Wat zijn dit soort prestigestrijdjes toch leuk!
Het gespreksonderwerp bij veel watertappen, cappuccinohoeken en koffietafels is toch wel de strijd tussen Porsche en Tesla. De twee zijn verwikkeld in een heuse prestigestrijd.
Zonder ook maar één reclamecampagne op te zetten weet Tesla de aandacht op zich te vestigen. Juist in de week dat de Porsche Taycan voor het eerst live is te zien op de IAA in Frankfurt (ga erheen, de worst is er verrukkelijk), is Tesla bezig om het record even scherper te stellen.
Tesla Model S ‘P100T’
De Model S die dat moet gaan doen, staat nog niet in de showrooms. Er doen de meest wilde verhalen de ronde. Zo zou deze Model S drie motoren aan boord hebben richting de 1.000 pk leveren. Dat laatste nemen we met een korreltje zout. Volgens diverse bronnen rondom de Nordschleife is het een gedane zaak. Tesla zou 20 seconden sneller zijn op het meer dan 20 kilometer lange circuit.
Taycan Turbo
Eind goed al goed? Tuurlijk niet. Duitsers blijven Duitsers en veel Duitser dan Porsche wordt het niet. Want het record van de Porsche Taycan werd gezet met een standaard Taycan Turbo, niet de sterkere en snellere Taycan Turbo S. Dat bevestigt Stefan Weckbach. Hij is vice-president van het Taycan productlijn, dus hij weet waarover hij spreekt. Aan het Amerikaanse Car & Driver geeft hij aan dat er is gereden met de gewone Taycan Turbo.
Verschillen
Het verschil tussen de Taycan Turbo en Taycan Turbo S lijkt in eerste instantie redelijk groot. De Taycan Turbo levert namelijk 680 pk en de Taycan Turbo S schopt het tot 761 pk. Op een circuit moet dat een groot verschil kunnen maken. Wellicht is het beter te kijken naar de andere hardware. Zo heeft de Taycan Turbo S standaard keramische remschijven, die de gewone Taycan Turbo moet ontberen.
Slechts 625 pk
Die remmen zouden voor een groter verschil kunnen zorgen dan de motor. Niet alleen omdat de Taycan Turbo zwaarder is dan een Cayenne Turbo, maar vooral omdat die extra paarden maar heel even leverbaar zijn. Volgens Car & Driver leveren beide Taycan slechts 2,5 seconden hun topvermogen. Daarna is het maximum vermogen voor beide modellen exact gelijk: 625 pk.
Edge zegt
Leuk en aardig, maar dat lijkt mij niet genoeg om liefst 20(!) seconden van de tijd af te snoepen. Dan zal Porsche (net als Tesla heeft gedaan) de auto verder moeten strippen en meer extra aanpassingen moeten doen. Maar dan heb je het niet meer over een productiemodel en kun je beter spreken van het record voor snelste EV met een kenteken.
willeme zegt
@edge: Daar zal het wel naartoe gaan. De Taycan GT2 RS-R ofzo
wrongusername zegt
@willeme: er zijn geruchten dat er een taycan MR komt (Manthey racing)
schuimbekje3 zegt
@wrongusername: hahaha.. straks komt er ook nog een ruff versie hahahah..
trolle zegt
@schuimbekje3: ik zie ze er nog een V8 inploffen
fanboy zegt
@edge: Daarbij komt dat in een rechte lijn de 761pk al niet genoeg is om de Tesla te verslaan. En dat was de oude P100D. Tesla heeft er nu een motor bijgezet (!), dan denk ik dat ze per achterwiel kracht kunnen toepassen (en natuurlijk hele vooras)
Ben heel benieuwd.
berlinetta zegt
@fanboy: Het is dan overigens niet echt eerlijk he. Tesla schroeft even een extra motor in hun auto om Porsche te verslaan. Porsche zal zelf ook wel aanpassingen hebben verricht. Ik zou liever willen zien dat een standaard Model S tegen een standaard Taycan zou racen.
fanboy zegt
@berlinetta: De Taycan was ook een pre-productie auto.
