Welke Taycan is het mooist?
Als een autobouwer een nieuw model uitbrengt, komen ze vaak met een adviesprijs. Wie echter die auto daarna daadwerkelijk koopt, betaalt vaak meer dan die genoemde prijs. Hoe dat komt? Opties. Je lakkleur, welke vloermatten je wil, hoe groot je gps-scherm moet zijn, welke velgen je wil hebben, hoeveel speakers er in de auto moeten zitten… Op deze manier kom je zomaar duizenden euro’s boven die adviesprijs te zitten.
Een uitzondering daarop lijkt elektrische auto’s te zijn. Bij bijvoorbeeld Tesla en Polestar mag je uit een paar verschillende kleuren, velgen en pakketten kiezen, maar daar houdt het wel zo’n beetje bij op. Porsche doet dat echter helemaal anders. Bij de Taycan kan je namelijk uit heel veel verschillende opties kiezen.
In de configurator zijn er echter nu zoveel opties, dat je daar misschien wat overrompeld door kan worden. Om je te helpen kiezen, heeft Porsche nu via een Facebook-bericht twee ‘voorbeeld Taycan’s’ laten zien. Twee Turbo’s, een zilvergrijze en een groene.
De zilveren is uitgevoerd met het Carbon SportDesign-pakket, deze heeft onder meer zwart gespoten luchtinlaatroosters en buitenspiegels en van koolstofvezel gemaakte airblades en diffusers. In de 21-inch wielen zit ook koolstofvezel; het gaat hier namelijk om de Taycan Exclusive Design Wheels. Bij deze velgen zijn de aeroblades van het lichtgewichte materiaal gemaakt. Bij de koplampen is tot slot voor de Glacier Blue-uitvoering gekozen, waarmee de lampen blauwe elementen krijgen.
De groene Taycan lijkt weer een goedkopere uitvoering te zijn, met bijvoorbeeld de standaard Mission E-velgen. Ter vergelijking: de Taycan Exclusive Design Wheels inclusief koolstofvezel-accenten kosten 4348 euro, het SportDesign-pakket 4902 euro en de kekke koplampen van het zilvergrijze model kosten 497 euro. Is de grijze Taycan tienduizend euro mooier dan de groene, of geven jullie dat geld liever uit aan veel elektriciteit om mee te kunnen rijden?
skid zegt
Turbo….Ik blijf deze benaming een aanfluiting vinden voor een EV.
Mooie auto, duidelijke filosofie, schitterende vrijheid in samenstelling.
Maar Turbo…… man man man.
circlestorm69 zegt
@skid: aanfluiting….turbo…goed bezig! :-)
ukbob zegt
@circlestorm69: plusje :) !!
Loek zegt
@skid: logisch nadenken verklaart uiteraard dat een Turbo-versie van Porsche een fluitbuis heeft en de reguliere versie niet.
Maar je moet niet vergeten dat turbo sinds diens toepassing in de automotor ook een beetje een modedingetje is geworden. Turbotaal, bijvoorbeeld. Heeft ook weinig te maken met een turbo op een motor.
Als men terugdenkt aan de tijd dat er ‘turbo’ op je zonnebril stond, dan vindt iedereen dat mega cool. Als dat cool is, dan mag Porsche hun topmodel ook Turbo noemen. Tuurlijk zit er geen fluitbuis op een Taycan. Maar het begrip heeft een beetje zijn echte definitie verloren in de Porsche-benaming.
inbedrijf zegt
@720s: pcies, zie zat Opels rijden met alleen achter op “turbo” why?
donjunior zegt
@inbedrijf: Diesel
inbedrijf zegt
@donjunior: precies, waarom….
donjunior zegt
@inbedrijf: uhm.. die hebben ook daadwerkelijk een turbo in tegenstelling tot de Taycan.
bakboord1 zegt
@donjunior: het zijn de benzine motoren met turbo erop bij Opel..
w0ut zegt
@inbedrijf: de twee konijntjes voor de turbo niet vergeten. ?
monaco zegt
@skid: Is turbo bij Porsche net zoiets als AMG en M?
frederik zegt
@skid: Ik vind het eigenlijk wel lekker Eighties. Wat maakt het uit dat er geen echte uitlaatgasturbine in zit…
onlyporscheman zegt
@skid: ik vind paardenkracht een aanfluiting. PK echt?
moveyourmind zegt
De grijze!
Zou alleen nog de optie Turbo stickers verwijderen aanvinken. De idioot die dat heeft bedacht. Dat soort ongein heeft de Taycan ook helemaal niet nodig.
harrie zegt
Carbon wieldoppen en een misplaatse Turbo badge.
Lekker bezig Porsche.
retsok zegt
Wat zou een setje nieuw rubber kosten voor zulke velgen?
moveyourmind zegt
@retsok: Reken maar op een honderdje of drie per band.
ghost zegt
@retsok: 500 het bandje zou ik niet van opkijken..
SvenskaAeroplanAB zegt
Glacier Blue koplampen? Dat is gejat van Saab…
creaminator zegt
@svenskaaeroplanab: lijkenpikkers zijn het.
nathanael zegt
Wat een gezeur over “Turbo”… Het is gewoon een lijn die Porsche graag blijft hanteren, net zoals Volvo doet met de Momentum, Volkswagen deed met de Highline en BMW met de Executive line.
Het is alleen maar handig dat ze het niet veranderen, want zoals je bij VW/Skoda/Seat ziet met al die nieuwe modellen is het niet bij te houden.
Ik vind het een gave auto deze Porsche Taycan TURBO ?
viezefreddyw zegt
@nathanael: Audi dan met hun 35/40/55/1851060 huppelepup. Geen idee wat er voor me rijdt als ik het zie.
Kvgorp zegt
Te veel keuzes. Dat is ook weer typisch Duits toch?
kadett83 zegt
Mijn 386 (PC) uit begin jaren ’90 had ook een turbo knop. Ging van 16mhz naar 24 mhz.
Turbo staat bij mij synaniem aan sneller. Of het nu daadwerkelijk een turbocharger gemonteerd heeft of niet. Ik snap de aanduidings filosofie van Porsche wel.
Dutchdriftking zegt
Kan Porsche de carbon delen van de velgen ook gewoon zilver spuiten? Ik denk dat de wielen daar enorm van opknappen!
v12powerr zegt
@dutchdriftking: dit zijn de aero velgen van porsche. Ze zijn ook compleet zilver leverbaar, of juist compleet carbon.