De Duitsers geloven in een toekomst voor de Kroatische autobouwer.
Bij Rimac zullen ze een gat in de lucht hebben gesprongen. Vandaag is bekend geworden dat Porsche AG een aandeel heeft genomen in het autobedrijf. Porsche wil graag optreden als ontwikkelingspartner voor de Kroaten.
Ze waren onder de indruk van de Concept_One en de in Genève gepresenteerde C Two. Bovendien gaan ze bij Porsche zelf op de elektrische toer, te beginnen met de Taycan en daar kunnen ze wel wat hulp bij gebruiken. Een auto met de rijeigenschappen van een Porsche en de elektrotechniek van Rimac zou een sterke combinatie teweeg brengen.
By developing the purely electric two-seaters super sports cars, like the ‘Concept One’ or ‘C Two’, as well as core vehicle systems, Rimac has impressively demonstrated its credentials in the field of electromobility”, aldus Lutz Meschke van Porsche. “We feel that Rimac’s ideas and approaches are extremely promising, which is why we hope to enter into close collaboration with the company in the form of a development partnership.
Bij Rimac werken op dit moment ongeveer 400 mensen. De supercars van het merk zijn een bijzaak en helpen met name de reputatie van het autobedrijf een boost te geven. Bij Rimac houden ze zich vooral bezig met ontwikkelen van elektrotechniek en het leveren van componenten. Daarnaast produceren ze ook elektrische fietsen onder de naam Greyp Bikes.
Rimac werd opgericht in 2009 en heeft in nog geen 10 jaar een indrukwekkende portfolio opgebouwd. Onder meer de nieuwe Aston Martin Valkyrie zal een batterijenpakket van Rimac geleverd krijgen. Hetzelfde geldt voor de indrukwekkende Koenigsegg Regera, die gebruik maakt van hybride technologie van Rimac. Porsche ziet potentie en wil meesnoepen van de enorme potentie van het Kroatische autobedrijf.
berlinetta zegt
Dat moet toch wel een heerlijk gevoel zijn voor die mensen van Rimac! Ik ben zelf ook wel onder de indruk van ze. Alleen al de twee auto’s die ze hebben gebouwd. Schitterende dingen.
Breinstein zegt
In de software wereld is dit heel gebruikelijk, je ontwikkeld zelf de zaken waar je goed in denkt te zijn en als er een startup is die het beter doet dan koop je die gewoon op en lijf je in. Wellicht gaat het bij Porsche-Rimac nog niet direct om een overname, maar het principes hetzelfde. Porsche is een eind mbt elektrisch rijden, maar Rimac doet het beter. Geen gekke gedachte deze stap dus.
ghost zegt
If you can’t beat them, join them!
racerx zegt
@ghost: *buy ‘em
lacker zegt
10% aandelen. Doet Porsche goed! Hier een filmpje van een dragrace met Mate Rimac in zijn eigen Rimac Concept One tegen een Porsche 918. Hij had nog nooit op een plakkerige dragbaan geraced. Quess who is winning?.. https://www.youtube.com/watch?v=RQQwOI5qoJw
adyton zegt
Ik wil echt graag veel meer te weten komen van dit bedrijf. Echt fantastisch. Op zo een korte tijd een naam op bouwen is weinigen gegeven en het lijkt volkomen terecht te zijn. Weinig praatjes en gewoon doen. En dat die wagens zelfs nog maar als zijproject beschouwd worden, terwijl ze best wel geslaagd zijn en menig autobouwer er waarschijnlijk jaloers op is.
Erik zegt
Nikola Tesla kwam ook uit de hoek van Kroatië (Servië). Mogelijk dat de eigenaren nazaten zijn van Nikola Tesla?
thierryvth zegt
@erik2907: ja alle boeren in NL zijn nazaten van boer koekoek
bitd zegt
Was Rimac niet een accu bouwer? Ik zie het meer als een strategische zet…