De Model S is nu in feite ook een pre-productie auto, want die wordt ook pas volgend jaar in deze vorm geleverd.
Die zouden nog wel eens gelijktijdig geleverd kunnen worden.
Ik denk meer dat het hardware is uit de nieuwe Roadster waar Model S op mee lift. Dat Tesla daarom zo snel kan schakelen.
Het was sowieso al geen gek idee dat de Model S hiervan mee zou kunnen profiteren. Helemaal hilarisch wordt het als ze een Model S gaan maken met dat “dubbele accupakket” voor de Roadseter. Dan kun je 1000 km range en kan de accu genoeg ampere leveren voor meer dan 1000pk.
Maar goed, hij heeft gezegd dat ze dit gaan aanbieden voor minder dan de Taycan, dus zal wel geen dubbel accupakket hebben.
torsen zegt
@fanboy: De Model S is in feite een prototype en gaat nooit in deze vorm geleverd worden omdat ze nog aan het testen zijn. Voor meer informatie; zie alle tweets van Tesla zelf over dit ding. Dat is simpelweg een stadium in de ontwikkeling van een auto die vóór pre-productie ligt.
Dat maakt allemaal niets uit als Tesla straks het productiemodel dezelfde hardware en specs meegeeft.
Maar anders zegt het weinig. Wie weet is de uiteindelijke productie auto nog wel 10 seconden sneller, of juist niet, omdat ze nog de helft van de auto aangepast hebben.
fanboy zegt
@torsen: ik heb niet alles gelezen denk ik. Maar ik dacht dat het aangekondigd was als de nieuwe Plaid aandrijflijn. Anyway, ze knutselen heel snel wat in elkaar dus het is nauwelijks te volgen.
pramm zegt
@fanboy: snel in elkaar geknutseld. Ze zijn al langdurig bezig met deze uitvoering. Die komt met dit andere onderstel, derde motor, betere koeling, zwaardere omvormers etc echt niet zo maar uit de lucht vallen
fanboy zegt
@pramm: Ok ik heb er niks van gezien. Ik dacht dat ze het van de roadster hadden gepakt en even achter de hand gehouden hadden om nu te laten zien.
macready zegt
@torsen:
Elon heeft al gezegd dat hij verwacht dat het productiemodel van volgend jaar sneller zal zijn dan de handgeklokte 7:25.
torsen zegt
@macready: Het zal mij niet verbazen als die voorspelling klopt. De vraag is dan alleen hoeveel sneller.
Ik verwacht ook eigenlijk niet dat de Turbo S genoeg in huis heeft om hier qua tijd onder te duiken.
Maar ik laat me graag verrassen.
rhellema zegt
@Edge: maar die 20 seconden is nog niet officieel hè. Het zou dus zomaar wel eens genoeg kunnen zijn.
kobus1967 zegt
@edge: Sabine Schmitz achter het stuur scheelt zo 20 seconden?
technofreak zegt
@edge: 3 blogs en comments verder en jullie snappen het nóg niet? Hahaha! ;-)
Porsche heeft als aller-aller-eerste een rondetijd op de Nordschleife bekend gemaakt.
In het persbericht daarover schrijven ze 2 belangrijke dingen, die nergens lijken te blijven plakken:
1. De gebruikte wagen was een pre-productiemodel.
Waar @Willeme dit “Want het record van de Porsche Taycan werd gezet met een ,strong>standaard Taycan Turbo” vandaan haalt weet ik niet, want de letterlijke tekst op Car and Driver is “revealed to Car and Driver that the 7:42 record was set with a Taycan Turbo instead” nergens zegt de beste Porsche-man “standaard”, of “productie”.
