De Nederlandse Porsche designer Harm Lagaaij is vandaag namens de Koning uitgeroepen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De beste man kennen we voornamelijk van zijn periodes bij Porsche, maar hij was ook werkzaam bij Ford en BMW.
Omdat Lagaaij een belangrijke stempel gedrukt heeft op ‘Nederlands automotive design’ mag hij zich vanaf nu dus Officier in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Hij kreeg een lintje opgespeld door burgemeester Van Aartsen van Den Haag, de stad waar hij geboren is.
Harm Lagaaij was van 1970 tot en met 1997 werkzaam bij Porsche als ontwerper, maar daarna vertrok hij naar Ford. Later werd hij hoofddesigner bij BMW. Uiteindelijk keerde hij in 1989 toch terug bij zijn oude liefde, daar bleef hij werken tot zijn pensioen.
Aan onze lezers nu de vraag om te bepalen wat het mooiste design van Lagaaij is uit zijn carriere. Ga je voor de Carrera GT? Of toch voor de Cayman? Of iets van langer geleden?
1965 – 1967 – Instituut voor Automobielhandel (IVA), Driebergen
1967 – 1968 – Oyslager, Soest
Technische illustraties en documentatie
1968 – 1969 – Simca Nederland
Techniek en documentatie
1970 – 1977 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen
Automobile Design Studio
1977 – 1985 – Ford AG / Köln-Merkenich
Automobile Design Studio Design Manager Advanced Design Studio
1985 – 1988 – BMW Technik GmbH / München
Chef Designer Design Studio
1989 – 2004 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen
Chef Designer Design Studio “Style Porsche”
awesome zegt
1.Carrera GT
2. 964
3. Cayenne (omdat dit zomaar de meest verkochte Porsche werd)
aventadorsv zegt
@awesome: Cayenne hoort er idd bij. Grootste cult shock in de sportwagen wereld, en tevens Porsches grootste aantallen topper! Mooi werk
natos zegt
993 RS, maagdelijk wit of zilvermetallic.
E34M5Touring zegt
Mooiste zou dan de Carrera GT zijn. Belangrijkste (in ieder geval voor Porsche) is de Cayenne en Boxter. Zonder die modellen had Porsche er misschien niet meer geweest. Heeft ze in ieder geval de financiële ruimte gegeven om flink te blijven ontwikkelen. En de 996, de eerste watergekoelde 911. En de nieuwe neus.
freddydevadder zegt
Harm Lagaaij was van 1970 tot en met 1997 werkzaam bij Porsche als ontwerper, maar daarna vertrok hij naar Ford en later werd hij hoofddesigner bij BMW. Uiteindelijk keerde hij in 1989 toch terug bij zijn oude liefde en daar bleef hij werken tot zijn pensioen.
1989? TIJDREIZEN??
rob5nismo zegt
@freddydevadder: je steelt de woorden uit mn toetsenbord hahaha de fluxdinges ligt dus bij porsche
Ram-G-maN zegt
@freddydevadder: Daardoor kon hij z’n ontwerpen perfectioneren door de designkritiekpunten weg te werken.
benzinehoofd zegt
@freddydevadder: LOL
Hupke zegt
@freddydevadder:
Mss dat hij daarom een onderscheiding ontvangt, maar dat is natuurlijk het vermelden niet waart, heeft niets met auto’s te maken.
toyotafortuner zegt
1: Carrera GT
2: 959
3: 964
Wat een plaatjes heeft de beste man getekend zeg!
bmwe46csl zegt
@toyotafortuner: heeft ie ook de 959 getekend?
Rick-dos zegt
@bmwe46csl: Nee, dat kan niet. Toen die auto verscheen werkte hij voor BMW.
StijnB zegt
@toyotafortuner:
De 964 kwam in modeljaar ’89 op de markt, het jaar dat Lagaaij bij Porsche terugkeerde. Meer dan een goedkeurend knikje zal hij als Chef Designer er niet mee te maken hebben dus…
Porsche_Fan zegt
Carrera GT!
