Een maand geleden presenteerde Porsche de gefacelifte 911, waarin de nieuwe zescilinder turbomotor zijn opwachting maakte. Vandaag krijgen de vierwielaangedreven 911 Carrera 4, Carrera 4 Cabriolet en Targa 4 dezelfde behandeling.
De uiterlijke wijzigingen zijn inmiddels bekend: vierpunts dagrij- en remverlichting en een motorkap met verticale spijlen. Wat bij de Carrera 4- en Targa 4-modellen opvalt is de lichtbalk tussen de achterlichten. En natuurlijk zijn bredere heupen. De achterste wielkasten zijn in totaal 44 mm breder dan van de achterwielaangedreven modellen.
Die extra ruimte biedt plek aan Porsche’s vierwielaandrijvingsysteem, in combinatie met het standaard PASM-onderstel (Porsche Active Suspension Management). In de Carrera 4 en Targa 4 krijgt het onderstel 370 pk en een koppel van 450 Nm -tussen 1.700-5.000 tpm- te verwerken. In S-versies komt het vermogen uit de 3.0 flat six uit op 420 pk en 500 Nm.
Snellere sprintjes
De uiterlijke wijzigingen mogen dan minimaal zijn, en wordt er ingeleverd op motorherrie, de sprinttijden gaan er dankzij het vierwielaandrijvingsysteem met elektrohydraulische aansturing wel op vooruit. Met PDK-bak en het Sport Chrono Pakket sprint de 911 Carrera 4 in 4,1 seconden van 0-100 km/h – -0,4 seconde sneller dan zijn voorganger. De 911 Carrera 4S heeft er 3,8 tellen (-0,3 seconde) voor nodig. De cabrio- en Targa-modellen komen 0,2 seconde later bij de 100 km/u aan.
Sport Chrono Pakket
Wie het Sport Chrono Pakket aanvinkt krijgt op het stuur een draaiknop waarmee een set-up geselecteerd kan worden. Je hebt dekeuze uit ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Individual. Hoe verder je hem draait, des te sneller de schakelsnelheid van de PDK-transmissie, de respons van de motor, en de herrie van de uitlaat wordt.
Net als bij de reguliere 911 heeft Porsche de meesturende achteras van de 911 Turbo, GT3 en GT3 RS als optie leverbaar gemaakt op de op de Carrera 4 (S) en Targa 4(S)modellen. Gunstig voor het instuurgedrag, het geeft extra stabiliteit bij rijbaanwisselingen en het verkleint de draaicirkel met 40 centimeter.
Porsche brengt de vernieuwde Carrera 4(S), Carrera 4(S) Cabriolet en Targa 4(S) begin 2016 op de markt. Prijzen volgen later.
henkhupelschoten zegt
Met die 918 koplampen? Zag er van de week eentje in ons gehucht rond rijden
granlusso zegt
Ik denk dat ik de enige ben die de huidige Targa niet mooier vind dan de reguliere modellen. Die glazen koepel met due aluminium boog is zo gigantisch lomp. Weet dat het een hint is naar het verleden, alleen bij die oude Porsches oogt het veel eleganter.
Sorry
pomoek zegt
@granlusso: Heb het juist andersom, vind deze Targa mooier dan zijn voorgangers, alhoewel die op foto 4 inderdaad wat lomp oogt.
In zijn algemeenheid vind ik ze te glad geworden. Maar dat heb ik bij elke 911 update die uit komt. Over een paar jaar is het wellicht anders.
berlinetta zegt
@granlusso: Ik vind het een beetje een pausmobiel met die koepel zo. En dan te bedenken dat zo’n Targa niet de lichtste is.
Ik zou even doorsparen voor een GTS.
gokartmozart zegt
jammer van die leds…targa graag in smurfenblauw met handbak…..lekker..
MARS zegt
Kap eens met dat gejank over leds @gokartmozart: wat wil je dan, waxinelichtjes?
steiger zegt
@mars: Mooiere leds? Niet iedereen vindt die 4 punts lichtunits mooi. Wat dat met zeiken te maken heeft is me even ontgaan.
gokartmozart zegt
@mars: Nou nou…. rustig….
ik snap dat het led moet zijn tegenwoordig maar dat kan volgens mij beter dan deze oplossing…dat was mijn punt….stoer en racy
s2khonda zegt
Die 4S is er niet bepaald mooier op geworden met die verticale lamellen in de grill aan de achterkant. Geef mij maar de prefacelift.
Dutchdriftking zegt
Wat is de Targa toch heerlijk. Hebben!
e30m3drift zegt
Maar de hamvraag is natuurlijk: print hij ook sneller van 0 tot 100 dan mijn laserjet printer?
clarkson zegt
@e30m3drift: Neem hem mee naar de porsche dealer en vraag of je een dragrace mag doen?
clarkson zegt
Hij ziet er toch net iets lekkerder uit. Alleen dat met die turbomotoren weet ik nog steeds niet helemaal. Niet dat ik een nieuwe porsche ga kopen dus last heb ik er niet van.
888natan zegt
Ik weet niet wat ik van cke vierpuntlichten moet vinden, zijn dat dezelfde als van de macan?
g40freak zegt
Het blijven de luiste auto ontwerpers, die van porsche.
Wel knap dat je 40 jaar lang dezelfde auto kan blijven maken.
En dat ze geweldig rijden geloof ik ook wel, mag ook wel, na zo’n tijd.
kapitein187 zegt
Ik moet nog steeds wennen aan die nieuwe achterkant. De motorkap vind ik tot nu toe niet echt geslaagd met die verticale lijnen.
gtwillem zegt
Was te verwachten. Nette auto’s. Absoluut. Alhoewel ik de slanke Carrera body mooier vind dan de C4/turbo heupen. Dus ik zou alsnog voor de gewone Carrera gaan. Handbak erin. Nauwelijks opties. Heerlijk.
ck92 zegt
Vind het persoonlijk ook niet echt een vooruitgang. die LEDjes vind ik wel aardig, maar die centrale uitlaat.. too much voor een 4(s) of niet? Ik vind dat de 911 modellen onder de GTS best een tikkeltje subtieler mogen, past juist bij de charme van de wagen.
fconderkantlat zegt
@ricardo ik wist niet dat je er sneller mee kan printen !
philipf zegt
Hoop hem snel in het echt te zien. Dan heb ik er een beter oordeel over.