Wie had dat gedacht? Porsche gaat Singer motoren bouwen. Maar kwamen die motoren eigenlijk ook alweer vandaan?
De markt voor restomods is ‘booming’. Op zich is het ook niet zo heel erg vreemd. Vanwege veel regelgeving zijn diverse auto’s een stukje minder ‘leuk’ geworden dan dat ze vroeger waren. Natuurlijk, auto’s zijn tegenwoordig sneller, veiliger, schoner en luxer dan ooit. Maar voor de ‘beleving’ is dat niet echt altijd bevordelijk.
De combinatie van old-school en modern is bijna perfect gekozen bij Singer Vehicle Design. Dat is een bedrijf in Californië dat al meer dan tien jaar met succes Porsches ombouwt. De basis is een relatief modale 911 van de 964-generatie. Deze wordt dan helemaal opnieuw opgebouwd met moderne materialen die er klassiek uit zien. Het resultaat is in veel gevallen geweldig. Als je de kans krijgt om een Singer in het echt te bekijken: doen. Dan zie je waarom ze met gemak een half miljoen kosten.
Porsche gaat Singer motoren bouwen
De 964-motoren worden uiteraard ook omgebouwd zodat ze net wet pittiger zijn en met name nóg wat gaver klinken. Het mooie is, Porsche gaat de Singer motoren bouwen binnenkort. Nu worden de motoren door Singer, Ed Pink Racing of Williams onder handen genomen. Het is de bedoeling dat Porsche dit binnenkort zelf gaat doen.
Specifiek: Porsche Motorsport North America gaat de motoren maken voor Singer. Nu doen zij dit al voor klantenteams voor diverse raceklasses. Het is voor het eerst dat Porsche de motoren bouwt voor een andere ’tuner’. De Singer motoren worden gebouwd bij Porsche Motorsport North America, vlakbij Porsche Experience Centre in Los Angeles. Handig, want Singer zit daar vlak in de buurt.
Williams
Op dit moment kun je bij Singer drie specificaties bestellen. De 3.8 liter instap-motor – met 300 pk – wordt door Singer zelf opnieuw opgebouwd. Dat gebeurt ook met de 3.8 liter met 350 pk, de tweede stap. Deze wordt dan door Ed Pink Racing onder handen genomen. Dan is er ook nog een 4.0, eveneens door Ed Pink Racing getuned. Porsche zal zich hoogstwaarschijnlijk ontfermen over deze drie motoren. Het absolute pareltje van Singer, de 4.0 in de Singer DLS (Dynamic Lightweight Study) met 500 pk, is een product van Williams Advanced Engineering. Williams bouwt die motoren ook daadwerkelijk in het Verenigd Koninkrijk. Daar zal Porsche zich vooralsnog niet bemoeien.
Het is de bedoeling dat de twee bedrijven intensiever met elkaar gaan samenwerken. Het is voor Singer een enorme eer dat Porsche zich nu officieel bemoeit met het bedrijf. Er zijn maar weinig aftermarket tuners waar Porsche mee samenwerkt (Manthey, Ruf, TechArt). Naar verluidt kan Singer de hulp gebruiken, want ze schijnen bezig te zijn met een zescilinder boxer turbomotor.
Via: TopGear.com
geespot zegt
Zou dat een eerste stap zijn voordat ze Singer overnemen?
ty5500 zegt
Zou het ook denken, er is best veel geld aan te verdienen. De singers zijn wel pareltjes. Ik zou er meer plezier aan beleven dan aan de zoveelste nieuwe supercar.
rolov zegt
@ty5500: alleen you tubers en voetballers niet.
O plaat zegt
Voor Youtubers zo als Doug gaan alle normale merken over tot het bouwen van enkel SUVs dus dan zijn die zeker blij. Voor voetballers is er Masonry die de genoemde SUVs ombouwt zo dat je de wansmaak nog beter ziet. Voor auto liefhebbers is er Singer en soortgenoten.
ghini zegt
@geespot: Ze kunnen er wat mee verdienen maar eigen autos zelf een restomod geven is toch wat raar denk ik. Onderhoud en bijv terug naar origineel dat is te begrijpen maar er vervolgens een eigenlijk ander product van maken? Denk dat ze het vooral doen voor klanten bindingen en merknaam nog sterker maken etc.
deepep zegt
Die motoren zijn door Cosworth ontwikkeld en worden met die specs gebouwd door Ed Pink.
Die 4.0 DLS 500 pk rammer werd door Willimas in de u.k. ontwikkeld.
albertjan zegt
@deepep: ik dacht al bij het kezen: en Cosworth dan? …dit verklaart, dank.
albertjan zegt
@albertjan: oeps..lezen, niet kezen
marcomanta zegt
Prachtig, Porsche snapt het tenminste, er zijn namelijk op deze aarde heel veel autoliefhebbers die het echte autorijden waarderen en koesteren. Ik hoop, nee, ik weet zeker dat er meer merken zullen volgen.
Edge zegt
Of Porsche het snapt moet nog gaan blijken. Vergeet niet dat zij er als de kippen bij waren om Singer terug te fluiten toen ze zagen dat de letters “PORSCHE” op Singer’s ACS off-road concept prijkten. En dat terwijl op de 911 Reimagined by Singer ook gewoon Porsche logo’s en stickers te vinden zijn.
mc96 zegt
Maar hoeveel echte autoliefhebbers kunnen een half miljoen neertellen. Misschien zou Porsche zich beter kunnen richten op het beschikbaar maken van geupdate onderdelen voor oudere modellen die bereikbaar zijn voor liefhebbers die bijv € 50.000 tot € 100.000 beschikbaar hebben voor hun liefhebbersauto. Dan bereik je een veel grotere groep.
frederik zegt
@mc96: Dat doen ze toch ook? Er is een compleet Porsche Classic onderdelenprogramma compleet met luxe folders.
Henkie zegt
Het is misschien wat ver om te zeggen dat Porsche de motoren gaat bouwen. Het is een porsche dealer die de motoren gaat bouwen. Als ik het artikel goed lees. Dat is het zelfde als dat Kroymans Ferrari motoren zou gaan bouwen. Of zie ik dit verkeerd.
Richmond zegt
@Henkie: die dealer handelt in naam van Porsche AG. Dus het nog steeds Porsche die het doet, alleen niet op de fabriek in Stuttgart maar in de werkplaats van de dealer in Cali.
O plaat zegt
Mooi leg maar in mijn VW T3, zou zonder veel problemen moeten passen.
maarteno zegt
Volgens mij werkt Porsche niet samen met Manthey…..ze bezitten een meerderheidsbelang.