Porsche gaat een belang nemen van 50% in Red Bull, aldus officiële documenten.
Het laatste half jaar gonst het van de geruchten omtrent de inmenging van Porsche en Audi in de Formule 1. Dat dit gaat gebeuren is inmiddels duidelijk, de manier waarop alleen nog niet.
Audi dacht even McLaren in te lijven, maar daar bleken de Britten toch niet zo happig op te zijn. Porsche bewandelt een andere weg en wil via Red Bull de Formule 1 betreden. Dat lijkt een stuk beter te gaan. Sterker nog: het schijnt dat de samenwerking eigenlijk in Oostenrijk al officieel bekend gemaakt had moeten worden.
Zover kwam het echter niet. Het motorregelement voor 2026 was namelijk nog niet definitief goedgekeurd. Porsche en Red Bull hebben het grote nieuws dus nog steeds niet naar buiten gebracht, maar er is nu wél informatie boven tafel gekomen.
Volgens Motorsport-Total blijkt uit officiële documenten dat Porsche een belang van 50% neemt in Red Bull Racing. Porsche zal in 2026 zijn intrede doen in de Formule 1 en een samenwerking aangaan van 10 jaar met Red Bull.
Wat er precies gaat gebeuren qua motoren is nog niet helemaal duidelijk. Porsche zal waarschijnlijk de krachten bundelen met Red Bull Powertrains voor het ontwikkelen van een nieuwe krachtbron.
Het wachten is nu tot Porsche en Red Bull eindelijk zelf met nieuws naar buiten komen. Daar stond ook al wat over in de documenten: de officiële bekendmaking zou voor 4 augustus gepland staan. Als er niks tussen komt.
En hoe zit het met Audi? Die schijnt inmiddels uit te zijn op een overname van het team van Sauber, wat momenteel omgedoopt is tot Alfa Romeo. Dat zou dus ook betekenen dat Alfa Romeo zich terug moet trekken als sponsor. Volgens Motorsport-Total zou Audi 75% van de aandelen willen kopen.
Terwijl Audi nog druk aan het onderhandelen is, lijkt de samenwerking tussen Porsche en Red Bull zo goed als zeker te zijn. We wachten het eerste officiële persbericht in spanning af.
Via: Motorsport-Total.com
mattr zegt
Hè hè, AB heeft het nieuwsbericht ook eindelijk opgepikt. Hebben jullie vanavond een redactieborrel ofzo?
jiltjes zegt
Zohoo, azijnpissertjes gegeten?
V300amg zegt
#Does lief!
CBR600rr zegt
Lees jij autoblog nog voor nieuwtjes, dan? Een samenvattinkje van de F1 hier of daar, de infrequente interessante longread kan leuk zijn, maar nieuw nieuws is er echt niet te halen.
petroldrinker zegt
omtrend autos, jazeker, zijn geen andere sites waar ik lekker lees over algemeen (ik haat lezen, en de stukjes vind ik hier vaak lekker informeel en kort ipv zoals een autoweek het scrhijft, namelijk zo droog als haver)
lithiumion zegt
De volgende assimilatie van de BORG, euh VAG
roadrage zegt
Resistance is futile..
baf07 zegt
Est
mashell zegt
Als ik Porsche was zou ik Red kopen, Bull heeft een beetje een negatieve klank…
De grote vraag is natuurlijk waarom wil Red Bull eigenlijk verkopen nu ze aan het winnen zijn? Gaat het niet goed met de verkoop van de mierzoete energiedrankjes?
Edge zegt
Nouja, waarom zou Red Bull het niet doen? Het geeft zowel Red Bull als Porsche het gevoel dat ze daadwerkelijk gelijkwaardige partners zijn, de aandelen leveren Red Bull geld op en Porsche betaalt straks netjes 50% van de rekeningen. Zie het als een Netflix abonnement delen met een vriend. Waarom de volle mep zelf betalen als je iemand anders ook kunt laten meebetalen?
Bovendien zullen ze bij Red Bull en Porsche ook wel zo slim zijn om een clausule op te nemen dat als een van beide partijen van het team af wil na die 10 jaar, de andere helft de aandelen moet overnemen of instemming krijgt in het verkoopproces, zodat je niet ineens met een charlatan opgescheept zit.
sportabgasanlage zegt
Omdat de eigenaar (Mateschitz) ruim over de 80 is misschien? En dr Helmut zit er dicht tegenaan, dus tijd om te cashen toch.
wokkelz zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom Porsche dit zou doen? Wat levert het hen op?
ouwedibbes83 zegt
Ik kan 2 redenen zo snel bedenken;
– F1 wint aan populariteit, dus wordt Porsche door z’n doelgroep nog meer als sportief en succesvol gezien. Vergeet niet dat de Macan en Cayenne het meest verkopen, Porsche is al lange tijd geen sportwagen bouwer
– synthetische brandstoffen zijn in het bijzonder voor de 911 belangrijk voor het voortbestaan, de F1 zet hier ook op in vanaf ‘26. Op deze manier stelt Porsche toekomstige kennisontwikkeling veilig.
Of doelde je meer op waarom het RB team en niet een ander?
wokkelz zegt
Ik bedoel inderdaad waarom Porsche zou instappen in de F1. Het kost bakken met geld en aangezien verbrandingsmotoren dadelijk niet meer geproduceerd mogen worden zou je zeggen, waste of money..
