![Porsche 911 Plug-In](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/porsche_911-Plugin.jpg)
Als je dacht dat er nog een paar heilige huisjes waren waartegen niet werd geschopt, dan heb je het mis. Een plug-in Porsche 911 is dichterbij dan je denkt.
Nog dit jaar moet de beslissing vallen of er wel of geen plug-in hybrideversie van de Porsche 911 komt, zo vertelt Porsche’s CEO Matthias Mueller aan Automotive News. “Waarom niet?”, vervolgt de topman, “we hebben immers veel ervaring met deze techniek bij Porsche.” Volgens Mueller moeten we plug-in’s dan ook niet per se als een middel zien om brandstof te besparen, maar vooral als een manier om het vermogen een boost te geven.
Dat bewees Porsche al met de 918 Spyder, met een gecombineerd vermogen van 887 pk. Maar de focus op vermogen ten spijt, over de 918 Spyder hoeft wel slechts 14 procent te worden bijgeteld. Dezelfde bijtelling geldt ook voor Porsche’s andere plug-in’s, de Panamera en Cayenne S E-Hybrid. De focus ligt dus echt niet alleen op meer vermogen. Met drie plug-in-modellen zijn er overigens maar weinig fabrikanten met zo veel ervaring met stekkerauto’s als Porsche.
Dat er ook over een 911 met stekker wordt nagedacht, is dan ook minder vreemd dan het lijkt. Zo zou een conventionele achterwielaangedreven Porsche 911 met een of twee elektromotoren op de vooras een effectieve manier zijn om een vierwielaangedreven versie te maken. Mueller ziet plug-in-techniek als de oplossing voor de nabije toekomst, die 911 met stekker zal er waarschijnlijk dus wel komen. Wie weet wordt een 911 zakelijk rijden ooit nog eens interessant…
Wtf, dat ik dat nog moet meemaken, een Prius 911….
Kan iemand een teiltje aangeven…?
@jrk68: Ah, zal gewoon een toevoeging zijn aan al die andere modellen die Porsche van de 911 maakt…
Dus op zich kan je nog altijd de gewone Carrera (S) nemen…
@dimglor: ik vind t idd ook wel een prima idee..
Een soort 911 GTE 4s, prima :)
Voor al die mensen die nu moord en brand schreeuwen zijn er nog genoeg ‘echte’ Porsches te koop, nieuw én gebruikt.
@jrk68: de 918 is toch ook niet bepaald Prius?
@JamesBond007:
De 918 is ook geen 911, of heb ik iets gemist?
Kan inderdaad voor de 4wd modellen een hele efficiënte manier zijn, in plaats van differentieel en aandrijfas naar voren leggen.
Er is ruimte zat in de neus van de 911 voor een elektromotor. Ik denk dat een plug-in hybride de 4s op den duur kan vervangen.
Ach, de moderne hybrides rijden opzich top. Dus waarom niet?
Dat zou dus vooral voor mensen uit 020-Zuid goed nieuws zijn.
Echter, een stekker-Elf? Nee, dat is voor mij ook niet een reden om nu/later ineens wel een moderne Elf te willen.
maken die handel, jammer voor die puristen rij maar gewoon verder en je oude porsche…. overigens moet dit in de lease portal?
@henkhupelschoten: en = in
@henkhupelschoten: de 993 is sowieso toch veel mooier dat alles wat erna kwam
@maarten020:
Yep, na de 993 had Porsche met een goedgevoel de poorten kunnen sluiten.
Getekend, een purist.
@jrk68: toch grappig. Bij introdctie was de 993 al antiek. Een 928 was vele malen moderner.
De 996/986 is het beste wat Porsche is overkomen.
Was getekend een realist ;-).
@gtwillem:
Yep, echter zoals je weet ben ik wars van het modernisme om het modernisme. Voor mij en vele met mij was de 993 de laatste echte 911.
De 928 was een briljante auto, volgens een hoge boom bij Mercedes de beste auto die je destijds kon kopen, maar geen hond die hem wilde kopen. Nu is hij geliefd, nu is het de auto die de Panamera had moeten zijn, je kan dus stellen dat de 928 zijn tijd te ver vooruit was.
Aan de prijzen die de 993 en zijn luchtgekoelde voorganger opbrengen zoi je afkunnen lezen dat ook de echte Porsche fan die liever heeft dan de handtasjes die ze nu maken.
Als ik ze een ding mag adviseren, maak een echte opvolger van de 928 de huidige clientèle zal ze als zoete broodjes kopen.
