Volgens Polestar is Porsche de grootste concurrent voor Polestar.
Kijk, er zit een verschil tussen wat je echt wil, wat je kan en tenslotte hoe de mensen om je heen het zien. Een goed voorbeeld is de Suzuki Kizashi. Volgens Suzuki was dat een auto die de Audi A4 met gemak aan kon. Volgens de autojournalisten was de auto niet eens verkeerd en volgens het publiek (dat uiteindelijk ‘m moet kopen) kwam het niet eens in de buurt.
Daar moesten we even aan denken bij de jongste uitspraak van Polestar. Polestar is het EV-merk van Volvo dat ernstig en krampachtig jong en dynamisch probeert over te komen met volwassen mannen met sneakers en skinny jeans. Hip willen zijn is nog niet hip zijn, vraag maar aan iedereen met een Renault Modus.
Sportschoenen
Maar hey, je moet toch ergens op mikken, nietwaar? Polestar zegt doodleuk dat Porsche nu hun voornaamste concurrent. Jazeker, het merk met een elektrische Volvo-sedan zegt de vloer aan te willen vegen met Porsche. Dat heeft Polestar CEO en fervent sportschoendrager Thomas Ingenlath (kom op, die gast is 57) verteld aan het gevestigde Auto, Motor und Sport.
Volgens Ingenlath moet Polestar zich nog wat meer losweken van Volvo. Daar heeft hij een punt, want de enige twee Polestars zijn Volvo’s. De Polestar 1 is stiekem een Volvo Concept Coupé en de Polestar 2 begon zijn carrière als Volvo 40.2 Concept. Ingenlath veegt eerst even de vloer aan met Tesla:
Ten eerste, als CEO kun je heel veel leren van Elon Musk en hoe hij zich profileert, zowel positief als negatief. Ik denk dat ons design beter is dan dat van Tesla. Polestar heeft meer karakter dan Tesla. Daarbij is onze infotainment beter dan dat van Tesla, prettiger te bedienen. Daarnaast zijn we beter in het produceren van automobielen van zeer hoge kwaliteit.
Thomas Ingenlath, is meer onder de indruk van Musk dan van Tesla.
Porsche grootste concurrent Polestar
Kijk, dat zijn boude woorden van een merk dat auto’s produceert in China. Voor Ingenlath is dat slechts tijdelijk. De auto’s komen nu per spoor (kedeng kedeng) vanuit China naar Europa toe. Dat zal niet altijd het geval zijn. Als de verkopen toenemen, zullen de Polestars ook in Europa gebouwd gaan worden.
Qua concurrentie binnen vijf jaar heeft Polestar zijn zinnen dus gezet op een van de meest prestigieuze massamerken. Volgens Ingenlath is Porsche namelijk de lijnrechte concurrent van Polestar. De Polestar CEO vindt dat beide merken in een strijd zijn verwikkeld om de beste sportief rijdende elektrische auto’s.
cobana zegt
Leuke grap van de Chinezen.
elemento zegt
Volgens Mazda is mercedes grootste concurrent …. volgens suzuki is bmw grootste concurrent.. dit is toch niet geloofwaardig. Als iemand iets zegt nemen we klakeloos over. We moeten een keer goed onderbouwd spec etc hebben en dan gaan schreeuwen
Redrum zegt
Ik denk dat @charles zeer hard heeft getwijfeld tussen een Taycan of 3 Polestars 😂
Voor de rest staat het natuurlijk vrij om een mening te hebben maar ik wist niet dat die chinezen zo’n goed gevoel voor humor hadden 😂
Ik neem alvast de popcorn!
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Charles Taycan 4S zegt
@Redrum, hahahahahaha! 😜👍
mpgc zegt
Mmm, grote woorden. Ben benieuwd of ze dat de komende jaren gaan waarmaken. Want voorlopig lijkt het er nog niet erg op 😀
Charles Taycan 4S zegt
Ik ga morgen gelijk mn Taycan inruilen voor n Poolster…. o wacht, Polestar wordt nog steeds niet geleverd in Frankrijk vanwege een dispuut met Citroën over het Logo….!
