De combinatie Porsche & diesel is niet vreemd meer. De Cayenne kan met een zelfontbrander worden uitgerust, en in de Panamera ligt ook al ruim twee jaar een dieselblok. Maar het werd tijd voor een motor met iets meer oempf.
Het klinkt als een #firstworldproblem, maar meer vermogen is geen overbodige luxe. De Panamera diesel leverde voorheen 250 pk, en bleef daarmee ietwat achter bij de rest van de Volkswagen Group die beduidend meer vermogen uit een 3.0 V6 wisten te halen. Daarom heeft hij nu een vernieuwde zescilinder met interne wijzigingen gekregen, en deze 3.0 V6 levert 300 pk en een koppel van 650 Nm. 50 pk en 100 Nm winst, vooral te danken aan de nieuwe watergekoelde turbo die 3,0 in plaats van 2,5 bar aan druk levert.
Hierdoor stijgt de topsnelheid van 244 naar 259 km/u en zakt de sprinttijd naar de honderd van 6,8 naar 6 seconden. De vermogensstijging gaf Porsche de mogelijkheid om de overbrengingsverhouding van de achttraps Tiptronic S-transmissie aan te passen, waardoor deze nu in de eerste tot vierde versnelling een kortere ratio heeft. Ook werden de verhoudingen van de achteras aangepast om met minder toeren hogere snelheden te kunnen draaien. Het verbruik komt in de NEDC – mede hierdoor – uit op 6.4 liter per 100 km, 0,1 liter minder dan voorheen.
Nog wat trivia tot slot: Porsche heeft inmiddels zo’n 8.500 Panamera’s met een zelfontsteker verkocht, waarmee de auto 15% van het totale Panamera-wagenpark inneemt.
De nieuwe diesel wordt op de IAA gepresenteerd, en de Nederlandse prijs hebben we inmiddels al te pakken. De instap-diesel heeft een vanafprijs van €104.300.
smartass zegt
Een Panamera en diesel zijn beide Porsche onwaardig.
Die 300PK valt trouwens ook vies tegen, dan doen ze dat in München een stuk beter.
lemans96 zegt
@smartass: Wel ‘ns met een Panamera gereden? Dan praat je wel anders. Daarbij komt het feit dat, dankzij de Panamera en de Cayenne, Porsche nog zo mooi in de zwarte cijfers staat. Niet voor niets komt ook Porsche met een kleinere versie van de Cayenne…
Ik zie ook het liefst enkel hardcore sportwagens maar daarmee gaan autobouwers tegenwoordig richting de financiëele afgrond.
kaasboerin zegt
@lemans96: Ik weet het al; @smartass en JRK hebben allebei een smart gekregen van MB met als voorwaarde elkander merk af te kraken op AB.
smartass zegt
@kaasboerin:
De waarheid ligt wat mij betreft iets genuanceerder, als ik het geld zou hebben voor een Boxster of een Cayman dan zou ik die zeker kopen.
Hoe @JRK68 daarover denkt zou ik dan weer niet weten.
smartass zegt
@lemans96:
Ik zie ook het liefst enkel hardcore sportwagens maar daarmee gaan autobouwers tegenwoordig richting de financiële afgrond.
Ferrari bewijst al jaren je ongelijk en bij Lamborghini schrijven ze ook gewoon met een zwarte pen.
berlinetta zegt
@smartass: Ferrari doet het idd heel goed, Lambo had niet eens meer bestaan zonder Audi.
lemans96 zegt
@smartass: Ferrari houd enkel het hoofd boven water omdat ze de steun hebben van grote broer fiat en zo veel overhouden aan hun F1 sponsorcontracten. Het feit dat ze minder auto’s gaan produceren omdat dan de exclusiviteit op peil zou blijven, is gewoon een excuus om de productie te verlagen.
De afgelopen eerste vier maanden van het jaar, heeft Land Rover 19.157 Evoque’s verkocht over heel Europa. Dat zijn veel Evoque’s en meer dan de totale verkopen van Aston Martin, Bentley, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Lotus en Maseratie, plus alle varianten van de Audi R8, BMW Z4, Jaguar F-type, Mazda MX-5, Mercedes SLS, Nissan GT-R en 370Z, Porsche 911, Porsche Cayman, Porsche Boxster, Subaru Impreza, Subaru BRZ en Toyota GT86 g-e-c-o-m-b-i-n-e-e-r-d hebben verkocht over diezelfde vier maanden….
