Wie elektrische supercars van Porsche verwachtte, zal niet blij zijn met deze uitspraak.
Een jaar of zes geleden was daar ineens de Porsche 918 Spyder. Een topmodel voor Porsche waar de 4.6 liter V8 wordt versterkt door een set flinke elektromotoren. In totaal leverde de auto daarom bijna 900 pk. Niet alleen was het zo ongeveer de snelste auto des tijds, door zijn groene randje was het ‘de auto van de toekomst’.
Hybrides redden het echter niet meer als ’toekomstige’ supercars, zo bewijzen de volledig elektrische Rimac C_TWO, Pininfarina Battista en Tesla Roadster, bijvoorbeeld. Kan Porsche inspelen op deze nieuwe garde hypercars? Dat kan, maar dat gaat niet gebeuren, aldus Porsche-ingenieur Michael Mauer. Kneiterharde uitspraak: elektro-hypercars lijken allemaal op elkaar volgens de Duitse ingenieur.
Wat hij daarmee bedoelt is dat eigenlijk alles wat zichzelf ‘supercar’ en ‘elektrisch’ noemt is uit dezelfde ingrediënten bestaat. Karrenvrachten aan pk’s en koppel, enorm lage acceleratietijden, en het is allemaal niet zo lastig om uit te voeren. Bovendien zijn de auto’s altijd zwaarlijvig door gigantische accupakketten.
Een rivaal voor deze elektrische supercars van Porsche komt er dus niet. Mauer wil liever het elektrische segment wat meer ‘sportief’ maken. Kijken hoe je lichtgewicht integreert in een elektrische sportwagen. Dat vindt Porsche een leukere uitdaging.
Wanneer komt die 918-opvolger dan? Nog niet nu. Ook heeft Mauer het over een einde aan het SUV-tijdperk, want elektrische auto’s moeten gestroomlijnd zijn. SUV’s zijn dat niet. U ziet het: Mauer denkt graag anders. (via Autocar)
Image-credit: mooie foto’s van een 918 Spyder, via Autojunk.
ty5500 zegt
Wel raar dat ze hun dan zo hebben ingekocht in Rimac dat naast de elektrische autoproducten zo bekend is om zijn elektrische supercars
chills zegt
@ty5500: wat heb je??
ty5500 zegt
@chills: Waaaaat?
drdre1 zegt
@ty5500: als ik ’n brood haal bij de AH hoeft dat niet te zeggen dat ik al hun producten waardeer. ? Ik probeerde een metafoor te schetsen. Niet dat je nu denkt dat ik alleen maar brood van de Apple koop of zo… ?
ytrewq zegt
@drdre1: maar appie autocorrigeert wel in Apple, erg verdacht ?
basjaski zegt
Of toch niet. Ze hebben toegang tot Rimac technologie, ipv het zelf uit te zoeken wat net zo veel kost…
nissanfairladyz zegt
Hoe denk je dat de Porsche Taycan aandrijving gemaakt is? Door Porsche zelf? Nee, want het is een totaal andere aandrijflijn dan de MEB platform van VAG, waar Porsche onder valt.
Porsche Taycan is een Porsche omhulsel, met een Rimac aandrijflijn. Alleen houdt Porsche dit liever zo geheim ofzo. Terwijl uit allerlei technische documenten dit blijkt. Het is ook gewoon zo.
flutterby zegt
@ty5500: Rimac gebruikt zijn supercars als marketing voor hun kennis van elektrische aandrijflijn. Hun core business is echter onderdelen leveren aan de grote merken, waaronder waarschijnlijk Porsche en de volledige VAG groep.
sprankel zegt
Dat is omdat iedereen leest wat hij wilt lezen,
Wat ik lees:
-Porche gooit de handdoek in de ring als het gaat om zuivere acceleratie
-Porche gaat voor lichte voertuigen op EV maar dus niet de snelste.
-Porsche zegt dag aan hybride opstellingen en dus aan hun benzine motoren
En dat is logisch, in EV land is het niet moeilijk om zelfs lamborghini’s met V10 motoren te kloppen. De snelste proberen zijn is zinloos aan het worden, wat maakt het voor een daily driver uit of je het nu in 2.8, 2.6 of 2.1 kan doen? En wat ga je doen als we onder de 2s gaan?
