Crisissfeer all around! Ja, zelfs voor Porsche. Zeggen ‘ze’. Het bedrijf dat nog steeds dikke dubbele groeicijfers draait gaat volgens de geruchten vanaf januari in Zuffenhausen in het weekend het licht uit doen.
In Zuffenhausen worden de 911 en de tweezitters (Boxster, Cayman) gemaakt. Eind deze maand verwachten de de introductie van de nieuwe Cayman in Los Angeles, en in maart 2013 die van de 911 GT3 (Genève). De bulk van de productie (Cayenne, Panamera, en later de Macan) vindt een stukje oostelijker, in Leipzig, plaats. Voor de eerste categorie worden zwaardere tijden verwacht, terwijl de grote wagens (vooral buiten Europa) lekker door blijven lopen.
Wanneer je naar de verkoopcijfers kijkt, lijkt er nog niet veel aan de hand. Afgelopen oktober werd er maar liefst 24,1 % meer verkocht dan dezelfde maand een jaar eerder, in totaal staat de teller na tien maanden op 116.050 geleverde auto’s (+15,6%).
Toch zijn de vooruitzichten voor Europa niet zonnig: in oktober noteerde Europa als enige gebied een verkoopdaling (-4,5%) en we weten allemaal dat de Europese markt er niet veel beter op wordt. Daarom maakte Porsche eerder bekend te gaan snijden in R&D, en lijkt (een deel van) de prodcutie nu ook te worden teruggeschroefd. Dit is overigens niet bevestigd, maar afkomstig van Automotive News, dat zich baseert op interne bronnen.
Met welke fabrikant gaat het dan wél goed? Nou, met Ferrari bijvoorbeeld, dat is toch een vrij crisisbestendig bedrijf, wat natuurlijk veel te maken heeft met de veel lagere productiecijfers.
pier zegt
Crisis, ik vind het wel verfrissend..
911GT2 zegt
-=edit: da’s waar=-
lamborgfan zegt
@911GT2: ga jij lkker achterin zitten dan? Houd je geen 5 minuten vol..
Jochempie zegt
@lamborgfan: Nou de helft van alle autoblog-bezoekers wel hoor, die zijn niet ouder dan 10.
breakingpoint zegt
@Jochempie: bewijs jij toch maar mooi weer met je roep om plusjes!
Jochempie zegt
@breakingpoint: Hate the game!
Hubert zegt
@breakingpoint:
En het werkt!
Hij krijgt er eentje van mij.
En jij lekker niet!
zion88 zegt
@Hubert: haha kleuter… ;)
911GT2 zegt
@lamborgfan: 2+2 wil niet zeggen dat er een volwassen persoon in past. Maar een kinderzitje past er pima. dat gaat in een echte tweezitter niet lukken.
gertjan2012 zegt
Naar verluidt gaat een gedeelte van het personeel dat in het weekend werkte verhuizen naar de lampenafdeling van porsche….
kaasboerin zegt
Lol, lekker bezig man..
De levertijden waren al 4/5 maanden + voor de o.a. de 911 en de Boxster..
motoragent zegt
@kaasboerin: De levertijd mag natuurlijk niet te kort worden, dat is heel erg on-premium…
kaasboerin zegt
@motoragent: Ga een leven zoeken dude, met je premium obsessie..
Zit in bijna elk topic de confrontatie te zoeken met me.
motoragent zegt
@kaasboerin: Ik vond het wel een goede voorzet voor een grapje over dat premium-geneuzel altijd, was niet richting jou of confronterend bedoeld ;)
kaasboerin zegt
@motoragent: Tsja, niet verder kijken dan je neus lang is..
Teveel kleuters hier die het ook nooit vanuit een onderneming haar oogpunt zullen bekijken.
Zegt ook meer dan genoeg, dat zullen zelf dan ook uiteraard nevernooit ondernemers worden.
Dankzij dit soort “mensen” bestaat er dan ook bijna geen vrije markt meer.
Mensen worden beschermd worden tegen henzelf, op het gebied van financiën.
De schuld wordt altijd bij de onderneming gelegd.
