Pasten “Porsche” en “elektrische aandrijving” een paar jaar terug nog net zo goed bij elkaar als “maatkostuum” en “basketbalschoenen”, vandaag de dag is er steeds vaker nieuws over de elektrische ambities van het merk. Het merk voert nu ook tests uit met drie Boxsters op elektriciteit.
Porsche GT3 R Hybrid, Cayenne S Hybrid, 918 Spyder en nu komt daar ook nog zeker een Panamera Hybrid bij… In korte tijd volgt het elektrische nieuws van Porsche elkaar op. Vorig jaar suggereerde het merk ook dat we over een paar jaar konden kennismaken met een 911 wanneer de techniek rijp is. Inmiddels belooft Porsche nu met zekerheid in de toekomst met een elektrische sportwagen te komen. Alleen moet die wel zo ontwikkeld zijn dat de auto voldoet aan alle eigenschappen (lekkere sound uit de uitlaat?) die je een Porsche kunt toedichten.
Nu lijkt het dat we eerder een eBoxster kunnen verwachten dan een e911. Het merk is druk aan het testen met drie elektrische exemplaren van de instap-Porsche. Verschillende aandrijfscomponenten en batterijsetjes worden onder de loep genomen. Tegelijkertijd wil Porsche zo achterhalen aan welke eisen de infrastructuur zou moeten voldoen om elektrische auto’s een serieuze kans te geven.
porsche911turbo2 zegt
leuk weer een elektrisch sportautotje beter dan een toyota prius
Tomaasss zegt
gelukkig liever de eBoxster dan de e911.
Jurrian zegt
haha, coole shop, je bent alleen zo’n knop vergeten waar je met je voet tegen aan kan schoppen zodat het snoer automatisch oprolt. zoals bij stofzuigers.
Vincent_van_B zegt
@Jurrian: aha! D’at verklaart dus die zwarte dingen naast het snoer!
autoblogger zegt
@Vincent_van_B: LOL!
autoblogger zegt
PS: de vertaalservice van de Nederlandse importeur is inmiddels ook binnen…
Vanaf begin volgend jaar zet Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG drie Boxsters met een volledig elektrische aandrijflijn in als testauto in de regio rond Stuttgart. Dit jongste initiatief markeert voor Porsche de volgende stap in de Porsche Intelligent Performance-filosofie, een onderzoeksprogramma dat de komende jaren steeds belangrijker wordt. Met dit nieuwe onderzoek gaat Porsche voort op de ingeslagen weg, die recentelijk ook heeft geleid tot de ontwikkeling van de Cayenne S Hybrid en de 911 GT3 R Hybrid.
Met drie elektrisch aangedreven Boxsters neemt Porsche vanaf begin 2011 deel aan een veelomvattend testprogramma, dat plaatsvindt in het kader van ‘Stuttgart Modelregio voor e-Mobiliteit’. Dit programma dient mede als onderzoek naar de infrastructuur die noodzakelijk is voor elektrische auto’s. Voor Porsche levert het onderzoek een schat aan informatie op voor de verdere ontwikkeling van nieuwe componenten en accusystemen. Daarbij krijgt Porsche aan de hand van de test nu reeds inzicht in ervaringen van gebruikers en in de eisen die worden gesteld aan de toekomstige productie van elektrisch aangedreven modellen. Volgens Michael Macht, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG, is het van belang dat Porsche in een vroeg stadium betrokken raakt bij dit project: ‘Het is zeker dat we in de toekomst een elektrisch aangedreven sportauto op de markt brengen. Een dergelijk model heeft echter alleen zin wanneer die dezelfde prestaties levert als onze huidige auto’s, met bovendien een vergelijkbare actieradius.’
rene zegt
autoblogger,elektrisch gaan we zo wie zo toch op termijn ,willen of niet.
RenesisHP zegt
Lijkt mij grappig om de stekker te vergeten en dan vol gas(soort van) het snoertje eruit te rukken. Zit er ook zo’n mooi rood streepje op de snoer? :P
Citrofiel zegt
Nog een elektrische sportwagen… :roll: Het zal wel nodig zijn voor de acceptatie van elektrisch rijden. :?
rene zegt
RenesisHP ,gaspedaal is nu bij geen enkel merk met wat voor motor dan ook nog een mechanische besturing ,gewoon variabel elektrisch signaal richting motor ecu.
RenesisHP zegt
@rene:
Dat is fijn. :roll:
Ik doelde op de elektrische techniek die in plaats van de standaard motor is geplaatst. Met een brandstofmotor kun je nog over gas geven praten. Met een elektromotor klinkt dat niet echt op zijn plaats.
rene zegt
RenesisHP ,gas geven doet tegenwoordig je elektrische gasklep.
Je gaspedaal is een regelbare weerstand of beter nog een Hall sensor die signalen stuurt naar de motorcomputer.
rene zegt
RenesisHP ,trouwens bij een diesel is gasgeven helemaal een verkeerde uitdrukking ,je geeft gewoon meer mazout ,ook weer elektronisch (laatste 10 jaar).
RenesisHP zegt
@rene:
Zelfs bij een diesel klinkt het nog beter. Hoewel je zeker een goed punt hebt.
En dat hele drive by wire ken ik maar al te goed. Mijn voorkeur neigt naar mechanisch. Weegt minder en is eigenlijk directer.
rene zegt
RenesisHP,samengevat motorcomputer vangt signalen op van je (gas)pedaal en berekend daar zijn softwarematige instellingen uit.
Wij rijden niet meer met twee pekaatjes hoor.
RenesisHP zegt
@rene:
Dude. Wat schrijf ik nou net?
Ik ben bekend met het systeem. Rij er zelf ook mee. Echt geen verduidelijking nodig.
Mijn VOORKEUR is echter wat anders omdat ik daar ook mee heb gereden. :roll:
Pallas zegt
Elektrische Kev..Porsches,even wennen. Maar weldra zullen er generaties zijn die niet gekleurd zijn door nostalgie, en zullen elektrieke wagens net zoveel passie generen als zijn fossielgestookte tegenhangers.
RenesisHP zegt
Eindelijk van de PK run af. Nu gaan we voor de KW’s.
Oh nee,. PK was al tijden achterhaald(volgens mijn toenmalige wiskundeleraar). ;)