Hoe moet een merkt als Porsche dat zich wil verkopen als sportwagen voor alle dagen en bij uitbreiding de meer exoten zich dan nog onderscheiden tussen een middenklasser die het nu al reeds in 3.4 seconden doet.
Dan zeg ik, proficiat dat Porsche zijn prioriteiten herbekijkt en zijn lijnen hertekend. Dat is al beter dan een Ferrari die het moet hebben van veel te dure wagens met slechte betrouwbaarheid die totaal niet geschikt zijn voor circuitwerk, als je het enkel moet hebben van show en dat je de snelste bent op een rechte lijn, dan shiet er morgen enkel show over wat niet goed gaat eindigen voor het merk.
MaartenD zegt
Zegt het saaiste sportwagenmerk onder de sportwagens…
fanboy zegt
Ook of juist in dit segment zal elektrisch denk ik (uiteindelijk) het goedkoopst uit pakken.
Als je ziet hoe goedkoop Tesla zo’n hoog vermogen aandrijflijn neerzet, dan zie je hoe goedkoop de elektrische aandrijflijn is. En ja accu’s zijn duur, maar dat wordt ook overdreven, en valt in het niet bij de prijzen van sportwagens.
En een Tesla is nog geen sportwagen, maar goedkoop veel vermogen leveren kan dus.
berlinetta zegt
Goedkoop is volgens mij niet zo relevant in dit segment. De rijke koper koopt het toch wel, ongeacht de prijs.
VeniVidiVici zegt
EV’s zijn sowieso saai!
nopetrolnofun zegt
Dat is mooi. Eerder ging het altijd om cijfers, alleen maar cijfers en niks anders. Ik rij liever in een auto die binnen 5 sec naar de 100 gaat en een geweldig geluid produceert, dan een auto die er 1 sec minder voor nodig heeft maar geen geluid produceert of stikt in de turbo’s. Emotie is waar het om draait bij een supercar, niks anders.
kennone zegt
Eens
vondick zegt
@kennone: ik ook. Maar is het niet wensdenk van deze beste man. Vooral het deel over SUV’s…
SimonMc zegt
Wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze in dit segment nog geen geld als slijk kunnen verdienen, dus wachten ze nog even af.
flutterby zegt
@SimonMc: dat zal nooit komen. De prijs van een supercar en niet te vergeten het onderhoud ervan is waar geld verdiend wordt. Als Tesla ooit hun nieuwe Roadster uitbrengt zijn de oude super en hypercars gereduceerd tot “kijk hoeveel geld ik heb” en “zo klinkt een brandstofmotor”.
kobus1967 zegt
Als je toch nergens meer hard mag en kan rijden omdat big brother straks alles via 5g in de gaten kan houden, dan rij ik het liefste zo comfortabel mogelijk van A naar B.
Dat kan prima in een SUV ook in een elektrische SUV.
jippie zegt
Maar dan weer wel in die truttige formule-e stappen.
Jantje_555 zegt
een elektrische supercar heeft effectief het zelfde motorgeluid als een elektrische Mii of Renault ZOE inderdaad…
Dutchdriftking zegt
Tja, elektrische sportwagens zijn bloedsnel en de Taycan is ook nog eens erg mooi. Maar een stukje beleving is ook best fijn.
berlinetta zegt
Eens. In mijn ogen koop je een supercar niet alleen om hard te gaan, maar ook vanwege de beleving. Ik kan me voorstellen dat dat nog wel mist bij een EV-supercar.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@berlinetta: precies, lekker emotieloos van 0 naar 100 (harder mag je straks toch niet meer harder) in 2.9 seconden…..
degwnbmw zegt
“Hybrides redden het echter niet meer als ‘toekomstige’ supercars, zo bewijzen de volledig elektrische Rimac C_TWO, Pininfarina Battista en Tesla Roadster, bijvoorbeeld.”
Voor zover ik weet zijn deze auto’s voorlopig alleen nog maar luchtkastelen? De Rimac zal er wel komen, die lieten eerder al zien hun plannen te realiseren. pininfarina heeft genoeg geld en contacten om zijn auto te realiseren, maar de tesla betwijfel ik ten zeerste. Zulke prestaties claimen, circa 5 jaar voor je uberhaupt een test model bouwt? Klinkt voor mij een beetje als Spyker praktijken.