We gaan nog even verder met de Porsche soap, vandaag is er namelijk weer nieuwe informatie naar buiten gekomen. Zo zou de Duitse sportwagenfabrikant een schuld hebben van maar liefst 14 miljard euro AKA 20 miljard dollar! Heel wat meer dan de eerder beschreven 9 miljard, dit alles dankzij de geplande overname van Volkswagen.
Dat schrijft het Duitse Bild. Ondertussen kunnen de werknemers de gang van zaken niet meer waarderen. Uwe Hück, ondernemingsraadvoorzitter van Porsche, vertelde tegen Süddeutschen Zeitung dat ze het niet zullen toelaten dat Volkswagen hen opkoopt. Goeiemorgen Uwe, wake up and smell the coffee. Maar nee, hij houdt vol: “Mit Polo-Teilen kann man keinen Porsche bauen.”
w0o0dy zegt
En lekker arrogant blijven….. goed zo. Nog ff en de tent kan dicht. Dit soort dwazen moeten niet geholpen worden.
bozewolf zegt
Ze zijn gek. Wat dacht die kerel nou? Wat extra Cayenne’s in elkaar schroeven en we zijn weer boven Jan?
w0o0dy zegt
Als VW het wel voor het zeggen krijgt zal deze dwaas in ieder geval zijn koffers mogen pakken… Slim gespeeld dickhead.
clijde zegt
Het begin van het einde voor porsche…wanneer worden ze weer wakker?
vla zegt
Hmm… Ik beschuldigde onze koning van een ivoren toren mentaliteit ivm zijn speech vandaag, maar in dit geval gaat het wel op. Then again, een bedrijf moet winst maken, en met de positieve kritiek en hoge winstcijfers die Wendelin Wiedeking voorgeschreven kreeg rond 2004, leek het zeer mogelijk om Volkswagen op te slokken. Niet dat dat een goeie keuze was, alleen al voor het merk Porsche. Het is niet zo dat je op een auto een Porsche-schildje hangt en het als bij toverslag een Porsche wordt, althans niet in mijn ogen.
Bob zegt
De gemiddelde werknemer daar is erg gemotiveerd en “trots” aan een dergelijk produkt te werken. Enige onvrede op de werkvloer is wel begrijpelijk over de gang van zaken. Snap bovenstaande reacties niet zo.
vla zegt
@ w0o0dy
Ik denk niet dat de fabrikanten van een Porsche sedan ene moer geven om wat een Porsche is. In mijn ogen is dat een beetje last minute imagebuilding.
After all is de hedendaagse Porsche klant ook niet tevreden met een merk als Volkswagen, maar dat dan voornamelijk ivm status ipv sportiviteit.
Tadaaa zegt
En ik wacht op vlagen regen
Gedonder volgt op flitsend blauw
Ik denk niet aan de stille wegen
Die ik net nog nemen zou
En ik ruik de rust van angst
Die ik anders voel als licht
Maar die angst, die is nu donker
Is nu aan mezelf gericht
En ik hoor de klap van woede
Hierna leven kan niet meer
Dit is het eind, van al het goede
Mijn stille schreeuw, keer op keer
Bron
Ach, VW koopt wel… VAG wordt groter en groter, allerlei concurrenten in 1 concern. Porsches met Lambo tecniek en viseversa: dat wordt nog wat.
Rick dos zegt
“Mit Polo-Teilen kann man keinen Porsche bauen.“
En gelijk heeft ie. Als je dan ten onder gaat dan maar met je eer en trots, maar niet met een paar Polo onderdelen…
w0o0dy zegt
@vla: vooralsnog is er ook geen sprake van VW producten met Porsche badget (al is de Cayenne natuurlijk wel voor een groot deel VW). De fans van Porsche verdedigen “hun merk” nu al tegen beter weten in, dat zal niet snel veranderen. De meeste mensen roepen ook nog steeds dat italiaanse auto’s rommel zijn ook al staan ze op respectabele plekken in de betrouwbaarheidsstatistieken. Diezelfde lui roepen dat VW zo betrouwbaar is…. ja hoor, kijk maar eens hoe goed een Passat scoort (een Octavia scoort zelfs beter).
Conclusie als je maar een stevig fundament hebt kun je veel maken (zie de twin turbo M-versies die opeens als paddestoelen uit de grond schieten en waarbij de motor een bestaande is met wat blazers op een hogere stand…..)
