jaar is het Porsche gelukt om in de eerste tien maanden het getal van 100.000 autoverkopen al te halen. Müller gaf wel aan dat ze met de huidige modellen en straks de nieuwe baby-Cayenne (Cajun), samen met rooskleurige resultaten in opkomende markten, ook de 200.000-grens wel zullen bereiken.
Matthias Müller gaf in een interview met Financial Times Deutschland aan dat ze de beslissing voor de instap-Porker eventueel spoedig kunnen maken, maar het kan ook pas ergens volgend jaar besloten worden. Kortom, het hele zaakje staat op losse schroeven en Porsche is zo onzeker als een verlegen schoolmeisje met pleinvrees.
Mocht Project Mimo wél het groene licht krijgen, dan verwacht de CEO dat ze in het derde kwartaal van 2014 kunnen beginnen met de uitlevering van de instappert. Wordt vervolgd…
griffendahl zegt
Zou zonde zijn, jammer dat auto’s en de introductie van nieuwe modellen zo conjuctuurgevoelig zijn :(
jelmer zegt
Bij een recessie hebben mensen minder te besteden. Daarom introduceert Porsche geen goedkopere auto.
Ergens is het vreemd.
E34M5Touring zegt
@jelmer: Ik snap je punt, ik denk dat ze daar vooral doelen op de zogenaamde vervolgaankoop. De meeste mensen gaan in crisis niet een nieuwe auto aanschaffen. En bovendien, het blijft een Porsche dus een Dacia concurrent zal het wel niet worden.
Renesis zegt
@jelmer: in een crisis koopt men minder snel een nieuwe auto. Om de instapper te maken moet porsche veel geld aan spenderen om het te realiseren.
Oftewel verkopen zij te weinig porsche “550” dan zijn ze de pineut. Dan kunnnen ze beter de huidige line up houden waar de winst marges hoger liggen.
ericc zegt
@Renesis: Het platform lenen ze van VW, dus geen ontwikkelingskosten. De versnellingsbak DSG komt ook van moederbedrijf VW. Enkel de kleine 1.9L motor zou hun wat geld kosten. Wel doorzetten die “550”.
gregorius zegt
@ericc: het feit dat ze er misschien een nieuwe moter in willen gooien maakt t juist duurder dan een gemiddeld VAG product (waar alles wordt geshared). Eigenlijk is het ook totale onzin om er een nieuwe moter in te stoppen: genoeg 1.8, 2.0 en 2.5 grut bij VAG.
Daarnaast moeten ze het als auto juist wel compleet ontwikkelen. Ze kunnen niet klakkeloos alles van een TT-Cabrio overnemen, want dat ding stuurt als een zee-container (vergeleken met de lichtvoetige cabrio’s).
Anyway, ik ben voor. Gewoon nu uitbrengen: de mensen die een dergelijk model zouden willen kopen, kunnen dat nu ook wel.
sir_smokalot zegt
*motor* …
bram89 zegt
als purist kan ik dit alleen maar toejuichen, ja ik weet dat dit ook minder inkomsten zijn voor de verdere ontwikkeling van de 911 of iets a la 918, maar toch…
DennisS65B40 zegt
@bram89: ik ook, je devalueert hier voornamelijk het imago van het merk.. Diversificatie is hier niet op zijn plaats, daar zijn Audi en VW voor. Als elke Sjonnie al een Porsche kan rijden, tsja dan zijn minder mensen bereid om >250k neer te leggen voor een 911 turbo, GT3 et cetera. Zelfde geldt destijds voor de Boxter. Erg jammer.
Hupke zegt
Het is ‘poep’ niet ‘peop’ geloof ik.
ontopic: Zonde maar dat de crisis nog niet voorbij is mag duidelijk zijn, het ergste hebben we nog niet gezien. Iedereen praat maar over herstel hier en herstel daar maar zolang het systeem fout blijft kan er niets verbeteren alleen maar de schijn.
tuning zegt
toch doe je het als ‘supercar’ automerk ergens niet goed dan, als je dit cancelled. Of ze durven het gewoon niet aan.
