
Groot nieuws, want de auto’s van Porsche werden altijd in Europa geproduceerd. Daar komt nu verandering in.
Of je nu in China, Nieuw-Zeeland of de Verenigde Staten woont. Als je de handtekening bij een dealer hebt gezet voor een nieuwe 911 rolt deze van de band in Europa. Best uniek, want de meeste autofabrikanten hebben in meerdere continenten een fabriek om auto’s te produceren. Porsche heeft echter de beslissing gemaakt om een nieuwe fabriek buiten Europa te bouwen. Maar er is een twist.
Deze beslissing van de Duitse autofabrikant maakt onderdeel uit van een groter plan. Dat grotere plan is een uitbreiding voor de Aziatische markt. Eén van de belangrijkere markten voor het merk met China voorop. De nieuwe fabriek komt te staan in Maleisië. Dat niet alleen. Er komt ook een onderzoekscentrum in China.
Porsche uit Maleisië, voor Maleisië
De twist zit hem in het feit dat je 911 nog steeds uit Europa komt, of je nu in China, Nieuw-Zeeland of de Verenigde Staten woont. De Porsches die geproduceerd worden in Maleisië blijven exclusief voor de markt in het land. Waarom? Maleisië rekent enorme invoerkosten wat Porsches onbetaalbaar duur maken in het land. Wanneer Porsche auto’s bouwt in het land zelf zijn invoerkosten niet langer van toepassing. Natuurlijk ziet het merk hier serieuze kansen om te groeien, anders doe je niet zo’n gigantische investering.
Hoewel een merk als Porsche niet bang is om tradities te doorbreken, is een 911 die niet afkomstig is uit Duitsland toch een stapje te ver. Daarom blijft de rest van de wereld, met uitzondering van Maleisië dus, auto’s van het merk krijgen die zijn gemaakt in Europa .
Wordt het echt een fabriek, of meer een assemblagehal?
Datgene wat Tesla dus ook in Tilburg had, om zo de importbelasting e.d. te omzeilen.
@erwingrunn: zal zoiets wel zijn.
@erwingrunn: Maleisië heeft al heel lang een politiek beleid waarmee import van complete producten ontmoedigd wordt, en er juist gestimuleerd wordt dat de oorspronkelijke Maleise bevolking kan werken aan halffabrikaten. Mooi theoretisch verhaal, in de praktijk moet je dus mensen omkopen of de velgen onder een verder complete Porsche laten schroeven.
Valt nog mee, in Maleisië precies…heb je een 911 vanaf 183K in Thailand daarentegen vanaf 263K….er zal wel meer afzet in Maleisië zijn wss…geldt trouwens voor alle import, ongeveer x2 …. Bmw 318 voor 90K 🤷🏻
Dus omdat de koper dan kan zeggen: ‘De mijne is origineel in Duitsland gemaakt!’ Geeft dat een extra waarde aan de beleving bij het bezitten en rijden van een Porsche?
Hartstikke phreemieum 😅
@lithiumion: Zal wss vooral met kwaliteit te maken hebben. Een Renault die in Frankrijk is geproduceerd steekt toch wel iets beter in elkaar dan eentje die in Afrika is geproduceerd.
@dieseltor: geloof ik graag. Ik denk overigens dat dat niet te maken heeft dat ze het in Afrika niet kunnen, maar de standaarden en wensen (ivm lagere prijs) lager liggen en dus goedkoper product produceren voor de lokale markt. Porsche zal wel dezelfde kwaliteit waarborgen neem ik aan
@litiumion; Niet perse dat, maar niet elke fabriek in de wereld heeft gelijk geschoold personeel, of gebruikt zelfs dezelfde kwaliteit onderdelen/componenten. Dus ook al zouden de producten uit verschillende landen identiek moeten zijn, dat is niet altijd het geval.
Zitten daar dan geen kwaliteitschecks/eisen van de constructeur op?