Het merk uit Zuffenhausen heeft wilde plannen voor de komende jaren.
Porsche is volop hun modellengamma aan het vergroten en heeft meer modellen dan ooit. Van klassieke sportwagens tot SUV’s tot heuse stationwagons, er is voor iedereen een Porsche. Er is echter nog meer op komst: AutoBild doet een boekje open over de nabije toekomst van het Duitse merk.
Om te beginnen met het slechte nieuws: ja, er is veel te doen over SUV’s, elektriciteit en andere zaken waar puristen Porsche liever niet mee associëren. Maar ja, een bedrijf moet groeien en daarvoor moet er geld in het laatje komen. Naast de verse Cayenne E-Hybrid is het merk druk bezig met een nieuwe 911, de gefacelifte Macan en na lange Tesla-afzeikerij is ook tussen nu en 2021 de productieversie van de Mission-e gepland. Bij al deze modellen, de 911 incluis, speelt een (half-)elektrische aandrijflijn een rol. Daarnaast zou Porsche zich wagen aan de gruwel der gruwelen: een coupéversie van de Cayenne om in het vaarwater te komen van de welbekende BMW X6 en Mercedes GLE Coupé. Een niche waar iedereen verliest, behalve de kas van de fabrikant.
Oké, het is makkelijk om al die modellen te bestempelen als slecht nieuws. Dat was de originele Cayenne wellicht ook, totdat duidelijk werd dat die auto Porsche heeft gered van de ondergang. Vergelijkbaar is dat Porsche door deze golf van elektrische- en nichemodellen geld overheeft voor leuk spul. Stiekem valt de Mission-e daar ook wel onder, maar Porsche heeft meer. De opvolger van de Cayman GT4 bijvoorbeeld, op basis van de 718. Er zijn zelfs al geruchten over de terugkomst van de flat-six voor de baby-Porsche. Daarnaast komt Porsche met een potentiële Panamera Coupé. Niet een 911, maar een grote coupé met een (V8)-motor voorin. Klinkt bekend? Juist: na een te lange tijd met geruchten komt Porsche dan eindelijk met een nieuwe 928.
Hoe snel de nieuwe modellen ons bereiken is niet bekend, maar de speculaties zeggen dat het nog voor 2021 is. Niet alle modellen zijn even “klassiek-Porsche”, maar er is wel voor elk wat wils.
UPDATE 21-03-2019: de Cayenne Coupe is officieel!
pielemuis zegt
Mooi toch, laten we zien wat de toekomst brengt. Ik ben heel benieuwd hoe merken het electrische ‘eigen’ maakt. Het blijft een gevoelloze manier van aandrijving.
leaper035t zegt
Ik blijf dromen van een Porsche die het opneemt tegen een M3, C63 Sedan of de RS5 Sportback.
't Peugje zegt
@leaper035t: waarom geen RS4 sedan i.p.v. RS5 sportback?
leaper035t zegt
@straatzakelijk: ook goed hoor, net zoals er een M4 Gran Coupe mag komen. Hoe sneller, hoe liever!
't Peugje zegt
@leaper035t: Nou inderdaad!
ko4n zegt
@straatzakelijk: omdat we op het moment wel een RS5 Sportback hebben maar geen RS4 Limousine
't Peugje zegt
@ko4n: Weet ik. Ook geen Porsche sedan. Hij droomt van een test tussen de Duitse vier, dan moet t wel perfect zijn voor mijn OCD
rayavanmattaveld zegt
Ben heel benieuwd wat ze van die nieuwe 928 gaan maken!
Die Cayenne daarentegen.. Kan maar niet wennen aan coupé versies van suv’s
porsche928 zegt
Laat maar komen die nieuwe Porsche 928!
