Als je een nieuwe Porsche 911 (991) naast de eerste generatie 911 zet kan je niet ontkennen dat de auto in in 50 jaar enorm gegroeid is. Grote baas Matthias Müller is daar klaar mee.
In een interview met Auto Motor und Sport geeft Matthias Müller aan dat de Porsche 911 zijn maximale grootte bereikt heeft. Zoals een collega hier net hardop dacht: “Da’s maar goed ook, anders wordt het een Panamera.” Een volgende stap om de auto beter te maken mag dus niet meer gezocht worden in de buitenmaten, wel in hybride techniek aldus de directeur. Hybride en elektrisch rijden zijn volgens hem sowieso de toekomst. Hij laat weten dat het elektrische Boxster concept nog altijd doorontwikkeld wordt en dat er uiteindelijk waarschijnlijk een puur elektrische auto op de markt zal komen met een Porschebadge op de neus. De actieradius zal echter minstens 300 tot 400 kilometer moeten zijn en er moet een mogelijkheid zijn om snel te kunnen laden, anders heeft het volgens Müller geen toekomst. Een range-extender is overigens geen optie volgens de Duitser. Wel in de pijplijn: een viercilinder boxer voor de kleinere modellen. Er wordt druk gespeculeerd of onderstaande op de ‘Ring gespotte 991 ontwikkelingsauto van Porsche een viercilinder turbo aan boord heeft, volgens Müller zou het ding tot 400 pk moeten kunnen leveren.
Een andere interessante passage uit het interview betreft de Porsche 918 Spyder, deze is nog niet uitverkocht namelijk. Müller wijt dit aan het feit dat er nog teveel mensen zijn die geen proefrit hebben kunnen maken met de hybride supercar. Als ze nog een 918 kwijt moeten in Stuttgart: we zoeken nog uitbreiding voor het Autoblog duurtestwagenpark, bel me, liefst voor een gele. En ze mogen me overigens ook bellen voor een toekomstig model dat tussen de Porsche 918 en de Porsche 911 Turbo S moet vallen. Er zingen al een tijdje geruchten over deze auto over het web maar Müller benoemt het nu zelf: er is ruimte in het gamma tussen de Turbo S en de 918. Klopt, vullen dat gat want we willen meer supercars!
eklasse zegt
Helemaal mee eens hoor maar zet eens de eerste 3-serie naast de huidige, of n Ford Taunus naast een Mondeo..
Dan is die Porsche nou ook weer niet zoveel meer gegroeid.
matje140 zegt
@eklasse: auto’s zijn tegenwoordig nou eenmaal groter dan vroeger, maar er zit ool veel meer in; climate control,navigatie enzovoort enzovoort. Ool helpt het natuurlijk niet dat auto’s tegenwoordig veel veiliger moeten zijn, dat moet ook ergens worden gelaten!
Mairsil zegt
Porsche is zeker niet de enige waarvan de modellen continu groter en zwaarder zijn geworden, maar wel goed dat ze dit een halt toeroepen. Eerder was Mazda ook al goed bezig door de huidige Mazda2 lichter te maken dan de vorige, en ze hebben vergelijkbare plannen met de nieuwe MX-5. De nieuwe Renault Twingo is ook kleiner dan de vorige generatie, dus het lijkt er op dat de trend om alles groter te maken wel een beetje afgelopen is.
fritsie zegt
Een 4 cilinder in een Porsche 911? Belachelijk!
desjonnies zegt
@fritsie:
Die was er
En was een groot succes,vooral in deStates.
En heette de 912
Concurrent van de in de States heersende MGB Triumph TR, Sunbeam Alpine en andere shake rattle ’n roll roadsters.
Zo’n 912 werd trouwens zoek gereden door een MGB.
Omdat ‘ie de krachtbron van de ouwe trouwe 356 had.
puhpuh zegt
@desjonnies: Veel recenter waren er de 924, 944 en 968 … allemaal met viercilinders!
kaeser zegt
@puhpuh: de 968 niet toch? Kreeg een V8 mee zover ik weet.
tupperware zegt
@kaeser:
Dat was 928, niet de 968.
kaeser zegt
@tupperware: oops! Je hebt gelijk;)
fritsie zegt
@desjonnies: Welk van genoemde auto’s is een 911? Geen? okee dankjewel
mashell zegt
@fritsie: de 912 is gewoon een 911 (je kunt het verschil alleen aan het type plaatje en onder de motorkap zien).
Robert zegt
@mashell: Niet alleen onder de motorkap, hoor. Zo kwam de 912 alleen met stalen velgen op de markt, waar de 911 z’n beroemde Fuchs-velgen had. Ook in het interieur was een 912 (nog) kariger dan een 911 in die tijd.
fritsie zegt
@mashell: learn to porsche please. Daar klopt echt geen hol van
SimonMc zegt
@fritsie: Porsche is een achternaam, geen werkwoord…
alaings zegt
@fritsie : een 912 dus (anno eind zestiger jaaaaaren) … .
alaings zegt
We zullen in de toekomst – jammer genoeg (?) – moeten leren leven met termen zoals downsizing, hybride, CNG, etc etc etc .
k-man zegt
@alaings: Waarom is hybride jammer? Wat is er mis met een 918?
markietwo zegt
Het laatste model X3 is net zo groot als het eerste X5 model…. de Clio estate is net zo groot als de eerste megane estate…. de polo van nu is groter dan de golf 1…. mensen willen meer veel net zo veel geld… en de industrie gaat daar ook mee door om daar gehoor aan te geven
tupperware zegt
@markietwo:
Helaas krijgen ze niet meer waar voor hun geld.