Bron: Automotive News Europe en EVO Magazine
w0o0dy zegt
@lemans96: sorry maar dat betoog raakt kant nog wal… Ferrari verkoopt zo’n miljard aan merchandising meuk met waarschijnlijk meer dan 30% winst.. Daarnaast verdienen ze op iedere auto enkele tienduizenden euro’s. Dus nee ook zonder Fiat en zelfs zonder F1 zou Ferrari het hoofd wel boven water houden. Ook niet gek gezien het feit dat vrijwel ieder model de hemel in geprezen wordt door iedereen die er daadwerkelijk in heeft gereden. Waanzinnig goede producten (of het je smaak is of niet) daardoor verdient Ferrari veel geld. Porsche ondertussen verdient veel geld met veel auto’s en weliswaar ook goede producten maar vooral deze lelijke “limo” en dat lelijke SUV ding. Echte sportwagens zijn allang niet meer core-business voor Porsche…. Tragisch maar genoeg mensen die die graag met zo’n lelijk hok rijden als er maar Porsche op staat.
lemans96 zegt
@w0o0dy: “sorry maar dat betoog raakt kant nog wal…”
Ik was even de merchandisefabriek van Ferrari er bij vergeten te noemen maar verders zijn dit niet mijn ideetjes maar de droge bevindingen van autobranche economen. Je mag dan veel geld verdienen op de verkoop van een auto, zolang je er niet genoeg verkoopt om de ontwerp en productiekosten ervan te kunnen betalen, ben je dus bezig om per saldo geld op je geproduceerde auto’s toe te leggen en dat is niet de manier om een merk langdurig voort te laten bestaan…
w0o0dy zegt
@lemans96: Ben zelf HBO opgeleid in economie. Whoever wrote that is an idiot, trust me.
lemans96 zegt
@w0o0dy: Don’t mind if I don’t, do you ? ;-)
Gespecialiseerde automotive economen en automotive commerce specialists tegenover een hbo’rtje economie, eeh, ’s kijken wie ik serieus zal nemen….
w0o0dy zegt
@lemans96: namen….? Ik heb de cijfers van Ferrari gezien … Alleen de merchandising is al goed voor meer dan 50miljoen per kwartaal… Verder moet je alle r&d die voor derden wordt gedaan meerekenen EN heeft Ferrari partners die r&d doen o.a. voor Ferrari maar tegen vriendenprijsjes…. Ferrari maakt omgerekend 44mille winst per verkochte auto… En ja 200 miljoen komt van de F1 vandaan….
3246cm252kw zegt
@lemans96: ja en ik vind de vergelijkbare Duitse concurrentie echt lekkerder rijden. Het is een hele dikke bak maar die automaatbak vind ik niet echt goed en hij is ook minder geveerd dan een E, 5 of A6…
melkkoe zegt
@smartass: wat dacht je van de 4.2tdi of 6.0tdi. Daar hebben ze in Munchen geen antwoord (meer) op.
smartass zegt
@melkkoe:
Maar die zijn niet leverbaar in de Panamera en dat vind ik dan weer vreemd.
Niet dat ik er rouwig om ben hoor, voor mij is de Panamera de lelijkste auto sinds de Multipla.
lemans96 zegt
@melkkoe: Dat is voor Porsche ook irrelevant. Zij vinden dat ze één diesel in hun programma nodig hebben en zijn niet van plan om zich beroemd te maken met diesels. Dat Audi dat wel doet lijkt me duidelijk. Vandaar hun veel grotere en krachtigere dieselvarianten. Het lijkt me dat als Porsche het persé zou willen, ook zij krachtige diesels zouden kunnen maken maar dat is simpelweg niet hun doelgroep.
berlinetta zegt
@melkkoe: Ik geloof niet dat de Q7 V12 tdi sneller is dan een X5 M50d.
saxoke zegt
@berlinetta: volgens mij wel… maar dr zit dan ook n klein vermogens verschilletje in…. die V12 is echt rap!!!
super zegt
@smartass:
zorg eerst maar eens dat je zelf “porsche waardig” wordt!
smartass zegt
@super:
Ooit, ooit hoop ik dat te zijn.
Als het zover is koop ik wel een Cayman of een Boxster. Die zijn tenminste “Porsche waardig”.
fant zegt
@smartass: iedereen kan Porsche rijden :p als je genoegen neemt met een 925 xD
fant zegt
@smartass: 924 dus. Telefoontypen is niet mijn specialiteit.
smartass zegt
@fant:
De 924 is dan weer eigenlijk een afgekeurde Audi coupé. De 944 heeft dan tenminste nog een Porsche motor.
ej20g zegt
@smartass: de vader van mijn beste vriend rijdt Cayenne (eerste serie) en ik kan je zeggen, het weggedrag is Porsche-waardig! De auto helt nouwelijks over, het geluid is prachtig, de remmen machtig sterk en het interieur kwalitatief erg goed. Wat is er dan zo Porsche-onwaardig aan de Cayenne en Panamera?