Breinstein zegt
Wat ik niet begrijp is waarom een merk altijd maar moet groeien. Als je een gezonde bedrijfsvoering hebt met een constante afzet zou dat voldoende moeten zijn. Komt de drang naar groei dan toch van de aandeelhouders die altijd maar meer willen?
min2max zegt
@breinstein: Groei is nodig om te kunnen blijven functioneren in het kapitalistische/economische systeem. Buiten hogere omzetten en winsten kan je natuurlijk ook groeien in kwaliteit en duurzaamheid.
Breinstein zegt
@min2max: Zou je deze zin uit kunnen leggen? “Groei is nodig om te kunnen blijven functioneren in het kapitalistische/economische systeem.”
Als ik kijk naar merken als Morgan en Donkervoort staat de bovenstaande zin haaks op hun bedrijfsvoering. Dat je kan groeien op meerdere aspecten dan alleen afzet en winst begrijp ik. Ik zou haast willen opperen om Porsche te laten groeien in beleving en rijplezier, maar daar haal je geen hogere winsten mee.
granlusso zegt
@Breinstein: @min2max legt uit dat je ook op andere vlakken kunt groeien, zoals kwaliteit en duurzaamheid. Je kunt je bedrijf veel beter ontwikkelen, efficiënter laten draaien en een loyaler werknemersbestand opbouwen.
Groeien in formaat en omzet is lang niet altijd het doel. In het geval van Porsche is dat waarschijnlijk wel onderdeel van de strategie, aangezien ze een groter marktaandeel willen in verschillende segmenten.
min2max zegt
@breinstein: Een beetje een dooddoener, maar economie bestaat bij de gratie van groei en is een van de grondbeginselen van het kapitalisme. Uiteraard kun je je vraagtekens zetten bij het nut van groei, maar dan kun je beter je vraagtekens zetten bij het nut van kapitalisme of misschien consumentisme…
funkiejopie93 zegt
@breinstein: ja klopt. Net zoals jij een betere auto, nieuwere tv, nieuwe telefoon, etcetc wil, willen zij meer winst
Breinstein zegt
@funkiejopie93: Laten we in deze discussie maar in het midden houden wat ik wil, want ik ben hoogstwaarschijnlijk geen goede graadmeter, maar ik begrijp je punt. De vraag is echter of je als bedrijf er beter van wordt als je altijd maar stuurt op meer omzet en meer winst.
Gulli zegt
Ik ben geen econoom, dus leg het me asjeblieft uit; maar waarom MOET een bedrijf altijd groeien?
Is dat daadwerkelijk goed voor het bedrijf zelf? Worden de producten daar beter van?
Of is het puur en alleen voor de aandeelhouders die het geen f*ck kan schelen wat er de poort uit komt rollen, al was het een integraalcamper met fietsen achterop en schotelantenne op het dak, als het maar NU en vooral MEER geld oplevert op de korte termijn?
Gulli zegt
Ter illustratie; mijn ouders hebben al 40 jaar een winkel, hebben er ooit nog veel meer gehad maar die zijn er allemaal uit. Ze zijn de afgelopen tien jaar niet gegroeid maar de winkel loopt nog net zo lekker als toen, en het levert genoeg geld op om er dalijk comfortabel van met pensioen te kunnen.
aambei zegt
@gulli: groeien levert voor producerende bedrijven schaalvoordelen op, zo kunnen ze hun positie ten opzichte van leveranciers en concurrenten op pijl houden of verbeteren. Dit is tevens handig voor het binnenhalen van financiering. Wat weer nodig is om ook in de toekomst te blijven bestaan. Ik ben het echter met je eens dat je je kan afvragen of meer meer meer altijd wel de goede manier is. Zo kan de kracht van een bedrijf juist ook zijn om klein en dus flexibel te blijven, zoals het bedrijf van je ouders.
agarde zegt
@gulli: Antwoord op je vraag: meer geld = beter.
Loek zegt
@gulli: zoals al aangegeven is het antwoord op je vraag, en vele andere vragen: geld.
v6ti zegt
Als je seksleven er maar beter van wordt.