Wat nou kredietcrisis? Porsche heeft nergens last van! Ze hebben namelijk gister bekend gemaakt dat ze hun belang in Volkswagen uitgebreid hebben van 42,6% naar 50,76%. En die 8,16% extra is maar liefst 6,1 miljard euro waard! Echt als een verrassing komt het natuurlijk niet dat Porsche zijn belang in VW heeft uitgebreid, vorig jaar gaven ze al aan dat ze dit ergens begin 2009 zouden gaan doen.
Ook heeft Porsche nog eens benadrukt dat ze, als de prijs acceptabel is, hun aandeel in VW uit willen breiden naar 75% dit jaar. Een grappig resultaat van het grotere belang dat Porsche heeft in VW is dat Porsche nu een bod moet doen op alle uitstaande aandelen van Scania. Waarom? VW is namelijk al voor 68,6% eigenaar van Scania en nu Porsche dus meer dan de helft van de VW aandelen in handen heeft moeten ze volgens de Zweedse wet en bod uitbrengen op de rest van de aandelen. Het zal je niet verbazen denk ik dat Porsche al heeft aangegeven geen interesse heeft in de aandelen.
Een vergelijkbare situatie was er een tijdje geleden toen Porsche 1/3 van de VW aandelen in handen had. Toen moest Porsche namelijk verplicht een bod uitbrengen op alle uitstaanden aandelen van Audi. (via: Reuters, afbeelding)
Holding in Volkswagen to be increased to over 50 per cent
Porsche’s majority in Volkswagen will provide indirect control over Scania
Stuttgart. On this Monday, Porsche Automobil Holding SE, Stuttgart, purchased further ordinary shares in Volkswagen AG, Wolfsburg, and will increase its hold-ing to 50.76 per cent of all ordinary voting shares in Volkswagen. As a result of passing the threshold of 50 per cent Porsche will acquire indirect control over Scania AB, Södertälje, and is required by Swedish law to launch a mandatory offer for the truck manufacturer. The Stuttgart-domiciled company is not bound by pre-acquisition prices and is only obliged to offer the minimum price prescribed by law. The minimum price will be calculated on the basis of the volume weighted average stock exchange price of the Scania shares during the 20 trading days prior to publication of the acquisition of the majority in Volkswagen. Porsche points out that it has no strategic interest in Scania and is not interested in acquiring Scania shares.
Antonius86 zegt
Met VW als best verkochte auto van 2008 is dat niet heel erg vreemd nee. Dat zou wel een investering kunnen zijn die veel centjes waard zal zijn…
Herke zegt
Dus porsche heeft vw nu oficieel in handen? mooi klote trouwens, dat porsche dan op scania moet bieden, zitten ze daar niet echt op te wachten :P
Jaapschaap zegt
Slimme keus, de VAG groep komt zo vrijwel zeker als sterkste de crisis uit, met Toyota-Group als 2e denk ik…
Herke zegt
ik bedoel vw is nu dochteronderneming van porsche?
DrDre zegt
Indd een verstandige keus!
Misschien komt het Porsche niet zo heel slecht uit als ze een bod moeten uitbrengen op Scania, hebben ze er ook een échte transport divisie bij.
En hebben ze dus een bredere inkomsten verspreiding.
DrDre zegt
@ Herke
Volgens mij wel, ze bezitten immers meer dan de helft van de aandelen…
Larrs zegt
Wat een regels ook. Hoe kom je van je geld af of anders gezegd hoe kom je aan geld. :P
Zitten er nog meer adders onder gras, zoals Scania en Audi? Misschien Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda?
robbie zegt
@DrDre, Volkswagen zal uiteindelijk Scania opkopen en dus komt het uiteindelijk toch wel in handen van Porsche ;)
Oom Agent zegt
Zit er nog een huwbare dochter in de Porsche familie? :-)
Sven zegt
@ herke: ze bieden gewoon een veels te laag bedrag op de overige aandelen, daarvoor wil toch niemand ze verkopen.