EB zegt
313 en 381 pk bij bmw. En dann rijd je teminste niet voorschut.
sajmun zegt
@EB: idd, want 300PK is toch zo weinig…
O.T. ik hoop dat het geluid er wat op vooruit is gegaan, want het klonk wel beetje sneu. 300PK is zeker niet kinderachtig, maar het zou wel dikker mogen klinken dan voorheen.
melkkoe zegt
Waarom niet de 4.2tdi? Dit is gewoon schandalig voor deze auto
Onehp zegt
@melkkoe: omdat een M550d veel minder verkoopt dan een 520/530d, en dat Porsche waarschijnlijk tot de conclusie is gekomen dat dat aantal nog veel lager zou zijn bij een Panamera diesel V8* en dus niet de moeite is. In de plaats daarvan hebben ze de hybride versie…
JamesBond007 zegt
@sajmun: was het niet zo dat merken een soort algemeen “verbruikscijfer” moet hebben als merk. Net als Aston Martin dat geen klein model had om dit te compenseren, vandaar de Cygnet ???
Dat verklaart anders wel de zuinige modellen van Porsche met deze diesel en hybride varianten. Doen ze dit met de 991 of Cayman, dan was dat zelfmoord. Zie ze al rijden, de Porsche 911 diesel. 3
200 pk dieselmotor en hybride aandrijving, heel zuinig!… Precies wat je wilt met een sport auto..
Liever dat in een panamera of cayenne..
sajmun zegt
@JamesBond007: Ik denk zeker dat dat mee speelt ja, de cijfers zijn gunstig wat betreft uitstoot, en idd een fabrikant moet een bepaald gemiddelde halen binnen enkele jaren. En ja, een elektrische 911 of dieselende cayman is gedoemd te mislukken, maar in een autobahn cruiser als de panamera past wat mij betreft prima een krachtige (ik vind 300pk best krachtig) diesel!
Hubert zegt
@EB:
Dat is het voordeel van Porsche rijden.
Dan zit je boven dat hijgende gepeupel in die BMW’tjes.
smartass zegt
@Hubert:
Het nadeel is dan weer dat je die hijgende BMW’s niet uit je spiegel gereden krijgt.
beerton zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Hubert zegt
@smartass:
Die laat ik gewoon voor gaan.
Heb geen zin in stoplichtsprintjes.
cayenneturbo zegt
@smartass: Behalve dan dat de (meeste) BMW’s op 250 blijven steken en de Porsche dus rapper kan.
Zelf ben ik wel een fan van de Panamera en de Cayenne. Wat maakt het uit dat Porsche SUV’s en grote sedans maakt? Ze blijven de sportwagens toch gewoon verder bouwen en verbeteren. Dus leg mij eens uit wat je er juist tegen hebt tegen (dieselende) Cayennes en Panamera’s ;)
fejjie zegt
@EB: Mensen die een Porsche diesel kopen zijn niet op zoek naar prestaties, eerder naar een wagen met status. 300pk is dan ruim voldoende.
EB zegt
@fejjie: weet ik ook wel maar een m550d touring is toch veel mooier. Maar als t om status gaat kies ik ook de porsche. Want anders rijd je ‘maar! N 5 serie
fejjie zegt
@EB: mooi is een kwestie van persoonlijke smaak. En ik denk dat de gemiddelde 50 jarige porsche hoger aanschrijft dan bmw als het op status aankomt.
smartass zegt
@fejjie:
Als je 50+ bent en je bent van mening dat je status moet kopen dan is dat best sneu.
Status heb je of dat heb je niet, dat is niet te koop.
fejjie zegt
@smartass: Ben ik volledig met je eens, helaas denken veel mensen daar nog steeds anders over. Het is een beetje zoals het gemiddeld petje dat abosluut met een bmw of mercedes wil rijden omdat hij denkt dat dat wat voorstelt, maar dan op een wat hoger niveau.
Orichy zegt
@fejjie: “Premium” en “Status” zijn begrippen, die niets zeggen over de auto waarmee je rijdt, het is allemaal marketing geklets.
Een mooie tweedehands Skoda Superb is net zoveel premium, ten opzichten van een lelijke derdehands Golf Variant en heeft dan ook de bij behorende status. Het is maar net wat voor gevoel je er zelf aan wil verbinden.
Svda zegt
@EB: Nee maar wel in een Bmw? Denk dat de Panamera beter verkoopt dan dat je denkt en pk’s zeggen niet alles anders had ze wel meer uit kunnen halen.