Wat een onzinverhaal dit, net als die veel te dure Polestar 1 voor €200.000,- met een 2.0 liter 4- pitter…. ook zo een veel te duur kansloos project! Polestar 2 is een leuke en aparte Volvo met een ander marketingverhaal eromheen, meer niet. Thats it!😉👍
elemento zegt
@Charles Taycan 4S: erger nog alle volledige elektrische volvo worden zonder leer geleverd
Charles Taycan 4S zegt
@elemento, ja! En begrensd op 180 kmu!😜
dalmore zegt
Design mooier? Zo’n polestar lijkt wel een reïncarnatie van de Prius, maar dan iets frisser
faalhaas zegt
@dalmore: Premium spruitjeslucht
rutgerg zegt
Ze kunnen wel eens gelijk hebben. Volgens onbevestigde bronnen is Charles gespot bij een Franse Polestar dealer…
Charles Taycan 4S zegt
@rutgerg, haha! Die Polestar dealers bestaan niet in Frankrijk, zelfs niet online te koop! Zie mijn vorige reactie…😜
Charles Taycan 4S zegt
Je willen vergelijken met het beste wat er op dit moment op EV gebied allround te koop is, getuigd wel van lef en bluf echter zal de beste man dan wel in Kaatsheuvel wonen in het Sprookjesbos…😜
bmwadept zegt
Vergelijking met Porsche is inderdaad overtrokken. Maar vergeet een ding niet. Polestar heeft heel veel azen in haar mouw. Toegang tot grootste automarkt van de wereld, Als Chinese automerk hebben zij ook toegang tot chips en grondstoffen voor accu’s + staatsteun. Europa heeft geen grondstoffen van accu’s, geen eigen chipindustrie en bedrijven mogen van de EU geen staatsteun ontvangen en EU voert ook geen protectionisme.
Polestar vormt misschien (nog) geen concurrentie voor porsche. Maar wel voor BMW en Mercedes. Kijk maar naar Lexus.
sportabgasanlage zegt
@bmwadept Europa geen eigen chipindustrie? Ooit van NXP gehoord? Of ASML?
Schnor zegt
@sportabgasanlage: ASML levert geen chips…. 😉
NXP is vrij klein.
sportabgasanlage zegt
Nee, maar voor een industrie heb je leveranciers nodig, en ASML is (een van) de grootste
Sanitarium zegt
@sportabgasanlage Sinds wanneer maakt ASML chips?
sportabgasanlage zegt
Belangrijkste leverancier voor chipindustrie
Sanitarium zegt
@sportabgasanlage Dat is zeker waar. Wat die EUVs kunnen is wel richting het werk van onze lieve heer .
bmwadept zegt
Ja, en jij vergeet ook STMicroelectronics. Maar grootste gedeelte van. Productie van chips vindt plaats in Azië. Voornamelijk China en Taiwan.
flutterby zegt
@bmwadept: Volvo heeft ook jaren lang geprobeerd te concurreren met BMW en Mercedes. Ik verwacht niet dat ze samen met de Chinezen kopieermachine met een ander merk opeens wel iets van kunnen maken.
Overigens niets ten nadelen van Polestar want vind het wel degelijk een prima auto, maar niets bijzonders.
bmwadept zegt
In Europa zal Polestar misschien weinig gevaar vormen voor de Duitse merken. Maar in andere continenten zal Polestar wel degelijk een groot concurrent worden.
Kijk maar naar Lexus. Nauwelijks een concurrent in Europa voor de Duitse merken. Maar in bijv. VS is het wel degelijk een concurrent.
Polestar zal de Chinese afzetmarkt gebruiken om vol te concurreren met de Duitsers. Daarbij worden zij geholpen door Chinese overheid. Al was het maar met miljarden heimelijke subsidies.
Sanitarium zegt
Tsja. Zo denkt Feyenoord ook nog steeds dat Ajax hun grootste concurrent is.
Laten we het maar positief houden, met groot denken is in principe niks mis 😉
henk zegt
zou er wel 1 willen kopen maar alleen online en je inruilauto kan je aanbieden bij een opkoper, en die is niet gul,
zat zelfs nog 5000 euro onder de handelsprijs van anwb website.
flutterby zegt
@henk wouterse: wedden dat de opkoop service van ANWB ook niet die handelprijs bood?
henk zegt
misschien niet maar de normale dealer zit daar 2000 boven dus 7000 euro verschil met de polestar opkoper
mercedes cla 200 van 2 jaar oud
sportabgasanlage zegt
Ik vind de Polestar 2 best een leuke EV, maar als ik ’t geld had, werd ’t zonder twijfel een Taycan. Als ’t echt moest dan hé…
Charles Taycan 4S zegt
@sportabgasanlage, precies!👍
sportabgasanlage zegt
@charles toch hou ik ’t lekker bij de 6-cilinder boxer
Charles Taycan 4S zegt
Ook lekker idd!👍😉