2. “Porsche sets new standards for four-door, all-electric sports cars on the Nürburgring-Nordschleife. Consequently, test driver Lars Kern conquered the legendary track, famously known as the Green Hell, in seven minutes and 42 seconds. The lap time was set over the 20.6-kilometre course that’s usually used for record attempts. ”
‘sets new standards’ != ‘new record’
‘The lap time was set over the 20.6-kilometre course that’s usually used for record attempts.’ da’s wat anders dan ‘we hebben een gemeten, officiële ronde op de Nordschleife’.
Er was nog geen Nordschleife tijd voor een 4 deurs EV, Porsche heeft een pré-productiewagen een redelijke tijd laten rijden, zonder veel moeite te doen om andere bouwers naar de Groene Hel te lokken. Bingo! Gelukt.
Die sukkel van een Musk gaat er vol in en doet ipv “een ronde op het gebruikelijke stuk voor recordpogingen, met een pre-productie model” een echt getimede poging met de hele autopers er met de neus bovenop (LET OP: Porsche heeft zelf het persbericht uitgestuurd, er was geen journalist of onafhankelijk waarnemer bij de ronde van de Taycan!)
De Tesla Model S Plaid is straks het maximaal haalbare dat Musk nu kan inzetten en daarmee heeft hij maar 1 kans. Porsche gniffelt zich de bratwurst uit de broek ;-)
willeme zegt
@technofreak: Het pre-productie model was gelijk aan de Taycan specificatie. Banden, rolkooi en dergelijke niet meegenomen. Daar kunnen we een boom over opzetten, maar dan kun je ALLE Nurburgring tijden de prullenbak in doen ;-).
Overigens, het betoog van Porsche zet het alleen maar kracht bij dat ze gewoon voor het record gingen. Niet alleen doordat ze het daadwerkelijk vermeld hebben, maar ook als je kijkt naar de lengte van de baan. De Nordschleife is namelijk 20,8 kilometer lang, die 20,6 wordt alleen gebruikt bij getimede metingen (uitgang – ingang van de OUDE pits).
Ergo: Porsche heeft gewoon wat achter de hand. Mooi toch dat twee fabrikanten elkaar zo in de haren zitten? Levert alleen maar briljante auto’s op!
technofreak zegt
@willeme: Helemaal waar. Waar de Duitsers goed in zijn is semantiek. Zonder te liegen, laten ze de hele wereld zelf een interpretatie maken van hun woorden. Maar het staat er niet, het hele persbericht speelt met woorden. Maar dat weet je als blogger zelf ook hoe dat werkt (clickbait bijv.) ;-)
tvr1974 zegt
@Edge: en toch… Door de keramische remmen kan je 0.2-0.5 later remmen per bocht. Je hebt ca 10% minder remweg nodig dus hogere snelheid op die stukken.. of het 20 sec zal schelen met ruim 70 bochten kom je al een end en daarbij dus het extra vermogen… maar ok eerst maar is zien wat de officiëlee
technofreak zegt
@edge: En ze gaan alweer naar huis, hopend op herfstregen volgende maand als excuus ;-)
SpiderIV zegt
Die toevoeging “Turbo” op deze accu Porsche doet me sterk denken aan die plakplaatjes die je op je Golf I of Kadett 1.2 kon plakken. Heeft toch iets zieligs en dat zeker als OEM.
fanboy zegt
@spideriv: Of de Turbo knop op je jaren 90 computer
grasvreter zegt
Sorry wat? Een Taycan Turbo??? Het is een elektrische auto toch. En een elektrische auto heeft geen turbo, of heb ik de allerlaatste ontwikkeling even gemist.
willeme zegt
@grasvreter: Dit is al langer een dingetje. @jaapiyo kan het nog steeds niet bevatten en ligt nu bij te komen onder zijn Thunderbirds dekbed.
jeroenwz zegt
@willeme: Je moet die arme @Jaapiyo niet zo plagen hoor.
rhellema zegt
@grasvreter: de tering…jij maakt echt een hele scherpe opmerking zeg…een elektrische auto met turbo in de naam!! Dat niemand dat nog is opgevallen zeg!!!
