Het lijkt er meer en meer op dat Porsche haar hybride technieken in de sportwagens van het merk gaat toepassen. Porsche heeft nu laten weten de hybride techniek uit de Panamera te hebben ontwikkeld om in alle modellen -911 inclusief- te hebben ontworpen. Heiligschennis of is het een logische keuze?
Tot nu toe hield Porsche de hybride technieken uit de sportwagens van het merk. De nog altijd in ontwikkeling zijnde Porsche 918 krijgt natuurlijk hybride techniek maar voor een 911, Boxster of Cayman werd dat soort techniek door Porsche als te omslachtig, zwaar en niet relevant bestempeld. Ook waren de accu’s nog niet goed genoeg. Tijden veranderen echter en tijdens een workshop die Porsche organiseerde ter gelegenheid van de nieuwe Panamera Plugin Hybrid onthulde Daniel Semmer dat een nieuwe hybride module wordt ontwikkeld voor de volgende generatie Panamera en dat deze ook past in de andere toekomstige modellen van Porsche, zo meldt Autocar.
Deze module is een combinatie van electromotoren en koppeling en wordt krachtiger dan de module in de Panamera plugin hybride die deze zomer op de markt komt. De module zal zowel water- als luchtgekoeld zijn en krijgt een beter batterypack dat meer energie kan opslaan. Daarnaast is er gebruik gemaakt van een lichtere kabelboom en wordt er gewerkt aan een manier om te laden via inductie (draadloos dus).
De reden om toch hybride techniek in sportwagens toe te gaan passen is simpel: bij alledaags gebruik is het zuiniger. Porsche engineers hebben naar verluidt een nieuwe filosofie die inhoudt: zo min mogelijk omwentelingen per minuut voor de verbrandingsmotor. Als je het ons vraagt is dat volledig in strijd met de filosofie van een sportwagen. Er wordt ook gewerkt aan systemen die gebruik maken van zeer specifieke GPS data om te zorgen dat je zo efficiënt mogelijk een heuvel op kan of in de juiste versnelling bij een bocht kan aankomen. Waar hebben we dat eerder gezien? Oh ja, in de Rolls Royce Wraith. Ook zal deze techniek automatisch kiezen uit de juiste “driving modes”, te weten Electric, Hybrid, Charging-while-driving en Sport.
En om nog even terug te komen op de Porsche 918: de laatste geruchten die rondzingen in de wandelgangen van Stuttgart zijn dat deze inmiddels meer dan 880 pk krijgt en de productmanager van de 918 James Eastwood laat door CAR optekenen dat hij ondanks zijn hogere gewicht en lagere vermogen minstens zo snel wordt als de McLaren P1 en LaFerrari. De supercaroorlog lijkt definitief te zijn uitgebroken. Meer info HIER!
stoicka zegt
In Chris Harris zijn nieuwe video, over de 918, wordt juist duidelijk dat ‘ie tot 100 km/h de concurrentie bij kan houden, maar de sprint naar 300 ca. 8 seconden langer duurt (15 vs. 23 seconden)..
fejjie zegt
@stoicka: Dat is wat Porsche nu vertelt, reken er maar op dat de wagen sneller gaat zijn dan deze cijfers!
stoicka zegt
@fejjie: kijk nieuwe artikel, 23 is bevestigd
E34M5Touring zegt
Vet slim, straks een dubbel aantal speciale editions. Naast de gewone Carrera-4-4s, GT3, GT3RS etc. nu ook de GT3-H en GT3-RS-H etc. En allemaal 14% bijtelling en geen wegenbelasting.
pagani86 zegt
@E34M5Touring:
Ze zijn juist van plan om vanaf 2014 weer gewoon wegenbelasting te laten betalen.
pkgek zegt
De neus van een 911 biedt een prima plek voor een ‘accu pack’ en is een gemakkelijk manier om de gewichtsverdeling verder te optimaliseren.
Daarnaast, wat is meer heiligschennis: Een SUV? Vierwielaandrijving? of een Hybrid?
samoht zegt
@pkgek: Niet mee gaan met de tijd zou heiligschennis zijn, want anders zou het merk al lang op z’n kop gegaan zijn en in 1900 bestond er al trouwens een hybride, aangedreven op alle 4 wielen, de Loner-Porsche.
samoht zegt
@samoht: En jeeps hebben ze ook gemaakt voor Duitsland tijdens de 2de wereldoorlog.
berlinetta zegt
Dus straks rij je zoemend met je Porsche weg bij het stoplicht? Ook niet echt interessant. Voor de prijs zal het wel goed zijn, maar mensen die dit kopen zitten meestal niet krap bij kas.
mashell zegt
@berlinetta: Porsche is een (sportwagen)merk dat marketing bedrijft met haar technische kunnen. Ze lopen gewoon voor, over 20 jaar zijn alle nieuwe auto’s electrisch of hybride.
berlinetta zegt
@mashell: Hmm ik vind niet dat ze voorop lopen. De concurrenten hebben eerder hybridetechniek gestopt in uitgebrachte sportwagens. Porsche komt hier nu pas mee. De hybridetechniek die ze in de andere modellen hebben gestopt, hebben ze gewoon geleend van papa VW. Verder vind ik Porsche een prachtig merk die zeker weten hoe ze een lel van een sportauto moeten bouwen, daar niet van ;).
