Ja, daar is ie dan. Op koninginnedag heeft Porsche eindelijk een officieel bod gedaan op de aandelen van Volkswagen. Eind maart werd bekend dat Porsche AG het belang in VAG wil uitbreiden tot boven de 30%, gevolg is dat Porsche volgens de Duitse beursregels verplicht is een bod uit te brengen op de resterende aandelen.
Zoals we reeds eerder konden melden komt de prijs per aandeel op 100,92 euro. Dit is ruim onder de huidige beurskoers (zo’n 112 euro) en de kans is dus vrij klein dat de huidige aandeelhouders van Volkswagen op dit bod ingaan. Prima, want dat is ook de bedoeling. Porsche wil namelijk met een minderheidsbelang aan de touwtjes kunnen trekken, en dat moet op deze manier wel lukken.
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, Germany, submitted its mandatory offer to acquire shares of Volkswagen AG, Wolfsburg, Germany, on this Monday after the offer documentation was officially approved by the Federal Agency for Financial Services Supervision (BaFin) for publication. The acceptance period is limited to approximately four weeks and ends on May 29, 2007. The price offered to the Volkswagen shareholders amounts to €100.92 per common share and €65.54 per preferred share, which represents the minimum price required by law. Porsche does not consider a premium on the minimum price to be appropriate, as the price of Volkswagen shares has risen significantly since the Stuttgart-based sports car manufacturer took an interest in the company. The mandatory offer, which is not conditional upon attainment of a minimum acceptance level, can be found on and downloaded from the Porsche website at www.porsche.com/germany/aboutporsche/investorrelations/.
lincoln zegt
huh???? gaat niet lukken zo 123 (VW staatsbedrijf) maar stoere poging..
Ca.dil zegt
Stoere poging?
Ze biedne zo laag dat niemand ermee akkoord gaat… Ze wilen helemaal geen groter aandeel…
Vw staatsbedrijf???
lincoln zegt
oh …. sorry niet helemaal goed gelezen.
luc zegt
wie wilt volkswagen nou?
Rick dos zegt
WAT?! 112 euro voor een aandeeltje VAG?!…………..afzetters………
Armada zegt
Volgens mij is het ze alleen om het divident te doen.
K. zegt
Aan alleen een aandeelprijs op zich kan je niet beoordelen of een aandeel duur is of niet, dus ik zou ze niet zo snel afzetters noemen.
Een aandeelprijs moet je beoordelen op basis van de verwachte resulaten van een bedrijf, verwachte dividend GROEI is een goede indicatie daarvoor.
bradley zegt
porsche moet gewoon een bod doen op volkswagen omdat dit in de statuten staat van VW. Wanneer boven de 30procent moet die aandeelhouder een bod doen. Daarmee dat ze het ook zo laag zetten. Gewoon administratief verplicht.
Rick dos zegt
sar·cas·me (het ~)
1 bittere, bijtende spot
Hmmm, oké.
sar·cas·tisch (bn.)
1 van de aard van, vol bittere spot
Oké, oké, mja lijkt me wel duidelijk, toch?! ;)
Armada zegt
@ Rick dos.
Ah joh. Laat maar. Sarcasme is niet aan iedereen besteed.
@ ieder ander. Dit is niets persoonlijks, dus voel je aub niet beledigd.
Rick dos zegt
@Armada
Blijkbaar. ;)
Arnoud zegt
@ Bradley:
Staat niet in VW’s statuten maar in de Duitse wet.
Wel ’n mooie stunt toch? David die een bod op Goliath doet.
K. zegt
“WAT?! 112 euro voor een aandeeltje VAG?!…………..afzetters………”
Wat is hier zo sarcastish aan?
Dus je vind het goedkoop?? …
Rick zegt
Ik dacht dat porsche skoda seat audi allemaal van volkswaagen waren?!
Maa rik snap er toch geen reet van!
chrizzzie zegt
Volkswagen zou in grote problemen komen als Porsche wel een meerderheidsbelang zou krijgen. Een andere grote aandeelhouder van Volkswagen is de provincie Niedersachsen die op deze manier de werkgelegenheid in Wolfsburg willen behouden. Op dit moment is hun zeggenschap al minder geworden waar ze zeker al niet tevreden mee zullen zijn maar bij een meerderheid van Porsche worden de aandelen van Niedersachsen “zinloos” en zullen zij die verkopen wat weer niet goed is voor de prijs en instanthouding van Volkswagen.
Lustigson zegt
@ Rick
Audi, Skoda en Seat zijn inderdaad merken van de Volkswagen Group (voorheen VAG ofwel Volkswagen Aktiengesellschaft, ook wel Volkswagen-Audi Gruppe), net als Volkswagen, natuurlijk. Hetzelfde geldt voor Bugatti en Bentley, terwijl Lamborghini onder Audi huist.
Jan zegt
Ik geloof dat ik een paar aandeeltje moet kopen, zo terug…
mashell zegt
Aanvulling op Lustigson, de banden tussen Porsche en VW zijn heel sterk (technisch en familiebanden) maar Porsche is een klein zelfstandig operend bedrijf. Maar wel zo winstgevend dat het ook een erg interessante overname kandidaat is. Omdat dat te voorkomen heeft Porsche zich met de Cayenne winsten ingekocht bij VW, dit geeft hen toegang tot de VW techniek (auto’s ontwikkelen wordt steeds duurder) en voorkomt dat Mercedes of VW een bod op Porsche kunnen doen.
Ted zegt
Porsche wil gewoon deel uitmaken van een grotere groep auto producenten. Dan kunnen ze de nieuwe strengere CO-regels uitsmeren over zuinige polo’s enzo.
Met alleen porsches in je aanbod haal je de nieuwe strenge regels nooit.
Peter911 zegt
Mensen, mensen, mensen,
Als we de reacties inzake deze transactie nu eens overlaten aan die personen die er dagelijks mee te maken hebben, dan zouden we nog iets kunnen opsteken van deze analyse.
Vooralsnog lees ik in jullie reactie veel onbegrip, maar nog meer onwetendheid.
Als Porsche een bod doet op VW, dan ligt daar een financieel en juridisch correct voortraject aan ten grondslag.