Anyways kijk naar hun concurrent ferrari, waarom draaien zij wel recordwinsten dan? Juist ja. raar, maar wel begrijpelijk.
bobb zegt
@tuning: Met dit en een “Cajun” worden ze eerder een concurrent voor die andere Duitsers dan Ferrari.
tuning zegt
@bobb: ja klopt, maar om een echte concurrent van ferrari te worden moeten ze ook wat meer durven qua designs, maar ach het zijn wel leuke auto’s
agera zegt
@bobb: De directe concurrent van Ferrari is Lambo en blijft Lambo. Kwalitatief doet Porsche niks onders voor Ferrari integendeel zelfs, maar de populariteit en doelgroep is gewoon anders dan die van Ferrai.
Over een aantal jaren zal Porsche inderdaad meer een concurrent worden van BMW of Mercedes.
bobb zegt
@agera: Het ging me niet om de kwaliteit maar meer om de prijzen/bereikbaarheid. Met de geplande 200.000 stuks rijd je niet echt een bijzonder merk.
potver7 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alloallo zegt
De crisis wordt aangegrepen om dit model uit te stellen of te vertragen. Normaliter moet je in een crisis anticyclisch reageren en juist een dergelijk model brengen.
Ik denk dat men tot de slotsom is gekomen dat een 40K afbreuk doet aan hun imago
bempi zegt
Ik denk dat de middenmoot ( degene waar een 911 net buiten hun bugdet viel maar wel een opties gevulde boxster konden betalen ) het meest zal balen van de annulering.
Toch zou ik het niet missen. Ik vind porsche het net niet merk. Geen Ferrari, dan maar porsche.
agera zegt
@bempi: Vergis je niet hoor de aantal Porsche fanaten zijn bijna net zo groot als Ferrari vooral als het gaat om wat oudere klassieke 911’en!
bempi zegt
@agera:
Dat is ook logisch, want al die mensen stappen noodgedwongen over naar porsche als iets buiten hun budget valt.
masterstig zegt
@bempi: Een Ferrari is echt rommel, motorblok moet al snel vervangen worden, slechte kwaliteit, snel problemen (slechte degelijkheid) enz.
autoblogpisser zegt
@masterstig: ja man…daar heeft vag gelukkig geen last van. Ook niet van de orderboeken die voor de komende 2 jaar gevuld zijn en ook niet van de 16 F1 titels.
masterstig zegt
@autoblogpisser: Uhh, ben jij voor og tegen Ferrari, is niet duidelijk uit je reactie :D
bempi zegt
@masterstig:
Als je het geld heb kijk je daar niet naar. Als je toch een sports car wilt rijden voor een lower budget, kan je net zo goed een M5 of M6 halen. Porsche biedt in mijn ogen niks extra’s. Het lijkt veel op een R8. Wel de looks, maar niet de inhoudt.
En wat te bedenken van het overschot op straat. Afgedankte porsches rijden er in overvloed. Kan ik niet zeggen van Ferrari’s.
masterstig zegt
@bempi: Nee, wat ik alleen maar probeerde duidelijk te maken was dat een Porsche beter qua techniek is dan een Ferrari (vooral degelijkheid). Ferrari is rommel, dat feit veranderd niet, ook al heb je het geld er wel voor.
Carreza zegt
Als ik van Porsche was, zou ik sowieso geen instapmodel ontwikkelen…
Porsche is een merk waar iedereen naar opkijkt, iedereen (of toch de meesten) wil er wel één. Door zo’n goedkoop model te verkopen, maak je het merk gewoon TE toegankelijk voor iedereen.
Het valt een beetje te vergelijken met Apple dat een goedkope iPhone zou ontwikkelen. Dat zou ook niet werken want de echte fans haken dan af en gaan op zoek naar een ander exclusief merk dat “het gewone volk” niet kan betalen.
bram89 zegt
@Carreza: klopt, dat is al gebeurd met de cayenne diesel, al het ‘gewone’ X5/ML/RR clienteel koopt nu ook gewoon een Porsche, hij kost toch nauwelijks meer en verbruikt maar evenveel, zo kan binnekort iedereen porsche rijden…
agera zegt
@bram89: Verschilt per persoon ook al zou ik een Cayenne kunnen betalen zou ik er geen een willen hebben. Veel liever een BMW X5 of een Mercedes GL-Klasse. Heb je de nieuwe Cayenne in het echt gezien? echt een saaie vertoning hoor.
bram89 zegt
@agera: heb er zelfs al ingereden :p
maar dat terzijde zijnde, zou ik er inderdaad ook geen kopen, maar ik bedoel maar, als er een 4 cilinder bij Porsche komt gaat ook het Z4/TT/… clienteel overstappen naar Porsche, gewoon omdat het dan betaalbaar is qua aankoopprijs en verbruik
agera zegt
@bram89: Zozo :P oke mooi is de Cayenne niet, maar hij zal wel sportief en direct sturen zeker.