Kan je net zo goed zeggen Ja bij Audi 500 pk uit een diesel ;)
jack_abarth zegt
Autoblog, houd eens met *elk willekeurig woord*junk en “oempf” op.
Het ziet er niet uit, en is na 10x ook zeker niet grappig meer…
OT:
Ik vind het vrij vreemd dat ze, ondanks meer vermogen, de bakratio moeten verkorten om de sprinttijd te kunnen verlagen. Je zou verwachten dat dit niet nodig hoeft te zijn.
lemans96 zegt
@jack_abarth: Dit is misschien meer een site voor jouw? : https://onzetaal.nl/
smartass zegt
@lemans96:
Ga je mensen nu verwijzen naar je eigen site?
smartass zegt
@smartass:
Wat een faal, ik las onzintaal.nl.
rovalo zegt
@lemans96: “Jouw”?
Zelf nooit op die site geweest zeker?
lemans96 zegt
@rovalo: Hap ! XD
bempi zegt
En komt er binnenkort ook nog een hybride versie uit ?
clr700gt zegt
@bempi: is r al, de panamera S E-hybride, staat zelfs een hele filmpje van bij video
ej20g zegt
@clr700gt: er zijn zelfs 2 Panamera Hybrids. De S Hybrid is wel de snelste van de twee.
gash zegt
Hoe lang moeten nog wachten op de 911 V6 -TDI?
Onehp zegt
Panamera is gewoon een goede reisauto, en op de autobahn ben je lekker snelst op langere tripjes want hij moet niet ieder uur gaan tanken zoals de benzineversies. En zelfs Chris Harris geeft toe dat de vorige versie een fijne automobiel is, nee geen sportauto pur sang maar wel dagdagelijks auto, en deze update maakt het enkel fijner. Ik mis wel een bronvermelding, ik hoop dat het een watergekoelde intercooler is ipv een turbo, dat is goed voor een betere gasrespons!
Hubert zegt
@Onehp:
Watergekoelde intercooler i.p.v. een turbo???
Je hebt een turbe en een turbe met intercooler.
Maar alleen een intercooler???
Lijkt me vrij nutteloos.
Hubert zegt
@Hubert:
Turbe = turbo (ben wel consequent, zie ik)
fortuna zegt
@Hubert: watergekoelde intercoolers zijn er ook, tijd om je bij te scholen!
Hubert zegt
@fortuna:
LEZEN!
Hij heeft het over een watergekoelde intercooler i.p.v. een turbo.
Maar dat zijn verschillende onderdelen. En een trube kan zonder intercooler, maar een intercooler is zinloos zonder turbo.
E34M5Touring zegt
@fortuna: Dat weet ie vast. Maar een intercooler doet nou eenmaal vrij weinig zonder turbo. En als je de reactie van Ohnep leest zie je staan, intercooler IPV turbo.
Onehp zegt
@Hubert: ipv een – watergekoelde – turbo hé. Turbo is gewoonlijk oliegekoeld, een watergekoelde turbo geeft weinig winst tenzij op bootmotoren…
fortuna zegt
@Onehp: zo had ik het ook verstaan. Alleen heeft het wel nut om waterkoeling toe te passen op een turbo, het koelwater heeft een grotere koelcapaciteit dan olie en de olie wordt zo thermisch minder belast. Watergekoelde turbo’s worden dan ook meer en meer toegepast.
Onehp zegt
@fortuna: hmm. Ja. Nee. Hangt vooral af van de dimensionering van het koelsysteem, olie of water. Meeste diesels hebben enkel oliekoeling op de turbo, waterkoeling is vooral positief voor een hot shutdown waar water makkelijker vrij circuleert, vooral positief voor en dus veelvoorkomend bij benzine turbos die geen koelend luchtovershot hebben en doorgaans hogere temperaturen hebben, al zal een diesel ook warm worden als je echt langdurig volgas geeft… Als je van de autobahn recht het tankstation inrijdt, even motor laten nadraaien dan.
Wat het ook is, ik zie graag wat meer details van deze installatie…
RuVi zegt
Goede update, enkele keren gereden met de “oude” diesel en daar had je al niet het gevoel dat je iets tekort kwam.
bmw1 zegt
Dat is gewoon zielig
AMGS zegt
0-100 : 6 sec
Topsnelheid : 259 km/h
zijn gwn top prestaties voor een diesel
azuli zegt
Voor heel veel mensen blijft/is het een jongens droom om ooit Porsche te rijden. Dat je nu ook kan dieselen in een Porsche maakt voor vele de droom realiteit.
Maserati heeft dat goed begrepen met zijn Ghibli.
azenomei zegt
Ik vind dit gewoon sneu.