Aan Lamborghini kun je zien dat een nieuwe eigenaar nog steeds zeer italiaanse en spectaculaire auto’s kan opleveren… hetzelfde scenario zal voor Porsche gaan werken. Alleen moeten wat lui een toontje lager gaan zingen, de wereld is veranderd en Porsche zit met de ballen voor t blok.
lincoln zegt
zijn dat die zelfde werknemers die met kerst nog effe 8 rooitje winstdeling meepakten ??
allemaal eruit flikkeren .. dat soort volk kan je nix op bouwen ..
DD zegt
Wat een arrogante vent zeg! Ze mogen echt blij zijn als ze door VW worden overgenomen! Het blijven toch wel echte Porches, mogelijk komen er alleen kleinere basismotoren in :(
w0o0dy zegt
Het verhaal is nog erger voor Porsche als dit waar is…. VW heeft zo’n 10 miljard liggen dus die 9 miljard schuld financieren is geen enkele probleem, maar 14 is toch een heel ander verhaal….
gogogomagazine.com zegt
Ehm, voor alle salonsocialisten hier; Herr Hück vertegenwoordigt de werknemers en heeft in principe weinig met de bedrijfsvoering, hij wil het beste voor de werknemers en die gaan er waarschijnlijk toch op achteruit als VW Porsche overneemt. Aangezien er schaalvoordelen zullen ontstaan en saneringen waarschijnlijk niet uit zullen blijven..
Hier nog een plaatje, het is meteen wel weer duidelijk aan welke kant van de lijn deze meneer staat: http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Uwehueck.jpg
vla zegt
@ w0o0dy
Er is wel een Porsche met VW badge: de 914/6. En we weten beiden wat voor flop dat geworden is… En toen had Porsche al wel degelijk goeie fundamenten. Okee, de kwaliteit en performance (klein beetje ondermaats) zaten er ook voor wat tussen, maar zelfs de krachtigste 916 met gratis Fuchsvelgen vond moeilijk een baasje vanwege die vieze band met Volkswagen.
Maar ik moet je ook gelijk geven in dat aspect dat als je goed veel rijke fanboys hebt, je met veel weg kan geraken – maar met een Volkswagen-Porsche? :? Ik zou het mss kopen, hangt af van de auto, maar de badgefreaks zullen concreet ‘nee’ zeggen.
Porsche weer puur worden? Ik zie één richting voor Porsche en het is die die haar klanten wil. Luxewagens, veilige wagens, comfortabele wagens, lelijk grote wagens… Statussymbolen.
Mr. V8 zegt
“Mit Polo-Teilen kann man keinen Porsche bauen.“
De man heeft wel gelijk!!!
gogogomagazine.com zegt
@vla: statussymbolen met inhoud (perfecte techniek) zul je bedoelen..
Esprit_de_Flandre zegt
Als ze een Porsche konden maken met Kever-onderdelen, waarom dan niet met Polo-onderdelen? Ze hebben er ook al gemaakt met een VW-bestelwagenmotor, en de Cayenne deelt toch ook veel met de Touareg/Q7? Ik snap het probleem niet.
Bon, imago misschien, maar een goeie auto is een goeie auto, en dan maakt het toch niet echt veel uit dat bepaalde onderdelen ook in ‘minderwaardige’ auto’s worden gebruikt?
Bvb Toyota heeft niet echt veel sportiefs aan het merk hangen, maar ik hoor toch niemand klagen dat Lotus Toyota-motoren gebruikt. Het zijn goeie motoren in een goeie auto, dus…
vla zegt
@ gogogomagazine.com
Dat wel, maar we weten allebei dat ze daar niet vaak voor gebruikt/gekocht worden.
vla zegt
@ Esprit de Flandre
Vinden we allemaal ook, maar het is een hoge piet bij Porsche die zegt “Mit Polo-Teilen kann man keinen Porsche bauen.“
Alain zegt
WWw … : Wendelin Wiedeking wankelt … .
w0o0dy zegt
@vla: waarom zou VW Porsche dwingen om VW’s te gaan gebruiken als basis voor Porsches? Porsche wil nu zelf al de 2 liter turbo gaan gebruiken in z’n basismodellen…..
Op zich is er natuurlijk niet zoveel aan de hand…. het zit allemaal tussen de oren. De meeste componenten van moderne auto’s zijn al gedeeld met andere voertuigen. Al dan niet van een gerelateerd merk…. Denken mensen nou echt dat alle fabrikanten alle onderdelen zelf maken? Er zijn toeleveranciers en die maken het grootste gedeelte van de onderdelen voor de auto’s, ja ook bij merken als Porsche…. dus wat is er nou helemaal anders?
Niemand verwacht dat er een Porsche Polo komt en dat lijkt me terecht. Dat de motor van je Porsche ook een leasebak aandrijft en dat de draadboom en de computers en de richtingaanwijzers ook in andere auto’s gebruikt worden dat interesseert niemand werkelijk…. It’s all about image en daarom lopen er nu wat lui te mekkeren…. in werkelijkheid veranderd er bar weinig.