Kan de 911 terug evolueren naar een echte sportwagen.
@maarten020:
Daar ben ik het niet mee eens. Luchtkoeling kan je aan de buitenkant niet zien (mocht je vanwege het geluid daaraan verstokt zijn) en de 997 en 991 zijn echt heel mooie auto’s. Plus dat de huidige 6 cilinder boxermotoren van Porsche ook heel goed klinken.
een plug-in 911……!@%!#$!!#! pffffff…..na de introductie van de cayenna en de panamera weer een trieste dag in de historie van het merk…..ja, noem mij maar een purist, vind het overigens een prachtige naam, maar een 911 plug-in….doe is even lekker normaal…
@maarten020: ik vind het een stuk minder erg als een sportwagenmerk ergens een paar batterijtjes legt voor wat meer koppel dan dat ze een aartslelijke halfbakker offroader maken..
Fantastisch nieuws! Een (deels) elektrische 911 is een prima toevoeging aan de range. Er zijn al vele varianten van de 911, maar er is er nog niet een die ‘groen’ is. Of tenminste een poging doet. Daarnaast leent de afwijkende architectuur van de 11’er zich er erg goed voor en hebben ze de techniek gewoon klaar liggen.
Maar nogmaals: als toevoeging van de 911-range. Een apart 911 model. Als ze hierdoor het concept ‘911’ langer levensvatbaar kunne houden en pareltjes als de handgeschakelde 911 GT3 RS weer gaan bouwen (bij de 991.2 en de opvolger krijg je de keuze tussen handbak en PDK) vind ik het allemaal prima.
Liever een plug-in 911 dan iedere Cayenne of Macan! Maar net als die Esjoevieess, is dit gewoon goed ondernemen. Het is de evolutie van het merk en de markt. Bovendien getuigt het van innovatie. Bij Porsche snappen ze heel goed hoe ze succesvol moeten zijn en blijven en blijven ze ook nog auto’s voor de Die-Hard Petrolheads maken.
Soort 918 voor the mass
Tuurlijk komt deze. Ook de 4 cilinder 912 zal wel terugkomen en ook een diesel 911 is helemaal niet ondenkbaar meer.
Jammerende “puristen” zijn in het verleden altijd een aanwijzing gebleken dat Porsche op de goede weg is.
@mashell: Dat zou een prima idee zijn; een compacte vier cilinder boxer motor met één turbo bovenop geconstrueerd en één of twee hele dikke electro motoren voorin, een beetje als directe concurrent van de BMW i8.
Voor de meeste die heiligschennis roepen, je hoeft m niet te kopen. Er zullen vast ook non plugins te koop blijven. Realiteit zal echter wel zijn dat het waarschijnlijk een verkoop succes gaat worden. Vooral in b.v. gebieden zoals L.A. waar de schijn opgehouden moet worden, waar nu al de prius naast de hummer op de oprit staat.
@jackass266: heiligschennis! ;-)
@maarten020: roepen niet schrijven
Ik vind het geen enkel probleem, zolang de Cayman maar zo puur mogelijk blijft. De 911 is toch een beetje de GT van de familie aan het worden.
@Jochempie: zo was de 911 in 1963 ook bedoeld. Als comfortabele GT naast de 356.
In mijn ogen een logische keuze. Zal leuke competitie worden voor de i8!
@joostvis:
Plug-ins en EV’s zijn alleen “leuk” als ze als zodanig van de grond ontwikkeld zijn als plug-in/EV.
Anders worden ze nodeloos zwaar, in een sloep van 2ton+ misschien niet onoverkomelijk maar in een sportwagen?
Sorry maar dan wordt de 911 helemaal een handtsje, alsof dat ding niet genoeg gegroeid en aangekomen is de laatste decennia.
@jrk68: Do you even still care about the 911?
@jrk68: ze zullen misschien niet zo leuk zijn op dezelfde manier als een gt3 leuk is, maar zoals hierboven al werd aangegeven, worden 911’s ook erg veel gekocht door mannetjes in Oud-Zuid die hem toch zelden open trekken. Des te aantrekkelijker is het voor ze om de volgende generatie een plug in te kopen. Misschien iets zwaarder, maar wellicht extra vermogen en gunstig in de bijtelling… Dan daarbij zou ik liever een plug in 911 rijden dan een 4s ofzo, daar is ook geen drol aan.
@joostvis:
De huidige 911-jes zijn een karikatuur van wat het ooit was, zelfs de GT3 is gedevalueerd tot een handtasje waar je veilig je dochter mee naar de PC stuurt.