galgootje zegt
@rhellema: badummmm tssssss.
iphonistvongates zegt
Taycan HYPerdrive Millenium Falcon Edition II
w0ut zegt
@iphonistvongates: shut up and take my money! ;-)
stationcar zegt
Dit is gewoon zielig van die Porsche gasten, ga gewoon even niet zo onnozel zijn om net te doen of je allereerste net nieuwe model beter is dan de concurrentie die jaaaaaren op je voorloopt. Dat is toch gewoon vragen om dit soort problemen, dat kan een kind je nog vertellen. Ga eerst jezelf maar eens in het dagelijks leven bewijzen.
schuimbekje3 zegt
@stationcar: ik heb al een aantal Porsches gereden.. 944, 928s4, 993, 996, 9PA en een 92A. Sommigen hadden hun nukken, vooral de 993 wilde de bestuurder dood hebben als het regende op betonblokwegen en heb me afgevraagd of kippengaas om de uitlaat vast te maken handig was af fabriek, maar ik heb nog nooit 2 maanden moeten wachten op onderdelen, of niet gespoten plaatwerk, of een enkel aanspreekpunt alleen telefonisch voor problemen….
ukbob zegt
@schuimbekje3: en hij werd waarschijnlijk ook niet geleverd met schades, scheve naden en alle andere trouble die we bij Tesla zien.
macready zegt
@schuimbekje3:
Dat was voordat de Japanners de boel bij Porsche weer hebben gestroomlijnd echter ook anders. Kwaliteit, efficiency en aftersales gingen begin jaren ’90 naar een dieptepunt. Sterker nog, zonder die hulp waren de Stuttgarters hoogstwaarschijnlijk bankroet gegaan.
Geef nieuwkomers wat tijd. Ook bij Tesla gaat de kwaliteit van hetzelfde product elk modeljaar merkbaar flink vooruit.
En dat zeg ik als mede Porsche berijder.
technofreak zegt
@macready: Gaaf hè? Dat Toyota ze geholpen heeft met het inrichten van de productielijnen.
Leuk detail was dat ze er achter kwamen dat mensen die werken aan een vooruit ‘rijdende’ auto minder fouten maken, dan wanneer deze achteruit over de productielijn gaat.
Porsche liet daarom een dure installatie maken, waarbij auto’s die uit de (ik geloof) spuiterij kwamen, eerst werden omgekeerd. Erg leuk om een keer te zien! Zeker een aanrader als je in de buurt van Stuutgart bent.
larsyboy1997 zegt
@schuimbekje3: En alles met garantie. Niks huilen dat de auto’s niet gemaakt zijn om hard mee te rijden.
SpeedGeek zegt
@stationcar: hoezo is het nou weer zielig? Ik krijg sterk het gevoel alsof Porsche die Elon Musk op de kast aan het jagen is.
Porsche heeft niks te bewijzen noch te verliezen.
Mocht Porsche verliezen dan zal niemand ‘minder’ van Porsche gaan houden. Het enige wat er zal gebeuren als Porsche verliest is dat Tesla en de fans daarvan onwijs in hun nopjes zullen zijn en aan iedereen gaan melden dat hun Tesla beter is dan een Porsche.
Apple vs Samsung all over again ??♂️
gwnbmw zegt
Limited edition taycan rs dan maar? 1000pk, range van 30km op top vermogen, f1 remmen, maar 2 stoelen, volledig carbon etc.
gasskaas zegt
@gwnbmw: taycan GT3 lekker atmosferisch. Oh wacht. Naja ze doen turbo ook al?
schuimbekje3 zegt
Ik hoor niets anders dan FUD uit amerika.. Tja, Microsoft heeft er Novell mee klein gekregen, dus wellicht helpt het tijdelijk voor Tesla om Porsche er onder te krijgen. Maar tot nu doe niets dan FUD… Nog geen officiele originele productie auto een rondje zien rijden van Tesla.. Hebben die prutsers al een baan gereserveerd in de groene hel, of gaan ze hun record rijden tussen de VW Trandporters en trabantjes afgewisseld met ronddraaiende golfjes en andere meuk met el cheapo Bosch ESP’s?
fanboy zegt
@schuimbekje3: Ze hebben geen baan voor zichzelf en toch 20 seconden sneller gereden. Wordt pas hilarisch als ze wel de baan reserveren.