BG 75 zegt
voor dat geld kunnen ze binnenkort ook een heleboel anderen kopen… Volvo, Toyota, etc…
Peter zegt
Nu zelf reeds vrachtwagens maken (Cayenne Diesel) lijkt de stap naar Scania
me niet zo groot.
mc959 zegt
@ BG 75
Als je echt denkt dat VW of Porsche het kapitaal heeft om Toyota te kopen, keep dreaming, Toyota is de grootste constructeur in de wereld en ik denk dat VW niet in 2de plaats staat, alhoewel met die big-3 gaat het ook niet goed, dus who knows…
btw my dreamcar is a 911, maar ik werk voor Toyota ; )
Harry zegt
Waarom heeft Porsche geen interesse in Scania aandelen? Ik zie toch duidelijke overeenkomsten met de Cayenne Diesel.
chrizzzie zegt
Porsche gaat niet bieden op de aandelen van Scania. Uiteindelijk willen ze toch Volkswagen Truck, MAN en SCANIA samen voegen tot een nieuwe truck divisie dat zijn eigen nieuwe aandelen heeft.
Mardec zegt
Dus vanaf vandaag zijn je Bugatti Veyron en je Lamborghini Reventon een Porsche, lol :D
Jan C. zegt
Porsche heeft in principe indirect door VW al MAN. Ze hebben niks aan Scania. Maar voor MAN is het niet slecht om Scania in te lijfen.
Jorden zegt
@ harry: Wahahaha, ze zijn vast geïnteresseert is de scania techniek nu!
Voor de rest denk ik dat porsche snel eens een kijkje in de keuken van lamborghini en Bugatti wil gaan nemen.
de ontwikkelings kosten voor de nieuwe cayenne, toureg en Q7 zijn nu natuurlijk relatief gezien wat wisselgeld voor het bedrijf.
Ik hoop alleen niet dat we straks een Golf met een boxter motor gaan tegenkomen en meer van dat soort fratsen…
Edje® zegt
Nou alleen nog een bod doen op Ferrari… het paard staat toch al op het logo…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Logisch.
En dat Scania verhaal hadden ze ECHT wel over nagedacht van tevoren hoor…
En nee, we krijgen echt geen Golf Boxer, is puut een financieel economisch en politiek verhaal!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
* puur
INSIDEMAN zegt
Porsche wil de aandelen van scania helemaal niet, past niet in hun pakket.
En geloof me Porsche is op dit moment de rijkste fabrikant ter wereld,
Dat komt niet alleen door de bouw van auto’s maar de familie Porsche heeft ook een hele grote investeringsmaatschappij.
Bv. PGA Motors in Frankrijk, deze zijn eigenaar van de Nefkens Holding in Nederland.
Waar ook BMW Ekris onderdeel van is.
En ze doen ook heel veel in vastgoed.
http://www.porsche-holding.com/
theefjo zegt
waarom geen intresse in de aandelen scania?
ze bouwen hele grote diesel motoren en porsche is daar de laatste tijd erg mee bezig.
Foramen zegt
dat plaatje doet het m :)
Jelmer zegt
Toyota mag dan een de grootste/een grote constructeur zijn, door alle aandelentrucjes van Porsche was VW niet zo lang geleden een paar dagen het duurste bedrijf ter wereld. En als ze het duurste bedrijf kunnen kopen, wie weet wat de meesterbeleggers van Porsche dan nog meer kunnen…
chrizzzie zegt
@ Jorden Volkswagen is niet eens zo geintereseerd in de techniek van Scania maar in de kostenreductie mogelijkheden dmv samenwerking op gebied van gezamelijke ontwikkeling en inkoop.
donkeyKONG zegt
een golf met een (lichtgewicht)boxermotor zou ik dan weer wel overwegen:)
Brokkenpiloot zegt
In ontwikkeling: Porsche Scanyenne?
Gideon zegt
Het heeft nu al grote gevolgen:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/7814257.stm
Citrofiel zegt
Aha, dus over een paar jaar wordt de Cayenne met een Scania-diesel uitgerust. :D
Edje® zegt
@Gideon:
Ja wat een raar verhaal he? Die kerel is de 94e rijkste man van Duitsland. Heeft 3 bedrijven met in totaal 100.000 werknemers. Zet 30 miljard euro per jaar om met zijn bedrijven. Geschat privevermogen: 9,5 miljard euro. Wat gebeurd er: hij gaat speculeren met VW aandelen en verliest door de crediet crisis 400 miljoen euro.
En springt vervolgens voor de trein… eh… sorry? …ben je dan failliet? Beetje vreemd allemaal. Zal wel meer aan de hand zijn geweest. Misschien beetje stiekem overspannen geweest en in een vlaag van verstandsverbijstering een domme actie gedaan die helaas niet meer terug te draaien is….