De door jou genoemde Golf 1 was net zo groot als de huidige UP en de prijs daarvan is vergelijkbaar. De huidige Golf is 3x zo duur als de Golf 1, helaas heb je niet 3x zoveel ruimte gekregen..
mashell zegt
@tupperware: nee, niet in ruimte. Maar ga je inflatie meerekenen en wat nu allemaal extra aan uitrusting krijgt dan blijken auto’s eigenlijk best wel goedkoop geworden te zijn.
tupperware zegt
Eerst werd ons die heerlijke rasp van de luchtgekoelde boxer al afgenomen en straks maakt een 911 helemaal geen geluid meer.
Ik vrees met grote vrezen voor de Petrolhead, niet elke vernieuwing is een verbetering..
C6_R zegt
Valt wel mee toch?
CasperH zegt
@C6_R: lol!
EJS zegt
@C6_R:
Zo kun je wel mooi zien dat hij vooral breder en slechts weinig hoger is geworden!
sydney zegt
@C6_R: Geweldig!
motoragent zegt
2 mooie lijstjes waarin je goed ziet hoe lomp auto’s gedurende jaren zijn geworden:
http://www.carthrottle.com/10-images-that-show-just-how-fat-cars-have-become/
http://www.carthrottle.com/10-more-images-that-show-how-fat-cars-have-become/
sirmustang zegt
@motoragent: Ook leuk om te zien dat de foto van de Jaguars van Autojunk komt
sydney zegt
De twee Renault 25 V6 en V6 Turbo en Safrane V6 RXE van pa en ma waren net zo groot als hun huidige Insignia en alles wat er tussen in zat.Het is van alle tijden en in alle segmenten.Anders wordt het met succesvolle auto’s die generaties lang dezelfde typeaanduiding krijgen, en uitzondering daar gelaten altijd door een groter model word afgelost.Vervolgens roomt de fabrikant het modellengamma opnieuw aan de onderkant opnieuw af en komt Upnieuw met een kleine moderne auto om op die manier haar bestand met potentiële kopers te verkopen.Centjes verdienen in auto’s betekent helaas meer schaalvergroting als fabrikant wat uiteindelijk haaks staat op de belangen die importeurs, dealers en uiteindelijk dus ook klanten hebben.
jorden zegt
918 niet uitverkocht? Appart dat de laferrari dan wel direct uitverkocht is en daarin heeft niemand een proefrit kunnen maken.
k-man zegt
@jorden: Zijn de oplages gelijk?
jorden zegt
@k-man: is de prijs gelijk? Beide auto’s zijn precies het zelfde concept.
k-man zegt
@jorden: Het is niet netjes om een vraag te beantwoorden met een wedervraag.
Vincegail zegt
@jorden: Niet zo vreemd als je je bedenkt dat van de LaFerrari er 399 gemaakt gaan worden (officiëel, zal me niets verbazen als het 500 blijken te zijn) en van de McLaren P1 375, mar van de Porsche 918 918 stuks. Maar de 6:57 ronde op de ‘Ring schijnt veel goede reclame en nieuwe klanten gegenereerd te hebben. Denk dat ze wel los raken met hun 918 918’s.
sydney zegt
@Vincegail: Alle 918 zullen ver voordat de productie ten einde is verkocht zijn.Daar kan een niet nader benoemde fabrikant van exclusieve hypercars nog een puntje aan zuigen.
Vincegail zegt
@sydney: Dat zeg ik toch ook met “Denk dat ze los raken met hun 918 918’s”???
Welke nader genoemde fabrikant van hypercars bedoel jij eigenlijk? De Italiaanse of de Zweedse?
Vincegail zegt
@Vincegail: Waarschijnlijk bedoel je de Molsheimse :D
sydney zegt
@Vincegail: De Franse in Duitse handen.
tupperware zegt
@sydney:
Smart?
Rob zegt
Onlangs hadden jullie een zelf ook een mooi voorbeeld dat auto’s steeds groter worden:
http://www.autoblog.nl/nieuws/kies-maar-jaguar-xj-of-jaguar-xj-60146
Maar daar klaagden ze 20 jaar geleden vast ook al over ….
alaings zegt
@k-man : begrijp me niet verkeerd : jammer voor de echte petrolheads, want ook ik ben aanhanger van de hybride-“stroom” die er aan zit te komen. Is niks mis mee, integendeel zelfs !
carmasterr zegt
@alaings:
Je erkent tenminste dat je geen echte petrolhead bent.
toniominestrone zegt
Geniet er nog maar van zolang het kan, zowel hybride stroom als volledig elektrisch rijden is een tussen oplossing in de ontwikkeling van energie voorziening voor auto’s, ik begrijp eerlijk gezecht niet wat je in elektrisch rijden ziet.@alaings:
alaings zegt
@carmasterr : niet meer zoals ik dat vroeger was. Zal m’n leeftijd zijn, zeker ? :)
baars1992 zegt
Idd, Matze vertel eens meer over de 960 ;)