Overigens is het geen FUD uit Amerika, Tesla zelf heeft nog geen tijden gecommuniceerd.
Edge zegt
@schuimbekje3: Er heeft ook nog geen officiële originele productieauto van Porsche gereden, FYI
fejjie zegt
Het meest verrassende voor mij is dat de Taycan zwaarder is dan een Cayenne. Dat is best wel een dikkerd.
berlinetta zegt
@fejjie: Zo’n accupakket weegt wel wat. Ik had het juist vreemd gevonden als een Cayenne zwaarder was dan een Taycan.
pramm zegt
@berlinetta: ja, maar hij is ook zwaarder dan de ruimere Tesla.
flutterby zegt
2.5s het topvermogen is niet eens voldoende om één keer naar de 100 te gaan. Was Porsche niet juist superieur omdat ze 20x 0-200 konden doen?
PS: keramische schrijven op een straatauto is de grootste onzin.
enjoypunani zegt
@flutterby: keramische remmen op een zware auto is zeker prettig, helemaal als je op de ring een rondje doet. Met Carfreitag dit jaar een rondje gedaan in een Lexus LS600h met 5 man erin, ding weegt op die manier ook 2,5 ton en ik was blij dat we halverwege ff moesten stoppen om te betalen anders hadden die schijven helemaal krom geweest.
ronnys zegt
@enjoypunani: maar op een full electrisch tem je al sterk af op de electromotor. Hierdoor worden de remmen veel minder belast.
technofreak zegt
@flutterby: Adviseerd Porsche niet JUIST keramische remmen voor dagelijks gebruik en stalen remmen voor racerij?
Volvo_440_turbo zegt
@technofreak: qua kosten dacht ik niet?
technofreak zegt
@volvo_440_turbo: Bij straatgebruik hoef je ze nooit te vervangen, dus zijn ze een goede investering.
Bij de racerij slijten ze toch wel wat en daardoor inderdaad te duur om ieder weekend te vervangen voor de optimale prestatie.
lekkaah zegt
@technofreak: ik zou ze niet aan willen raden voor casual usage.. dingen werken pas naar behoren als er echt mee wordt ‘gereden’ (lees: gooien en smijten)
wat wel een fijne eigenschap is is dat je amper last van remstof zal hebben… #1st world problems
Volvo_440_turbo zegt
@flutterby: 2.5 seconden met zoveel extre pk’s brengt de auto al serieus op gang hoor, ik heb zelf genoeg ervaring met het prutsen aan auto’s met turbo’s om dit te weten, ok een benzinewagen en elekrische auto is een beetje appelen met citroenen vergelijken…. Ik lees ook nergens wanneer het topvermogen terug beschikbaar is? Bij de powerbox van speed-buster op mijn Skoda heb ik maar een 10 seconden het volle vermogen, laat ik gas even los en geef ik terug gas blijft ie gaan… Misschien is het ook zo een systeem?
w0ut zegt
Het zal afhangen van de details van beide wagens. Is de wagen 100% een produktie versie, welke banden, is er gewichtsbesparing gedaan, etc..? Bij Tesla lijkt het op zijn minst om een nog uit te brengen model/prototype /nieuwe motorisatie te gaan. Waarmee je de claim al rechtstreeks naar de prullenbak kan verwijzen. Marketing technisch waarschijnlijk brilliant maar denk dat ze moeten uitkijken voor een “beaten at their own game”.
monsieurleloure zegt
Die turbobenaming kan echt niet.
Wie dat verzonnen heeft moet een week de hoek in….
enjoypunani zegt
@monsieurleloure: een zeldzame Duitser met humor?
