En hij komt naar Europa.
Sommige autoliefhebbers vinden dat een Porsche het fijnste rijdt als automaat. Andere zijn van mening dat alleen een handbak de juiste transmissie is. Voor die laatste met getrainde rechterarm komt Porsche weer terug met een handbak met 7 versnellingen. In 2012 werd in de zevende generatie 911, de 991, ook al een handgeschakelde 7-bak gelegd. Er is nu ook wat meer informatie over de nieuwe 911.
Handgeschakelde 7-bak
De zevende versnelling is uiteraard een overdrive. Brandstofbesparend en het reduceert geluid. Niet bepaald de twee punten die als eerste bij je op zullen komen als je aan een Porsche denkt. Door te kiezen voor een handbak in plaats van een PDK bespaar je 45 kilogram op de 911. De handgeschakelde 7-bak is alleen te verkrijgen in de Carrera S en 4S. Om met de hand te kunnen roeren hoef je geen extra zak geld mee te nemen. De handbak is namelijk zonder meerprijs beschikbaar. Je krijgt er zelfs nog een extraatje bij: de handgschakelde 7-bak krijgt standaard het Sport Chrono-pakket.
Sport Chrono-pakket
Het pakket omvat een aantal leuke toevoegingen. Zo meet de 911 met handgeschakelde 7-bak de bandentemperatuur. Blauw voor weinig grip en wit voor de optimale temperatuur. Verder krijg je verschillende rijmodi en PSM Sport Mode. Mocht je het circuit op gaan komt ook de Porsche Track Precision app van toepassing. Met de stopwatch kun je meteen de rondetijden bijhouden. Van 0-100 moet de 911 kunnen redden in 4,2 seconden. Verder krijg je bij de handgeschakelde 7-bak dynamische motorsteunen.
Nog meer nieuws
Buiten de versnellingsbak wordt de 992 in 2021 nog iets luxer uitgevoerd. Het InnoDrive systeem wordt toegevoegd. Deze adaptieve cruise control gebruikt de navigatie-data. Zo kan de 911 anticiperen op wat komen gaat en weet hij wanneer hij kan accelereren. De ‘nieuwe’ 911 krijgt ook Smartlift. Op basis van GPS-gegevens doet de Porsche zijn neusje vanzelf omhoog, geen schrapende bumpers meer bij hoge verkeersdrempels dus. Smartlift kan ook geactiveerd worden met een druk op de knop. Nieuw is ook het ‘930 leder’ met ruitjespatroon, lichtgewicht en geluidswerend glas en de mogelijkheid tot 7 kleuren interieurverlichting. Porsche komt voor het exterieur ook met een nieuw kleurtje, Python Green. Goed nieuws, de 911 komt ook naar Europa. Wellicht wordt de handbak in Nederland vanwege de BPM prijziger.
Zou jij de 911 met handgeschakelde 7-bak samenstellen?
Jochempie zegt
Ik zou ‘m zeker weten samenstellen met de handbak. Via Nick Murray werd het al duidelijk dat de 992 met 7-verzets handbak echt fantastisch schakelt. Ik zou ook de reguliere Carrera halen, met amper opties. Gewoon omdat de handbak de 911 verandert van een luxe, bloedsnelle GT in een volbloed sportwagen voor de bergpassen. Al wordt het nooit een Cayman.
basteeld zegt
@Jochempie: Nick Murray. Wat een held.
langejohn zegt
@Jochempie: Meer dan een Carrera heb je echt niet meer nodig inderdaad. De 992 Carrera gaat met een ECU remap al naar 520 Pk, 630 Nm ?
Jochempie zegt
Dat is echt een absurde hoeveelheid power voor een basis-911 :O
cazzo046 zegt
Zon beetje gelijk aan een Model 3 dus.
Ot92 zegt
Alleen dan sneller ;-)
911targa zegt
Mss kan jij je reacties plaatsen bij de sectie elektronica; niet op een auto site.
ukbob zegt
@Jochempie: helemaal mee eens!
Power genoeg, en met handbak ook meer fun.
Die Nick is een ware held, goeie info, altijd een leuke insteek en niet te vol van zichzelf (integendeel).
gun ‘m nog veel meer views en subscribers.
carwax zegt
@Jochempie: voor de fun een handbak, maar ik kan je vertellen dat ik mijn 997 4S verkoop, omdat een handbak juist niks is voor de passen: je kunt niet terug naar de 1 en de 2 is te lang om snel naar boven te kunnenz ja ik rijd hard, veel te hard, maar PDK werkt echt sneller/beter voor het echte scheurwerk
Jochempie zegt
Ja als het om de maximale snelheid gaat is een PDK natuurlijk een beter idee. Maar mij gaat het om de interactie met de machine. Ik hoef niet perse de snelste te zijn. Ik zie autorijden meer als pianospelen dan als death metal drummen.
ater zegt
@Jochempie: precies zoals ik de Z4 heb uitgezocht. Zo min mogelijk opties, alleen de nodige zoals Xenon! Maar verder geen knopjes op het stuur, handbak en de handmatige stoelen voor een nog lagere zit positie.
