Moeha! De autofabrikant die bekend staat om zijn ‘Pietje Precies-cultuur’ moet dit keer zelf voertuigen terughalen. Er moeten 128 GT3’s en GT3 RS’en terug naar de garage vanwege problemen met de knopjes van de Traction Control en de PASM-vering.
Deze fout kan verstrekkende gevolgen hebben. Stel je maar eens voor dat je denkt de vering van je GT3 RS bij te stellen terwijl je in werkelijkheid je TC uitschakelt. We weten allemaal wel dat de GT3-modellen niet altijd even makkelijk in de hand te houden zijn.
Voor de duidelijkheid: de console die de twee functies regelt, heeft een defect. Er zijn niet fysiek knopjes op verkeerde plekken gemonteerd. Als u in bezit bent van een Porsche van het bewuste type die tussen 28 september en 9 november 2007 is gemaakt mag u binnenkort naar de garage om het euvel te laten verhelpen (bron: porsche.com).
Stuttgart. Die Porsche AG, Stuttgart, lässt weltweit bei 128 Kundenfahr-
zeugen vom Typ 911 GT3 und 911 GT3 RS die Schalterkonsole für die Taster “TC-Off“ (Traction Control) und “PASM“ (Porsche Active Suspen-
sion Management) austauschen. Davon betroffen sind Fahrzeuge, die zwischen 28. September und 9. November 2007 produziert wurden.Bei diesen Fahrzeugen können durch die fehlerhafte Schalterkonsole eventuell die Funktion Traction Control zur Regelung der Antriebskräfte an der Hinterachse oder das PASM-System, das für die sportliche Regelung der Dämpferkraft zuständig ist, ausfallen. Bisher sind jedoch keine Fälle bekannt, die zu Beanstandungen führten.
Der Werkstatt-Aufenthalt beträgt für die betroffenen Fahrzeuge rund 30 Minuten. Für die Kunden, die in Kürze informiert werden, ist diese Aktion kostenlos.
Bramzel zegt
Ouch, dat zijn nog eens foutjes. Wedden dat Clarkson hier straks de schuld op gaat schuiven? ;)
jeroen zegt
Dat is wel een heel domme fout.
@bramzel, waar moet hij de schuld op schuiven?
bartholomeo zegt
ik beklaag degene die de knopjes heeft geinstalleerd
Divad zegt
Tja, gemiddeld 48.000 € winst per verkochte Porsche….het kon niet blijven duren vooraleer er dergelijke berichten zouden opduiken.
Nullius zegt
Grappig … kunnen ook nog enkele schadeclaims van komen dunkt me :D
M Freak zegt
Nou, hoeveel Porsche dealers hebben we? Lekker lang rijden!
vla zegt
:(
Poekie Lauda zegt
Hoe kan je na een groot aantal auto’s te hebben gemaakt ineens die knopjes omdraaien, en het niet merken? :lol:
bartholomeo zegt
ploegwissels …. nieuwe man aan de band … stagiars ….
Chip zegt
Die kopjes worden ook niet getest? En dat van de vooraanstaand duits merk?
Misschien nu het geld flink begint te rollen bij Porsche zijn ze ook steeds meer aan het slacken. Zou jammer zijn.
Nick zegt
Hoe komt dit in Godsnaam door de überstrenge Porsche Qualitätssicherung heen?!?
Chip zegt
*knopjes
smoke zegt
Heren, ik heb even een zinnetje toegevoegd. Naar aanleiding van de reacties begreep ik dat het lijkt alsof een werknemer 2 knopjes heeft omgedraaid, maar het is eerder een elektronische fout in de aansturing van beide systemen.
Ik kan na nog een keer lezen wel begrijpen hoe ik jullie op ’t verkeerde been heb gezet :)
muscle carfreak zegt
Traction control aan of uit, porsche gaat zijwaarts, dus de fout is eigenlijk nog goed te begrijpen…
Twan zegt
@ Poeki Lauda
ik vind 128 auto`s nou niet echt veel…
best wel een domme fout ,maar he ,dat zijn ook mensen(lees:duitsers)
Mee zegt
@jeroen
In zijn nieuwste dvd is te zien hoe hij met de GT3 RS in de muur terecht komt ;).
Guan zegt
Weet je zeker dat dat een GT3 RS was? zo ja dan is het wel onnozel dat ook zelfs zij, als ervaren rijders met dit soort auto’s, niet door hebben dat ze de functies omgewisseld hebben…
Divad zegt
Maakt mijn inziens niet uit of fout ligt aan knopjes gewisseld of elektronische fout in sturing, feit blijft wel dat ze door de kwaliteitscontrole geraakt zijn.
Ik vind 128 stuks toch wel aanzienlijk, er rollen er van de GT3 en GT3 RS geen 60 per dag van de band hé.
jeroen zegt
ok
dekster zegt
Wat een geluk dat ik geen GT3 heb, al die knopjes die verkeerd geschakeld zijn…
Oké, ik geef toe; ik ben gewoon mezelf aan het troosten :P
theboyofrace zegt
Totaal onzin !!!! Porsche nederland is hiervan niet op de hoogte en heef dit voorgesteld aan porsche maar die kunnen dit bericht niet bevestigen en het zou gaan om een grap die porsche rijders doen laten denken dat dit bekende merk nu ook faaltje gaat krigen wat dus totale onzin is.