Dutchdriftking zegt
Het is voor beide merken een enorme reclamezuil. Ze lachen zich kapot. Tesla speculeert van alles, maar doet geen officiële poging. Als Tesla die over 2 jaar eindelijk doet heeft Porsche vast een update klaar staan om daar overeen te gaan. Kortom, de strijd zal nog wel even door gaan.
1000bochten zegt
@dutchdriftking: ik citeer een bericht van @bmohnee van gisteravond hier op Autoblog bij eerdere berichtgeving over de 20 seconden snellere rondetijd: “Dit was nog op een industry slot met traffic, woensdag avond gaan ze een flying lap doen op leeg circuit.” Dus mogelijk vanavond al een officiële poging…
dwfc zegt
Jullie kunnen hier nog pagina’s aan besteden, maar geen enkele Porschist koopt een Tesla omdat die …. seconden sneller over de ring gaat. Ik zou meer mijn aandacht besteden aan Alfa en Maseratie, das pas het echte autonieuws, FCA wil deze in de etalage plaatsen en de Chinezen hebben interesse.
Edge zegt
@dwfc: Laat Geely die toko maar opkopen. Hoe die gasten met Volvo omgaan vind ik echt geweldig. Wel het geld erin steken en profiteren van de techniek die de Zweden daarmee ontwikkelen, maar Volvo niet ver-Chinezen en gewoon de ruimte blijven geven om hun eigen merkidentiteit uit te stralen.
ricksmits zegt
@dwfc: maar het gezicht van die pochende porsche rijder die zijn sleutel op de bar legt , waarna er een huisvrouw haar tesla sleutel langs legt.. onbetaalbaar
dwfc zegt
@ricksmits: Volwassen mensen met financiële middelen op overschot pochen niet met hun bezit.
Die gaan zeker niet met hun sleutel rondzwaaien. Would be mensen wel …. das het verschil
Esprit_de_Flandre zegt
@dwfc: Klopt, al dat gezever over Ringtijden, echte mensen zijn daar eigenlijk niet in geïnteresseerd. Nu, het was vroeger ook al zo dat merken elkaar probeerden af te troeven op de Ring, en dat wordt nu gewoon doorgezet met EV’s. Ondertussen rijden echte mensen met een Niro, Leaf of Zoë.
Ik vind het altijd lachen als mensen met hun sleuteltje staan zwaaien aan de toog en een verhaal afsteken over Ringtijden. Zo zielig…
SimonMc zegt
Ah, Porsche kan nog altijd een biturbo editie uitbrengen.
bernoulli zegt
Ze moeten gewoon #MAX33 laten rijden. 3 minuten sneller!!!111
borrelnoot zegt
Totaal irrelevante prestigestrijd. De gemiddelde bestuurder sukkelt met zo’n stekkerbak met 103 op de GPS door de trajectcontrole op de A2. En die is niet aan het boenderen op een circuit.
koeberg zegt
@borrelnoot: Dus sportwagens zijn irrelevant? Een Dacia Sandero kan immers ook met 103 op de GPS door de trajectcontrole op de A2 sukkelen.
borrelnoot zegt
@koeberg: ik zekere zin wel ja. Je hoort me niet zeggen dat ik niet mooi vind, of de ontwikkelingen niet volg. Maar nodig? Nee. Een heel klein deel van de gebruikers gebruikt hem voor het doeleinde waar hij voor gemaakt is. Is dat niet zo dan?
ty5500 zegt
@borrelnoot: Dan is formule 1, rallysport en dergelijke ook zinloos. Vergeet eveneens alle olympische disciplines, ik loop ook niet tegen 40 per uur naar men werk. Wat een deprimerende boel dan…
Jantje_555 zegt
komt ook omdat de media alles van Tesla direct online gooit, een beetje het apple van de automerken. ego ego ego
cabriohater zegt
Vertrouw beide kanten nu al niet meer en dan moeten de officiële ronde tijden nog komen.