Ik noem het populisme.
motoragent zegt
@kaasboerin: Het zou me niet verbazen als Porsche nadat de klant een leuk bedragje heeft betaald de wachtlijst wel een stukje korter weet te maken, wachtlijsten bij dit soort auto’s (toch grotendeels lopende-band werk) worden gewoon kunstmatig hoog gehouden. Porsche kan beter iets achter lopen met de productie dan dat ze op een moment moeten wachten op orders voordat ze weer wat kunnen produceren. De klanten kopen toch wel een porsche als ze er een willen, of de wachttijd nu een week is of 5 maanden.
kaasboerin zegt
@motoragent: Helemaal correct!
Doen ze gewoon slim joh, zoveel grote bedrijven leiden aan overcapaciteit en dan krijg je Genk, Born en PSA taferelen..
En je laatste zin slaat de spijker op z’n kop.
Precies net als met bijv. de iPhone 5.
Prachtig hoe zo’n concern men zó gretig weet te maken, als beesten die elkaar wegduwen voor voer..
zion88 zegt
@kaasboerin: hahah in his face…
desjonnies zegt
@motoragent:
Porsche is gevangene van zijn eigen productie processen.
Zoals iedere fabrikant.
Dus als de vraag afneemt wil dat niet zeggen dat de levertijd 1:1 korter wordt.
Hetzelfde geldt voor de massa producenten, die kunnen bijna niet aan de knoppen draaien om minder producten uit te spugen.
mashell zegt
@desjonnies: Zou dat echt zo moeilijk zijn? Wat gebeurt er als de weekendshift schrapt? Zou je dan niet tot achter de komma kunnen uitrekenen hoeveel auto’s je minder bouwt?
C220AMG zegt
Om de crisis toch een beetje te verlichten maken we hier een mooie quizzz van!
De vraag van vandaag. Welke Porsche ziet u hier!?
A) Porsche 911 996
C) Porsche 911 991
B) Porsche 911 997
D) Porsche Cayenne
Raad jij als het als eerste? Dan ga je door naar de volgende ronde!
JvT zegt
@C220AMG:
B!
nsmeijer zegt
@JvT: jij gaat door voor de koelkast…
pieter-jan_catteeuw zegt
De oplossing is natuurlijk de wagens verhuren. Met de fossiele olie crisis en een nieuwe generatie is het tijd voor iets anders. Verhuur gewoon je wagens aan personen van de moderne auto-schaarse levenstijl. Zet de bakken af in hun buurt, pik ze daar op. Doe het via bestaande auto garages (verdeelpunten – quality controle) en via een agency die het allemaal organiseerd. Dan hoeven de abonementen enkel op hun smartphone een auto uit te kiezen (of via de randomizer knop) en op het afgesproken ogenblik op het gemakkelijk bereikbaar verzamelpunt aanwezig te zijn. Je zal zoveel meer uit je autos halen. Ook als fabriekant – want oneidig groeien zal uiteindelijk de grondstoffen onbetaalbaar maken. Maar zolang mensen rijden zullen er autos gebouwd worden.
Dan kan de stedelijke autoliefhebber, ipv the pain in the ass van een dikke bak in de stad te houden, leven zonder auto en wanneer het moet of mag kiezen uit een profesioneel onderhouden kenners selectie. Verzekering/waardeverlies/tijdverlies/… in acht genomen komt deze alternatieve mobiliteit waarschijnlijk nog goedkoper uit. e39 M5 iemand? of de volgende keer liever een e60, voor wat meer credits? RS4/6 M3 911 … Kies maar wat je met uw tijd en geld doet.
In de volgende stap produceert dit bedrijf zijn eigen brandstof – gewonnen uit hernieuwbare energie – in een poging om CO2 neutraal te zijn. Of zelfs C02 negatief. Als het daarbij nog eens zijn eigen energie kan opwekken dan, misschien via een auqaponic updraft solar tower die ons van ecologisch voedsel voorziet, dan kan je misschien nog veel geld maken. Kwestie van de natuur en uw eigen afvalproducten te gebruiken op deze eindige planeet. En wanneer de fossiele olie prijzen blijven stijgen zodat zelfs financiële fraude het niet meer kan compenseren – dan zit je lekker veilig met uw anti-fossiele-olie bedrijfje. De anti-fossiele-olie organisaties zullen de winnaars zijn – onvermijdelijk.
E34M5Touring zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: Dat bestaat al, dat heet leasen….
kaasboerin zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: Hehehe, BMW heeft dat toevallig al:
http://portal.bmw-on-demand.de/select.do?action=display