Klopt dan wordt het voor BMW en Audi moeilijker vanwege de concurrentie van Porsche. Aan de andere kant heb je ook altijd wel diehard Z4 of TT fans/liefhebbers
Arnoud zegt
@bram89:
Porsche is ooit begonnen met 4-cilinder boxer motoren (Porsche 356)dus een schande is het zeker niet om weer 4-cilinders te gaan maken. Ook in de 914, 924, 944 en 968 zijn 4-cilinder motoren geleverd. En daar wordt tegenwoordig ook niet meer van gezegd dat ze Porsche onwaardig zijn. Deze auto’s zijn momenteel heel erg in trek als occasion.
Als die nieuwe 4-cilinders maar een beetje power hebben en aan het gas hangen als een Dobermann die een verse worst ruikt!
agera zegt
@Carreza: Misschien is het de trend vele merken doen het Rolls Royce met de Ghost, de Maserati wil als het goed is een kleinere sedan als instapper en Porsche.
bram89 zegt
@agera: inderdaad, en die trend zit er bij VW ook in, had het aan Porsche gelegen dan was er volgens mij nooit nog een half jaar een diesel geweest in de Cayenne I facelift, maar toen kwam VW aan de macht en moest er zo veel mogelijk verkocht worden op zo kort mogelijke tijd…
beiersmeisje zegt
Geen goedkope Porsche, omdat er minder geld is: Paradoxaal!
ericc zegt
Jammer, ik keek er wel naar uit omdat ik het plan had er één te bestellen in 2016. Kunnen ze niet beter de Cayman afschaffen en zo plaats maken voor deze instapper. Hun verkoop zou een felle boost krijgen! Cayman is toch geen succes.
Hubert zegt
als ze 2014 eventueel willen gaan uitleveren, moeten ze alsnog verrekte opschieten.
Of ze zijn intern al stukken verder als dat ze naar buiten toe laten zien. (en dus goed geheim kunnen houden)
MLTB zegt
Dit :
Het verkoopt toch wel, snap niet wat ze voorzichtig doen.
agera zegt
Wie zit eigenlijk te wachten op een goedkope Porsche? Het is leuk en aantrekkelijk als er een instapper zou komen, maar meer ook niet. De exclusiviteit wordt met de dag minder. Je ziet een 911 steeds vaker en vaker en als er ook nog eens een instapper zou komen is het helemaal gedaan.
p993 zegt
@agera: als ie er komt dan zijn er genoeg mensen die erop zitten te wachten (dat onderzoekje is wel uitgevoerd!)
exclusiviteit van het merk staat bij 100k per jaar toch al op de tocht…maar als liefhebber maakt me dat niet veel uit.
Als het autootje Porsche-waardig is maakt het me niet uit (dus aub geen onderstel van VW en een echte Porsche motor)
ericc zegt
@agera: Vergeet niet dat ze de CO2-norm moeten halen in 2015, anders hangt er hun een miljoenen boete boven de kop. En met enkel diesel en hybride lukt het niet hoor!
Maken die “550”
@AB : nieuwe Poll: Wie wil dat de “550” erkomt?
renoir zegt
Vergeet niet; Porsche rijden is 1, hem blijven rijden is 2.
betonstaal zegt
@renoir: in mijn buurt valt het wel mee
renoir zegt
@betonstaal: Want?
betonstaal zegt
@renoir: Rotterdam-Zuid jonghu, mijn auto is jouw auto
mrbones zegt
wacht. dit is toch de perfecte crisis porsche?
betonstaal zegt
@mrbones: exact!
norge zegt
Dus de goedkope Porsche komt niet maar de VW evenknie kan toch wel gewoon komen ?
Freewarefreak zegt
@norge: Ik wou het net zeggen.. want het is allemaal VAG.. komen de Audi R4 en VW Bluesport nou wel?
OT: Best jammer. Ik had het wel mooi gevonden.. een betaalbare goedkope sportwagen van Porsche met een Flat 4.. geeft me toch het gevoel dat ik er misschien ooit één zou kunnen bezitten.. ;)
tstile zegt
Eerst een SUV…:(
dan een diesel…:(
dan een instapper …:(
what’s next, een bifuel met lpg tank af-fabriek?