De ontwikkeling van de volledig elektrische Porsche 718 gaat niet zo lekker.
Toen Porsche een viercilinder propte in de Cayman en Boxster schreeuwde de wereld moord en brand. Datzelfde staat te gebeuren als de volgende generatie helemaal geen verbrandingsmotor heeft. Maar tussen de introductie van de 718 met vierpitter (en later zescilinders!) en de komst van de elektrische Porsche 718 zit een gat.
Dat gat had de Duitse autofabrikant liever niet gewild, maar de ontwikkeling verloopt niet zo soepel. Volgens het Duitse Automobilwoche heeft Porsche problemen in het ontwikkelen van de volledig elektrische sportwagen. Het merk staat voor de nodige uitdagingen, bijvoorbeeld met de plaatsing van de batterijen. Net als het uitgaande model met verbrandingsmotor, kiest Porsche voor een middenmotor met de volgende generatie 718. Maar dan een elektromotor.
Leverancier Valmet Automotive zou constant te horen krijgen van Porsche dat er aanpassingen gedaan moeten worden aan de motor. De opgave is ook niet eenvoudig. Noem jij maar eens een compacte elektrische sportauto met middenmotor. Precies. Porsche werkt aan een vooralsnog uniek product, dat brengt uitdagingen met zich mee. Ik bedoel, waar blijft die nieuwe Tesla Roadster? Precies.
De 718 is een sportwagen en dat betekent dat je het vermogen wil aanspreken. De batterij van een elektrische auto kan in korte tijd behoorlijk warm worden. Porsche moet onder andere het hittemanagement uitstekend voor elkaar hebben. Het is niet des Porsches om het vermogen te knijpen als je één of twee keer vol accelereert. Dat zou een teleurstellend product opleveren. Overigens is het niet kant en klaar dat Porsche juist hier issues mee heeft, maar het is aannemelijk dat hittemanagement één van de uitdagingen KAN zijn in het ontwikkelproces van de elektrische 718.
De sportauto is al jaren in de maak. Meerdere prototypes zijn gespot, op en rondom de Nürburgring. Op basis van de laatste informatie is de verwachting nu dat de komst van de elektrische Porsche 718 vertraging gaat oplopen. Het kan dus nog wel even duren voordat we de nieuwe Cayman en Boxster in de showroom zien staan.
Fotocredit: Porsche 718 Boxster EV via spotcrewda op Autoblog Spots
mashell zegt
Is Valmet een leverancier of de fabriek waar de wagen gebouwd gaat worden?
mark997gt3 zegt
Wordt een flop. Denk dat potentiële klanten liever een tweedehands 718 rijden dan een nieuwe elektrische.
Elektrisch is prima voor saaie dagelijkse kilometers. Cayenne en Macan geen probleem. Maar 911 en 718 wil men niet elektrisch.
mashell zegt
Porsche verkocht bijna alleen nog maar automatisch geschakelde wagens. Op basis daarvan zou je kunnen denken dat de Porsche klant wil dat het op een gemakkelijke manier snel gaat en iedereen moeten kunnen zien dat je een Porsche hebt. Dat gaat ook elektrisch.
Komt nog bij dat bij Porsche geldt hoe meer de puristen mekkeren hoe groter het succes.
JelmerS zegt
Je hebt inderdaad een handig argumenten fuikje om een 911 aan de man te brengen. Denk dat Porsche vooral niet zo blij is met de restwaarde, dat was altijd ook een goed aankoop argument
gekketurbo zegt
Klopt, maar dat trekt wel weer recht. Er is een tijdelijke onbalans door overaanbod, verandering in regulering Europa breed, hoge rentestanden en technische vooruitgang in platform gen 1 naar gen 2. Op een gegeven moment zal dat allemaal stabiliseren…
arta zegt
Elektrische aandrijving is perfect voor een auto! Iedereen een elektrische auto en zo snel mogelijk!
Maar een sportauto met BEV, daar zit echt (bijna) niemand op te wachten…..
MrSkyline zegt
Hittemanagement opzich is niet zo’n probleem, hittemanagement en het gewicht laag houden is denk ik eerder het probleem. Zolang je genoeg koeling door een accu pompt blijft hij wel op temperatuur, maar een koelsysteem met vloeistof is zwaar. Dit is vast wel te optimaliseren met eigen ontworpen accupaketten en efficiëntere koelsystemen/vloeistoffen etc. Maar dan gaan de kosten ook omhoog. Die balans vinden zal niet makkelijk zijn.
PrettyAwesome zegt
Is dat ‘koelingsprobleem’ ook aan de orde bij solid state batterijen?
V8Vantage zegt
Dat denk ik wel. Het laden gebeurd juist op een totaal andere manier. Het ontladen zal nog steeds hitte genereren. Of dat een probleem zal zijn zullen we over een jaar of 10 wel zien.
ericc zegt
Dat ze maar terugkomen op hun beslissing. Lotus deed het onlangs ook. Hopelijk kan de nieuwe Boxster gemakkelijk een ICE krijgen.
ghini zegt
Naast ontwikkelings problemen hebben ze ook vanuit de business kant besloten het model uit te stellen of zelfs te schrappen.
GJZ zegt
En een nieuw afschrijf kanon word geboren, stop met de ontwikkeling en prop er een 2.0 liter 6 cylinder boxer met een beetje hybride ondersteuning in, dan word het misschien nog wat