De volgende facelift van de 911 komt steeds dichterbij. Maar een volledig elektrische versie van de legende, komt er vooralsnog niet.
De Porsche 911 is sinds 1963 het kloppend hart van Porsche. Zelfs een snood intern plan de Neun-Elfer te vervangen door de 928 heeft de legende niet kunnen afstoppen. Maar ja, wat blijft er nog over van de 911 als de verbrandingsmotor verdwijnt? Tot nu toe heeft er achterin altijd een zescilinder boxermotor gelegen. Behalve dan in de 912, maar dat was dan ook officieel geen 911.
Ooit maakte Porsche zelf een concept van een 911 met (Audi) V8-motor, maar dat kwam niet van de grond. Echter nu uitstootnormen steeds strenger worden, móet de 911 uiteindelijk wellicht ook voor de bijl. Als het aan Porsche ligt, wordt dat moment echter nog even opgeschoven naar de toekomst.
Hoewel de opvolgers van de 718 Boxster en Cayman pure EV’s zullen zijn, geldt dat niet voor de gelifte 992. Deze ‘992.2’ (Porsche zelf noemt de facelifts officieel niet zo) is al uitvoerig afgebeeld op spyshots en zal niet lang meer op zich laten wachten. Michael Steiner vertelt Motortrend het volgende:
The 911 will be, definitely, if at all, the last Porsche that will be electrified. The 911 should not get too heavy. So this is the reason we look more for performance-oriented solutions, and we have other cars for people who would like more electrification. We don’t see the need to just convert our icon into an electric car that has disadvantages in terms of overall raw performance.
Michael Steiner, geen familie van Michael Schumacher
Zoals verwacht zal de aanstormende hybride versie van de 911 die over zo’n twee jaar op de markt komt een ‘performance’ versie betreffen. Iedereen verwacht inmiddels dat het een versie van de 911 Turbo zal zijn. Deze volvette blepper zette toch al wat minder in op lichtgewicht sensaties en wat meer op luxe en mokerhameresque power. In Nederland wordt het waarschijnlijk ook nog eens een koopje dankzij een minder heftige CO2-belasting.
Het is grappig dat Steiner het heeft over ‘áls’ de elektrische 911 ooit komt en niet over wanneer. We weten natuurlijk dat Porsche bezig is met die synthetische brandstof in Chili. Maar als dat niet lukt zijn solid state batterijen misschien een optie…in 2030 of zoiets…
Wolflow zegt
Zoals bij elke auto blijft er helemaal niets van over als je de motor er er uit haalt.
arta zegt
Als het maar niet zo’n “flop” wordt als de AMG hybride 4-cilinder….
Zwaar en veel minder gaaf geluid.
Deze fase tussen ICE en full EV is echt heel taai voor autoliefhebbers.