E34M5Touring zegt
@mashell: Ze lopen gewoon voor….. Sure, het hybride concept is inderdaad gepionierd door Porsche….
notsobig zegt
@mashell: Sorry maar hoe lopen ze voor op hybride techniek? Nissan maakt al 16 jaar hybrides…
mpwpeter zegt
@notsobig: Sorry, maar porsche maakt al sinds 1900 hybrides. Ze waren er het eerste mee!
http://youtu.be/mjZ0VTDZJ_Q
http://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche
E34M5Touring zegt
@mpwpeter: Als je dan wat van Wiki haalt lees dan ook even wat er boven staat.
Vooral het zinnetje ‘resolve factual errors’ doet het verhaal geen goed.
This article has multiple issues. Please help improve it or discuss these issues on the talk page.
This article may require cleanup to meet Wikipedia’s quality standards. The specific problem is: resolve factual errors. (December 2012)
mpwpeter zegt
@E34M5Touring: Is een officieel persbericht van Porsche “factual” genoeg voor je? ;-P
http://press.porsche.com/news/release.php?id=642
E34M5Touring zegt
@mpwpeter: Het was niet lullig bedoeld. Ik weet ook lang niet alles en kan het gerust fout hebben. Maar als je van Wiki qoute en zelfs zij zeggen dat de text niet betrouwbaar is, kan je wellicht beter even een andere bron pakken.
mpwpeter zegt
@E34M5Touring: Weet ik vandaar de ;-P achter m’n opmerking! Zelf moet ik altijd lachen om al die mensen die blindelings Wikipedia aanhalen als “Als het op Wiki staat, is het waar!”. Ze vergeten dat het vaak amateurteksten zijn met halve waarheden en kromme feiten…
Maarrrrr… OT: feit blijft dat ze de eerste waren ;-)
E34M5Touring zegt
@mpwpeter: True, daar geef ik je dan ook graag gelijk in.
coenijn zegt
@E34M5Touring: feit is nog steeds dat Ferdinand Porsche de eerste hybride auto heeft gemaakt. Voor zover we weten.
E34M5Touring zegt
@coenijn: Zie reactie @mpwpeter:
E34M5Touring zegt
@coenijn: Daarbij zeg jij het correct. Ferdinant Porsche heeft hem ontworpen. Porsche als automerk was er toen nog niet.
notsobig zegt
@mpwpeter: I stand corrected…
Toch denk ik dat Porsche eerder leringen getrokken heeft van de Prius, als uit de ervaringen van dat model ;) Maar je hebt gelijk, Porsche was blijkbaar de eerste…
hetvijfdewiel zegt
@berlinetta: Als je straks wat ruimer interpreteert rij je met een traditionele verbrandingsmotor helemaal niet meer weg bij het stoplicht omdat er geen druppel benzine meer te krijgen is. De keuze is aan u: met je dikke vette poser-v12 stilstaan of zoemend wegrijden….
notsobig zegt
@hetvijfdewiel: Jij gelooft dat sprookje nog steeds?
berlinetta zegt
@hetvijfdewiel: Zoemend wegrijden zal het ook niet zijn, want elektriciteit is in mijn ogen ook niet de toekomst. Er zullen alternatieve brandstoffen gevonden moeten worden die wellicht in combinatie met elektriciteit kunnen worden gebruikt.
samoht zegt
@hetvijfdewiel: Vergeet ook niet dat de banden, airco ( als ie aanstaat),.. ook geluid maakt. Het is niet zo dat de motor het enigste onderdeel is in een wagen dat geluid maakt :d.
samoht zegt
@samoht: Misschien een stel kaarten tussen je spaken steken :d.
norge zegt
En alles achter de achteras douwen natuurlijk…….hehe….
