Ontwerper Michael Mauer had zelf ook zijn bedenkingen bij het design van de eerste Panamera
We kennen waarschijnlijk allemaal het gevoel nog wel. Na het inleveren van je werkstuk, huiswerk dacht je: dat kon beter, maar blij dat ik er vanaf ben. Dat gevoel bekruipt Porsche ontwerper Michael Mauer nu jaren na de introductie van de Porsche Panamera. Mauer stond aan het hoofd van het team dat het design van de eerste vierdeurs productiesedan van Porsche.
Een spannend nieuw project voor Porsche, want qua formaat en platform was het onontgonnen terrein voor Porsche dus iedereen binnen het bedrijf was daar gespannen over. Het resultaat mag bekend zijn een auto die zakelijk Porsche geen windeieren heeft gelegd, maar anderzijds niet direct de geschiedenis in zal gaan als een designicoon.
Panamera designer Mauer
Hij was destijds de ‘new guy’ en volgens Mauer, tijdens een interview voor 9Werks TV, was ’the board’ niet helemaal relaxed bij het idee om die nieuweling de vrije hand te geven. Mauer geeft aan dat hij intern echt wat mensen moest overtuigen van zijn keuzes. Tijdens het interview geeft hij dan ook grif toe dat er er wel wat hoeken zijn waarvan hij denkt dat ze beter hadden kunnen zijn.
At some corners, I was not able to convince the board members to do it in a different way. I still didn’t have the power and the standing at that time. Yeah, there are some corners where I look at it and I think, that could have been better.
Porsche Panamera ontwerper Michael Mauer
Zo, die kan de voormalige board onder leiding van Wiedeking in zijn zak steken. Dat de eerste Panamera geen schoonheid is geworden is deze keer niet de schuld van de bonentellers van de afdeling financiën, maar van nog een niveautje hoger. Micro managen is altijd een slecht plan natuurlijk.
Of hebben jullie stiekem ondertussen wat liefde voor het design van de eerste generatie Panamera?
via: 9Werks TV
heckblende zegt
mensen met een zeer afwijkende sexuele fantasie en gezichtsbeperking schijnen hier een een poepende hond in te zien.
Richmond zegt
Geen enkele Panamera is mooi
Robert zegt
Ondertussen heb ik zeker wel wat liefde voor het design van de eerste generatie Panamera gekregen. “It will grow on you” zeggen de Angelsaksen dat dan zo treffend. Dit i.t.t. de eerste generatie Cayenne, of de 911 (996).
Een Panamera mk.1 begint qua aanschafprijs inmiddels bereikbaar te worden, voor tussen de 15 en 20 mille scoor je er inmiddels een redelijk exemplaar waarbij de km-stand aantoont dat er serieus mee is gereden. Jammer alleen dat de reguliere onderhoudskosten nog steeds een struikelblok voor velen zijn.
harrie zegt
Welke hoeken/aanzichten vindt hij zelf niet geslaagd dan
Enkel om het voor, zij, achter, boven, onder, en driekwart aanzicht?
papa zegt
Vanaf onder gezien gaat het nog wel
alloallo zegt
Na de eerste facelift kon ik de panamera redelijk pruimen.
petroldrinker zegt
Vind het zelf ook geen heel mooie auto, toch betrap ik mijzelf er vaak genoeg op dat ik ze loop op te zoeken omdat ik er toch 1 wil (of een cayenne)
Oopelkadet zegt
Ik reed er net naast 1tje: mijn god de deuren zijn groter dan de schuurdeuren van onze boerderie! Zeer hoog Henk Wijngaard gehalte. Echt afschuwelijk!
roberto zegt
Ik begin een mooi origineel exemplaar steeds meer te waarderen, en dan vooral de velgen. Staan veel exemplaren (afgetrapt) met aftermarket velgen. En hij komt nu bijna in de youngtimer regeling, nu nog 1 met een lage kilometerstand, maar zijn helaas steeds moeilijker te vinden.
enrique zegt
Is het dan niet interessant om te laten zien hoe ie het wel graag gezien had?
mashell zegt
Gelukkig hebben ze dat met de tweede generatie gefixed. Dat is wel een mooie wagen.
kniesoor zegt
Het uiterlijk mag licht controversieel zijn, het rijdt goed, in ieder geval de S-versie met de 400 peekaa V8.
Willy500E zegt
Echt mooi wordt het nooit maar kan de auto met de tijd steeds meer waarderen. Eerste Cayenne was ook niet om aan te zien destijds. Nog steeds lelijk maar er kan een zekere waardering en acceptatie worden opgebracht