Ik kan er niet opgewonden van raken, terwijl ik zeer vrolijk wordt van een 2.7RS, daar zou ik een nier voor verkopen….
@jrk68: ik ben het met je eens, ik word ook niet opgewonden van de huidige 911’s. Toch vind ik de gt3 toch wel erg gaaf.
Mag ik de mensen die hier enthousiast over zijn even wijzen op “plug-in” dus met een leuk accupakket erin. Zwaarder en nog minder ruimte.. Worden we daar nou blij van? 1650kg 911?
Raar eigenlijk. De auto-industrie draait al sinds het ontstaan om innovatie en vernieuwen. Toch zijn er blijkbaar autoliefhebbers die allergisch zijn voor vooruitgang, als je sommige reacties hier ziet. Dit lijkt me een niet meer dan logische ontwikkeling.
Zonder innovatie reden we nog altijd rond in auto’s met mid-jaren 60 styling en motoren op de meest onlogische plaatsen…
@motoragent:
Maar dat waren wel leuke jaren, jaren waar je op 100m afstand kon zien of horen wat er aan kwam.
Ik ben niet tegen innovatie en vooruitgang, wel tegen de richting die de “vooruitgang” gaat. Als het nu gaat over innovaties die het rijgevoel verbeteren ben ik helemaal voor, helaas gebeurd het tegenovergestelde.
Dus blijf ik fijn vasthouden aan de tijd dat auto’s nog leuk waren om te rijden.
@jrk68: Absoluut mee eens. Een moderne sportauto kan mij op 2 manieren aanspreken, het moet mij helemaal gaan duizelen in mijn hoofd van de technische snufjes aan boort (McLaren P1 of Porsche 918 bijvoorbeeld), of ik moet hopeloos verliefd worden op het karakter van de auto (moet je eerder denken aan een Morgan Aeromax).
Een Porsche 911 vinkt geen van beide hokjes aan, en doet mij dus helemaal niets. Het is gewoon een simpel compromis. Geen rauw geluid dat door merg en been gaat, geen bloedmooie styling of bijna angstaanjagende rijbelevenis. Maar ook geen supermoderne aandrijflijn. Porsche heeft blijkbaar de keuze gemaakt om voor de prestaties te gaan, dan moeten ze het ook goed doen en er gewoon een bult elektronica in gooien.
@motoragent: die goede oude tijd!
@motoragent: “Zonder innovatie reden we nog altijd rond in auto’s met mid-jaren 60 styling en motoren op de meest onlogische plaatsen…”
Subtiel!!
Och, och, de 911. Het begint zo langzamerhand een karikatuur van zichzelf te worden….
Iedereen is altijd zo razend enthousiast over bijvoorbeeld de GT3. “Racewagen voor op de weg!” Maar ondertussen is die GT3 gewoon zwaarder dan de instapper 911, de Carrera. Tot zo ver die racewagen voor op de weg…. Dan de Turbo. Dat ding gaat gewoon richting de 1600kg, de cabriolet Turbo gaat daar zelfs over heen.
Toch blijft iedereen de 911 maar het summum van een sportwagen noemen. Maar ook snelste F-type (om maar een concurrent te noemen) is gewoon heel zwaar. De trend tegenwoordig is het sportwagensegment is duidelijk: als je er maar miljoenmiljard péékáás instopt, je de 0-100 tijden en de topsnelheid op orde hebt, vergeeft iedereen je wel dat je gewoon obesitas auto’s bouwt….
Zolang niet alles hybride wordt is het goed!
Ahh goed nieuws. Lekker weinig BPM erop, en dan accupakket eruit rossen voor gewichtsbesparing.
Mooi. Nu alleen nog even door honderden reacties in mijn post history terugzoeken met wie ik ook weer gewed had dat er eerder een geëlectrificeerde 911 zou komen dan een 911 diesel…
Het lijkt mij een best logische stap. In landen als China (en Nederland) zal dat nog al schelen in aanschaf prijs. Het is misschien wat minder puristisch, maar ja dat vind ik bij een Carrera 4 al.
Dit is de toekomst en Porsche is misschien wel dom als ze het niet doen. En voor de puristen zijn er dan altijd nog auto’s als de Carrera GTS of een 964.
Ze moeten wel denk aan nieuwe NSX en R36 gtr worden allemaal hybride s…Dus moeten ze het gewoon doen.
Lijkt mij niet slim in zo een ingewikkeld onderstel.
Liever dit dan dat ze er turbo s aan te pas brengen.