Namens Pon Import dit bericht is totale Onzin !!!!!!!!!!!
Divad zegt
Als je in de veronderstelling bent dat je PASM vering hebt uitgeschakeld en je hebt de tractiecontrole uitgeschakeld dan kan je weleens uit de bocht vliegen. Ik hoop dat Porsche er niet op deze manier is achter gekomen.
Als ik mijn tractie uitschakel moet ik goed wakker blijven, zeker bij regenweer.
Divad zegt
Bron Autoblog: http://www.porsche.com/germany/aboutporsche/pressreleases/?pool=germany&id=2007-12-04-02
SP33S zegt
daarom doet dat ding zo vreemd, ik snapte er al geen reet van. Elke keer als ik aan die knopjes zat vloog dat ding de bocht uit :-(
Rob USA zegt
Porsche gaat Chinezen kopieren!! hahaha :)
TT man zegt
Kunnen dit soort mensen als theboyofrace gebanned worden (ip-ban) want om nu met grote stelligheid dit soort onzin te verkondigen, is echt niet meer van deze tijd. Blijkbaar leeft ie nog in 20e eeuw, waarin dit soort dingen niet even snel geverifieerd kunnne worden. Mischien kan ie dan ook gelijk een claim krijgen vanwege misbruik maken van het namens Pon Import spreken.
Er is gewoon een persbericht van, en idd, knullige fout en ik was al zo blij dat ik geen Porsche reed :-)
w0o0dy zegt
@Sir Smokalot: Austauschen is verwisselen, maar ook vervangen! Als ik de duitse tekst lees lijkt het erop alsof er switches zijn gebruikt die mogelijk uitvallen. Dus niet verwisseld, maar omgewisseld.
Divad zegt
Ik annuleer mijn bestelling bij Porsche en ga voor de Nissan GT-R.
Bramzel zegt
@ theboyofrace: Namens Pon moest ik even zeggen dat Pon nooit zoveel uitroepstekens gebruikt :P
Divad zegt
Dit is de eerste keer dat ik comments plaats op autoblog…..maar heb al heel goed gelachen…..bedankt theboyofrace ;-)
Steven zegt
het schijnt dat ze bier mogen drinken tijdens de lunch ;) had dat in npc magazine gelezen.
and btw jeremy reed een rode gt3 geen rs.
ZwerverRoodbaard zegt
Nou dat is idd geen klein foutje :S Rij je net met je nieuwe GT3 op een nat wegdek :(
bob zegt
Tja .. wat moet je hier nou op zeggen. Alles wat met de hand wordt gebouwd heeft uiteindelijk een foutje. Het kan zijn dat de man die je onderstel heeft ingebouwd net een wilde nacht met zijn vriendin heeft gehad en niet heeft geslapen bijvoorbeeld.
w0o0dy zegt
Fijn dat iedereen de moeite neemt om te lezen wat ik geschreven heb…. heb ik het tenminste niet voor de kat z’n *** geschreven. Nogmaals het gaat niet om verwisseld maar ze moeten worden vervangen omdat ze uit kunnen vallen. Weliswaar tamelijk knullig, maar wel anders dan verkeerd gemonteerd.
CSL zegt
Domme fout, maar ja kan gebeuren, we zijn tenslotte allemaal mensen en mensen maken ja wel hoor fouten…
CasperH zegt
Zo lang er mensen in het proces betrokken zijn worden er fouten gemaakt. Ik dacht alleen dat Porsche alleen maar tot in de puntjes geperfectioneerde Droïden in dienst had…
Turbopaultje zegt
Dat er fouten optreden in een hoogcomplexe moderne auto is geen wonder, ook niet bij een nieuwe Porsche.
Het gaat er echter vooral om hoe deze voor de klanten worden opgelost……
Jan zegt
waarschijnlijk een Toyota fanboy of zo die als interimmer bij Porsche begint en dit merk der merken zo iets aandoet!
SugarFree zegt
“vanwege problemen met de knopjes” en
“Voor de duidelijkheid: de console die de twee functies regelt, heeft een defect”
Namens onze klanten moet ik even mededelen dat zij er nu helemaal niks meer van snappen.
Namens onze klanten, via Autoblog, namens Porsche, namens Bush cs. (Balkenende moest er ook hartelijk om lachen),
Sugar Free
fred zegt
ik ben blij dat the knight rider niet met die porsche reed, hij weet toch al niet welke knopje hij moest indrukken…
Porsche Fan zegt
Het gaat geen eens om alle GT3/GT3RS ‘s
128 valt dus nog redelijk mee!
Job zegt
Ik vind deze zo cool/mooi/bruut/vet
TDI zegt
@ w0o0dy: Toch nog één iemand die het begrepen heeft ;-)
Wim Versteeg zegt
Wel eens aan de toeleverancier gedacht die in gebreke is gebleven???
Electronica kan ook op een later tijdstip kuren vertonen, en bij Porsche wordt iedere auto 250 km getest voordat de auto naar de koper gaat en deze testrijders zijn geen kleine mannetjes maar zitten boordevol know how voordat ze ook maar kunnen denken aan het mooie leven als testrijder.