Ram-G-maN zegt
Nu verwacht ik op z’n minst dat Adrian en Laurens ook binnenkort worden onderscheiden.
mashell zegt
@AutomotiveDesigner: die moeten zich natuurlijk nog bewijzen..
bmwe46csl zegt
1 Carrera gt
2 993 gt rs
3 cayman rs
Donstil zegt
Oke na 9 reacties heeft nog niemand de grap gemaakt, dan doe ik het maar.
“Gebruiken ze bij Porsche designers? Dacht dat ze alles met het kopieer apparaat van kantoor deden” ‘;)
Hubert zegt
@Donstil:
Die zijn na de overname door VW naar Audi verplaatst.
(Kon het niet laten)
jaguarjunk zegt
@Hubert: Die gebruikten hem maar gelijk voor Skoda en Seat. Lekker vroeg weekend, zo.
yerrie zegt
@jaguarjunk: niet gaan dollen met skoda, het enige behoorlijke merk van VAG
berlinetta zegt
Op de dag dat hij de Carrera GT tekende, was de beste man echt met het juiste been uit het perfecte bed gestapt. Man, wat een prachtwagen. Maar de avond voor het tekenen van de 996 had hij waarschijnlijk teveel gezopen. Waarschijnlijk een stevig katerontbijt gegeten met twee spiegeleieren en die spiegeleieren zaten nog in zijn gedachten toen hij de koplampen tekende.
Jorrit zegt
Oyslager? Is dat niet Olyslager?
Die Boxster concept blijft voor mij het mooist. Op die concept was het spiegelei-ontwerp nog leuk bedacht. Daarna ging het wat mij betreft bergafwaarts. Eerst die knipperlichten donker maken (dan leek het tenminste op wallen) en daarna die ‘gefacelifte’ spiegeleieren. Die sloegen echt nergens meer op.
mashell zegt
@Jorrit: helemaal mee eens. Dat de Boxter het goedkoopste model is maakt dat mensen niet willen inzien hoe slim en briljant die wagen is. Maakt de 911 eigenlijk behoorlijk overbodig.
Jorrit zegt
@mashell: Precies. Aan jouw woorden hoef ik niets meer toe te voegen. ;-)
berlinetta zegt
@mashell: Van mij mogen ze de 911 ook onder de Cayman en Boxster gaan plaatsen. Zijn volgens mij veel leukere auto’s om te rijden.
Rick-dos zegt
Ik begrijp ff iets niet….Als hij tussen ’77 en ’89 voor Ford en BMW heeft gewerkt hoe kan hij dan verantwoordelijk zijn voor de 964? Dit is een auto die ’88 of ’89 op de markt kwam?
kraakensmaak zegt
De Spiegelei is in ieder geval de lelijkste! Bah, hij had vast een slechte dag.
toroloco zegt
1. G-Model
2. Carrera GT
3. Cayman
MAB zegt
Dat is geen verkeerde cv.
rob68 zegt
De man die dacht dat de 911 zonder ronde koplampen kon…..Behoorlijke flater.
Verder zijn dat soort lintjes en onderscheidingen onzin zolang er geen ridderorden worden uitgedeelt aan de gewone man die ook zijn hele leven werkt.
De 968 is zijn mooiste…
Hupke zegt
@rob68:
De 996 deed het anders niet slecht, het kon dus idd wel zonder ronde koplampen.
rob68 zegt
@Hupke: Maar het is de tot nu toe lelijkste 911 die gemaakt is…
Hupke zegt
@rob68:
Goh, daar valt over te discuteren. Er zijn vast wel proleten te vinden die de originele 911 lelijker vinden dan de wagen waarin hun favoriete 3e rangsvoetballer rondrijdt.
Sommigen vinden bvb. de 993 de mooiste 911 ooit anderen de lelijskte,…
gemaskerdemuchacho zegt
wat een eindbaas!
jweelden zegt
Heeft hij al die porsches ontworpen?
rob68 zegt
@jweelden: Neen, mijn moeder…
betonstaal zegt
Mooiste Lagaay: de Porsche Panamericana: