We lopen de meest belangrijke Porsche GTS-modellen langs, gewoon omdat het de laatste jaren de pareltjes uit de range zijn!
Onlangs is de Porsche 911 Carrera GTS geïntroduceerd. Het is misschien wel de perfecte 911 voor iedereen. Nee, het is niet zo’n exoot als de 911 GT3 en al helemaal niet zo’n monster als de 911 Turbo. Financieel gezien kan het beter zijn om een 911 GT3 Touring te kopen en die in een garage op te sluiten. Maar als perfecte 911 voor elke dag, voor in de file en tijdens trackdays, is de auto een uitstekend aanbod.
De motor is nu goed voor 480 pk en 570 Nm. In tegenstelling tot de 911 Turbo, kun je kiezen voor een handbak én achterwielaandrijving. Als je kiest voor die handbak, is de pook 10 mm korter dan normaal, zodat je prettiger kunt schakelen. De 911 Carrera GTS is net even wat leuker dan de standaard 911’s.
Optioneel kun je kiezen voor het Lightweight-pakket, daarmee wordt jouw GTS 25 kilogram lichter dankzij dunner glas, verwijderde achterbank en koolstofvezel kuipstoelen. De GTS staat net even wat beter stil dankzij de remmen van de 911 Turbo en staat 1 centimeter lager op zijn wielen.
Maar het is zeker niet de eerste GTS. De naam GTS wordt te pas en te onpas gebruikt tegenwoordig. Porsche plakte het label zelfs op een SUV met V6… Die zullen we uiteraard even overslaan in dit overzicht van de gaafste Porsche GTS-varianten van de afgelopen jaren:
Porsche Carrera GTS
De naam GTS werd het eerst gebruikt bij de Carrera GTS in 1963. Dat was een piepkleine sportwagen. De auto komt uit de tijd dat Porsche net de F1 vaarwel had gezegd. Porsche vond het belangrijker om zich te richten op de lange-afstandsracerij. Dat sloot beter aan bij de sportwagens die ze wilden verkopen. Er zijn drie soorten versies:
Porsche ‘904’ Carrera GTS
1963
Bij Porsche kunnen ze niet tellen. De opvolger van de Porsche 718 was namelijk deze 904. Helaas vond Peugeot dat geen goed idee, waardoor de officiële naam ‘Porsche Carrera GTS’ werd. Ondanks dat we tegenwoordig graag een zescilinder zien, had de Carrera GTS een 155 pk sterke atmosferische tweeliter viercilinder boxermotor onder de kap. Deze had vier bovenliggende nokkenassen, best bijzonder voor die tijd. Qua opbouw was het ook bijzonder: een ladderchassis met een glasvezel koetswerk eraan vast gezet. De raceversies hadden 180 pk, trouwens.
‘904/6’ Carrera GTS
1966
Wederom een GTS met 2.0 motor, maar ditmaal een zescilinder boxermotor. Uiteraard is dit de motor die we ook kennen uit de eerste serie 911’s. Bijzonder was dat het complete chassis anders was. In plaats van een ladderchassis, was de zescilinder voorzien van een heus spaceframe. Het koetswerk (wederom glasvezel) kon zo dunner en lichter zijn. Er zijn in totaal zo’n 40 exemplaren gebouwd met een zescilinder. Deze leverden zo’n 200 pk. De zescilinder motoren waren minder high-tech, maar toch iets sterker dan de viercilinder.
‘904/8’ Carrera GTS
1964
Porsche was een fan van boxermotoren in deze periode. Ze worden nu natuurlijk nog steeds gebouwd door de Zuffenhausers. In dit geval gaat het wederom om een tweeliter motor, maar nu verdeeld over acht cilinders. De 904/8-versie van de Carrera GTS is alleen gebouwd voor de racerij. De blokken waren goed voor dik 240 pk, maar de betrouwbaarheid was niet al te denderend. Dus om te zorgen dat de race met de 904/8 Carrera GTS uitgereden kon worden, werd het blok terug getuned naar zo’n 220-225 pk. Er drie exemplaren van gebouwd.
Porsche 924 Carrera GTS (937)
1981
De naam GTS keerde terug op een wel heel eenvoudige Porsche, de 924. Ondanks dat de auto in zijn soort erg goed was, kreeg de 924 niet echt de erkenning die het model verdiende. De 924 was vrij eenvoudig van opzet en gunstig geprijsd. De 924 Carrera GTS is een homologatiemodel, zodat Porsche mee kon doen in de GTP-klasse tijdens de 24 uur van Le Mans. De basis is de 924 Carrera GT.
De GTS kun je herkennen aan de vaste koplampen. Daarbij heeft de Carrera GTS meer vermogen (245 pk in totaal) en minder gewicht (1.159 kg). Je kon de 924 Carrera GTS alleen kopen bij de fabriek. In totaal zijn er slechts 44 van verkocht, allemaal in Indisch Rood met zwarte Fuchs-velgen. Er is één wit exemplaar, dat is een pre-productiemodel.
924 Carrera GTS Club Sport (937)
1981
Naast de 44 stuks van de 924 Carrera GTS was er ook nog een heftigere en intensere 924 Carrera GTS Club Sport. Deze is nóg lichter en nóg sterker dan de Carrera GTS (die weer lichter en krachtiger was dan de de Carrera GT). De Club Sport weegt namelijk slechts 1.060 kilogram, terwijl het vermogen steeg naar 270 pk. Van deze Club Sport-versie werden er slechts 15 gebouwd. Wordt soms ook 924 Carrera GTR genoemd. Check hieronder de rijtest met deze rode witte raaf:
Porsche 928 GTS
1992 – 1995
Van lichtgewicht homologatie-model naar ultieme relaxte toermobiel. Net als de 924 had de 928 altijd last van het syndroom dat het géén 911 was. Tegenwoordig wordt de 928 veel beter op waarde geschat. De GTS was in dit geval de ultieme incarnatie van de 928. De 928 GTS volgde zowel de 928 S4 als de 928 GT op. De motor was nu geen vijf liter, maar 5.4 liter groot. Deze was goed voor maar liefst 350 pk en 500 Nm. Daarnaast werd de 928 GTS voorzien van grotere remmen.
Van 1992 tot 1995 werd deze topuitvoering verkocht. Je kon kiezen uit een handgeschakelde ‘dogleg’ handbak of een viertraps automaat van Mercedes. Tegenwoordig zijn deze ultieme 928’s erg geliefd en bijzonder prijzig aan het worden. Destijds waren ze bijna niet aan de straatstenen kwijt te raken. Auto’s als de BMW 850i en Mercedes-Benz SL500 waren aanzienlijk populairder. Net als de Porsche 911, uiteraard.
Porsche Cayenne GTS (957)
2008
De GTS-badge ontbrak voor lange tijd bij Porsche. Maar eindelijk, in 2008, keerde deze weer terug. Jochei, hoezee en extra veel reden voor Jolijt! Het enige nadeel: ze plakten de gave badge op een Volkswagen Touareg… Zonder gekheid, ze deden echt wel hun best bij Porsche. Rond deze periode reden crossovers nog echt als middelgrote vrachtschepen. De Cayenne deed het al aanzienlijk beter en de GTS deed er een schep bovenop.
De Cayenne Turbo (en Turbo S) waren voor mensen die alles wilden, de GTS was de versie voor de liefhebber. Je kon deze zelfs krijgen met stalen veren en een handbak! Ten opzichte van de Cayenne S (die je overigens ook handgeschakeld kon krijgen) had je 20 pk meer (405 pk totaal), het koppel van 500 Nm bleef gelijk. Let wel, uit een atmosferische V8. De versie met handbak ging in 6,1 seconden naar de 100 km/u.
Porsche 911 Carrera GTS B59 Edition (997)
2011
In 2010 keerde het GTS-label terug naar een sportauto van Porsche. De 911 Carrera GTS stond boven de Carrera S, maar duidelijk onder de GT3. In feite is de GTS een S met de goede opties alvast geselecteerd. In dit geval kreeg je 19” centerlock-wielen (‘Spyder’), een SportDesign sportstuurwiel en andere bumpers en skirts. Niet te bestellen op de Carrera S: de brede Carrera 4-body.