Gregorius zegt
Volgens mij is er niet heel veel mis met de core business van Porsche; was het niet zo dat ze van de ‘echte’ auto fabrikanten het meeste winst per auto maken (procentueel zelfs).
En daarnaast; Had Porsche niet nog wat aandeeltjes VW liggen? Daarnaast nog wat opties VW die voor een leuk gedeelte buiten te boeken vallen? Waarschijnlijk dachten ze bij Porsche-finance een dubbelslag te slaan: koop met geleend geld VW aandelen (en wat opties): deze worden toch meer waard. Met de winst van die aandelen zijn de rente lasten makkelijk af te betalen EN we hebben VW voor een gedeelte in bezit.
Daarnaast is het voor elk groot bedrijf heel normaal om een aanzienlijk deel van de ‘waarde’ (desnoods: ‘balans’) als lening te hebben; voor een bedrijf ten grote van Porsche valt dat best mee. –> Het gaat dus niet om de leningen/schuld die ze hebben: het gaat om de geschatte verliezen die ze gaan maken waardoor ze die leningen niet meer kunnen afbetalen (bijvoorbeeld omdat je Finance-divisie even wat verlies maakt).
Hoe kom je daar vanaf: trek kapitaal aan (investeerders: VW bijvoorbeeld), of neem nog meer leningen.
Nou weet ik hier niet precies hoef waarde aan VW aandelen ze hebben, laat staan de andere cijfers; maar aan de hand van ’14 miljard ‘schuld” kan je niet zeggen dat het over is.
Rocket Dog zegt
Kinzo achterna denk ik zo…….
pieter zegt
As donderdag wordt Wiedeking uitgezwaaid en is iedereen weer blij.
w0o0dy zegt
@Gregorius: in het vorige bericht heb ik geprobeerd uit te leggen waar het mis ging.
“Probleem is wel dat de Volkswagen-wet de macht die Porsche Holding heeft over VW behoorlijk beperkt. Dat is nu precies waar de financieringsproblemen van Porsche Holding vandaan komen. De redenatie was dat als men het voor het zeggen had bij VW men dus ook de miljarden die VW “op de bank heeft” tot de beschikking zou hebben. Porsche zou VW dan uiteindelijk kopen met het kapitaal van VW…. alleen die constructie werd door de rechter van tafel geveegd.”
De leningen waren voor een groot deel kortlopend en die moeten op korte termijn terugbetaald worden. Door de markt (crisis), door het feit dat Porsche een hoop partijen op de tenen heeft getrapt en door een zeer vijandige strategie hebben ze nu meer vijanden dan vrienden. Met name binnen VW zitten een hoop machtige mensen die een appeltje te schillen hebben met Porsche (de duitse deelstaat die veel macht heeft binnen VW bijvoorbeeld).
Zoals het er nu uitziet is een deal met VW niet eens genoeg… dat zou betekenen dat er nog een andere partij bij betrokken moet worden (Qatar) of dat VW veel meer krijgt/koopt dan alleen Porsche AG……
Rick dos zegt
Wiedeking is juist niet het probleem. Wiedeking is niet meer dan een marionet die midden in een familievete zit.
Piëch heeft gewoon een pik van goud. Was er geen kredietcrisis geweest dan hadden we deze soap nog steeds gehad maar dan met Porsche als bovenliggende partij. De strop kwam toen ook de banken ineens hun hand op de knip deden. Wiedeking is in feite het beste wat Porsche ooit is overkomen. De kredietcrisis is eigenlijk het slechtste wat Porsche ooit is overkomen.
Maar goed, al die topmensen die nu wat roepen zijn niet meer dan puppets van de Porsche en Piëch families. Met deze uitzondering de uitspraken komen niet op conto van een van beide families.
lincoln zegt
kan Fiat dan niet gewoon beide .. Volkswagen en porsche kopen ..
ik heb namelijk vernomen dat ze wel intresse hadden !!
w0o0dy zegt
@lincoln: hebben ze net de betrouwbaarheid goed voor elkaar en dan zullen ze VW gaan toevoegen? Je kunt de ellende ook opzoeken hè? ;)
vla zegt
@ w0o0dy
…in werkelijkheid veranderd er bar weinig.
Valt dubbelzinnig op te vatten. ;)
Maar idd, dat ambieer ik ook. Wie daar iets tegen zal hebben (denk ik), is het publiek dat Porsche zich de laatste decennia aangemeten heeft.
fryslan zegt
wedelin wiedekking….=ww
BobbyD zegt
gogogomagazine.com schrijft:
20 July 2009 om 21:15
Ehm, voor alle salonsocialisten hier; Herr Hück vertegenwoordigt de werknemers en heeft in principe weinig met de bedrijfsvoering, hij wil het beste voor de werknemers en die gaan er waarschijnlijk toch op achteruit als VW Porsche overneemt. Aangezien er schaalvoordelen zullen ontstaan en saneringen waarschijnlijk niet uit zullen blijven..
En wat als Porsche niet wordt overgenomen? Een compleet faillissement?
Soms heb je alleen maar slechte opties en moet je de beste daar van kiezen.
Overigens denk ik dat het zo slecht nog niet is voor Porsche, misschien is een overname juist wel de enige mogelijkheid om bijzondere sportauto’s te blijven bouwen. Als ze zichzelf staande moeten houden, dan zijn ze misschien juist wel genoodzaakt om kleinere auto’s met kleinere motoren te gaan bouwen, alleen om winstgevend te blijven.
Rob USA zegt
Leuk voor alle germanfanboys die GM/Chrysler en later Ford disten! :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
20 miljard schuld is wel auwie!!
Zie je dat Saab het een stuk beter heeft gedaan emt slechts 600 miljoen schuld…
Maar wel bizar hoe snel dit is gebeurd.
Je zou toch denken dat er op een Porsche nog wel een beetje marge zit.
Het principe is al 60 jaar hetzelfde, dus weinig ontwikkelingskoten dacht ik zo!
;)
Gregorius zegt
Hoppa:
Porsche heeft 149 miljoen aandelen van Volkswagen in handen! Die gaan nu van de hand voor 238 euro per stuk; dat is ruim 35 miljard alleen al aan Volkswagen aandelen.
Dus ja, wat zegt die schuld van 14 miljard nou?
Wisten jullie trouwens dat Volkwagen 45 miljard ‘schuld’ heeft als je het op dezeffde manier berekent als de 14 miljard van Posche!
corvettez06 zegt
de auto zijn in europa 3x zo duur en nog schuld? goed he beter als die amerikanen hoor , toch fanboys?
corvettez06 zegt
sorry auto,s
Pieter-Jan zegt
Porsche heeft VW veel meer nodig dan VW Porsche nodig heeft. De reden waarom Porsche VW trachtte te kopen was omdat VW binnenkort niet meer beschermd zal worden tegen overnames met speciale wetten (die Europa niet toelaat). Porsche rekend voor een groot deel op VW voor onderdelen en productie capaciteit. Mocht VW in handen vallen van bijvoorbeeld een hedge fund, dan is de toekomst van Porsche onzeker.
Ik vind het niet erg. Vergelijk maar eens een nieuwe Lambo of Bentley met één van de jaren negentig, voor ze door VAG werden gekocht. Mensen zitten te zagen over “de ziel”, maar de nieuwe wagens zijn vele malen beter dan de oude. Al eens een oude Diablo van dichtbij bekeken? Zo veel verschil is er niet met een Fiero replica die iemand in zijn tuinhuis in elkaar heeft geschroefd en geplakt. VAG is het beste wat die bedrijven is overkomen sinds ze de leiding van hun oprichters hebben verloren.
corvettez06 zegt
@pieter-jan klopt ben het zeker met je eens , leiding gevende functie,s waren gewoon legalen spaarpotten waar zo de winst in werd gedeponeerd , vag is zeker een verbetering , wat betreft het punt van replica,s ja soms nog beter zelf , tis zeldzaam maar toch .
Majinstar zegt
Ik hoop echt dat Porsche omvalt.
de sjonnies zegt
Duitsers die emotioneel zijn, het moet niet gekker worden !
de sjonnies zegt
Trouwens die schuld, zit die niet in de aandelenkoers van VAG die gezakt is ?
Rick-dos zegt
Zojuist op CNBC bevestigd; Wiedeking heeft ingestemd met vertrek.
JH zegt
Jammer…Wiedeking is toch een van de beste managers die een autobedrijf gehad heeft…maar goed ze hebben de hele overname van VW een beetje onderschat
JH zegt
@corvettez06: de auto’s mogen dan 3x zo duur zijn dan in Amerika maar daarvoor is GM ook failliet gegaan…
Rick-dos zegt
@JH
Mee eens. De kredietcrisis in het algemeen komt voor veel mensen ongeukkig uit, maar in deze specifieke situatie voor Porsche al helemaal.
autoblogger zegt
UPDATE: http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/23/wiedeking-en-harter-per-direct-opgestapt-bij-porsche