Robert zegt
Porsche zal ook kijken naar de ‘return on investment’. Natuurlijk kost deelname aan de Formule 1 bakken met geld, maar deze raceklasse geeft je wereldwijd meer exposure dan alle andere raceklassen bij elkaar; de enige uitzondering zou kunnen zijn dat je beter in de NASCAR kunt instappen als je je aandacht exclusief uit de VS wil halen. Maar wereldwijd gezien kijkt daar buiten de VS amper iemand naar.
w0ut zegt
Om dezelfde reden dat Ferrari, Mercedes, Honda, Alfa Romeo etc…. Het allemaal doen. Product placement, kosten aftrek en voor VIP tickets uit te delen aan de vriendjes.
Benny_Weisz zegt
Wie had het anders moeten doen? Volkswagen? Audi? Bentley?
flyerbunch zegt
Het was idd al eerder elders te lezen, maar zulk groot nieuws mag ook hier op AB niet ontbreken! Dat Porsche ook voor de helft eigenaar wordt van het team Red Bull heeft als voordeel dat grote delen van de krachtbron onder één dak ontwikkeld en gebouwd kunnen worden bij Red Bull Powertrains in Milton Keynes.
mashell zegt
Is het grote voordeel niet dat Red Bull de Red Bull Powertrains, wat een noodgreep was een waar ze nog amper ervaring hebben, kan sluiten en gewoon Porsche motoren ontwikkeld en gebouwd in Weissach kan gebruiken?
flyerbunch zegt
Neen, het is wel degelijk Porsche die zich inkoopt bij RB Technologies. Porsche heeft zelf niet de capaciteit dus gebruiken ze de nieuwe productielijn van RB Powertrains om hier geld mee in te steken en samen te ontwikkelen in Milton Keynes. Dat is een voordeel voor beiden om een competitieve auto te ontwikkelen. Chassis en motor direct op elkaar afgestemd. The Race heeft hier ook een interessante video van: https://youtu.be/GX_6LlE0TFE
mclovin zegt
Zou jammer zijn als Alfa Romeo de F1 uitgekocht wordt. AR is een merk dat in de F1 thuishoort.
lotuselises2 zegt
AR is in de F1 niets meer dan een sponsor, een sticker dus.
Robert zegt
Alfa Romeo teert vooral op de successen uit het verleden. Anno nu is het een krabbelaar in de marge met een sedan die iedereen wil maar niemand koopt, een cross-over die niemand wil en slechts een enkeling koopt en een prachtige toekomst die iedereen hoort maar niemand gelooft.
En een titelsponsor zijn van een Formule 1 team dat behoudens een enkele uitschieter richting het middenveld consequent in het achterveld rijdt, dat moet je als merk toch ook niet willen of ambiëren.
jje003 zegt
Alfa is titelsponsor met zogenaamde technische steun wat eigenlijk niet meer is dan een paar Ferrari mannetjes die nu bij Sauber rondlopen. Voor AR is niks verloren want in principe kunnen ze morgen precies dezelfde samenwerking aangaan met Haas en er in principe helemaal niets veranderd voor het merk Alfa Romeo..
Richmond zegt
Ik ben benieuwd hoe ze ervoor gaan zorgen dat Porsche en Audi echt gescheiden constructeurs zijn. Want daar hebben met name Ferrari en Mercedes nog vrees voor en hebben daardoor ook nog geen akkoord gegeven voor het nieuwe motorregelement.
mashell zegt
Is dat de bedoeling dan? Audi kan toch prima met Porsche motoren rijden met een Audi logo op het kleppendeksel?
gregorius zegt
Sauber nu naar Audi? Dan hebben zo’n beetje alle grote Duitse merken al over het kleine fabriekje in Hinwil geregeerd.
Eigenlijk is het zeer verwonderlijk dat zo’n Zwitsers bedrijf raceauto weet blijven te bouwen voor de hoogste klasses. En dat in een land zonder racebanen. Zonder grote auto industrie. Zonder bekende coureurs (Grosjean is dan wel een Zwitser, maar uit de Geneve-area; da’s toch verder van Hinwil dan Duitsland, Oostenrijk, Italie en Liechtenstein).
Ik vind het mooi en hoop dat Audi het gaat doen.
pomoek zegt
Het blijft een oneindig durend verhaal dit. Al jarenlang druppelt dit nieuws binnen. nu ja, laten we er eens vanuit gaan dat het klopt en Porsche vanaf 2026 deels eigenaar is van RB. Hoe gaat die samenwerking er dan uit zien? Logischerwijs nemen ze als eerste RB powertrains over, plakken daar een Porsche sticker op en gaan het langzaam ombouwen naar een Porsche motor. RB powered bij Porsche dus. En dan na verloop van tijd het hele circus omdopen tot Porsche, met RB als sponsor?
Eigenlijk is dit gewoon jammer. RB is eigenlijk de laatste onafhankelijke constructeur die kampioenschappen heeft weten te winnen sinds Brawn en McLaren.
rijnounsdoor zegt
Die Honda honchoes zullen balen zeg.
Gulli zegt
Max ook blij, mag hij de volgende keer als bedrijfswagen gewoon weer een 911 GT3 uitkiezen ipv een Civic Type-R