Standaard was de GTS voorzien van het X51-pakket, dat je ook kreeg op de Sport Classic en Spyder van deze generatie. De B59 Edition is weer een speciale versie daarvan, om de prestaties van Hurley Haywood te vieren. Hij won namelijk vijf keer de 24 uur van Daytona. Daarom werd de GTS uitgevoerd zoals de raceauto uit die tijd.
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 (982C)
2020
In de tussentijd is de GTS-badge uitgegroeid tot een vaste waarde in het Porsche-gamma. Alle moderne modellen zullen we later eens onder de loep nemen. In sommige gevallen was de GTS-behandeling iets te mild. In het geval van de 718 is dat absoluut niet het geval. Sterker nog, dit is misschien wel de ultieme sportwagen die Porsche bouwt op het moment. De 2.5 viercilinder boxermotor uit de voorgaande generatie Boxster GTS werd vervangen door een heerlijke 4.0 liter atmosferische zescilinder.
Deze was niet eens zo zeer snel (die 2.5’s zijn verdomd effectief), maar heft drie grote voordelen. De vermogens- en koppelopbouw is veel meer lineair, de respons op het gaspedaal is uit de kunst en oh ja: dat geluid! Ze klinken hemels. Daarom moet je ‘m ook als Boxster bestellen. Dan kun je er nog meer van genieten.
Meer lezen? Dit zijn alle Porsche Targa’s op een rij!
trolle zegt
De 924 GTS CS aub
vaakbenjetebang zegt
904/6 Carrera GTS, wat een snoepje is dat! On-Duits in haar elegantie. Vanuit verschillende hoeken had het zomaar een Dino 206 kunnen zijn. Mooi hoor.
Charles Taycan 4S zegt
Mooie opsomming van de GTS uitvoering bij Porsche @Willeme! Dank! Er schijnen straks ook GTS uitvoeringen van de Taycan en Taycan Sport Turismo te komen…on verra!👌
alpina007 zegt
@Charles Taycan 4S: in november wordt de taycan sport turismo geïntroduceerd als GTS 😎 daarna volgen de andere versies
Charles Taycan 4S zegt
@alpina007, klopt! Merci, i know.👍
porker zegt
@Charles Taycan 4S: lekker atmosferisch! Oh wacht. Zoooom zooom. Toch net niet helemaal hetzelfde.
Charles Taycan 4S zegt
@porker, haha! Een heel andere beleving idd, echter wel een waar ik aan kan wennen!😜👍
alpina007 zegt
@Charles Taycan 4S: ze brengen eerst de GTS uit voor de taycan sport turismo. Daarna volgen pas de andere versies. November komt die
moveyourmind zegt
Wat een plaatje die 904 op stalen velgen.
Alsof hij zo uit een stripboek van Michael Vaillaint is komen rijden.
Stefje zegt
Reed gisteren een heel stuk achter een 928 GTS. Lekker aan het blazen in de regen. Nadat. Jeremy Clarkson er zo lovend over was is dit model toch wel. gaan leven bij me.
hbk62 zegt
Toen ik ooit mijn 997 Targa wilde inruilen voor een tweedehands 991 4s stond er bij de Porschedealer ook een witte 997 GTS met weinig km’s in de showroom. Voorzien van Tequipment-turbospoiler. Na twee proefritten was t duidelijk: nooit een betere Porsche gereden dan de 997 GTS met alleen achterwielaandrijving. Heb er inmiddels ruim 80.000 km mee gereden. Fantastische wagen.
ouwedibbes83 zegt
@hbk62: liefde op t eerste gezicht dus! Is t je daily, 80K erbij zetten klinkt alsof je namelijk goed gebruikt wordt?
hbk62 zegt
@ouwedibbes83: ja, was mijn daily. Nu ook een Golf GTI mk1 waarmee ik veel rijd. Ook een bijzondere auto voor mij.
bereal zegt
Wat krijg je dan extra bij stroombak gts?