basman147 zegt
@cabriohater: Als we een zinnig antwoord willen hebben , moeten we wachten totdat een blad als SportAuto ze op hetzelfde moment op de baan zet met vrij verkrijgbare banden van de bandenboer om de hoek. De tijden die nu gecommuniceerd worden zijn “marketingmomentjes”, meer niet.
luxaeterna zegt
Iedereen die commentaar heeft op Turbo moet maar eens bedenken dat Turbo ook andere betekenissen heeft. Als het over een turbo op een verbrandingsmotor gaat is de correcte term eigenlijk turbolader.
frank2b zegt
@luxaeterna: Zo is het! Turbo Duck bijvoorbeeld!
2scan zegt
@frank2b: Turbo McKwek
torsen zegt
@luxaeterna: Het woord turbo komt uit het Latijn en heeft in nagenoeg alle definities te maken met een ronddraaiende beweging. Zo ook bij de turbocompressor of -lader zorgt het ronddraaiende ding ervoor dat je harder gaat. Dus ze hebben wel een punt. Vooral gezien het in het verleden bij Porsche daar wel voor stond.
Stond er Turbo op, dan had je ook een turbo.
Nou is het woord turbo sindsdien zodanig overgenomen dat jij ook een punt hebt.
Ik kan me nog een oude PC herinneren waar een turbo knop op zat. Een SNES controller met turbo functie die bij ingedrukt houden supersnel aan/uit doorgaf. Veel processoren hebben nog steeds een turbo functie alleen zonder knop. En op m’n werk staat een koelkast met een turbo knop.
Persoonlijk zou ik hem zonder Turbo opschrift bestellen en er V8 en 16v op plakken.
technofreak zegt
@torsen: Sinds de uitstootwwetgeving Porsche er toe noodzaakt om zelfs op de instapmodellen een turbo te plaatsen, stelt de turbo vermelding als zijnde “staat er Turbo op heeft het een turbo” niets meer voor.
Ze hebben er marketingtechnisch voor gekozen om ‘Turbo’ alleen te plakken op de top-range van modellen, om het modellengamma herkenbaar te houden.
torsen zegt
@technofreak: Vandaar ook dat ik er ‘in het verleden’ erbij gezet heb.
technofreak zegt
@torsen: Zeker, had ik gezien! Was meer bedoeld als een aanvulling op je goed geïnformeerde comment!
torsen zegt
@technofreak: Dan begreep ik je verkeerd. Excuses!
ericd zegt
Leuk? Hardly.
P1m zegt
In het groen is de Taycan net een kikker, Frogcan ?
tjorque zegt
@p1m: en in het roze een Gaycan?
technofreak zegt
@tjorque: Je vergeet nog de Gayman (Cayman), de Gayenne (Cayenne) en de ik-weet-alles-wat-je-Ma-can.
zucht…
Noem ook nog ff de platgeslagen kever en je bent helemaal de boy!
ericc zegt
Een leuke race zou zijn….wie doet de meeste rondjes alvorens de batterijen leeg zijn?
technofreak zegt
@ericc: Dat heeft Porsche al gedaan, okee… niet echt. Ze deden “Wie kan de meeste rondjes in 24 uur rijden, inclusief laden.” Soort van EV Le Mans, maar dan op Nardo in Italië.
“In 24 hours Porsche covered a distance of exactly 3,425 kilometres in a prototype as part of a test at the Nardò (Italy) high-speed track. This roughly equates to the distance from Nardò to Trondheim in Norway. In sizzling temperatures at the southern Italian test track, the speed was between 195 and 215 km/h”
Volvo_440_turbo zegt
Ik dacht dat Porsche Nissan toch ook had geklopt achteraf? Mijn kleine teen zegt dat dit nu ook al gebeuren, effkes nog mijn nagels knippen :p
focusrs1 zegt
Tunen die Porsche tot hij ook 1000pk heeft dan rij je die Tesla helemaal zoek!
lowlow zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-