BeQuietAndDrive zegt
Ze hebben er anders toch al redelijk succesvol mee geraced in (volgens mij) 2010, maar anders 2011 zeker. We hebben er dus al aan kunnen wennen toch. http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Porsche/911_GT3_R_Hybride
nielsvanderweiden zegt
Wat een merkwaardig volk toch, die reaguurders. Als het gaat om het efficiënter maken van sportauto’s dan is iedereen aartsconservatief want automaat/hybride/elektronica is allemaal meh, maar twee topics verderop wel helemaal los gaan op oldtimers want vuil, vies, onveilig…
E34M5Touring zegt
@nielsvanderweiden: Vroegahh was alles beter. Daarom rijdt iedereen een nieuwe auto….
topless zegt
@nielsvanderweiden:
1. De wereld is niet zwart-wit. Er zit nog iets tussen een Alfa 8C uit 1933 en een Tesla. Bijvoorbeeld een handgeschakelde, door een moderne, efficiente benzinemotor aangedreven, pure auto als een Donkervoort.
2. Er zijn mensen die oude auto’s niets vinden, er zijn er die ze prefereren boven een moderne (persoonlijk heb ik liever een 911 rs uit ’73 dan een nieuwe). Beide mogen hier reageren.
nielsvanderweiden zegt
@topless: en waarom geef jij de voorkeur aan een 2.7 RS? Uit ervaring of omdat je het idee hebt dat het zo fantastisch rijdt?
Hoeveel mensen voegen de daad bij het woord en kopen inderdaad een Donkervoort? Zeer weinig. Anders dan Donkervoort moet Porsche wel aan tig eisen voldoen voor een typegoedkeuring, maar dat is weer een andere discussie.
Wat ik nogal merkwaardig vind is dat dit soort techniek met argwaan wordt bekeken, terwijl je eigen auto ook het gevolg is van jarenlang pionieren en proberen om bestaande techniek beter te maken. Een elektromotor is in veel opzichten superieur aan een ottomotor. Het zou raar zijn als een fabrikant als Porsche daar GEEN gebruik van zou maken.
topless zegt
@nielsvanderweiden:
Ik heb geen RS gereden, maar het uitelijk vind ik mooier (compact en simpel, niet zo opgeblazen), het geluid is mooier (bij een nieuwe 911 hoor je vooral bandengeluid). Ik heb met veel verschillende auto’s gereden (t/m Ferrari’s aan toe) en het leukst blijven auto’s die compact zijn en licht en zo analoog mogelijk zijn (geen stuurbekrachtiging, zelf schakelen). Dus de RS.
Je moet verschil maken tussen fun-auto’s en dagelijkse auto’s. Wanneer je een Tesla op een circuit hoort langskomen, hoor je een zacht gezoem en bandengeluid. Misschien prima voor voor de file, maar niet voor een trackday, Wanneer vervolgens een Ferrari langskomt met krijsende motor, is de keuze snel gemaakt.
Een Donkervoort moet aan dezelfde eisen voldoen als een Porsche. Wanneer je alle Donkervoorts, Lotussen, Ariel Atoms, Morgans enz. bij elkaar optelt, blijkt er toch best veel vraag te zijn naar pure auto;s.
lemans96 zegt
@topless: “(bij een nieuwe 911 hoor je vooral bandengeluid). Ik heb met veel verschillende auto’s gereden”
Mja. Maar dus nog nooit met een moderne(996, 997, 991) Porsche 911 anders zou je dit namelijk niet zeggen. Porsche maakt er juist werk van om hun auto’s een mooi geluid mee te geven, zowel van binnen als van buiten. Uiteraard moeten ze ook rekening houden met het geluidscomfort, maar enkel het bandengeluid? Echt niet. http://www.youtube.com/watch?v=8nvhrRfZ3AY
nielsvanderweiden zegt
@topless: juist de 911 is een auto die voor zijn soort relatief veel dagelijkse inzet kent. Dan gelden er al andere gebruikseisen aan zo’n wagen. Los van het feit dat een 911 wel degelijk aan een volledige typegoedkeuring wordt onderworpen, anders dan een Donkervoort of Atom die vanwege de lage aantallen een veel mildere procedure doorlopen. Denk maar eens aan botsveiligheid. En als je in de VS wilt verkopen ontkom je er sowieso niet aan.
Puristen weten vooral heel goed hoe de auto van een ander eruit zou moeten zien en dat geldt in dit geval dus ook weer. De mensen die WEL een nieuwe 911 kunnen betalen (bless them) willen gewoon een moderne auto. En ze hebben nog gelijk ook. Zelfs KTM heeft van armoe maar een voorruit op de X-Bow gezet omdat er kennelijk nog te weinig ‘puristen’ waren die verplicht met een helm op de knar wilden rijden…
RazorHead zegt
hangt er natuurlijk van af, als ze het kunnen gebruiken als een KERS systeem en als het licht is, dan kan dit wel leuk zijn
TheKeymaker zegt
Nu nog een 911 diesel?