Jochempie zegt
Uitstekende keuze. Minder afleiding van al die troep die er op kan zitten, en gewoon focussen op de rijervaring!
bpc zegt
Xenon vind ik zelf dan weer een onnodige optie, het geeft iets meer licht maar op echt donkere wegen komen standaard lichten altijd te kort wan die schijnen naar beneden toe en ik heb nog nooit het gevoel gehad bij grootlichten dat het iets meer mocht zijn (al heb ik wel liever de grootlichten apart dan die kantelende spiegels, dan is het licht voor je wagen niet weg ) persoonlijk vind ik xenon vooral optisch mooier en mooi meegenomen als het er opzit. Dan staat leer hoger op mijn verlanglijstje, of als het de daily is cruisecontrol of airco evt automatische ruitenwissers omdat je dan nooit tussen 2 standen moet kiezen(te snel of te traag) op de weekend auto zijn er weinig opties dat ik als een vereiste zie… Ik kan er zelf niet zo meteen op een opkomen…
seegie zegt
@Jochempie: Echt een top video inderdaad!
knapzuur zegt
“Zou jij de 911 met handgeschakelde 7-bak samenstellen?”
Ja zeker, om me heel even te vergapen aan het interieur me lam te schrikken van de kosten van mijn smaak en dan de configurator weer af te sluiten..
JanJansen zegt
Geluidwerend glas kan geen kwaad bij de huidige generatie. Wat heen hoop luchtgeruis en bandenlawaai in het interieur zeg. Bij 120km/uur kan je elkaar al niet meer verstaan zonder je stem te verheffen.
Dit alles was natuurlijk voor de 1,5 meter economie ;-)
SvenskaAeroplanAB zegt
@JanJansen: En voor de 100 km/u ehhhhm economie…
mashell zegt
Het is natuurlijk wel een sportwagen. Maar je opmerking is wel het perfecte excuus om ook eens een Taycan uit te proberen.
wessel04 zegt
Absoluut! Graag de echte rijders 911 (zoals bijna niemand hem besteld), een S of GTS met handbak. En liefst met een kleurtje, d.groen, d.blauw of desnoods rood o.i.d. maar geen grijs of zwart!
karhengst zegt
K.geel en k.rood lijken me anders ook wel verantwoord op dit model!
svdv zegt
Lijkt me erg tegenintuitief dat de vijfde en zevende versnellingen alle bij rechtsboven zitten, maar misschien valt dat in de praktijk wel mee
Jochempie zegt
Je kunt niet van vier naar zeven schakelen. Er zit een mechanische lockout in de bak waardoor je die vergissing niet kunt maken.
w205 zegt
Dit zou ik juist dagelijks willen. Beetje doortrekken in een ‘lagere’ versnelling en dan naar 7 om te cruisen met 100 km/u. Dus zelfs van 2 naar 7 zou direct mogelijk moeten zijn.
bpc zegt
Echt gezond voor de versnellingsbak is dat wel niet, veel versnellingsbakken doen het ook niet zonder kraakje (van 2 naar 5 of 6 dan ik hb nog nooit een manuele 7bak gereden) beter gewoon de versnellingen afgaan, ook na effe doortrekken in zn 2 of 3.
jippie zegt
Zou je denken maar de bak is zo gemaakt dat je alleen van 2 naar 3 kan en niet (onbedoeld) gelijk naar 5.
leaper035t zegt
Afhankelijk van de versie die je kiest uiteraard. Een GTS of GT3 altijd met handbak. Een carrera of turbo met automaat.
kminne zegt
Geen haar op mn hoofd.
karhengst zegt
Zoals bij de doorsnee Porsche klant
sanderp zegt
Absoluut! Jammer dat bijna niemand er hetzelfde over denkt, staan bijna geen gebruikte 991’s in Nederland met handbak
mashell zegt
Met zoveel versnellingen dirigeer je als Porsche de klant ook wel richting automaat.
nietcreatief zegt
De versnellingsbakken in de echte wereld beginnen eindelijk die van the fast and the Furious in te halen!
karaya zegt
Met een PDK ben je ten alle tijden sneller, Op straat en op het circuit.
Dit lijkt een beetje op zelfkastijding van zelfbenoemde puristen. Koop dan lekker een 3.3 Turbo. Kijken hoe goed je kan schakelen.
frederik zegt
@karaya: Nou die heeft maar vier versnellingen dus zoveel hoef je dan niet te schakelen. :)
karaya zegt
In een 930 Turbo heb je meer aan je hoofd dan alleen schakelen.
Dat is wat anders dan zo’n handtasje met een 7-bak.
bpc zegt
Neem dan gelijk iets vooroorlogs zonder syncromesh als de dan toch je schakelskills wil testen…
tvr1974 zegt
Even een vraag.. de 7 is overdrive dus de topsnelheid haal je in 6?
cazzo046 zegt
Handbak natuurlijk, PDK is for Pussies.
911targa zegt
Zou jij de 911 met handgeschakelde 7-bak samenstellen?
Nee, ik zou die met een PDK samenstellen.